Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera podle oponent "LÁSZLOOVÁ, Zuzana"
Nyní se zobrazuje 1 - 6 z 6
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Geneze operní inscenaceDolejš, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-18Tato bakalářská práce pojednává o vzniku divadelní inscenace a jejích jednotlivých krocích, které jsou potřeba kvúspěšnému uvedení nově nastudovávaného operního díla. V první části mojí práce popisuji historický vývoj jednotlivých uměleckých složek divadla, které se na vzniku operního díla podílejí, společně s jejich stručnou charakteristikou. V další části se pak věnuji jednotlivým oddělením divadla jako například dramaturgie divadla či marketingové oddělení, které mají na starost propagaci a přípravu daného díla. V závěru své práce se pak pouším demonstrovat tvůrčí proces, který při přípravách probíhá, počínaje od vybrání konkrétního díla dramaturgem opery až po finálový večer označovaný jako premiéra, který je pro celý tvůrčí tým společně s uměleckými složkami považován za nejdůležitější část daného tvůrčího procesu kdy s napětím očekávají, jak bude jejich několika měsíční práce přijata publikem.
- Hlasová uvolňovací cvičeníFrošová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Téma této bakalářské práce, Hlasová uvolňovací cvičení, je vybráno z důvodu vlastního pátrání po tom, co dělat, aby byl hlas co nejméně namáhaný a co nejdéle schopný pracovat. Teoretická část je zaměřena na to, proč a jak se hlasový aparát unavuje a na hlasovou hygienu. V praktické části práce se objeví nejen hlasová, ale i fyzická cvičení, která budou sbírána formou dotazníků nebo rozhovorů s hlasovými profesionály. K jednotlivým cvičením bude uvedeno, jak je správně používat a na jaké konkrétní problémy jsou dobrá. Cílem práce tedy bude sepsat co nejvíce uvolňovacích hlasových cvičení a názorů na konkrétní návyky hlasové hygieny, aby se dalo porovnat, jak moc je důležitá prevence pro dlouhodobé zatěžování hlasového aparátu.
- Ruská opera 19.století a počátku 20.stoletíUlasavets, Yanina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-12Diplomová práce se zabývá ruskou operou 19. a počátku 20. století. První kapitola je věnována vzniku ruské opery, kulturného života Ruska 19. století a operního divadla na přelomu 19. a 20. století. Druhá kapitola se zaměřuje na rozbor některých oper, jako "Chovanština" M.P. Musorgského, "Kníže Igor" A.P. Borodina, "Sněhurka" N.A. Rimského-Korsakova, "Jolanta" P.I. Čajkovského a "Bohatýři" A.P. Borodina. Tato bakalářská práce je určena především pro operní pěvce, režiséry a odborníky, kteří se zajímají o vokální tvorbu.
- Typy sopránových komických rolí - vycházejících z komedie Dell´ArteGrohová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-06Diplomová práce se zaměřuje na renesanční divadlo komedie dell’arte a na ustálené typy ženských postav. Hledá spojitosti s tímto žánrem v operním oboru komických sopránových rolích. Na základě analýz tří odlišných inscenací klasicistní opery Il matrimonio segreto a podrobném zkoumání vybraných rolí z oper W. A. Mozarta a D. Cimarosy práce dokazuje, že komedie dell’arte je neopomenutelný prvek ve zpracování operního díla. Teoretickým základem práce jsou kapitoly zabývající se vývojem komického žánru a divadelní reformy Carla Goldoniho a kapitoly, které předkládají komplexní přehled sopránových komických rolí od klasicismu po současnost. Cílem práce je dokázat, že odkaz komedie dell’arte je v sopránových komických rolích tak silný a propracovaný, že je i v novodobém zpracování zajímavým prvkem pro mladé režiséry a interprety. Diplomová práce obsahuje rozhovor s režisérem Jakubem Hliněnským.
- Umění fioritury ve vokální literatuře italského belcantaPapoušková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-12V této bakalářské práci se budu zabývat jedním z nejstěžejnějších druhů pěvecké techniky v operní literatuře, a tím je italské belcanto. Pomocí odborné literatury přiblížím období, ve kterých se tato pěvecká technika vyvíjela, a jaké jsou její charakteristické znaky. Zaměřím se na jednotlivé typy ozdob, které jsou hlavními výrazovými prvky této hudby. Představím pěveckou literaturu, která je podkladem ke studiu belcantové techniky, včetně zmíněných fioritur, které jsou hlavním tématem mé bakalářské práce. Zabývat se budu taktéž představiteli daného období a zmíním, jak využívali fioritury ve svých skladbách. Zanalyzuji interpretaci jedné z nejznámějších belcantových árií v podání slavných zpěvaček a budu zkoumat, jaký byl interpretační i pěvecký vývoj této árie. Součástí práce budou notové materiály a obrázkové přílohy.
- Vývoj opery na Kubě od počátku po současnostŽigmundová, Adriana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Tato diplomová práce se zaměřuje na vývoj opery na Kubě, sleduje její historické kořeny, význam v kultuře a nynější postavení. Hlavními cíli studie je zmapovat původ kubánské opery, její významné vlivy a klíčové osobnosti, které přispěly k jejímu utváření. Práce také zkoumá, jak evropská opera a zarzuela formovaly kubánskou hudební scénu. Metodologicky je výzkum založen na historické analýze, komparativním studiu a kvalitativním rozhovoru s Eglise Gutiérrez, uznávanou odbornicí na kubánskou hudbu. Další část práce se zaměřuje na změny, které se odehrály ve 20. století, a jejich vliv na operní tvorbu, se zvláštním zaměřením na období po roce 1959. Studie se dotýká výzev a příležitostí, kterým čelí současná kubánská opera. Zabývá se také rolí prestižních festivalů a významem vzdělávání a podpory talentů pro udržení živosti operní scény na Kubě. Cílem této práce je poskytnout komplexní pohled na kubánskou operu a její dynamický vývoj a nabídnout perspektivy pro její další rozvoj v mezinárodním kontextu.