Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "HORÁČEK, Pavel"
Nyní se zobrazuje 1 - 6 z 6
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Antické motivy v operách napříč staletímiKoblížková, Olga(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Bakalářská práce se zaměřuje na výskyt nejznámějších a nejčastějších antických motivů v operách napříč staletími, zahrnující příběhy o Dafné, Orfeovi a Eurydiké, Ariadně a Bellerofontovi. První kapitoly se věnují definici pojmu “antika” a časovému vymezení antiky z hlediska historického. Zbylé kapitoly se věnují přímé problematice využití antických motivů v opeře. Vždy je věnovaná celá nová kapitola a podkapitola jednomu motivu, resp. antické báji. Nejprve je popsán děj samotné antické báje a poté uveden výskyt tohoto motivu v opeře a nástin historických okolností v období vzniku dané opery. Pro vytvoření představy o uchopení antického mýtu v ruzných obdobích operní historie, obsahuje tato práce popis děje nejvýznamějších operních děl inspirovaných antickým mýtem.
- Figarova svatba se zaměřením na roli CherubínaOplová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Bakalářská práce seznamuje čtenáře s titulem Figarova svatba a s postavou Cherubína. To je její hlavní poslání. V práci je ale popsán život a dílo autora divadelní hry Figarova svatba, kterým je Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais, dále skladatele Wolfganga Amadea Mozarta, se zaměřením na jeho operní tvorbu, a libretisty Lorenza da Ponte. Bez těchto tří významných umělců by nevzniklo dílo, které přetrvává staletí. Bylo nezbytné přiblížit nejen jejich tvorbu, ale i poměry, ve kterých dílo tvořili. Dále práce seznamuje s osobností Cherubína jako takového a zabývá se rozborem dvou Cherubínových árií. Cílem rozboru, a to jak textového, tak hudebního, byl záměr co nejvíce přiblížit psychologii postavy.
- Operní tvorba Bohuslava Martinů se zaměřením na jednoaktovou operu Slzy nožeBělohlávek, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Ve své bakalářské práci se zaměřím na operní tvorbu slavného českého skladatele Bohuslava Martinů. V rámci této části jeho tvorby se zaměřím zejména na opery krátké a jednoaktové, kterým není věnována taková pozornost, byť rozhodně mají své místo v rámci skladatelovy tvorby. Ze všech jednoaktových oper se budu nejvíce zabývat operou Slzy nože, se kterou jsem měl možnost se setkat i interpretačně v rámci studia na AMU. Rozeberu ji nejen po obsahové stránce, ale také po stránce pěvecké. Na závěr své práce položím několik otázek režisérce naší produkce – Vilmě Bořkovec, týkajících se zejména její interpretace tohoto nevšedního hudebního díla. Věřím, že svou prací přispěji k většímu zájmu o hudební tvorbu Bohuslava Martinů, zejména pak o jeho jednoaktové opery.
- Porovnání oper Otello Gioacchina Rossiniho a Otello Giuseppa VerdihoTrnečka, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-12Tato bakalářská práce se zabývá porovnáním oper Gioacchina Rossiniho a Giuseppa Verdiho se stejným námětem „Otello“ autora Williama Shakespeara. Nejprve se podíváme na historický kontext obou autorů, porovnáme tedy dobu, ve které autoři žili, zmapujeme jejich životní dílo s cílem zjistit, zdali to mohlo ovlivnit autorovou tvorbu. Následně porovnáme zdroje, se kterými skladatelé měli možnost pracovat, jak se k nim dostali a jak moc převzali z původního díla Williama Shakespeara. Nejdůležitější částí je porovnání samotných oper z hlediska děje, vývoje a vyobrazení postav, v praktické části provedeme harmonický rozbor árií, které autor práce považuje za stěžejní z pohledu pěvce tenorového oboru.
- Role Ilii, trojské princezny, v opeře Idomeneo W.A.MozartaKopřivová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-06Bakalářská práce se zaměřuje na vybranou operní roli z Mozartovy opery Idomeneo. V úvodní části práce bude stručně představen autor, okolnosti vzniku díla a informace o jeho prvním uvedení. V následující praktické části práce je již pozornost směřována výhradně na roli Ilii. Ta bude postupně rozebírána z nejrůznějších hledisek – z hlediska vývoje a charakteristiky postavy, z hlediska pěveckého a v neposlední řadě i z hlediska rozdílných interpretačních přístupů vybrané části opery. Před samotným závěrem práce je zařazena kapitola pojednávající o osobní interpretační zkušenosti s touto rolí.
- Vokální tvorba Eugena SuchoněPotoma, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Bakalárska práca sa zameriava na operné a piesňové diela slovenského autora Eugena Suchoňa. Úvodná časť obsahuje stručný životopis autora a charakteristiku jeho prvotných tendencií o vytvorenie národnej opery. Druhá časť diela je venovaná jeho dvom operám, dejovej a hudobnej stavbe a tiež aj hodnoteniam kritikov a širokej verejnosti. Tretia časť je venovaná piesňovej a zborovej tvorbe, kde sú konkrétne diela a zároveň ich charakteristika a autorova vízia. Obsahuje nie len populárne diela, ale tiež aj neznáme diela.