Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera podle oponent "VOTAVOVÁ, Yvona"
Nyní se zobrazuje 1 - 12 z 12
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza diela Samuela Capricorna z pohľadu interpretaHanušovská, Denisa(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Bakalárska práca je zameraná na interpretačný pohľad na hudbu Samuela Capricorna, v období raného baroka. Prvá kapitola sa venuje hudbe v období 17. a 18. storočia a v jednoduchosti prináša náhľad na interpretačné princípy v tomto období. V druhej kapitole je popísaný prehľad autorovho života a hudby, ktorou sa zaoberal a ktorú komponoval. Tretia kapitola sa venuje priamo rozboru vybranej skladby od Samuela Capricorna - Domine Jesu Christe, na ktorej je ukázaný prístup ku skladbe. Obsahuje tiež text a preklad skladby. Cieľom tejto práce je ukázať pomocou interpretačných princípov prácu interpreta, pred samotným prednesením skladby.
- Bedřich Smetana a jeho opera Tajemství se zaměřením na roli BlaženkyZávodná, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Magisterská práce pojednává o významném českém hudebním skladateli Bedřichu Smetanovi a jeho opeře Tajemství se zaměřením na roli Blaženky. Hlavním cílem a posláním práce je přiblížit čtenáři život a dílo tohoto komponisty. V první kapitole se autorka práce zaměřuje na dětství Bedřicha Smetany, jeho vztah k hudbě, studia, tvůrčí období v dospělosti, ale také na stáří, pozdní tvorbu a konec života. V druhé kapitole autorka práce podrobněji rozebírá Smetanovu operu Tajemství a ve třetí části je pozornost zaměřena na roli Blaženky, která je součástí tohoto díla. Autorka pracuje jak s notovým materiálem, tak i s libretem Elišky Krásnohorské vztahujícím se k dané postavě. Díky němu se autorka může hlouběji ponořit do jednotlivých částí této sopránové role. V závěru magisterské práce pak pro zajímavost vyzdvihla několik vybraných osobností, které v historii roli Blaženky z opery Tajemství ztvárnily. Je zde uveden jejich krátký medailon. Magisterská práce by měla sloužit všem čtenářům, kteří mají českého romantického hudebního skladatele Bedřicha Smetanu v oblibě, a také těm, kteří by se rádi dozvěděli něco více o opeře Tajemství či o roli Blaženky.
- Dorabella, Così fan tutteKubicová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Tato práce seznamuje čtenáře s rolí Dorabelly a operou Così fan tutte. Nejprve dle obecně známých hledisek již napsané literatury, ale také dle rad a postřehů z praxe pěvkyň, které ztvárnily tuto roli. Nabízí se zde několik náhledů na jednu a tutéž roli.
- Interpretační princípy vo Verdiho operáchBeneš, Andrej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-12Diplomová práca spracovává tématiku opernej tvorby Giuseppe Verdiho zo zamera- nímním na jeho poslednú operu Falstaf a pojednáva o významných interpretáciách tejto opery. Práca ma priniesť kompexný obraz Verdiho opernej tvorby zo zameraním na niektoré detaily, ktoré nie su bežne známe z verejného ani odborného hudobného života. V texte sa objavuje Verdiho korešponndencia, čo považujem za autentický zdroj pre pochopenie Verdiho tvorivých umeleckých intencií. Snažím sa ďalej bližšie priblížiť a poskytnúť návod ako vnímať operu Falstaff, nie však z’'čisto z mojho po- hľadu, ale vodítkom my boli odborné texty prevažne z prostredia talianskej kritiky a muzikológie.
- Mariánské texty v barokní duchovní tvorbě pro sólový sopránRosypalová, Jitka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-03Tato práce se zabývá mariánskými texty v souvislosti s jejich užitím v barokní duchovní tvorbě. Jejím cílem je zmapovat tuto oblast se zaměřením na obsazení sólového sopránu. Nejprve je představeno hudební baroko a jeho vztah k duchovním hodnotám. Následuje hlubší exkurz do mariologie ? postavení Panny Marie v církvi, významné mariánské svátky, projevy mariánské úcty. Poslední kapitola je věnována jednotlivým mariánským textům, které byly nejčastěji zhudebňované. Každý zahrnuje údaje o vzniku, původu i obsahu. Jsou zde uvedeni významnější barokní skladatelé, kteří konkrétní text zhudebnili a v jejichž dílech je zároveň obsazen sólový soprán. Každou podkapitolu uzavírá uvedení celého textu s vyznačenými přízvuky a oficiální liturgický překlad.
- Moje cesta k Janáčkovi a jeho Lišce Byst roušceKývalová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01V této práci jsem se zaměřila na známou operu Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Předně jsem zde pojednala o umělcích podílejících se na vzniku konečné podoby opery. Tedy o spisovateli Rudolfu Těsnohlídkovi, který vytvořil fejetony ke kresbám Stanislava Lolka. Cílem mého příspěvku bylo zamyšlení se nad postavou Bystroušky. V bakalářské práci rozebírám Bystrouščinu stěžejní árii "Kradla jsem!".
