Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "GREMLICOVÁ, Dorota"
Nyní se zobrazuje 1 - 17 z 17
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Alwin Nikolais - choreograf a scénický vizionář 2. pol. 20. stoletíCelbová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-23V diplomové práci s názvem "Alwin Nikolais choreograf a scénický vizionář druhé poloviny 20. století", jsem chtěla co nejblíže nahlédnout do choreografické tvorby Alwina Nikolaise, s koncentrací na výtvarnou složku jeho práce. Měla jsem za cíl analyzovat jeho nejvýznamnější choreografie, na základě videozáznamů a postihnout základní výrazové prostředky a originální způsob jeho vizuální koncepce. Zajímala jsem se o jeho experimenty v oblasti světelného designu, kostýmní tvorby, pohybu a scénografie, které měly významný dopad na vývoj současného tance po celém světě. Součástí práce je také zhodnocení významu a odkazu tvorby a pedagogické činnosti Alwina Nikolaise.
- Balet Národního divadla v 70. a 80. letech 20. stoletíČižmáriková, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-05-30Tato práce přibližuje a shrnuje dění v baletu Národního divadla v Praze v 70. a 80. letech 20. století, konkrétně mezi lety 1969 a 1989. Zabývám se v ní osobnostmi na postu šéfů baletu, Jiřím Němečkem, Emerichem Gabzdylem a Miroslavem Kůrou, kteří kromě vedení baletu působili také jako choreografové. Vedle výše zmíněných se v divadle věnovali choreografii také například Jiří Blažek, Antonín Landa, Vlastimil Jílek, či Daniel Wiesner. Přibližuji jednotlivé sezony a konkrétní díla, která se v nich v premiéře uvedla. Dále se ve své práci věnuji výjimečné generaci interpretů, působila zde například Michaela Černá, Marta Drottnerová, Vlastimil Harapes, Jan Kadlec, Lubomír Kafka, Jaromír Petřík, Michaela Vítková, Hana Vláčilová, Aneta Voleská, Pavel Ždichynec a mnozí další. To vše zasazuji do kontextu politické doby, do období známého jako normalizace. Věnuji prostor zahraničním souborům a jednotlivcům, kteří u nás hostovali. Mým primárním zdrojem byl Archiv Národního divadla, dále Ročenky Národního divadla, soudobé periodikum Taneční listy, ze kterých jsem čerpala kritiky a recenze k premiérám. Dalším cenným pramenem byla osobní svědectví umělců, kteří v dané době v Národním divadle působili: Mahuleny Křenkové, Jiřího Němečka ml., Astrid Štúrové, Hany Vláčilové a Daniela Wiesnera.
- Cesta polky do opery Prodaná nevěstaAdams, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-13Tato diplomová práce obsahuje popis tance polka, její vznik a krátkou historii. Další část je věnována opeře Bedřicha Smetany „Prodaná nevěsta“ od jejího vzniku, přes další uvedení v Národním divadle v Praze až k její současné inscenaci. V závěrečné části jsou popsány tři vybrané choreografie polek z této opery a jejich analýza podle modelu Janet Adshead – Lansdale. Přílohy obsahují životopisy Bedřicha Smetany a choreografů vybraných inscenací – Otto Šandy, Pavla Šmoka a Ladislavy Košíkové.
- ChoreografieLee, Ji-Eun(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2009-09-07
- Dramaturgie baletních souborů kamenných divadel na území Čech a Moravy v letech 1918-1948Kantorová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-24Tato práce pojednává o všech baletních titulech, které byly uvedeny ve třech největších scénách v Praze, Brně a Ostravě v období 1918-1948. Věnuje se repertoáru třiceti sezón souběžně a přináší srovnání těchto třech scén. Zkoumané jsou především tituly, jejich opakování a cesty v daném období, věnuje se však také kritikám v dobovém tisku, choreografům a tvůrcům děl.
