Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "KRAJNÝ, Boris"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 25
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Formální a interpretační otázky klavírního kvintetu Césara FranckaCzepa, Roman(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Práce provádí detailní analýzu formální struktury a interpretačních aspektů klavírního kvintetu Césara Francka. Je proveden harmonický a formální rozbor dostupných notových materiálů, který je dále konfrontován s několika nahrávkami a autorovou vlastní interpretací díla na základě praktické koncertní zkušenosti.
- Historie vážné hudby a hudebního vzdělávání v JaponskuNorioka, Mao(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-05Tato diplomová práce se věnuje dějinám a vývoji hudební a klavírní výuky v Japonsku a rozebírá jednotlivé teze jako principy didaktiky klavírní hry. Dějiny vážné hudby v Japonsku jsou především z náboženských a politických důvodů poněkud vágní. Práce uvádí možné příčiny, proč ve velmi krátké době došlo i tak k velkému rozvoji vážné hudby, která se nakonec stala integrální částí japonské kultury s vlastní tradicí. Druhá část práce analyzuje a interpretuje klavírní školu Beaty Zieglerové a knihu Ruský pianismus, která je v Japonsku momentálně mezi studenty klavíru velmi populární. Cílem rozboru jsou především přínosy a záporné stránky různých metod hraní ve spojení s Japonskou kulturní povahou.
- Jan Ladislav Dusík - klavírní díloKapr, Robert(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-11Jan Ladislav Dusík jako styčná osobnost mezi klasicismem a romantismem. Stručná charakteristika hudby v období klasicismu, tři základní období, význačné osobnosti. Pohled do dějin klavíru: rozdíly v uplatnění cembala a klavichordu, hybridní nástroje, Bartolomeo Cristofori a první kladívkové klavíry, vídeňská a anglická mechanika. Vídeňská a londýnská klavírní škola, rozdíly v přístupu k technice hry. Pojednání o Janu Ladislavu Dusíkovi a jeho přínosu světové klavírní literatuře i interpretační praxi. Dusík jako klavírní pedagog. Romantizující prvky v jeho klavírních skladbách (zkoumané z hlediska melodie, metrorytmické stavby, harmonie, formy a klavírní stylizace) dokumentované na příkladech a porovnávané s díly Ludwiga van Beethovena a pozdějších autorů.
- Klavír v tvorbě Césara FranckaVolková, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-14Tato magisterská diplomová práce pojednává o klavírní tvorbě Césara Francka. Je rozdělena do šesti kapitol. Po krátkém úvodu, kde autorka zdůvodnuje volbu tématu, následuje kapitola, která je věnována životu a osobnosti tohoto skladatele. Další tři kapitoly se již podrobněji zabývají jednotlivými klavírními díly, a to nejprve skladbami pro sólový klavír, poté skladbami pro klavír a orchestr a nakonec komorními díly s klavírem. Největší pozornost je zaměřena na Symfonické variace pro klavír a orchestr a Sonátu A dur pro klavír a housle. Za závěrem, který je stručným shrnutím celé práce, je umístěn ještě katalog všech Franckových skladeb (díla s klavírem jsou zvýrazněna) a seznam použité literatury.
- Klavírní dílo E. Granadose se zaměřením na GoyescasValentová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Diplomová práce se zabývá životem a dílem významného španělského skladatele Enriqueho Granadose. První část této práce popisuje jeho hudební vzdělávání, kariéru, vlivy a inspirace na jeho tvorbu. Práce analyzuje Granadosovu klavírní tvorbu a komorní tvorbuse zaměřením na klíčové skladby a charakteristiky jeho hudebního stylu. Druhá část je věnována klavírnímu cyklu Goysescas. Analyzuje zejména okolnosti vzniku a kulturní kontext.
