Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "MALÝ, František"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 29
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Beethoven: Sonáta č. 26 Es dur, op. 81a, "Les adieux"Augustinová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Tato diplomová práce má za cíl ukázat různé analytické pohledy na Sonátu č. 26 Es dur, op. 81a, „Les adieux“ od Ludwiga van Beethovena. Nejprve je zařazen Beethovenův životopis, okolnosti vzniku rozebíraného sonátového cyklu a jeho inspirační zdroje. Dále se práce zabývá tradiční formální analýzou všech tří vět, čímž poskytuje informace o hudebních formách, dynamice, kinetice a dalších hudebních prostředcích. Další obraz o celkové výstavbě cyklu podává v českém prostředí nepříliš rozšířená schenkerovská analýza, jejímž smyslem je postihnout zejména nezjevné harmonické dění a jeho hierarchii. V neposlední řadě odhaluje autorovy kompoziční záměry a zamýšlenou obsahovou náplň kapitola, která rozebírá použité rétorické figury a jejich význam.
- Elementární hudební nauka pro klavíristyHolcová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Magisterská práce na téma „Elementární hudební nauka pro klavíristy“ se zabývá výukou základů hudební teorie pro žáky nejnižších ročníků ZUŠ, zejména PHV a prvního ročníku se zaměřením na pianisty. Hlavním cílem je vytvořit co nejpřitažlivější a zároveň nejefektivnější systém výuky základních teoretických poznatků, pojmů a jejich uvedení do praxe. Největší důraz je kladen na rychlou a kvalitní výuku not. Práce se snaží stavět na principu hry a využívá přirozenou dětskou tendenci objevovat vše nové a vypořádat se kreativně s problémy, které se jim postaví do cesty. Mezi další využívané principy patří zejména názornost postavená do souvislosti s osobní zkušeností dítěte a také s principem emocionálnosti, který – jak známo – pomáhá lepšímu zapamatování probírané látky. Všechny teoretické poznatky jsou uváděny do jednotné soustavy a vztahy mezi nimi tvoří často jednolitý ekosystém tak, aby se teorie dávala od začátku do bezprostřední souvislosti s praxí. Metodologicky stojí práce na principu komparace často užívaných publikací, metodik, odborných materiálů či ústně předávaných zkušeností starších učitelů s vlastními poznatky autorky této práce. Množství ilustrací (z nichž většinu tvoří autorkou inspirované originální kresby) zde není doplňkem, nýbrž v mnoha případech jádrem práce, k nimž jsou dopsány texty jako vysvětlivky či návod na jejich využití v praxi. Nechybí ani bohatý poznámkový aparát a množství odkazů na literaturu i prameny. Práce se dělí na dvě základní kapitoly: Zápis času v hudbě a Učíme se noty. Jim podřazeny jsou dílčí podkapitoly, které se zaobírají jednotlivými užšími tématy. Za účelem začlenění do kontextu existující literatury oboru je na konci zařazen nejen seznam literatury ale také podrobný soupis použitých obrázků. Typickým čtenářem práce by měl být pedagog hudební nauky nebo i hlavního oboru klavír, který může tento text využít jako doplněk ostatních moderních metodik či zdroj nových nápadů, použitelných přímo ve výukové praxi.
- Fanfára pro neobyčejnou ženu Joan TowerovouCísařovská, Clara(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-08Cílem této práce je představit v českém prostředí zcela výjimečnou současnou americkou skladatelku moderní klasické hudby Joan Towerovou. Její skladby jsou pravidelnou součástí repertoáru předních hudebních těles a špičkových interpretů v USA, Japonsku i v Evropě. Tato práce pomůže zorientovat se v jejím rozsáhlém díle, na němž pracuje již přes šedesát let. V první kapitole se zabývá dostupnými prameny a zdroji, ve druhé se zaměřuje na životní dráhu skladatelky, jež se zrcadlí v jejím díle, třetí kapitola se věnuje skladatelčinu dílu a představuje některé stěžejní skladby. Práce čerpá především z mnohých rozhovorů se skladatelkou, které se ukazují být velice autentickým zdrojem k poznání jejího díla i osobnosti. Práce čerpá i z recenzí a ohlasů na premiéry nebo významné koncerty jednotlivých děl i ze vzpomínek a poznámek jak skladatelky, tak autorky práce, která u Joan Towerové studovala skladbu. Vedle reflexí této výuky je do práce zahrnuta i analýza první/ části skladatelčina prvního klavírního koncertu z roku 1985. Práci uzavírá přehled stěžejních skladeb Joan Towerové, který je doveden až do současnosti.
- Franz Schubert. Fantasie Poutník, op.15 (C dur)Subbotin, Filipp(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2009-09-03V tomto esej jsem chtěl ukázat jak je možné pracovat s hudebním textem a zároven s textem ve skladbách Franze Schuberta. Myslím že takový přístup mohl by pomoct klavírístovi najít správný způsoby provedení skladeb tohoto geniálního skladatele.
