Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "ADÁMEK, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 5 z 5
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Jistota vědy v nejistotě divadlaVášová, Viktorie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-19Práce se zabývá užitím matematického principu pro tvorbu specifického jevištního jazyka nebo určení kompozice díla. Nahlíží na podstatu hry a vědy a objasňuje jejich spojistosti s oblastí divadla. Cílem je zreflektovat vlastní tvorbu především v průběhu magisterského studia a podrobně popsat různé způsoby inspirace v matematice nebo jiném přírodovědném oboru. Součástí práce je také analýza čtyř mimodivadelních tvůrců, pro které hrála matematika v tvorbě výraznou roli. Seznámení se s jejich prací nabízí širší kontext spojení mezi matematikou a uměním.
- Místo dramaturgie v autorském typu divad laPola, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-13Diplomová práce se zabývá problematikou dramaturgie autorského divadla. V první části provádíme analýzu vybraných představení divadla Anička a letadýlko se záměrem popsat konkrétní způsoby participace dramaturgie jako autorské, koncepční a reflektující činnosti na procesu vzniku jednotlivých představení i na profilaci a směřování divadla jako celku. V druhé části se zbýváme dramaturgií autorského divadla ve smyslu určitého způsob užití a organizace znaků v divadle. Cílem této části práce je vymezit teoretická východiska autorského divadla takovým způsobem, aby otevírala prostor pro širokou škálu dramaturgií autorského typu divadla.
- Objekt - komponent divadelní partituryMaksymov, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-19Divadlo objektů je stále ještě poměrně neusazený a rozvíjející se divadelní druh. Jak tato magisterská práce dokládá, neplatí zažitý názor, že by jej obohacovali pouze tvůrci rekrutující se z řad progresivních loutkářů – kteří jsou v tuzemském kontextu považováni za jeho hlavní představitele. Jednou z dalších výrazných divadelních tradic, která významným způsobem zasahuje do vývoje tohoto performativního proudu, je post-cageovské hudební divadlo. Tato práce porovnává východiska obou divadelních druhů a jejich vliv na současnou objektovou scénu. Ve druhé části této práce se autor věnuje analýze vlastního inscenačního projektu, Thunder. Enter the three witches. Do hloubky jsou zde rozebírána estetická i dramaturgická východiska projektu, jeho vlastní kreativní proces a nakonec i jeho výsledný tvar, ke kterému autor ve spolupráci s celým inscenačním týmem dospěl. Autor se snaží upozornit na určité zlomové body v procesu tvorby, které ho vedly k rozhodnutí určitá východiska přehodnotit, evoluovat je, či případně od nich úplně opustit – ať už z toho důvodu, že se ukázala být v rámci celku nefunkční, či z příčin vnějších, popřípadě technických, bylo nutno učinit nějaký kompromis.
- Sebereflexe tvůrčího procesu při tvorbě inscenací Nevina a Erekce srdceBlažková, Anděla(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-29Diplomová práce je subjektivní úvahou na základě vlastní sebereflexe při tvorbě inscenací Nevina a Erekce. Nejedná se o teoretickou studii, ale spíš o pochopení a definování vlastních cest při hledání dramatické postavy Absolut a funkcí performera. V první části se věnuji inscenaci Nevina v režii MgA. Petry Tejnorové. Nastiňuji podmínky a formu pro realizaci projektu jako live cinema/živého kina. V další kapitole uvádím jména všech dramatických postav se základní charakteristikou z mého úhlu pohledu a hledám souvislosti a fakta dramatické postavy Absolut, která mi sděluje text. Dále se nad dramatickou postavou zamýšlím na základě vlastní představivosti. Rozebírám a zkoumám všechny dramatické situace, ve kterých se Absolut objevuje a nastiňuji cesty k jejím emocím. Hledám souvislosti mezi pocity a zkušenostmi dramatické postavy a mě. Zjišťuji, proč je důležité vědět, co hraji a zároveň, proč je důležité, že dramatická postava nikdy nesmí vědět, co hraje. Rozebírám hledání „masky“ pro jevištní ztvárnění slepoty a uvádím úryvek ze svých poznámek na základě vlastního experimentování se zrakem. Objasňuji technické požadavky na herce při realizaci: kamera, mikrofon – port, prostory a uvádím důležitost splynutí s těmito požadavky. Zamýšlím se nad pravdivostí, jistotou a autenticitou filmového herectví. V druhé části uvádím školní zkušenosti s postupy režisérů v rámci klauzurních inscenací a zdůvodňuji naléhavost k možnosti hledání vlastního tématu. Věnuji se tvoření inscenace Erekce srdce, v režii Petry Tejnorové. V dalších kapitolách odtajňuji tvůrčí proces – kontaktní improvizace a hledání vlastního tématu. Rozebírám cesty k proniknutí do jádra vlastního tématu a uvádím výsledný monolog v rámci finální inscenace. Nastiňuji své úvahy – možnosti a pravidla k cestě za divákem. Uvědomuji si možnosti performera, při vědomí možných výher a proher, při samotné realizaci. Uvádím reakci jednoho diváka po shlédnutí inscenace. Závěrem si odpovídám na otázku, zda se u herce změní autenticita, když sděluje cizí text nebo, když sděluje vlastní názory a myšlenky.
- SOLE - facilitátorská rola dramaturgaMitro, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14V diplomovej práci SOLE - facilitátorská rola dramaturga skúmam možné styčné plochy v práci dramaturga v devised divadle s prácou facilitátora. Zaoberám sa tým, ako môže dramaturg vo svojej praxi využívať rôzne facilitačné techniky a prístupy, aby pomohol skupine tvoriť efektívne a udržateľne a využiť plný potenciál skupiny i všetkých jej členov. Čerpám jednak z odbornej literatúry (Roger Schwarz - The Skilled Facilitator, Dušan Ondrušek a Karolína Miková - Facilitácia), z absolvovaných kurzov a supervízií a v neposlednom rade z mojej skúsenosti dramaturga s facilitačnou rolou v absolventskom devised projekte SOLE.