- Opereta v Hudebním divadle KarlínBenešová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01Stěžejním tématem mé diplomové práce je opereta na půdě Hudebního divadla v Karlíně. V první části se zabývám vývojem samotného žánru. Další kapitola je věnována slavným českým i světovým autorům nejznámějších operetních děl. Zvláštní prostor jsem věnovala operetě Mam'zelle Nitouche, jakožto jedné z nejúspěšnějších zahraničních operet u nás. Následuje přehled operetních domů, převážně pražských, fungujících od 18. století. Zabývám se i vývoji samotného Hudebního divadla Karlín a jeho proměnám. Ve své práci jsem dala i podstatný prostor významným osobnostem jak ve vedení divadla Karlín, tak účinkujícím hvězdám. Stručně mapuji jejich umělecký život a přínos pro operetu v Hudebním divadle Karlín. Závěr je věnován rozhovorům s významnými osobnostmi, působícími na půdě HDK.
- Operní pěvec Ivo Žídek - propagátor pěvecké školy Rudolfa VaškaDvořák, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-16Bakalářská práce se zabývá tenoristou Ivo Žídkem a pěveckou školou Rudolfa Vaška. Hlavním cílem práce je seznámit čtenáře s tímto významným operním pěvcem a pěveckou školou, kterou po celý život výborně ovládal a propagoval. Bakalářská práce je rozdělena celkem na čtyři části. První část se snaží co nejvíce přiblížit život a všechny úspěchy tohoto slavného umělce druhé poloviny 20. století. V další části se nachází interpretační analýza nahrávek, která detailně popisuje přednes árie Jeníka z opery Prodaná nevěsta (Bedřich Smetana) a árie Prince z opery Rusalka (Antonín Dvořák) v pěveckém podání Ivo Žídka. Třetí kapitola se věnuje pěvecké škole Rudolfa Vaška, kde se autor snaží vysvětlit a podle vlastního uvážení okomentovat princip této metody pěveckého školení. Závěr tvoří dva rozhovory, které doplní obsah této práce cennými informacemi.
- Sergej Sergejevič Prokofjev: Láska ke třem pomerančůmŠantora, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato práce seznamuje s tenorovými rolemi v opeře Láska ke třem pomerančům skladatele Sergeje S. Prokofjeva. V práci je okrajově popsán život autora v souvislostech se vznikem opery a nástin jeho tvůrčích stylů. Stěžejní část této práce provádí detailní interpretační analýzu tenorových postav opery z hlediska dramatického vývoje v konfrontaci s vlastním interpretačním záměrem.
- Srovnání literárního díla Utrpení mladého Werthera a jeho operní verze Werther s důrazem na přenesení psychologie postav do hudbyHnyková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Předmětem této práce je srovnání románu Utrpení Mladého Werthera od německého spisovatele Johanna Wolfganga Goetha a opery Werther francouzského skladatele Julese Masseneta, která byla podle románu o téměř sto let později složena. Velký důraz je kladen na historický kontext obou období, kdy díla vznikala, základní informace o autorech a také hlavních postavách románu. Jako optimální metodiku srovnání obou děl jsem se rozhodla pro rozbor stěžejních momentů v opeře. Výsledek rozboru ukazuje skladatelovu jedinečnost zachytit, zhmotnit a přenést emoce do hudby tím a dosáhnout absolutní emoční autenticity, což ovlivnilo nejen mnoho skladatelů té doby, ale i budoucích a pomohlo se tím utvářet celé další hudební období, které tím získalo nástroje romantismus ve všech směrech prohloubit. Dle mého názoru tím bylo dosaženo takzvané romantické verifikace, což by se dalo chápat jako romantický realismus a tím vytvořit perfektní podhoubí pro verismus v opeře.
- Tenorové role v opeře Prodaná nevěsta od Bedřicha SmetanyŠantora, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-11Tato práce seznamuje s tenorovými rolemi v opeře Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany. V práci je stručně popsán život skladatele se zaměřením na vznik opery. Stěžejní část této práce je věnována popisu dramatického vývoje postav v konfrontaci s vlastním interpretačním záměrem. Jsou zde zmíněni jejich přední čeští interpreti.
- Vývoj dramatična v německé opeřeMorozová, Tamara(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Hlavní myšlenkou této práce je přiblížit vývoj německé romantické opery se zaměřením na výrazný rozvoj jejího dramatična, jak po hudební, tak po textové a konečně interpretační stránce. Jména tří mužů, kteří dali světu německou operu, jsou nezpochybnitelná. Výběr z jejich děl (s přihlédnutím k tématu práce) už byl obtížnější a značně subjektivní. Vytvořili mnoho výrazných ženských typů, vybrala jsem z nich tedy pět hrdinek, které mi posloužily jako jednotlivé milníky při cestě dlouhé téměř celé jedno století. Poskytly mi tak vhodnou strukturu k mapování uměleckého zrání a vývoje nové, svébytné a zcela jedinečné operní formy