Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera podle oponent "BÁRTA, Martin"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 27
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- A.Dvořák"Rusalka" práce na hlavní roliSup, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01Tenorová postava prince z tříaktové opery " Rusalka" od Antonína Dvořáka, pro mně byla dlouhou dobu svým charakterm, pěveckou obtížností a technickou vypjatostí velkou výzvou. Rozhodl jsem se tedy po dvou letech , kdy jsem tuto roli studoval, napsat magisterskou práci o postavě prince, zamyslet se nad jeho postavou a jejím celkovým vystavěním od samého začátku, po nejtěžší pěvecké party v závěru opery.
- Americká operní a písňová tvorba od počátku 20. stoletíKatrovasová, Ema(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato práce je přehledem americké písňové a operní tvorby od raného 20. století po současnost a je koncipována jako prvotní, stručný vhled do tohoto, v Čechách zatím neznámého, repertoáru. Je myšlena jako doplnění chybějících informací o americkém repertoáru v současném českém muzikologickém díle a je určena hlavně zpěvákům, kteří by chtěli do svého repertoáru zařadit díla amerických skladatelů. Práce má celkově přiblížit rozmanitost i národní charakter amerického písňového a operního repertoáru; činí tak přes úvahu o národním charakteru americké vážné hudby, historické pojednání o americké opeře, rozdělení skladatelů písní do stylových kategorií, a výběr jednadvaceti amerických skladatelů vokální hudby, který by měl zpěvák znát.
- Antonín Dvořák a jeho cyklus Večerní písněHradecký, Patrik(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Bakalářská práce pojednává o českém hudebním skladateli Antonínu Dvořákovi a jeho známém písňovém cyklu s názvem Večerní písně. Hlavním cílem a posláním této bakalářské práce je přiblížit čtenáři tuto známou českou osobnost hudební scény, hudebního skladatele, který je spjat s českou romantickou hudbou 19. století. V práci se dále zabývám vznikem písňového cyklu, obsahem a porovnáním se stejnojmenným cyklem v tvorbě Bedřicha Smetany. Další kapitoly tvoří informace o životě a tvorbě autora textu tohoto písňového cyklu, kterým byl Vítězslav Hálek. Ve výzkumné části bakalářské práce jsem oslovil respondenty formou kvalitativní metody – rozhovoru a získal tak potřebné informace k danému tématu. Sběr dat probíhal individuálním rozhovorem s respondenty, kteří odpovídali na předem připravené otázky. Jelikož chci dosáhnout kvalitativního výzkumu, oslovil jsem pět respondentů. Jeden student z 1. ročníku, tři studenti ze 2. ročníku a jeden student ze 3. ročníku bakalářského studia. Bakalářská práce by mohla být nápomocná studentům vysokoškolského studia se zaměřením na zpěv a operu, kteří si ve svém studiu vyberou právě cyklus Večerních písní od Antonína Dvořáka. Dozví se zde, které písně byly pro interprety náročné, jak na ně působily, ale práce může také posloužit všem čtenářům, kteří by se chtěli blíže seznámit s cyklem Večerních písní od Antonína Dvořáka a se skladatelem samotným.
- Barytonové role v Mozartových operách.Svoboda, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09Tato diplomová práce je zaměřena na čtyři Mozartovy opery, ve kterých detailněji rozebírám nejen hlavní postavy, ale také původ vzniku opery a libreta společně s libretistou.Jedná se o Figarovu svadbu, Dona Giovanniho, Kouzelnou flétnu a La clemenza di Tito. Dále je zde stručný skladatelův životopis a nástin doby, ve které Mozart žil . Práce ještě obsahuje kapitolu o skladatelově půspbení v Čechách.
- Dechové techniky a jejich vliv na techniku pěveckouSkalický, Michael(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-12Tato práce s názvem Dechové techniky a jejich vliv na techniku pěveckou se zabývá možnostmi využití několika významných technik práce s dechem a uvolňováním svalů pro zpěváky. Postupně jsou rozebírány následující: Wim Hofova metoda, Feldenkraisova metoda, Alexandrova metoda, jógové dechové techniky. V další části následují výsledky dotazníkového šetření, kde je cílem zjistit, jaké techniky studenti zpěvu znají a jak s dechem pracují.
