Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "KRÁLOVÁ, Andrea"
Nyní se zobrazuje 1 - 13 z 13
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Kompletní výtvarné a technické řešení souboru autorských inscenací.Šilar, Antonín(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Kompletní výtvarné a technické řešení souboru autorských inscenací.
- Kompletní výtvarné a technologické řešení projektu Noci v mauzoleuŠlajs, David(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Kompletní výtvarné a technologické řešení projektu Noci v mauzoleu
- Kompletní výtvarné a technologické řešení scény k inscenaci Zdravý nemocný v Klicperově divadle, režie Nikolaj PenevNejedlá, Jitka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Kompletní výtvarné a technologické řešení k inscenaci Zdravý nemocný v Klicperově divadle v Hradci Králové.
- Mezi postmoderní citací a minimalismem.Šilar, Antonín(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-15V této práci se věnuji spojení postmoderních prostředků a puristické scénografie. Hlavním tématem práce jsou nová média především z hlediska integrace do dramatického prostoru. Zabývám se také spektakularizací filmu a performativního umění vlivem digitalizace médií a následného vystřízlivění z této fáze fascinace efekty a technickým potenciálem digitálních technologií. V komplexním popisu vlastní práce na třech divadelních projektech porovnávám tři odlišné přístupy k novým médiím v dramatickém prostoru. U těchto projektů kladu důraz na nutnost intermediálnosti všech složek scénografie
- Možnosti zpracování klasických textů v současném divadelním prostoru a scénografiiNejedlá, Jitka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-11Tato diplomová práce se snaží zachytit problémy ale i přednosti při inscenování klasického textu s ohledem na současného diváka. Zajímalo mě, na jakém základě vznikalo představení v alžbětinské době a proč měla zrovna tato divadelní epocha takovou popularitu. Dále souvislosti a paralely prostorové a scénografické divadelní tvorby Shakespearovy doby a dnešní, v čem spočívala a spočívá spontaneita zážitku v divadelním prostoru. Vybrala jsem jako příklad hru Sen noci svatojánské, kde jsem popsala, jaké výtvarné možnosti vyplývají přímo z textu a jak je využili nebo jak je povýšili inscenátoři ve slavných inscenacích zahraničních a českých. V závěru jsem si dovolila popsat vlastní zkušenost se scénografií této hry slavného autora.
- Okrajové hudební subkultury a s nimi spojená estetika jako výchozí bod pro tvorbu autorského představeníBurdová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-16Práce se pokouší nahlédnout na okrajové hudební subkultury, jako na zdroj inspirace potřebné při tvorbě autorské inscenace. Jedním z hlavních zdrojů je metalová subkultura, která se štěpí na další subžánry. Autor staví do centra pozornosti blackmetalovou subkulturu a snaží se podkrýt její možné teatrální prvky. Zabývá se hledáním společných hodnot mezi divadlem a metalovou hudbou a zajímá ho samotné využití hudby, která slouží jako pouhá zvuková kulisa. Při autorské tvorbě se zajímá o výrazové prostředky, které nahradí text. Do popředí je také stavěna metalová estetika, jako východisko pro scénografické uvažování a tvorbu. dále se zabývá interpretací sámské kultury a jejího převedení do divadelního tvaru.
- Performativita manuální práce a její genderové aspektyDobiášová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Práce se zabývá tématem manuální fyzicky i psychicky náročné práce v jejích rozličných podobách a projevech, zlehka ohmatává pojem v jeho komplexitě a neukončenosti. Pokouší se definovat čím vším může práce být a jakými způsoby se může propisovat do performativního umění, i do identity jednotlivce a mezilidských vztahů včetně sociálního postavení. Reflektuje osobní zkušenosti autorky ženy pracující jako mechanička v mužském prostředí cyklodílny a rovněž její performativní projekty Kolem duše a Krajky a Vrtačky, které z tématu komunity a manuální práce vychází. Text je koncipován jako procesní záznam manuální práce jeho struktura volně odráží fyzické úkony během opravování bicyklu či jízdy na něm. Sugestivní jazyk strojů se zde střídá s poetickými asociacemi. Tímto přístupem poukazuje na cyklický charakter práce, která se neustále obnovuje a vyvíjí.
