Katedra dechových nástrojů / Department of Wind/Brass Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra dechových nástrojů / Department of Wind/Brass Instruments podle oponent "BROŽKOVÁ, Jana"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 36
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza strojkového deníku (životnost strojků, frekvence výroby, rozdíly v kvalitě …)Klárová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Diplomová práce představuje strojkový deník jako užitečný nástroj, který pomáhá udržet systém a přehled v používaných strojcích. Zároveň deník archivuje osobní historii práce na strojcích a je možné do ní kdykoli nahlédnout. Právě ta je předmětem analýzy souboru strojků za období minulých dvou let. Analýza rozděluje soubor strojků na kategorie, které jsou dále posuzovány z hlediska různých charakteristik.
- Antal Doráti a jeho tvorba pro hobojTrojanová, Iveta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-04Diplomová práce ?Antal Doráti a jeho tvorba pro hoboj? pojednává o osobnosti Antala Dorátiho, který byl výborným dirigentem, skladatelem a teoretikem. Blíže seznamuje s jeho skladbami, s Dorátiho dirigentskou dráhou a inspiracemi. Dále nabízí rozbor Dua Concertante. Mohla by se stát praktickým průvodcem pro všechny, kteří se zajímají o maďarskou hudbu, slyšeli nějakou skladbu od tohoto skladatele nebo si jen chtějí rozšířit své znalosti skladatelů. Tato bakalářská práce by mohla mnohé motivovat k výběru Dorátiho repertoáru.
- Barokní hobojMelkusová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15V této práci, která se věnuje baroknímu hoboji, naleznete nejen historii hoboje, ale také jeho dobové zařazení, mezi nějž určitě patří ladění, vzhled nástroje, výroba barokního hoboje a způsob výroby hobojových strojků. Jelikož barokní hoboj hodně lidí zaměňuje za hoboj d´amoure, práce hledí projasnit, co je barokní hoboj a jedna z jejích kapitol je věnovaná rozdílům těchto dvou nástrojů. Protože se spousta současných hobojistů navrací k původním nástrojům a barokní hoboj oživují, je v této práci vložena kapitola o výrobě hoboje v dnešní době.
- Benjamin Britten - Temporální variace (hudební rozbor z pohledu interpreta)Škreptáčová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-09Tématem této bakalářské práce je hudební rozbor skladby Temporální variace pro hoboj a klavír Benjamina Brittena z pohledu interpreta. Cílem práce je shromáždit co nejvíce informací o této skladbě nebo souvisejících s jejím vznikem a vypracovat hudební rozbor skladby s přihlédnutím k problematice její interpretace. V úvodu autorka zmiňuje důvod pro výběr tématu práce a postup při jejím vypracování. První kapitola stručně seznamuje čtenáře s autorem skladby a jeho hudební tvorbou. Druhá kapitola je zaměřená na skladatelův život v době vzniku této skladby, po roce 1930. Následuje přehled ostatních skladeb Benjamina Brittena pro hoboj. Třetí kapitola se již soustředí na skladbu Temporální variace, okolnosti jejího vzniku a inspirační zdroje B. Brittena při komponování této skladby. Následuje samotný rozbor Temporálních variací. Je rozdělen na úvodní stručný pohled na skladbu jako celek, po němž následuje rozbor jednotlivých částí. Získané poznatky jsou shrnuty v závěru práce.
- Benjamin Britten Šest metamorfóz podle Ovidia pro sólový hobojDedičová, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-19Tato bakalářská práce se zabývá osobností anglického hudebního skladatele Benjamina Brittena a je zaměřena především na jeho skladbu Šest metamorfóz podle Ovidia pro hoboj sólo op. 49. Obsahuje také informace o životě a díle Publia Ovidia Naso. Součástí práce je interpretační rozbor skladby.
- Dýchání při hře na dechový nástroj se za měřením na hobojTrojanová, Iveta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Diplomová práce "Dýchání při hře na dechové nástroje se zaměřením na hoboj" nás blíže seznamuje se správným dýcháním a s jeho důležitostí při hře na dechové nástroje. Detailně rozebírá dech ze všech hledisek, poukazuje na případné onemocnění spojené s dechovým ústrojím. Zabývá se nasazením, tvorbou tónu i nátiskem. Pro uvolnění držení nástroje, postoje a uvolnění dechu nabízí možnost cvičení jógy a dechových cvičení. Tato práce by se mohla stát vhodnou pomůckou pro učitele a studenty dechových nástrojů na základních uměleckých školách i na konzervatořích.