- DV 8 - LLoyd NewsonMírková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-05
- Elektronická taneční scéna jako obraz životního styluSyslová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-23Práce se zabývá fenoménem posledních tří desetiletí v oblasti zábavy a volného času mladých lidí ? světem elektronické taneční hudby. Původně experimentální produkce hudby využívající pouze elektronických přístrojů, se od konce 80. let 20. století rozvinula do celosvětově rozšířeného hudebního proudu, který se ve svém rámci rozdělil na desítky subžánrů. Ve své práci sleduji hlavní tři z nich, freetekno, drum and bass a house, a popisuji je na úrovni strukturálních prvků ? myšlenka, hudba, prostor, drogy, tanec. Práce dále předkládá výstup z antropologického výzkumu, při kterém mi byly hlavními výzkumnými metodami zúčastněné pozorování, rozhovory s informanty a sběr dotazníkových dat. Výzkum byl založen na hypotéze, že příznivci každého z jednotlivých tří zvolených hudebních proudů se mezi sebou liší nejen v rovině ekonomické a sociální, ale také v oblasti životních postojů a názorů. Teoretickým východiskem mi byla teorie Communitas předložena veřejnosti Victorem Turnerem v jeho knize Průběh rituálu z roku 2004.
- Fenomén - Pražský komorní baletHolánková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-23V mé magisterské diplomové práci se zaměřuji na souhrn historických údajů ve vývoji Pražského komorního baletu i jeho přímého předchůdce Baletu Praha. Tento fenomenální soubor má své význačné místo ve vývoji českého tanečního umění, i když podmínky pro jeho existenci byly vždy na samém okraji udržitelnosti. Je až k nevíře, s jakou houževnatostí a nezaměnitelnou tváří dokázal, přes všechny materiální nedostatky, vydržet na výslunní naší umělecké scény celých 33 let a výtečně reprezentovat českou kulturu v zahraničí. Je to jistě zásluhou Pavla Šmoka, uměleckého vedoucího a choreografické osobnosti tohoto malého souboru ?na kolečkách?. Součástí práce je i malý průzkum názorů na současný stav PKB. Bohužel se zdá, že moc lidí v jeho budoucnost už nevěří. Já však doufám, že svá Kristova léta úspěšně překročí?
- Fenomén Butó, jeho vznik, šíření a vlivy na evropskou taneční scénuBurešová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-05Tato magisterská diplomová práce zkoumá fenomén japonského moderního tanečního umění zvaného butó. Přibližuje jeho inspirační vlivy, socio-kulturní pozadí a podmínky jeho vzniku. Sleduje jeho vývoj ve třech generacích japonských tanečníků. Diskutuje problematiku šíření butó za hranice Japonska a reakce přijímání tohoto nového uměleckého směru v Evropě. Podává také přehled působení tohoto fenoménu v Čechách a jeho vliv na evropskou i českou taneční scénu.
- Jelizaveta NikolskáPollertová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-23Práce, která nese název Jelizaveta Nikolská zachycuje umělecky i soukromě bohatý život této baletní divy první poloviny 20. století. Její dětství, mládí a taneční začátky v ruské Oděse, cestu do Národního divadla v Praze, kam přijela v roce 1922 a svým ztvárněním role Odetty v nově inscenovaném Labutím jezeře pronikla do české kulturní společnosti. Dále se můžeme dočíst o jejím působení v Paříži a následném angažmá v egyptské Káhiře. Za zmínku jistě stojí i zapomenutý, ztracený a znovu nalezený balet Ruce Bohuslava Martinů. Práce pochopitelně obsahuje i návrat Nikolské do Prahy a její působení v Národním divadle za II. světové války, následnou kolaboraci a útěk z Československa do Venezuely, kde její cesta životem končí.
- Možnosti semiotickej analýzy na príklade párových ľudových tancov na SlovenskuKolačkovská, Laura(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14Diplomová práca sa zaoberá tanečnou analýzou štruktúry, formy a možnosťami semiotickej analýzy ľudových párových tancov zo Slovenska. Výskumnou vzorkou sa stali vizuálne pramene, teda archívne záznamy krútivých tancov čardáš, krucena, prostá a obrtak z troch rozdielnych regiónov. Analýza nie je cieľom tejto práce, ale nástrojom v hľadaní významu tanečného prejavu. Tanec je vnímaný ako znakový systém, ktorý je zároveň prostriedkom nonverbálnej komunikácie. Práca je zameraná na minulú podobu a premenu tanečnej kultúry, so zreteľom na rodové roly. Sledujem symbolické významy v tanečnom prejave muža a ženy, ktoré sa pokúšam dešifrovať, a prostredníctvom úvah prinášať ich interpretácie. Na existenciu a premeny tradície vplývajú rôzne faktory vrátane ekonomických a politických zmien, či takých procesov ako modernizácia a globalizácia. Cieľom diplomovej práce je teda sumarizácia poznatkov o postavení muža a ženy v konkrétnej spoločnosti a spôsobov, ako sa prostredie, prírodné podmienky či historický vývoj premieta v tanečnom prejave. V úvodných kapitolách sa práca venuje metódam a teoretickým konceptom tanečnej analýzy, semiotiky a rodových štúdií. V tretej kapitole sa zaoberá konkrétnymi tancami v ich kultúrno-historickom kontexte, ale aj autoetnografickým pozorovaním s využitím elicitácie. V záverečnej kapitole sleduje jednotlivé časti tanečného prejavu z rodového aspektu.