- Efektivní studium díla - rozdíl v přístupu dirigenta a zpěvákaRůžičková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-02Tato bakalářská práce je zaměřena na rady,jak se co nejefektivněji zhostit studia hudebního díla. Speciálně se zaměřuji na práci operního zpěváka, autorka však využívá také znalostí po dobu svého studia dalších dvou oborů - klavíru a dirigování. Kombinací zkušeností z těchto tří oborů se snaží najít co nejrychlejší a zároveň nejkvalitnější cestu, jak precizně nastudovat hudební dílo. Práce se zároveň věnuje problematice veřejného vystupování , otázce trémy a jejího řešení.
- Ema Destinnová: Propojení osobního života s jejím profesním působenímDobešová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Cílem této práce je proniknout blíže do povahy světové pěvkyně Emy Destinnové a odhalit četné spojitosti mezi osobním životem a profesním působením této slavné pěvkyně. Nejdříve se zaměřuje na oblasti, které měly vliv na utváření osobnosti a následně i kariéry pěvkyně (povaha, zázemí, výchova, zájmy, osoby důležité pro rozvoj kariéry). Dále podrobně rozebírá významné pracovní i osobní vztahy pěvkyně s důrazem na častou vzájemnou propojenost mezi těmito dvěma oblastmi. Také se zaměřuje na aspekty osobnosti, jež způsobovaly vnitřní rozpolcenost pěvkyně, popisuje její potřebu klidu a samoty, ale také blízké osoby, následně je zde popsán intenzivní vztah s její společnicí a blízkou přítelkyní Marií Martínkovou. Velký důraz je v závěru práce kladen na výrazný povahový rys pěvkyně, jenž měl za následek úpadek její kariéry. Přínos práce je jednak v pochopení a vysvětlení některých událostí v profesním životě pěvkyně s ohledem na příčiny v životě osobním a naopak, hlavně pak ale v poznání, že není všechno zlato, co se třpytí. A že i hvězda světových rozměrů oplývající bohatstvím a slávou může prožívat své osobní peklo, aniž by o tom svět věděl či pro ni něco udělal, když nastane nouze (jako v závěru jejího života).
- G. Verdi - Aida: role Amneris - interpretační studieVomáčková, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato práce seznamuje čtenáře s mezzosopránovou rolí Amneris z opery Aida od skladatele Giuseppe Verdi. Nejprve se zabývá životem skladatele, obsahem a vznikem opery Aida. Dále se zaměřuje na podrobnější charakteristiku samotné role a porovnání dvou inscenací z Jihočeského divadla a Divadla F . X . Šaldy v Liberci. Poté se podrobněji zabývá duetem Aidy a Amneris z 2 . jednání a porovnává jeho režijní zpracování v obou zmíněných inscenacích. Závěrem práce je individuální názor na interpretaci této role od současných představitelek Amneris.
- Giocchino Rossini: Lazebník sevilský- role hraběte AlmavivyBrindzák, Jozef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09Práce je koncipována jako metodický text pro interpreta role hraběte Almavivy. Hlavním tématem práce je rozbor opery, rozbor role a její árií, životopis, tvorba skladatele, historie opery.
- Hudební dění v ghettu Terezín, rozbor Čtyř písníŠkarka, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-05-24Diplomová práce s názvem Pavel Haas - Hudební dění v ghettu Terzín a rozbor Čtyř písní je rozdělena na dva základní oddíly. V prvním , pod názvemHudební dění v ghettu Terezín , je zachycen v několika kapitolách chod a denní provoz ghetta a v posledních dvou je věnována zvláštní pozornost nezvyklému hudeebnímu dění v Terezíně, které jsou doplněny o stručný soupis válečných osudů nejvýraznějších vezněných českých židovských hudebníků ( Gideon Klein, Karel Berman, Hans Krása, KArel Ančerl, Viktor Ullman).Druhý oddíl se věnuje životu a dílu Pavla Haase. Autor věnuje pozornost v samostatné kapitole například Haasovu setkání s Leošem janáčkem. Následují kapitoly, které ve sledu zachycují zralé tvůrčí období, i čas těsně před Haasovou deportací do Terezína a následného odsunu do ghetta. Poslední kapitola je věnována rozboru Hassova terezínského díla Čtyřem písním na slova čínské poesie, které tam Pavel Haas zkomponoval a které v ghettu zazněly poprvé.