- F. V. Kramář a jeho koncerty F dur pro hoboj (Op. 37 a Op. 52), rozbor a interpretaceHalamová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato magistreská práce se zabávý životem českého skladatele F. V. Kramáře a jeho dvěma koncerty pro hoboj, které jsou zde detailně analyzovány a nastíněna je i jejich interpretace a řešení některých problémů, se kterými se může interpret v průběhu studia setkat.
- Filharmonie Bohuslava Martinů - historie a současnostDedičová, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato diplomová práce se zabývá vznikem a vývojem Filharmonie Bohuslava Martinů, která v současné době patří k nejvýznamnějším orchestrům v České republice. Obsahuje také informace o městě Zlín - o jeho historii, současnosti a o vývoji hudebního života města.
- Francouzská hobojová škola a její vliv na hobojovou školu českouŠkreptáčová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tématem této diplomové práce je pojem francouzská hobojová škola a následně vliv této specifické školy na českou hobojovou školu. Cílem práce je zjistit platnost tohoto pojmu v současnosti, podat faktické informace o francouzské hobojové škole a zaznamenat vlastní zkušenost autorky s touto hobojovou školou. V úvodu autorka vysvětluje význam pojmu francouzská hobojová škola v této práci, sděluje cíle práce a důvod pro výběr tématu. První kapitola se zabývá pojmem francouzská hobojová škola a jeho významem v kontextu dnešní doby. Druhá kapitola popisuje historický vývoj francouzské hobojové školy, francouzských výrobců hobojů a současný systém hudebního vzdělávání ve Francii. Třetí kapitola na základě autorčiny zkušenosti zachycuje francouzské hobojisty, kteří působili v Čechách. Čeští interpreti, kteří mají spojitost s francouzskou hobojovou školou, jsou uvedeni ve čtvrté kapitole. Poslední kapitola zachycuje autorky zkušenost se studiem na pařížské národní hudební a taneční konzervatoři. Získané poznatky jsou shrnuty v závěru práce.
- Halamová M.: Magisterský koncertHalamová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Halamová Markéta: Bakalářský koncertHalamová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15
- Harmonizující a léčebné účinky hudbyMelkusová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-06V práci pojednávám o léčebných možnostech hudby, o hudbě našich těl, o hudbě okolo nás a hudbě v nás. Snažím se přiblížit nejen hudebníkům skryté účinky hudby. Nabídnout možnost hudební hygieny, která je vhodná jak pro hudební profesionály, tak při pedagogické činnosti, nebo hudební laiky. Ráda bych přiblížila možnosti, které jsou nám běžně k dispozici, ale většinou je účelně nevyužíváme. Chtěla bych upozornit na nebezpečí, která se v mnohé hudbě skrývají a naopak vyzdvihnout i její klady a ukázat její prospěch. V předních kapitolách se snažím vysvětlit, jakým způsobem hudbu přijímáme, vytváříme, dělíme a co nám přináší. V následných kapitolách se zaměřuji k možnostem prospěšného užití hudby pro různé věkové kategorie. Práce může být podnětná nejen hudebníkům, pedagogům, ale také pomáhajícím profesím.
- Hobo v komorní hudbě Bohuslava MartinůSejkora, Jiří(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Magisterská práce o komorní tvorbě Bohuslava Martinů je zaměřena na díla s obsazením hoboje. Po uvedení životopisu skladatele se jednotlivé kapitoly věnují daným skladbám s historickými souvislostmi a kompozičními technikami. Největší část práce se věnuje Fantazii pro theremin, hoboj, smyčcový kvartet a klavír H301, uvádí historii thereminu, prvního bezdotykového elektronického hudebního nástroje, a jeho vynálezce Lva Sergejeviče Těrmena. Z důvodu podobnosti nástrojů je připojeno také srovnání v provedení skladby s Martenotovými vlnami. Důležitým faktem a motivací k zaměření diplomové práce na tuto kompozici byla osobní zkušenost s provedením tohoto díla, včetně vytvoření záznamu, a spolupráce s německou thereministkou Carolinou Eyck.
- Hoboj v tvorbe slovenských skladateľov 20. storočiaNeuszerová, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-03Cieľom mojej bakalárskej práce ?Hoboj v tvorbe slovenských skladateľov 20. storočia? bolo vytvoriť akýsi prehľad či chronologické usporiadanie slovenských skladieb 20. storočia pre hoboj. Moja práca sa skladá z troch hlavných častí. Prvú tvorí stručný prehľad hudobného života na Slovensku v 20. storočí (po roku 1918 a po roku 1945). V ďalšej časti sa v abecednom poradí nachádza zoznam a stručný životopis skladateľov, v ktorých tvorbe sa objavujú skladby pre hoboj. Pod životopismi skladateľov sú vždy umiestnené názvy skladieb pre hoboj, ktoré autor skomponoval. Tretiu ? ťažiskovú časť tvoria samotné skladby pre hoboj ? ich popis, charakteristika či poznatky ku ktorým som dospela pri ich ?analýze?. Dúfam, že moja práca by v budúcnosti mohla poslúžiť čitateľom, najmä hobojistom zorientovať sa v tejto oblasti a snáď by mohla inšpirovať k zaradeniu niektorých skladieb do svojho koncertného repertoáru.