- Pracovní deníkSvobodová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-16Koncepčně se text dělí do čtyř částí. V úvodní části nejprve odhaluji ideová východiska, tj. prvotní myšlenky, podněty a inspirační zdroje práce. V autorských východiscích představuji prostor volných asociací, kde splétám pavučinu dokumentů i dokladů vlastního myšlenkového přístupu. Další část prezentuje teoretická východiska a otevírám zde obecné téma percepční zkušenosti a dominance vizuálnosti dnešní technologické a konzumní kultury. Kapitola stručně popisuje moţnosti zobrazování viděného, včetně krátkého historického exkursu do vývoje perspektivního zobrazení. V závěrečné části práce předkládám vlastní praktické výstupy, konkrétně instalaci BU realizovanou pro festival Artijuli 2015 v Norsku a senzorické představení Močeradek gre čez cesto na motivy poezie Srečka Kosovela pro Lutkovno gledališče Ljubljana 2013. V těchto projektech jsem se zabývala otázkou, jak vytvořit platformu pro moţnost setkání diváka s uměleckým artefaktem nebo jak akcentovat prostor i čas, aby se divák v tomto setkání nepoddával pasivní roli. Obě realizace uvádím záměrně společně s popisem poměrně nového fenoménu imerzivního divadla. Nejprve charakterizuji některé jeho zákonitosti, zejména nezbytnost ponoru diváka do situace či fiktivního světa/prostředí, zprostředkovaného specifickým médiem působícím na jeho smysly. Prostřednictvím této diplomové práce jsem chtěla dospět k získání praktického komentáře, vztahujícího se k problematice autorských postupů na poli imerzivního divadla. Proto se v závěru práce pokouším pojmenovat jakási pravidla hry a základní návod pro diváka i tvůrce.
- SetkáníJohnson, Sofie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-01-24Diplomová práce Setkání je vyprávěním o hledání ideálního místa k tvorbě a životu. Putování začíná v Hubertově areálu – vrakovišti a farmě na břehu Vltavy, pokračuje do Chaloupky v Prokopském údolí, dále do Divadla Disk a končí na louce u rybníka ve Vráži u Písku. Po cestě se setkáváme s učiteli Robertem Smolíkem, Janou Pilátovou, Ivanem Vyskočilem, Karlem Vachkem, Evou Blažíčkovou a přírodou. Především pak s rodinami tvůrců. Zažijeme Návštěvu, Hostinu, Rodinnou oslavu, inscenaci Invited a nakonec Oslavu lásky. Pohybujeme se na hranici divadla, společenské události, happeningu, rituálu, hry a terapie; hledáme mosty mezi tvůrcem a divákem/účastníkem/hostem/hercem/hráčem/pacientem. Hledáme svou roli a bojujeme se svými strachy. Na závěr vezmeme, co nám zbylo z utrhnutého jablka, a s ostatními ho dojdeme pověsit ven na strom; chytneme se za ruce, zavřeme oči a společně zazpíváme jednu koledu.
- Site-specific theatreŠlajs, David(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-18David Šlajs ve své diplomové práci představuje pětiletou činnost uměleckého sdružení Depresivní děti touží po penězích, se zvláštním zaměřením na cyklus divadelních představení v Památníku na Vítkově nazvaný Noci v mauzoleu, realizovaný v roce 2006. Diplomová práce rozebírá přístup Depresivních dětí k prostorům, ve kterých své projekty uvádějí, jejich přístup k fenoménu site-specific, i konkrétní scénografickou práci Davida Šlajse na jednotlivých projektech. Na tomto zmíněném projektu je demonstrován postup, s jakým realizátoři přistoupili k objektu Památníku, jemuž podřídili dramaturgický plán představení, jejich formu i režijně-vizuální ráz, či způsob, jakým inscenátoři pracují s diváky jakožto integrální součástí představení. Práce, týkající se živoucího, fungujícího uměleckého tělesa, nechává otevřený prostor pro diskuzi o dalším fungování sdružení i o různých pojetích site-specific v umělecké činnosti.
