Katedra dechových nástrojů / Department of Wind/Brass Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra dechových nástrojů / Department of Wind/Brass Instruments podle oponent "HLAVÁČ, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 43
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Anglická tubová školaŠčurek, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06Bakalářská práce je zaměřena na anglickou tubovou školu. Obsah práce je rozdělen do čtyř velkých kapitol, jež jsou dále děleny do podkapitol, a doplněny poznámkami pod čarou a obrazovými přílohami na konci práce. První kapitola popisuje historii a vývoj tuby. Zaměřuje se na nástroje, které byly vytlačeny a nahrazeny tubou - serpent, ofikleida a ruský fagot. Druhá kapitola přibližuje významné skladatele anglické tubové školy 20. století Ralpha Vaughana Williamse a Edwarda Gregsona. Třetí kapitola popisuje nevýznamnější tubové koncerty výše uvedených autorů, a to tubový koncert Ralpha Vaughana Williamse, který složil roku 1954, a tubový koncert Edwarda Gregsona, který složil roku 1976. Tyto koncerty se považují za nejhranější a nejznámější na světě. Čtvrtá kapitola podává základní informace o významných interpretech anglické tubové škole John Fletcher, Patrick Harrild, James Gourlay a Philip Bramwell Catelinet.
- Česká komorní hudba pro klarinet v netradičním obsazení po roce 1950Coganová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14Tato práce přináší vhled do dějin české literatury pro klarinet druhé poloviny dvacátého století. Zabývá se komorní hudbou pro specifická nástrojová obsazení s využitím klarinetu. Práce je zaměřena na období let 1950–1999. Úvodní část přináší stručný přehled kulturního vývoje v Československu po druhé světové válce. V další kapitole se zaměřuje na zásadní komorní skladby Bohuslava Martinů a Karla Husy. V další části práce mapuje vývoj hudebního prostředí u nás v letech 1960–1970, zabývá se ansámbly, jež provozovaly tzv. Novou hudbu, a zmiňuje zásadní skladby tohoto období. Dále pojednává o období let 1970–1989 a zaměřuje se na hudbu elektroakustickou, hudbu tzv. Třetího proudu a skladby s bicími nástroji. Závěr práce je věnován porevolučnímu období a ansámblu MoEns.
- Claude Debussy Premiere RhapsodiePodsedníková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-03Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá osobností francouzského impresionistického skladatele Clauda Debussyho, jeho životem, kompozičním stylem a obsahuje stručný přehled jeho tvorby. Práce se dále podrobně zaměřuje na skladbu Première Rhapsodie, okolnosti jejího vzniku, vydání, provádění a význam pramenů. Obsahuje také formální, harmonický a interpretační rozbor. Smyslem práce je podat ucelený obraz tohoto zásadního klarinetového díla.
- Dunglová Marie: Magisterský koncertDunglová, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-16
- F. Benda - Koncert E moll - Doba "zlatého věku flétny"Svitáková, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-25Práce se zabývá rozborem flétnového koncertu Františka Bendy e moll, v souvislosti s dobovým pozadím vyniku skladby na rozhraní baroka a klasicismu. Seznamuje s životem a tvorbou Františka Bendy. Shrnuje vývoj příčné flétny během osmnáctého století. Zachycuje dobu zlatého věku flétny a snaží se odhalit příčiny jejího rozkvětu v tomto období. Uvádí vybrané skladby pro flétnu z tohoto období.
- Fagotisté České filharmonieHlavatý, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15Cílem mé bakalářské práce je podat stručnou ranou historii České filharmonie v souvislosti s Národním divadlem v Praze a přehled fagotistů České filharmonie od jejího vzniku (jako datum vzniku je zde počítán 4. leden 1896) do současnosti. V další části uvedu přehled nejvýznamnějších osobností s uvedením jejich stručného životopisu a přehledem jejich nejdůležitějších nahraných skladeb, popřípadě dalších teoretických a praktických prací. Poslední částí je přehled všech sólových výstupů fagotistů s Českou filharmonií od roku 1930. Jako zdroje informací mi posloužily různé dostupné publikace o České Filharmonii, informace z archivů České filharmonie a Národního divadla v Praze, z hudebního slovníku a dále od současných hráčů České filharmonie.
- Fagotoví pedagogové v osmnáctém a devatenáctém stoletíHoráková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05Tato práce se zabívá významnými fagotovými pedagogy 18. a 19. století, jejich životy a díly. Výběr osobností jsem do značné míry omezila a to podle následujících dvou kritérií. Prvním kritériem pro mne bylo území, na kterém tyto osobnosti působili. V této práci se zabívám územím Francie, Německa a Českých zemí. Přesněji řečeno ve Francii a Českých zemích se omezuji pouze na osobnosti Pařížské a Pražské konzervatoře. Druhým kritériem výběru bylo to, že každý z pedagogů, o kterém se zde zmiňuji, je autorem fagotové školy nebo jiné pedagogické literatury (až na několik vyjímek, u nichž jsou uvedeny důvody, proč byli zahrnuti do této práce). Velkou část tvoří také srovnání metodických pokynů jak hrát na fagot. A to tak, jak se objevují v nejstarších fagotových školách z osmnáctého a devatenáctého století.