- Klavírní koncert G dur Maurice Ravela.Vlasáková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Abstrakt Tato práce pojednává o Klavírním koncertu G dur Maurice Ravela. Nejprve seznamuje čtenáře s významnými okolnostmi autorova života a poté se zabývá genezí díla a jeho prvními ohlasy. Následuje přehled hlavních inspiračních zdrojů Maurice Ravela, které se odráží v Klavírním koncertu G dur. Na základě analýzy formy, harmonie, klavírní stylizace a poznámek od první interpretky tohoto díla, Marguerite Longové, jsou zde formulovány závěry, podstatné pro získání výchozích interpretačních stanovisek. Ta jsou zde konfrontována s vynikajícími provedeními díla nejprve Marguerite Longovou a poté třemi renomovanými pianisty různých národností (Leonard Bernstein, Boris Krajný a Hélène Grimaud). Práci doplňuje CD dokumentující baskickou lidovou hudbu, jež byla jedním z výchozích inspiračních zdrojů Koncertu G dur a obsahuje také záznam rozebíraných nahrávek výše uvedených pianistů.
- Klavírní tvorba B. Lyatošinského se zaměřením na jeho preludiaIvanenko, Olena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato práce je zaměřena na zkoumání klavírní hudby a svéráznosti tvorby ukrajinského skladatele první poloviny 20. století Borise Ljatošinského, který je zakladatelem ukrajinské národní skladatelské tradice. Zároveň je analýzou rysů hudební dramaturgie, stylu, charakteristických rysů cyklů klavírních preludií op. 38, op. 38 bis, op. 44 a prozkoumáním jejich interpretačních aspektů. Součástí této práce je: seznámení v plném rozsahu s teoretickou hudební literaturou, věnovanou klavírnímu dědictví B. Ljatošinského; zkoumání cyklů preludií v kontextu tvorby skladatele; hledání rysů osobního stylu na příkladech klavírních preludií; vyznačení principů individuálního přehodnocení žánru preludia a komplexní ozřejmění interpretačních problémů v těchto cyklech. Práce může být využívána v předmětu Dějiny a literatura klavíru, v koncertní a pedagogické praxi studentů klavírního oddělení.
- Klavírní tvorba inspirovaná literárním dílem Williama ShakespearaBudínská, Šárka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-11Tato práce s názvem "Klavírní tvorba inspirovaná literárním dílem Williama Shakespeara" se zaměřuje na dvě nejvýznamnější klavírní díla s touto tématikou - Klavírní suitu z baletu Romeo a Julie Sergeje Prokofjeva a Skicu ke scéně Shakespearově - Macbeth a čarodějnice Bedřicha Smetany. V jejich rozboru v rámci této práce jsem se zejména snažila nahlédnout rovinu jejich vzájemných hudebních a literárně-dramatických souvislostí.
- Klavírní tvorba Josefa MyslivečkaSkleničková, Ráchel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tato magisterská diplomová práce se zabývá Josefem Myslivečkem, českým skladatelem vrcholného klasicismu, ve své době jedním z nejslavnějších, se zaměřením na jeho klavírní dílo. Je určena případným interpretům jeho klavírních skladeb nebo pedagogům, kteří je zadávají svým žákům, a přibližuje charakteristické rysy a klíčové momenty jednotlivých rozebíraných skladeb.
- Michal Mašek - magisterský koncertMašek, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)
- Mimohudební inspirační zdroje klavírní tvorby Roberta SchumannaBartoš, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06Tato magisterská diplomová práce poodhaluje vliv mimohudebních inspirací (zejména literárních) na klavírní tvorbu Roberta Schumanna. První kapitola je věnována nedůležitějším momentům Schumannova života. Druhá kapitola se věnuje Schumannově literární činnosti a závěrečné dvě kapitoly pak přibližují dvě osobnosti světové literatury- Jeana Paula Richtera a E.T.A.Hoffmanna, jejichž díla zásadně ovlivnila Schumannovy názory a hudbu.
- Miroslav LangerSedláčková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-04Po první kapitole, která shrnuje základní biografické údaje o klavíristovi Miroslavu Langerovi, včetně jeho hudebních kořenů a uměleckém vývoji, následuje kapitola o nejvýraznějších rysech jeho hry a přístupu k tvůrčí umělecké činnosti s doplněním o jeho významná koncertní vystoupení, včetně programů. Závěrečná kapitola se věnuje pedagogické činnosti, která popisuje principy výuky Miroslava Langera a jeho vztah s žáky.
