Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "BERNÁŠEK, Václav"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 28
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- 70 let violoncella na AMU v PrazePetrásek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Tato práce pojednává o studijním oboru - violoncello od samotného vzniku školy až po součastnost. Text je uspořádán do tří kapitol. První část popisuje historii a jednotlivé pedagogy a jejich studenty. Druhá kapitola je ucelený soupis diplomových prací studentů oboru violoncello. Třetí kapitola obsahuje seznam pedagogů a studentů v akademickém roce 2016/2017.
- Alexander von Zemlinsky,život a dílo s přihlédnutím na Druhý smyčcový kvartet D-dur, op. 15Žďánský, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Alexander von TZemlinsky ( 1872 Vídeň - 1942 New York) patří k osobnostem, které byly v posledním desetiletí znovu objeveny. Když Zemlinsky zemřel v americkém exilu, byl jako skladatel zcela zapomenut a nikdo nemohl tušit, že za tři desítky let se zvedne vlna zájmu o umění z přelomu 19. a 20.století, která dá jeho hudbě nový život. Svými osobními i myšlenkovými osudy patřil Zemlinsky do okruhu kolem Gustava Mahlera a Arnolda Schonberga.Ve vídni také prožil více než polovinu svého života. Studoval tam na konzervatoři, později pracoval jako dirigent. Roku 1911 přijal místo šéfa opery Nového německého divadla v Praze a v následujících šestnácti letech se stal jednou z předních osobností pražského hudebního života. V divadle se stalo legendkou jeho mozartovské představení, na koncertním pódiu získal věhlas zejména provedením Mahlerových symfonií.V roce 1897 odešel Zemlinský z Prahy do Berlína, po nástupu nacistů k moci se vrátil do Vídně a odtud odjel roku 1938 do Ameriky. S novým prostředím se však už nesblížil a někdejší hvězda evropského hudebního nebe za několik měsíců zcela zapadla. Ačkoliv se jedná o skladatele světového významu působícího řadu let v Čechách nebyl doposud obsáhleji napsán jeho životopis nebo alespoň seznámení s jeho dílem v češtině. V druhé části práce se zabývám rozborem Druhého smyčcového kvartetu op.15.
- Anna Hošková - koncertHošková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28
- Antonín Dvořák:Koncert pro violoncello h-mollSzakál, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-08Tato práce je koncipována do dvou dílů.První díl nás seznámí se skladatelskými začátky, zahrnující Koncert A - dur a skladby z rozlučkového turné. Druhý díl pak skladatelův pobyt v Americe, kde komponoval Koncert pro violoncello h - moll, op. 104.
- Bohuš Heran - violoncellista, pedagog a člověkMatyášová, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Cílem této práce je představit život, dílo a umělecký odkaz zasloužilého umělce Bohuše Herana ( 1907 - 1968 ) - českého violoncellisty, pedagoga, hudebně - literárního spisovatele, propagátora violoncellové hry a hudebního organizátora. Pojednává o Heranově životě od raného mládí přes období studií, první umělecké angažmá, bohatou koncertní činnost v Čechách i zahraničí, pedagogickou práci profesora konzervatoře v Praze a působení v akademické funkci prorektora Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. V neposlední řadě se věnuje Heranově četné publikační činnosti a vydavatelské činnosti, jeho hudebně organizačním aktivitám a podpoře mladých hudebníků. B.Herana také po lidské stránce a dotýká se období jeho prázdninových pobytů v Polici nad Metují.
- Česká koncertantní violoncellová tvorba 20. stoletíHošková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28Tato práce s názvem Česká koncertantní violoncellová tvorba 20. století zahrnuje popis a stručný rozbor vybraných skladeb spolu s životními daty a důležitou tvorbou jednotlivých skladatelů. Každá z kapitol též obsahuje historický úvod s přiblížením hudební řeči typické pro dané období.
- Česká skladatelská a komorní tvorba pro kontrabas od roku 1945Mareček, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28Ve své magisterské práci přináším přehled českých skladatelů a komorní tvorby pro kontrabas po roce 1945. Práci jsem rozdělil do tří kapitol. V první kapitole uvádím životopis kontrabasisty Františka Hertla, chronologicky rozdělený. Druhá kapitola je věnována Českému nonetu, jeho vzniku, vývoji, repertoáru. Jedna z podkapitol přibližuje dobu. kdy byl uměleckým vedoucím František Hertl. Ve třetí kapitole uvádím přehled českých skladatelů a komorní tvorby po roce 1945. Touto prací bych chtěl přispět k obohacení kontrabasové literatury o další současné skladatele.
- David Popper a jeho Vysoká škola violoncellové hry op. 73Nouzovský, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06V této práci mi dovolte poukázat na violoncellistu, skladatele a kantora světového renomé - Davida Poppera. Dovoluji si vám představi svůj pohled na důležitost jeho Vysoké školy violoncellové hry op. 73, dle mého názoru nepostradatelnou součást růstu violoncellistů na celém světě. Za zajímavé považuji i porovnání jeho díla se známými skladbami jeho i autorů jiných.