- Hoboj ve filmové hudběHucek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-06Diplomová práce Hoboj ve filmové hudbě se zabývá stěžejními autory světové filmové hudby 20. a 21. století a jejich orchestrálním kompozicím pro hoboj. Nejprve přibližuje historii filmu, posléze se dostává k nejvýraznějším skladatelským osobnostem věnujícím hoboji celé části partitur – především Enniovi Morriconemu a dále pak Johnu Williamsovi, Howardu Shoreovi, Michaelu Kamenovi a Miklósu Rózsovi. Dalším bodem práce je pak notový souhrn interpretačně nejobtížnějších orchestrálních sól a případných autorských poznatků. Cílem práce je přiblížit a seznámit čtenáře s nejdůležitějšími hobojovými sóly celosvětové filmové literatury, případně s jejich interpretační, či technickou problematikou. Nevěnuje se dílům přejatým z klasické hudby, ani sólům psaným pro anglický roh.
- Hobojová skupina Symfonického orchestru Českého rozhlasu.Pavlíček, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Diplomová práce o hobojové skupině Symfonického orchestru Českého rozhlasu představuje první prosopografický přehled hobojistů v letech 1926?2014, kteří byli v orchestru zaměstnáni, či dlouhodobě vypomáhali. Biografický soupis hobojistů a katalogy jejich sólových rozhlasových nahrávek jsou základními předpoklady pro další bádání nad vývojem interpretačních forem. V prvních třech kapitolách jsou popsána východiska práce, použité prameny a historie i současná podoba rozhlasového orchestru. Čtvrtá kapitola přibližuje okolnosti vzniku Pražského komorního orchestru. Poslední kapitolu tvoří životopisy jednotlivých hobojistů, včetně podrobných údajů o jejich vzdělání a umělecké kariéře. Nepostradatelnou součástí jsou tabulky natočených zvukových snímků pro Český rozhlas. Biografický soupis hobojistů autor analyzuje a závěrem se zamýšlí nad rolí hobojové skupiny v rozhlasovém orchestru a její pozicí v interpretaci sólových skladeb. Přílohy zahrnují použité prameny a jiné materiály, fotografie a dokumenty z rozhlasového archivu.
- Inspirace hudebních skladatelů díly Williama ShakespearaTesařová, Bohdana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06Předmětem mé bakalářské práce je zkoumání a utvoření kulturně - historického kontextu, který nám podává komplexnější přehled a přibližuje fenomén, kterým v dějinách hudby bezesporu je volba Shakespearových dramat hudebními skladateli jako zdroje své inspirace. Je zřejmé, že dílo W. Shakespeara přesahuje hranice literatury a významným způsobem zasahuje i do jiných různých sfér umění. Zejména sféra hudební obsahuje velké množství takto inspirovaných děl, což si v mé práci ukazuji a přibližuji tento vliv na hudbu po několik staletí. Zaměřuji se zejména na díla hudebních skladatelů v oblasti opery, inspirovaná W. Shakespearem, ovšem stejně tak se pozastavuji i u kompozice baletů a dalších, nescénických hudebních útvarů, které taktéž nesou programní náměty ze Shakespearových divadelních her. Pro realizaci tohoto cíle mám v současné době k dispozici rozsáhlou škálu zdrojů a relevantních materiálů. Přijde mi přínosné bližší přezkoumání uměleckého propojení velikánů hudební kompozice s literárním velikánem formátu Shakespeara a posouzení, jaká díla, a jak umělecky hodnotná, vzešla z této ,,spolupráce mezi staletími".
- Jaroslav PelikánHalamová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15Tato bakalářská práce se zabývá životem a tvorbou současného českého hudebního skladatele Jaroslava Pelikána. Hlavním cílem této práce byla sonda do osobního a tvůrčího života autora, který se do jisté míry snaží oprostit od avantgardních směrů hudby konce 20. století a hledá své osobité vyjadřovací prostředky. Tyto vlivy jsme analyzovali na vybraných skladbách pro hoboj.
- KoncertNeuszerová, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-08
- Lukáš Pavlíček: Bakalářský koncertPavlíček, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07