- Moje praxe v klavírním triu, jeho historie a vývojFrantišová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Tato práce není výzkumná, jedná se o soubor postřehů, rad a získaných zkušeností, které jsem posbírala za tři roky naší společné cesty. Popíši náš způsob cvičení a zkoušení. Dotknu se věcí, které by hráč v jakémkoli souboru měl dodržovat. Z mé zkušenosti a zkušenosti kolegů rozeberu slavné i méně známé komorní soutěže a co vás na nich může čekat. Popíšu jeden z našich největších úspěchů, členství v Europien Chamber Music Academy. Výhody, které pro nás tím plynou, nedocenitelné zkušenosti, jež jsme díky tomu získali, a způsob, jak se do této asociace dostat. Dále rozeberu část z našeho repertoáru a rady, které jsme získali z našich zahraničních cest, soutěží, koncertních zkušeností a jiný přístup ke skladbám a studiu samotného, který je v zahraničí běžný.
- Moje seznámení s českou hudbou se zaměřením na klavírní literaturuLin, I-Hsien(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato práce se zabývá mým seznámením s českou klavírní literaturou. První kapitola se věnuje definici pojmu „klavírní literatura“ a vzniku tvorby pro klávesové nástroje. Druhá kapitola mapuje dějiny české klavírní literatury. Třetí a stěžejní kapitola rozebírá české skladatele, jejichž díla interpretuji na svém absolventském koncertě. Shrnuji jejich životní a umělecké osudy a význam pro českou kulturu a vyjadřuji vlastní postoje k jejich tvorbě.
- Olena Ivanenko - magisterský koncertIvanenko, Olena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Ostravská klavírní škola po 2. světové válceKozák, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Práce je rozdělena na čtyři hlavní části. První část obsahuje stručnou obecnou historii ostravského hudebního školství. Druhá se zaměřuje na nejstarší osobnosti klavírní pedagogiky, které v Ostravě působily po druhé světové válce a staly se zakládajícími profesory Vyšší hudebně pedagogické školy. Většina z nich patří také do třetí části, která se zaměřuje na pedagogy Ostravské konzervatoře, kterou však po roce 1959 obohatilo mnoho nových osobností. Čtvrtá část se věnuje pedagogům, kteří působili na Ostravské univerzitě. V závěru práce je uvedena také současná podoba konzervatoře a univerzity.
- Pařížská šestka se zaměřením na klavírní dílo F. PoulencaSinkulová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Stěžejní část této magisterské práce se zabývá historií, charakteristikou tvorby, kompozičního stylu a životy členů pařížské Šestky. Práce obsahuje i stručný rozbor cyklu šesti skladeb L´Album des Six, ve kterém každý autor zkomponoval jednu část. Pozornost je věnována i každému autorovi zvlášť ve vlastní podkapitole. F. Poulencovi a jeho klavírní tvorbě jsem se věnovala o něco více. Jako prohloubení zájmu o jeho kompoziční styl jsem přiložila rozbor jeho klavírního koncertu.
- POZDNÍ OBDOBÍ, KLAVÍRNÍ SONÁTY LUDWIGA VAN BEETHOVENAMašek, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04V magisterské práci s názvem POZDNÍ OBDOBÍ, KLAVÍRNÍ SONÁTY LUDWIGA VAN BEETHOVENA, jsem se zaměřil na období skladatelova života, kdy psal své poslední klavírní sonáty. Snažil jsem se podat pohled na toto období v souvislostech. V souvislostech s vývojem nástroje, doby, a zejména pak poukázat na jeho myšlenkové pochody a stavy duše, které zaznamenal do hudby jako nikdo jiný. Zabývám se také otázkou, proč právě klavír byl tak důležitý nástroj v životě tolika skladatelů, proč právě jemu je věnováno tolik literatury, proč má tak výjimečné postavení. Zmiňuji nejvýznamnější interprety, nesrovnávám je však mezi se sebou, ale snažím se poukázat na rozdíly jejich verzí provedení cyklů. Na závěr dávám do souvislosti pohled na celý cyklus, jako na jedno veliké dílo.
- Přehled klavírního díla Sergeje Rachmaninova, jeho tématika a psychologické aspektyTimoščuk, Roman(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-14Předložená práce nabízí přehled klavírního díla ruského skladatele Sergeje Rachmaninova a pohled na tématiku a emocionální obsah jeho tvorby z hlediska jeho osobních prožitků.
- Robert Kapr Magisrerský koncertKapr, Robert(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-11