- Sonda do současné proměny forem politického divadlaKotrbová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-18Ve své práci skrze analýzu tří aktuálních inscenací zkoumám, co dnes znamená pojem politické divadlo. Tvrdím, že politická může veškerá divadelní činnost, jelikož se vždy děje v konkrétním časoprostoru a společném kontextu. Pro účely práce si však definici političnosti v divadle zužuji na takovou divadelní činnost, jež splňuje některý ze tří parametrů, které jsem si za politické stanovila – způsob přípravy inscenace, explicitně politické téma a také přístup k recipientům a definování jejich divácké pozice v inscenaci. Cílem je zreflektovat z tohoto hlediska vlastní tvorbu především v průběhu magisterského studia a popsat, jak dnes mohu jako divadelní tvůrce k političnosti divadla přistupovat a proč se to považuji z tvůrčího hlediska za přínosné.
- Tradičné bábkové divadlo na SlovenskuGontková, Ivana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-24Diplomová práca sa zaoberá tradičným bábkovým divadlom na území Slovenska, jeho históriou a pretrvávaním tradície v dnešnej dobe. Práca postupne mapuje vývoj bábkového divadla, po jeho výtvarnej i repertoárovej stránke. Približuje vnímanie a postavenie bábkarov v minulosti, a zároveň predstavuje najvýznamnejšie bábkarské rody a ich nasledovníkov. Oboznamuje so základnými charakterovými typmi postáv marionetového i maňuškového divadla. V prípade maňuškového divadla práca poukazuje na vývojové súvislosti vzniku komických postáv v jednotlivých krajinách s rozšírenou tradíciou maňuškového divadla ako Veľká Británia, Taliansko, Francúzsko, Holandsko, Rusko, Česká a Slovenská republika. Cieľom práce bolo zhrnutie poznatkov o tradičnom divadle a jeho súčasnej podobe na Slovensku a nadviazať na pokusy o oživenie tradície. Práca je rozdelená do dvoch častí, teoretickej a praktickej. Teoretická časť sa skladá z troch kapitol a praktická časť zo štvrtej kapitoly. Prvá kapitola skúma vznik bábky a jej vývoj, druhá kapitola sa zaoberá tradičným marionetovým divadlom a jeho predstaviteľmi, repertoárom a tradičnými postavami. Tretia kapitola je venovaná tradičnému maňuškovému divadlu a podrobnejšie sa zaoberá vývojom v jednotlivých krajinách. Štvrtá kapitola oboznamuje s praktickou časťou, ktorá je výsledkom skúmania tradičného divadla. Uvádza inšpiračné zdroje, textovú predlohu, postup pri vzniku projektu a fotografickú dokumentáciu.
- Zašívat štěstíFleková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-19Obsah této práce mapuje součástky lidového oděvu, které přesahují svými účely pouze funkci praktickou, a jsou povýšeny o různé speciální schopno sti. Jde zejména o součástky svatebního oděvu, pokrývku hlavy a obřadní plachty. Ačkoliv estetiku mají velmi výraznou, jde o ni až druhořadě. Právě z tohoto hlediska se stávají velmi inspirativními pro divadelní tvorbu, ve které se věci s jasným významem s távají estetickými až posléze. Pole celého výzkumu je zaměřeno na území Česka a Slovenska v období mezi 18. 20. stoletím. Tematicky se práce odráží od výzkumu pro závěrečné magisterské představení Proměním se v zajíce se zármutkem a obrovskou opatrností , vybírá si ale pouze jeho zlomek a ten rozšiřuje o další souvislosti. Druhá část práce popisuje tvorbu samotného představení a přibližuje celý proces od sběru materiálu po jeho finální podobu. Představení se zabývá prosbou o změnu, mezní situací a obsahu je silné ženské téma. V závěru je přiložen automatický text vzniklý v rámci procesu zkoušení.