Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "ČERNÝ, Pavel"
Nyní se zobrazuje 1 - 8 z 8
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Ebenovo vnímání světa, Eben vnímaný světemŽáková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-03
- Gric Drahoslav: Francouzský a německý varhanní romantismusGric, Drahoslav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Obsahem následující práce je porovnání kompozičních postupů nejvýznamnějších varhanních skladatelů romantické epochy ze dvou rozdílných zemí, ve kterých se nový směr rozvíjel nejzřetelněji. Čtenář bude seznámen s historickým kontextem, který vedl varhanáře a skladatele k novému postoji při tvorbě. Důležité bude nahlédnutí k varhanářskému umění, které do značné míry skladatele ovlivnilo. To je také demonstrováno na několika dispozicích významných varhan. V neposlední řadě budou uvedeni ti skladatelé, kteří významně obohatili repertoár varhanní hudby a tím přispěli k jejímu vývoji. U každého z nich se zaměřujeme na polyfonní práci. Dle rozborů jejich fug pozorujeme rozdíly či shody v kompozičních technikách každého z nich. Texty jednotlivých rozborů jsou pro lepší představu proloženy notovými ukázkami.
- Kompoziční a interpretační analýza díla Messe de la pentecȏte od O. Messiaena v kontextu jeho výrazových prostředkůGabčová, Kristína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13GABČOVÁ Kristína, Kompoziční a interpretační analýza díla Messe de la Pentecȏte od O. Messiaena v kontextu jeho výrazových prostředků, [Diplomová práce], Hudební Akademie Múzických umění v Praze, Hudební a taneční fakulta, Katedra klavesových nástrojů, Stupeň odborné kvalifikace: magistr, Praha, HAMU, 2022 Cílem této práce je přiblížit O. Messiaena jako osobnost hudby 20. století. Práce se zaměřuje na jeho nejdůležitější životní události, kompozice, postřehy jiných osobností a jeho kompoziční rukopis a hudební jazyk. Nejdůležitější částí této práce je kompoziční a interpretační analýza díla Messe de la Pentecôte, varhanní cyklus, Svatodušní mše na oslavu třetí božské osoby, Ducha Svatého, kterou Messiaen sám interpretoval a ve které hovoří o shrnutí všech svých improvizací. V díle můžeme demonstrovat jeho kompoziční postupy a analyzovat jeho motivickou práci, vliv gregorianského chorálu a bohaté využití varhan jako hudebního nástroje.
- Organy vysokých hudobných škȏlKřemen, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-05Cieľom diplomovej práce je predstaviť a porovnať tri hudobné vysoké školy v Európe, s dôrazom na nástrojové vybavenie organových oddelení. Konkrétne sa jedná o Akadémiu múzických umení v Prahe, Hochschule für katholische Kirchenmusik und Musikpädagogik v Regensburgu a Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst v Stuttgarte. Tému sme zvolili, z dôvodu snahy o vytvorenie publikácie, v ktorej sú uvedené a porovnané všetky nástroje jednotlivých škôl. Pri písaní sme pracovali s internetovými zdrojmi hudobných vysokých škôl v Prahe, Regensburgu a Stuttgarte, a tiež s portálmi organárkych firiem, ktoré nástroje postavili a dodali. Neoddeliteľnou súčasťou je dlhodobá osobná študijná skúsenosť na každej vysokej škole. V každej z troch kapitol sa zameriavame na históriu školy, stupne štúdia a študijné odbory, v rámci ktorých je možné študovať organ. Primárnou časťou je nástrojové vybavenie každej školy. Výsledkom diplomovej práce je zameranie sa na každý nástroj čiastkovo a porovnanie vysokých škôl z hľadiska kvality a kvantity nástrojového vybavenia.
- Prieskum píšťalových organov na vybranom území SlovenskaSlovík, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Práca obsahuje prehľad histórie dokumentácie píšťalových organov na Slovensku. Venujem sa spracovaniu údajov z vlastných prieskumov. Vytváram tabuľky a štatistiky na základe systematického prieskumu na území vybraných dekanátov Košickej arcidiecézy. Súčasťou práce je porovnanie skutočnosti s údajmi uvedenými vo firemných katalógoch organárskych dielní Angster a Gebrüder Rieger. Výsledky uvedené v predkladanej práci sú súčasťou dlhodobého prieskumu vykonávaného na území Slovenska od roku 1998.
- Sigfrid Karg-Elert: Passacaglia a fúga n ab-a-c-h op. 150Kopáčik, Vladimír(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Diplomová práca, Sigfrid Karg-Elert: Passacaglia a fúga na B-A-C-H op. 150, upriamuje pozornosť na skladateľov život a spomínané dielo. Práca tvorí prierez históriou vzniku diela, ktorý začína pohľadom na vnímanie hudby začiatkom 20. storočia. Ďalej približujem skladateľov život a dielo, kde pojednávam o jeho hudobnej reči a rozmanitých kompozíciách. Hlavnou témou je vznik a analýza diela B-A-C-H. V kapitolách, jej určených, približujem za akých okolností, prečo a akým spôsobom bolo dielo skomponované. Analyzujem v nich formovú, tematickú a miestami aj harmonickú stránku. Posledná kapitola diplomovej práce pojednáva o skladateľovej koncertnej ceste do Severnej Ameriky, ktorá nám približuje interpretačné schopnosti Sigfrida Karg-Elerta.
- Varhanní dílo Miloslava KabeláčeKáčerková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-09Cílem této prácš je soustředit informace o skladatelově díle, kde se uplatňují varhany. Jedná se tedy o dvě fantasie op. 32, Čtyři preludia pro varhany op. 48 a dvě symfonie - 3. symfonie op.33 a 8. symfonie op. 54. Aby byl výčet autorova varhanního díla kompletní, je potřeba zmínit rovněž elektroakustickou kompozici E fontibus Bohemicis op. 55. První kapitola stručně pojednává o životě a díle této významné osobnosti české hudby 20. století. Další kapitoly jsou věnovány jednotlivým dílům a zmíněna je rovněž Kabeláčova kompoziční technika a nové způsoby notace.
- Vliv varhanní hry na klavírní hru aneb Klavírista varhaníkemPawlowská, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Cílem této práce je posouzení vlivu varhanní hry na klavírní hru, tedy zmapování různých aspektů, v nichž může být hra na varhany pro klavíristu přínosná či naopak. Je totiž běžné, že varhaníci napomáhají rozvoji svých schopností rovněž hrou na klavír. Funguje to však i naopak? Nejde o ojedinělý případ, když klavírista hraje zároveň i na varhany. Autorka této práce se proto rozhodla zjistit, zda toto může být pro klavíristu i v oblasti jeho klavírní hry přínosné a zda je vhodné tuto praxi klavíristům doporučit. Práce ve svých úvodních částech rozebírá historický kontext varhanní a klavírní hry, následně se zabývá objektivními rozdíly mezi hrou na varhany a na klavír. Největší část práce je pak věnována rozboru konkrétních přínosů, ale i případných rizik, jaká klavíristům může skýtat varhanní hra.