- Historie výroby klavírů v Čechách od roku 1945 dodnesNovák, Matyáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Tato diplomová práce navazuje na bakalářskou práci téhož autora, která pojednává o historii výroby klavírů v Čechách od jejích počátků do roku 1945. Téma bylo zvoleno jako logické pokračování soustavného úsilí zmapovat historii výroby klavírů na území Čech v celém jejím rozsahu. V rámci diplomové práce se čtenář dočte o složité situaci jednotlivých výrobců po druhé světové válce, procesu znárodnění po převratu v roce 1948, sériové výrobě v následujícím období a náročné privatizaci po roce 1989. Zmíněna je též současná situace ve výrobě klavírů na našem území. Ačkoli neexistuje mnoho vydaných publikací na toto téma, většina pramenů, ze kterých práce čerpá, pochází ze Státního oblastního archivu Hradec Králové. Cenným zdrojem je též osobní zkušenost zaměstnanců jednotlivých továren, kteří svými vzpomínkami významně přispěli úspěšnému dokončení této diplomové práce, která si klade za cíl demonstrovat, jak neobyčejně bohatou tradici ve výrobě klavírů naše země má.
- Ida Kelarová - přínos a význam pro romsk ou hudební kulturuKačo, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-03Tato práce popisuje život osobnosti Idy Kelarové a zachycuje část její celoživotní činnosti. Není zcela možné zachytit všechny důležité momenty, které paní Kelarová učinila. Proto se zaměřím na okamžiky, při kterých jsem mohl sám přihlížet či být jejich součástí. Je pro mne velkou ctí psát svou práci právě o paní Kelarové, a to proto, že jsem měl tu čest s ní spolupracovat. Velká část této práce pochází z osobních setkání a zážitků.
- Ilja Hurník: Klavírní dílo koncertní a instruktivníMilarová, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato magisterská práce je zevrubnou analýzou klavírního díla Ilji Hurníka. Jejím cílem je seznámit čtenáře s koncertním a instruktivním klavírním dílem tohoto skladatele. Dílo je členěno chronologicky a podle obtížnosti. Část práce je také věnována skladbám čtyřručním, kde jsou obsaženy jak instruktivní, tak koncertní skladby. Každý kus je rozebrán po stránce formální a charakterové, zmíněn je také tonální plán a tématická práce. Na podrobnější harmonický rozbor zde bohužel není prostor, vzhledem k rozsáhlosti díla. V závěru práce je stručně pojednáno o ostatních hudebních dílech a autorově tvorbě literární. Práce může sloužit interpretům i pedagogům jako přehled o dostupné klavírní literatuře jednoho z nejvýznamnějších soudobých českých autorů.
- Interpretační tradice a analýza skladby ”Pan” od Vítězslava NovákaBrizhaneva, Tatiana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Cílem této diplomové práce je všestranná a zevrubná analýza programové Básně v tonéch Vítězslava Nováka „Pan“ opus 43. Tato práce současně představuje perlu českého klavírního repertoáru. Jen málo klavíristů zařazovalo toto dílo do svých programů pro jeho délku trvání a technickou obtížnost. Přesto by, díky svéráznosti, bohatosti harmonických a melodických zdrojů i kvalitě propracovanosti detailů, klavírní hudba Vítězslava Nováka zasloužila mnohem častějšího provedení v koncertních sálech. Autorka se opírala hlavně o české tištěné zdroje, například monografie a sborníky statí o Novákovi, jeho biografické poznámky a pokusila se tak nashromáždit do jednoho celku informace o vzniku myšlenek „Pana“, historii jeho tvorby a o úspěšných interpretech tohoto jedinečného cyklu. Jako cenný materiál pro srovnávací analýzu různých interpretací posloužily nahrávky Františka Maxiána, Františka Raucha, Martina Vojtíška, Margaret Fingerhut a nahrávka Orchestru slovenské filharmonie pod řízením Zdeňka Bíleka. Pro tuto práci autorka použila i vlastní pozorování, které získala během studia a interpretace „Pana“ a představila analýzu formy celého díla.
- J. Iršai - Přehled života a dílaStráňavský, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Diplomová práca J. Iršai – Prehľad života a diela obsahuje 6 kapitol. V prvej sme hovorili o živote J. Iršaia v Rusku, poukázali sme aj na negatívny vplyv sovietskeho režimu na život umelcov. V druhej kapitole sme hovorili o J. Iršaiovi už po jeho emigrácií na Slovensko. Tretia kapitola sa celá venovala tvorbe J. Iršaia, štvrtá len jeho cyklu Listy Ofodurovi. Piata kapitola je venovaná klavírnej tvorbe J. Iršaia. V šiestej kapitole sme robili rozbor vybranej tvorby J. Iršaia – a to klavírnych skladieb Tasaufi a druhú klavírnu sonátu Sny môjho detstva. Poslednú kapitolu sme venovali problémom, ktorým musia súčasní autori čeliť.
- Klavírní dílo Roberta Schumanna se zaměřením na op. 16 KreislerianaHutyrová, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06Tato diplomová práce je zaměřena na klavírní dílo Roberta Schumanna. Hlavním smyslem je popsat skladatelův přínos právě v oblasti klavírní tvorby. Podrobně je zde analyzována pouze Kreisleriana op. 16, kterou se tato práce zejména zabývá.