- Problematika tanečního managementuKolda, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-10První část práce mapuje historický vývoj všeobecného managementu, současné teorie a výstupy a strukturální rozdělení základních manažerských úkolů a funkcí. Snaží se zdůraznit znalosti, zkušenosti, poučení z chyb a nejužitečnější principy, které pomohly průkopníkům v ostatních oborech k jejich úspěchu. Dále se práce věnuje managementu divadelního umění, analyzuje problematiku uměleckého řízení, jeho význam pro umělce a rozdělení manažerských pozic v divadle. Poslední část této práce zpracovává strukturální rozbor manažerských povinností potřebných pro úspěšnou realizaci daného podnikatelského/uměleckého záměru. Jedná se o schéma vybudované na základě poznatků získaných studiem teorií všeobecného, kulturního a divadelního managementu a praktických zkušeností autora, které se zaměřuje především na oblast plánování, produkce, marketingu a financování realizovaného projektu.
- Tanec jako projev života - jeho význam a funkce v balijské společnostiGordon, Bronislava(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-05Tato diplomová práce pojednává o tanci jako o důležitém fenoménu balijské kultury. Na taneční projev je nahlíženo z nejrůznějších úhlů - z pohledu historického vývoje, ve kterém jsou popsány důležité vývojové etapy v balijských dějinách - předhinduistické období, hindu-javánské období a královské dvory, drobná knížectví, příchod Holanďanů a 20. století. Další kapitola se zabývá podobou balijského hinduismu a některými jeho filozofickými myšlenkami promítajícími se v tanci. Dále se práce věnuje popisu chrámového systému, prostoru pro tanec, duchovní přípravou tanečníků, obřadem v chrámu, společenskou organizací banjar a tanečním školstvím, balijským pojetím času a v neposlední řadě i funkcí a významem tance v dnešní společnosti.
- Taneční studio Contemporary - prostor pro tanecHájková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-11Tato diplomová práce je věnována tanečnímu studiu Contemporary – prostor pro tanec, které sídlí v Praze na náměstí Míru. Úvod práce krátce mapuje historii pojmů tance před vznikem tanečního stylu contemporary dance. Větší část práce je zaměřena na historii, vizi, akce pořádané tanečním studiem, ale také na lektory a lekce, které se zde vyučují nebo vyučovaly. Závěr popisuje nově vzniklou platformu Contemporary Theatre, která dává mladým studentům a choreografům příležitost se v tanci zdokonalit a prezentovat se.
- Vývoj korejského moderního tance z pohledu vývoje moderního tance americkéhoLee, Ji-Eun(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-07"Předkládaná práce zkoumá vývoj současného tance v Koreji z pohledu severoamerického chápání současného tance. V práci se snažím sledovat rozdílný společenský kontext v Koreji a v USA. Soustředila jsem se na průkopníky současného tance v Americe v kontextu jejich doby a historického vývoje. Související analýza vývojových aspektů korejského současného tance mapuje období deseti let počínaje rokem 1970.
- Vztah tance a hudby v díle Gregoria LambranzihoFerjentsik-Wernerová, Blanka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-07Diplomová práce ?Vztah tance a hudby v díle Gregoria Lambranziho? zkoumá sbírku, jež nemá mezi dochovanými spisy o tanci obdoby. Je výjimečná jak svým obsahem zaměřeným na divadelní tance z prostředí commedie delľ arte, tak i formou zpracování, která spojuje hudební, literární a výtvarnou složku. Má práce si klade za cíl rozebrat podrobněji jednotlivé aspekty tohoto výjimečného díla, a to nejen z hlediska tance a hudby, ale i scénografie a kostýmů. Vzhledem k rozsáhlosti díla jsem se zaměřila pouze na I. díl. Okrajově se má práce zabývá také hudebním a tanečním děním ve druhé polovině 17. a na začátku 18. století. Pozornost věnuje i fenoménu commedie delľ arte včetně stručné charakteristiky jednotlivých masek a vlivu tohoto svébytného divadla na taneční umění.