Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "VOTAVOVÁ, Yvona"
Nyní se zobrazuje 1 - 6 z 6
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza diela Samuela Capricorna z pohľadu interpretaHanušovská, Denisa(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Bakalárska práca je zameraná na interpretačný pohľad na hudbu Samuela Capricorna, v období raného baroka. Prvá kapitola sa venuje hudbe v období 17. a 18. storočia a v jednoduchosti prináša náhľad na interpretačné princípy v tomto období. V druhej kapitole je popísaný prehľad autorovho života a hudby, ktorou sa zaoberal a ktorú komponoval. Tretia kapitola sa venuje priamo rozboru vybranej skladby od Samuela Capricorna - Domine Jesu Christe, na ktorej je ukázaný prístup ku skladbe. Obsahuje tiež text a preklad skladby. Cieľom tejto práce je ukázať pomocou interpretačných princípov prácu interpreta, pred samotným prednesením skladby.
- Mariánské texty v barokní duchovní tvorbě pro sólový sopránRosypalová, Jitka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-03Tato práce se zabývá mariánskými texty v souvislosti s jejich užitím v barokní duchovní tvorbě. Jejím cílem je zmapovat tuto oblast se zaměřením na obsazení sólového sopránu. Nejprve je představeno hudební baroko a jeho vztah k duchovním hodnotám. Následuje hlubší exkurz do mariologie ? postavení Panny Marie v církvi, významné mariánské svátky, projevy mariánské úcty. Poslední kapitola je věnována jednotlivým mariánským textům, které byly nejčastěji zhudebňované. Každý zahrnuje údaje o vzniku, původu i obsahu. Jsou zde uvedeni významnější barokní skladatelé, kteří konkrétní text zhudebnili a v jejichž dílech je zároveň obsazen sólový soprán. Každou podkapitolu uzavírá uvedení celého textu s vyznačenými přízvuky a oficiální liturgický překlad.
- Moje cesta k Janáčkovi a jeho Lišce Byst roušceKývalová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01V této práci jsem se zaměřila na známou operu Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Předně jsem zde pojednala o umělcích podílejících se na vzniku konečné podoby opery. Tedy o spisovateli Rudolfu Těsnohlídkovi, který vytvořil fejetony ke kresbám Stanislava Lolka. Cílem mého příspěvku bylo zamyšlení se nad postavou Bystroušky. V bakalářské práci rozebírám Bystrouščinu stěžejní árii "Kradla jsem!".
- Operní pěvec Ivo Žídek - propagátor pěvecké školy Rudolfa VaškaDvořák, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-16Bakalářská práce se zabývá tenoristou Ivo Žídkem a pěveckou školou Rudolfa Vaška. Hlavním cílem práce je seznámit čtenáře s tímto významným operním pěvcem a pěveckou školou, kterou po celý život výborně ovládal a propagoval. Bakalářská práce je rozdělena celkem na čtyři části. První část se snaží co nejvíce přiblížit život a všechny úspěchy tohoto slavného umělce druhé poloviny 20. století. V další části se nachází interpretační analýza nahrávek, která detailně popisuje přednes árie Jeníka z opery Prodaná nevěsta (Bedřich Smetana) a árie Prince z opery Rusalka (Antonín Dvořák) v pěveckém podání Ivo Žídka. Třetí kapitola se věnuje pěvecké škole Rudolfa Vaška, kde se autor snaží vysvětlit a podle vlastního uvážení okomentovat princip této metody pěveckého školení. Závěr tvoří dva rozhovory, které doplní obsah této práce cennými informacemi.
- Srovnání literárního díla Utrpení mladého Werthera a jeho operní verze Werther s důrazem na přenesení psychologie postav do hudbyHnyková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Předmětem této práce je srovnání románu Utrpení Mladého Werthera od německého spisovatele Johanna Wolfganga Goetha a opery Werther francouzského skladatele Julese Masseneta, která byla podle románu o téměř sto let později složena. Velký důraz je kladen na historický kontext obou období, kdy díla vznikala, základní informace o autorech a také hlavních postavách románu. Jako optimální metodiku srovnání obou děl jsem se rozhodla pro rozbor stěžejních momentů v opeře. Výsledek rozboru ukazuje skladatelovu jedinečnost zachytit, zhmotnit a přenést emoce do hudby tím a dosáhnout absolutní emoční autenticity, což ovlivnilo nejen mnoho skladatelů té doby, ale i budoucích a pomohlo se tím utvářet celé další hudební období, které tím získalo nástroje romantismus ve všech směrech prohloubit. Dle mého názoru tím bylo dosaženo takzvané romantické verifikace, což by se dalo chápat jako romantický realismus a tím vytvořit perfektní podhoubí pro verismus v opeře.
- Tenorové role v opeře Prodaná nevěsta od Bedřicha SmetanyŠantora, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-11Tato práce seznamuje s tenorovými rolemi v opeře Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany. V práci je stručně popsán život skladatele se zaměřením na vznik opery. Stěžejní část této práce je věnována popisu dramatického vývoje postav v konfrontaci s vlastním interpretačním záměrem. Jsou zde zmíněni jejich přední čeští interpreti.