- Josef Škarka: Magisterský koncertŠkarka, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-05-24
- Josef Zedník: Bakalářský koncertZedník, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06
- Jozef Brindzák : magisterský koncertBrindzák, Jozef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09
- Kouzelná flétna se zaměřením na PapagenaMazár, Matúš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Anotace: Cílem této bakalářské práce je představení opery Kouzelná flétna Wolfganga Amadea Mozarta se zaměřením na roli Papagena, její vývoj a popis. Pro uvedení do problematiky se v první části práce seznámíme s operou jako hudebním žánrem a jejím historickým vývojem. Dále zmíním osobu skladatele W. A. Mozarta a jeho další významná díla. V další části se budu věnovat samotné opeře Kouzelná flétna a postavě Papagena. V neposlední řadě se budu zabývat vlastním pohledem na tuto roli, přičemž budu vycházet z vlastní zkušenosti jejího ztvárnění.
- Martin Vodrážka - magisterský koncertVodrážka, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08
- Nářky proroka Jeremiáše pro bas od Jana Dismase ZelenkyNosek, Jaromír(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-03Bakalářská práce Nářky proroka Jeremiáše pro bas od Jana Dismase Zelenky zpracovává podrobný interpretační rozbor vybraných zvukových záznamů tohoto díla.Hledá rozdíly i společné znaky, kterými se jednotlivé nahrávky vyznačují a zamýšlí se nad důvody, které za vznikem těchto interpretačních specifik stály. Tuto studii dále doplňují informace, které se týkají nejen okolnostmi vzniku nahrávek, ale i skladeb samotných. Práce rovněž zprostředkovává vhled do života Jana Dismase Zelenky a do obecných historických souvislostí.Jejím úkolem je přinést svým čtenářům nejen komplexní materiál k hlubšímu porozumnění Nářkům i jejich autorovi Janu Dismasi Zelenkovi, ale také inspiraci k zamyšlení nad obecnými principy interpretace,a to nejen pěvecké, ale i hudební.
- Opera R.U.R.Uramová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-03Bakalářská práce se zaměřuje na operu Jana Jiráska R. U. R. aneb Roboti podle Čapka. Cílem práce je zkompletovat všechny dostupné informace o tomto díle. Práce pojednává o literární předloze k opeře, jejím ději, hlavních i vedlejších postavách a interpretech, vybraných k jejich realizaci. Zabývat se budu i volbou a výběrem realizačního týmu, který připravoval premiéru v roce 2015. Na základě těchto informací bych chtěla vytvořit představu o rozsahu připravovaného projektu. Budu zkoumat, zda některé ze zjištěných skutečností nemohly přispět k tomu, že nedošlo k uskutečnění celého projektu. Bakalářská práce obsahuje interview se skladatelem Janem Jiráskem.
- Petr Svoboda : interpretační výkonSvoboda, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09
- Philip Glass - minimalismus v operní tvorběHellerová, Alena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28Tato bakalářská práce se v úvodu zabývá vývojem minimalistické hudby. Dále se věnuje dílu Philip Glasse, jeho kompozičnímu růstu a nakonec popisuje i cestu Philipa Glasse k divadlu. Poslední část je věnovaná první Glassově opeře Einstein on the Beach. Nachází se zde souhrn užitých hudebních prostředků, celé libreto, český překlad, popis jednotlivých scén a nakonec i harmonický a formální plán celého díla.
- Píseň jako poselství - duchovní odkaz Antonína DvořákaNováková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Bakalářská práce se zaměřuje na poselství písňové tvorby Antonína Dvořáka. Cílem práce je dokázat, že v každém jeho cyklu najdeme duchovní odkaz. Uvedením interpretací vybraných písní z výrazných Dvořákových cyklů dokazujeme, že jejich úspěch nespočívá pouze v nádherné kompozici a lidské stránce jeho osobnosti, ale také v jeho rozvážnosti a citlivosti při výběru textů. Teoretickým základem práce jsou kapitoly, které zasazují Dvořákovu píseň do kontextu, charakterizují osobnost autora a zvolené cykly. V příloze předkládáme notový materiál vybraných písní. Bakalářská práce obsahuje rozhovor s pěvcem Romanem Janálem.