- Klavírní dílo S. Rachmaninova se zaměřením na cyklus Moments Musicaux.Švehláková, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-06Tato práce pojednává o skladateli Sergeji Vasiljeviči Rachmaninovi. Obsahuje stručný životopis a soupis jeho klavírního díla. Hlavní část práce je zaměřena na klavírní cyklus Moments musicaux, který se skládá ze šesti skladeb. Je zde uveden formální rozbor díla, doporučení ke hře cyklu a možnosti jeho nácviku. Závěrečná část práce je věnována nahrávkám cyklu. Obsahuje seznam interpretů, kteří dílo nahráli a srovnání tří vybraných nahrávek: Alaina Lefévra, Victora Ryabchikova a Nikolaie Luganského. O každém z nich jsou též uvedeny základní informace.
- Klavírní dílo Vítězslava NovákaBrabcová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Tato diplomová práce se zabývá klavírním dílem Vítězslava Nováka. V první kapitole je popsán skladatelův život, s přihlédnutím k významným uměleckým postům, které během svého života zastával. Jednotlivé podkapitoly se zabývají dětstvím, studiem gymnázia v Jindřichově Hradci, studiem konzervatoře v Praze, inspiracemi slováckou a slovenskou lidovou kulturou a impresionismem, vrcholným kompozičním obdobím a vlivem válečného období na Novákovu tvorbu. Druhá kapitola se věnuje interpretačnímu rozboru Novákovy klavírní tvorby a obsahuje výčet všech klavírních děl s výjimkou klavírního cyklu Pan op. 43. Třetí kapitola se zabývá vznikem a podrobným interpretačním rozborem jednotlivých částí klavírního cyklu Pan op. 43, který patří mezi Novákovy nejcennější klavírní skladby a představuje jeden z nejnáročnějších klavírních cyklů jeho tvorby.
- Klavírní koncerty S. ProkofjevaAl-Ashhabová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-04Tato magisterská práce se zabývá klavírními koncerty Sergeje Prokofjeva. Je zaměřená nejen na skladatelovo dílo pro klavír a orchestr, ale i na životní osudy tohoto umělce. Poukazuje nejen na krásu a nadčasovost těchto skladeb, ale i na okolnosti vzniku Prokofjevových klavírních koncertů. Práce je rozdělena do pěti hlavních kapitol - každá kapitola zahrnuje jeden klavírní koncert. Na začátek práce navíc připojuji stručný životopis skladatele pro lepší orientaci čtenáře v daném tématu.
- Klavírní tvorba Adama SkoumalaSuchánková, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Tato diplomová práce na téma Klavírní tvorba Adama Skoumala důkladně rozebírá tvorbu českého soudobého skladatele. Seznamuje jednak s okolnostmi vzniku děl, které jsou spojeny s autorovým životopisem, dále zkoumá díla jak z hlediska harmonického, tak i formálního. Účelem této práce je vyvodit charakteristické rysy spojující klavírní tvorbu Adama Skoumala. Skladby rozebírané v této práci jsou Variace na lidovou píseň, Romantické kusy, Klavírní koncert, Etudy pro klavír, Corsaresca, Kejklíř, tvorba pro děti a částečně i komorní tvorba se zastoupením klavíru.
- KoncertHlinka, Suzanna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-14
- Ladislav Doležel: Magisterský koncertDoležel, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Magisterský koncert Filippa SubbotinaSubbotin, Filipp(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-03
- Milarová Petra: Magisterský koncertMilarová, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Olivier Messiaen - Symfonie Turangalîla (pro klavír, Martenotovy vlny a orchestr)Vrána, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tato diplomová práce se zabývá jedním z největších milníků hudební tvorby 20. století - Symfonií Turangalîla Oliviera Messiaena. První polovina studie se zabývá životem skladatele a jeho hudebním stylem. Druhá se pak již věnuje kompletní analýze symfonie, přičemž každé části je věnována jedna kapitola. Sólový klavír je jednou z nejdůležitějších součástí díla. Jakožto klavírista, který měl možnost part nastudovat, se na něj při rozboru zaměřuji hlouběji. Vycházím z originálního, skladatelem revidovaného klavírního výtahu z roku 1990, stejně jako z orchestrální partitury. Ke konci připojuji chronologický seznam Messiaenova kompletního díla a přehled nejvýznamnějších nahrávek této symfonie.
- Osobnost Igora Vitaljeviče KatajevaNáhlá, Silvie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Předmětem této práce je životopis Igora Vitaljeviče Katajeva, rozdělen do oblasti skladatelské, interpretační a pedagogické. Součástí práce jsou kapitoly pojednávající o uměleckém prostředí a významných osobnostech, které ovlivnily Katajevův život a tvorbu. Závěrečnou kapitolu tvoří kapitola o osobních vzpomínkách I. V. Katajeva na význačné hudební osobnosti v jeho životě.