- Dětský smyčcový orchestr Nadačního fondu HarmonieŠumníková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-05Diplomová práce seznamuje čtenáře s činností Dětského smyčcového orchestru Nadačního fondu Harmonie. Práce je členěna do čtyř hlavních kapitol. První kapitola pro kontext nabízí informace o historii, osobnostech a hlavních pilířích El Sistema, jimiž je celý program nadace inspirován. Druhá kapitola přináší veškerá fakta o Nadačním fondu Harmonie. Popisuje jeho vznik, fungování a představuje jednotlivé orchestrální skupiny a jejich činnost. Třetí kapitola má pedagogicko-metodický charakter. Zabývá se realitou skupinové instrumentální výuky dětí a přináší množství praktických tipů pro jejich obstojné zvládnutí v pozici lektora. Poslední čtvrtá kapitola pojednává o projektu Sistema Europe, jeho aktivitách a mezinárodních akcích, kterých se pravidelně děti Nadačního fondu Harmonie účastní.
- František Jílek, význačný dirigent Janáčkovy opery BrnoKružík, Robert(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-07Jméno Františka Jílka rezonuje v úzkých odborných kruzích do dnešní doby, a to je tomu již dvacet tři let od jeho smrti. Já sám ho mám, už od útlého dětství, spojeno s Janáčkovou hudbou a interpretační precizností jemu vlastní, na kterou vzpomínají všichni hudebníci, kteří s ním po léta spolupracovali. V této práci se budu zaměřovat zejména na Jílkovo období v pozici šéfa brněnské opery. Doložím jeho činorodost mnohými recenzemi na jednotlivé premiéry operních titulů, kterých bylo za bezmála třicet let ve funkci mnoho. Dále bych rád zmínil i jeho působení pedagogické na hudební fakultě JAMU a taktéž pětileté období ve funkci šéfdirigenta Státní filharmonie Brno.
- Gustav MahlerJugendorchesterDrtina, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-03Práce pojednává o prestižním mezinárodním orchestru mladých - Gustav Mahler Jugendorchestru ( GMJO). Zabývá se jeho vznikem, historií, jeho iniciátorem Claudio Abbadem, postavou Gustava Mahlera. Autor předkládá své osobní zkušenosti z působení v tomto orchestru a sleduje i příbuzné iniciativy a orchestry - dirigentskou soutěž pod záštitou Salzburského festivalu, Mahler Chamber Orchestra a Gustav Mahler Academy v Bolzanu.
- Harfa a její uplatnění v komorní hudběUlehlová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Hlavní myšlenka této práce je založena na podtržení několika faktů z historie harfy v kontextu s její rolí v komorní hudbě. Hudební svět kolem harfy způsobil nemalý vliv v životě tohoto nástroje a dnes si můžeme říci, že počínaje nedávnou historií posledních stolezí, dostává svět evropské kultury mnoho nazpět. Další část této práce je rovněž zaměřena na několik témat týkajících se běžných aspektů harfové praxe v komorní hře.
- Intonace a řešení této problematiky z pohledu metody O. ŠevčíkaMikawa, Keishiro(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Tato diplomová práce se zabývá adaptací Ševčíkovy "Školy intonace op. 11" pro housle na violoncello a analýzou jejího dopadu na zlepšení intonace violoncellistů. Práce vychází z osobní zkušenosti s potřebou zlepšit intonaci a z praktického tréninku metod Otakara Ševčíka, konkrétně opusů 2 a 3, které jsou zaměřeny na techniku pravé ruky. Na základě očekávání, že Ševčíkova "Škola intonace" poskytne řešení intonačních problémů, byla provedena snaha o přepis notového materiálu pro violoncello. Tento úkol však narazil na technické rozdíly mezi houslemi a violoncellem, zejména v rozsahu tónů dosažitelných v jedné poloze. Housle umožňují rozsah kvarty, zatímco violoncello pouze tercie bez prázdné struny, což komplikovalo přímou adaptaci. Navzdory těmto výzvám jsem zkoumal důležitost jednoduchých, ale efektivních každodenních cvičení pro zlepšení intonace. Byly také prostudovány další Ševčíkovy metody, například opus 8 a 9, které přinášejí další užitečné techniky. Dále práce zmiňuje například knihu "Jak hrát na housle čistě" od Břetislava Novotného nebo "Intonace u smyčcových nástrojů" od Christiny Hermanové jako doplňkový zdroj teoretického porozumění intonace. Hlavním cílem práce je tedy poskytnout návod a materiály pro violoncellisty, kteří chtějí systematicky zlepšovat svou intonaci prostřednictvím adaptace osvědčených houslových metod.
