Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "BAŽANT, Jan"
Nyní se zobrazuje 1 - 4 z 4
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- AntropocénKranich Uhlíková, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-01-20Jedním ze stěžejních témat této práce je vymezení tzv. antropocénu doby, v níž se zřetelně odráží vliv člověka na svět, který vnímám jako prostředek výzkumu a odrazový můstek, který mi umožňuje základní orientaci v problematice scénických umění ve vztahu k environmentálním otázkám, konfliktu člověka s přírodou a ekokritickému myšlení. Věnuji se tomu, jestli může divadlo fungovat jako neantropocentrické médium, jakou hraje roli při změně perspektivy jak v příbězích, které vypráví, tak ve způsobu, jakým je vypráví. Antropocén chápu jako zastřešující optiku, pomocí níž lze antropocentrismus odhalit a odolávat mu. Na pozadí tohoto pojmu otevírám diskuzi nad tím, jak mi může pochopení sítě vzájemných vztahů mezi všemi entitami na světě pomoct přispět k proměně myšlení. Jaké nové perspektivy, koncepce a strategie tvorby scénického díla jsou zapotřebí, jak zasahuje do estetických teorií, do dramaturgické praxe a také, jaké různé otázky otevírá při vlastní scénické tvorbě.
- Kdeže loňské sněhy jsouŠčerbáková, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-01-19Práce se komplexně zabývá kontinuálně otevřeným autorským projektem Zimologie a s ním souvisejícími estetickými, vizuálními, materiálovými, časovými i čistě surreálnými kvalitami spjatými se zimou a s představami o ní. Snaží se uchopit a popsat, čím vším zimologie je a může být. Skrze důslednou reflexi projektu a mimořádných souvislostí, v nichž vznikal, a dále skrze vlastní divácké zkušenosti s částečně spřízněnými díly, četbu filosofických, ekologických a divadelních textů, některé pojmy japonské estetiky, osobní rozhovory s příbuznými a výstupy z dotazníku pro členy Zimologického spolku hledá odpovědi na otázku, co se zimologií dál. Jak zacházet s projektem, který vznikl za velmi specifických a neopakovatelných podmínek, spontánně a organicky. Jak v něm pokračovat, aby se z něj přitom nevytratila jeho podstata. Podrobněji se práce zaměřuje na jeden z výstupů celého projektu s názvem Kdeže loňské sněhy jsou – úvod do zimologie a ohledává jeho formu oscilující mezi performance a instalací. Pracuje se sítí pojmů (křehkost, pomíjení, paměť a vzpomínka, péče, krajina, krása, vnímání, setkání), která napomáhá zachytávat zimologii v určitých strukturách, dávat jí konkrétnější kontury a zároveň ji umisťuje do širších kontextů divadla, současného umění a vztahů s lidskými i ne-lidskými bytostmi.
- Na motivy mýtu, na motivy snuČerná, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-22Tato diplomová práce tematicky navazuje na mojí bakalářskou práci Možnosti inscenování mytických příběhů přírodních národů z pohledu scénografa. Ve své bakalářské práci jsem se věnovala především rešerším, které předcházely tvorbě mé bakalářské inscenace Drink coffee, ride reindeer, a také mapování samotné práce na inscenaci včetně reflexe. Nyní pole svého zájmu rozšiřuji. Zabývám se mýty, pohádkami a sny, a to jak ve své, tak v cizí tvorbě. Snažím se poukázat na styčné body mezi těmito třemi fenomény a nalézt jejich projevy v divadle i výtvarném umění. Zároveň se věnuji líčení toho, jakým způsobem buduji své vlastní inscenace, co je pro mě v tvorbě důležité a kde si podobných trendů všímám u jiných autorů v současném umění.
- Technická koordinace divadelního festivalu jako scénografická práceGselman, Matic(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-22Ve své diplomové práci analyzuji a prezentuji problematiku přizpůsobování představení specifických pro určitou lokalitu novým, alternativním podmínkám. Jako příklad mi poslouží Divadelní festival v Mariboru 2016 (FBS 2016), kde jsem působil jako technický koordinátor. Mým úkolem bylo koordinovat technickou realizaci zhruba 30 představení na různých místech festivalu. V textu se zaměřím na 3 představení, která byla svojí formou nějakým způsobem unikátní a znamenala pro náš tým z určitého hlediska neobvyklou výzvu. V rámci technické koordinace divadelního festivalu je je třeba využívat nejen technických znalostí a organizačních schopností, ale také znalostí divadelní teorie a scénografie a tvůrčího myšlení. Případné problémy, které se objeví, a situace, které nastanou, je nutno pečlivě zvážit, protože mohou poskytnout nový úhel pohledu a pomoci vyřešit stávající problémy.