- Jan Szákal: magisterský koncertSzakál, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2008-09-08
- Jaroslav Krček - osobnosť a tvorbaVarhoľáková, Mária(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Predmetom tejto diplomovej práce monografického charakteru je priblíženie osobnosti a tvorby Jaroslava Krčka. Cieľom bolo poukázať na celostnú kontinuitu vnímaného umelca, ktorú tvorí niekoľko profesijných zložiek súčasne. Sú to: skladateľ, režisér, dirigent, inštrumentalista a srdcom folklorista. Každá sféra je v práci prezentovaná osobitne, ale zároveň tvorí jednotu. Predstavuje skladateľovu tvorbu, v ktorej krátko rozoberá jednotlivé diela s ich základnou charakteristikou. Ťažiskom sú autorské súbory Chorea Bohemica a Musica Bohemica, prostredníctvom ktorých dosiahol originálny prínos v českej kultúre a priniesol poklady vo folklórnom, ale aj klasickom umení. V závere práce je prepis osobného rozhovoru, ktorý prináša odkaz mladej generácii, a potvrdzuje iskru osobnosti Jaroslava Krčka.
- Jazzoví kontrabasisté a baskyteristé Milese DaviseLétalová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Obsahem mé diplomové práce s názvem " Jazzoví kontrabasisté a baskytaristé Milese Davise" je seznámení s jednou z nejvýraznějších osobností hudby 20.století, s americkým jazzovým trumpetistou, skladatelem a vedoucím mnoha jazzových uskupení, Milesem Davisem. Představuji také osm nejvýznamnějších hráčů na kontrabas a baskytaru, kteří se vystřídali v Davisově kapelách během takřka padesáti let jeho kariéry. V úvodu se věnuji důvodům, které mně vedly k zaměření se právě na Milese Davise. Velmi podrobně pak popisuji jeho osobnost a jednotlivé etapy jeho života, a to jak osobního tak profesního. V dalších kapitolách se věnuji jednotlivým kontrabasistům a baskytaristům, které Miles Davis angažoval do svých kapel a projektů a se kterými pak nahrával svá alba. Uvádím jejich životopisy, diskografii a popisuji charakteristiku jejich hry. Na dokreslení jsem sestavila CD s hudebními ukázkami, které jsou typické pro jednotlivé hráče a o kterých se zmiňuji v textu. Uvedené CD je též součástí mé diplomové práce. V závěru uvádím shrnutí, poděkování a seznam použité literatury a webových adres, ze kterých jsem čerpala, a dále pak kompletní seznam zvukových nosičů, ze kterých byly použity uvedené hudební ukázky.
- Létalová Veronika : Magisterský koncertLétalová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Marek Jerie - violoncellista a pedagogZemen, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-09Tato diplomová práce se podrobně zabývá uznávanou a respektovanou osobností Marka Jerieho, kterou vykresluje z pohledu jeho pedagogické a interpretační činnosti, přibližuje jej však také jako člověka a výraznou postavu kulturního dění. Stranou neponechává ani obtíže způsobené minulým režimem a jeho odchod do emigrace. Prostřednictvím práce se dále velmi úzce setkáváme s čelními osobnostmi violoncellového světa ( Bohuš Heran, Pablo Cassals, Andrér Navara, Mstislav Rostropovich ad.), s jejich názory na interpretaci a umění obecně i s jejich naturelem. Objevujeme také mnohé z vazeb a provázaností struktur uměleckého světa. Velmi podstatným bodem této práce je souhrnný pohled na Jerieho interpretační a nahrávací činnost opřenou o studii dobových zahraničních kritik. Kromě sólového působení Jerie byl členem řady komorních ansámblů ( Nové pražské trio, Duo Bohuslava Martinů, ad.). Detailně se práce v tomto ohledu zaměřuje na Jerieho umělecké působení s Guarneri triem Praha, jehož členem je přes dvacet pět let. Jednou z posledních kapitol je pohled do jeho pedagogické " dílny ". Jeho žáci se s úspěchem uplatňují po celém světě a jeho metody jsou všeobecně uznávány širokou světovoiu violoncellovou veřejností.
- Petr Nouzovský: Magisterský koncertNouzovský, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2010-09-06
- PKF - Prague PhilharmoniaStřelcová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-07Záměrem práce je charakterizovat orchestr PKF – Prague Philharmonia, který působí na české hudební scéně již 22 let. Autorka se detailněji zabývá historií tohoto tělesa, představuje šéfdirigenty a koncertní mistry a snaží se zmapovat nejdůležitější momenty orchestru v průběhu času. Dále uvádí momentální činnost PKF – Prague Philharmonia a v závěru práce přináší rozhovor s bývalým ředitelem PhDr. Iljou Šmídem, který byl jednou z důležitých osobností tohoto orchestru a stál v jejích začátcích.