- Flétna v díle Györgye LigetihoHavel, Daniel(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato magisterská práce pojednává o tvorbě skladatele Györga Ligetiho se zaměřením na skladby, kde je součástí obsazení flétna. V úvodu je život a dílo skladatele představeno z pohledu časové osy a jsou zde uvedeny základní kompoziční proměny skladatelových děl. Hlavní kapitoly obsahují konkrétní díla s obsazením flétny, pikoly, altové nebo basové flétny a způsoby kompoziční práce na konkrétních ukázkách. Obsažena jsou také díla vokální, i když v nich flétna nezastává tak významnou roli, jako ve skladbách instrumentálních. Vzhledem k omezené dostupnosti některých partitur nejsou přiloženy příklady u všech kompozic. Práce proto čerpá také velkou měrou z nahrávek. Opomenuty nejsou ani důležité premiéry či sólisté, kteří se podíleli na produkcích daných skladeb ještě během skladatelova života.
- Flétnová tvorba členů skupiny Les sixKozáková, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Předkládaná práce se zaměřuje na flétnový repertoár skladatelů tzv. Pařížské šestky (G. Auric, D. Milhaud, L. Durey, A. Honegger, F. Poulenc a G. Tailleferre). V úvodní části se zaměřujeme na základní vymezení uměleckého a kulturního kontextu, ve kterém se toto seskupení ustavilo, jak co se týče hudebních (spolupráce s E. Satiem a dalšími), tak literárních (J. Cocteau) vlivů. Následně věnujeme jednotlivé kapitoly každému členovi Pařížské šestky, podáváme stručnou informaci o jeho životě a tvorbě a samostatné analýze podrobujeme jeho kompozice pro flétnu.
- Francis Poulenc - komorní tvorba pro fagotSkalický, Radovan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15Francis Poulenc je znám především jako člen skladatelské skupiny, která vznikla v Paříži na počátku 20. století a která se nazývá ?Pařížská šestka?. Kromě Poulenca do ní patří ještě Darius Milhaud, Arthur Honegger, Georges Auric, Louis Durey a Germaine Tailleferrová a ačkoli je dohromady spojuje jen málo znaků, řadíme je zpravidla ke směru hudebního neoklasicismu. Inspirátorem skupiny byl Eric Satie a mluvčím pak Jean Cocteau, jehož manifest Kohout a harlekýn je vyjádřením východisek skupiny. Francis Poulenc se narodil 7. ledna 1899 v Paříži a prožil zde většinu svého života. Studoval soukromě u Ricarda Viñese (klavír) a Charlese Koechlina (kompozice). Zprvu byl známý především jako klavírista (v duu s barytonistou Piérrem Bernacem nebo se sopranistkou Denise Duval), posléze vešel ve známost i jako uznávaný skladatel. Zemřel na infarkt 30. ledna 1963. Poulencova tvorba obsahuje téměř všechny skladatelské žánry, nejvíce však napsal písní a skladeb pro klavír. Známé jsou jeho opery (např. Prsy Tirésiovy nebo Dialogy Karmelitek), dále koncerty (např. Koncert pro klavír a orchestr nebo Koncert Champêtre pro cembalo) a také tvorba duchovního zaměření (Litanies à la vierge noire nebo Stabat Mater). Mezi posluchači je však nejpopulárnější jeho tvorba komorní, především pro svou vyváženost a krásné melodie. Ve třech ze svých komorních skladeb použil Poulenc fagot: V Sonátě pro klarinet a fagot (1922), v Triu pro hoboj, fagot a klavír (1926) a v Sextetu pro flétnu, hoboj, klarinet, fagot, lesní roh a klavír (1939). Každá z těchto kompozic má svá specifika a fagot je v nich použit odlišným způsobem. Sonáta pro klarinet a fagot je postavena na sólovém hlasu klarinetu. Fagot jej pouze doprovází figuracemi a skoky v legatu. V Triu hraje hlavní roli klavír a dvojice hoboje a fagotu mu v hudebním dění sekunduje. Nejsou však sníženi na roli pouhých doprovázečů, Poulenc jim svěřuje také značnou část motivického materiálu. Sextet je pak vyváženým komorním dílem s rovnoměrným využitím všech nástrojů.
- Havel D.: Magisterský koncertHavel, Daniel(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Historie a vývoj fagotového strojkuSoukal, Libor(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-16Cílem této práce bylo popsat historii a vývoj fagotových strojků.Velký význam pro konstrukci a správnou funkci strojků má materiál, třtina Arundo Donax. V práci je popsán a vysvětlen vztah mezi biologickými, fyzikálními a chemickými vlastnostmi této rostliny,které jsou pro výrobu strojku požadovány.Detailně je uveden postup výroby strojků.
- Hlavatý Petr: Bakalářský koncertHlavatý, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15
- Horáková Lucie : Bakalářský koncertHoráková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05
- Inspirace soudobými skladbami pro sólový klarinetKestřánková, Věra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Soudobá hudba pro klarinet se stále častěji stává přirozenou součástí repertoáru každého klarinetisty a soudobé skladby jsou dnes už běžně v povinném repertoáru světových soutěží. Z tohoto důvodu je pro každého interpreta důležité být obeznámen s problematikou soudobé hudby a s moderními technikami, které zvuk klarinetu nabízí. Tato práce tyto techniky popisuje a zkoumá jejich vliv na mladé klarinetisty stejně jako jejich úspěšnost při tvoření těchto technik. Dále se práce zabývá třemi soudobými skladbami pro sólový klarinet: Jörg Widmann - Fantasie, Slavomír Hořínka - Ruáh, Tiberiu Oláh - Sonata. Tyto skladby jsou zde popsány z teoretického i praktického hlediska a také je zkoumán jejich vliv na mladé posluchače. Jedna kapitola se věnuje osobnosti klarinetisty Karla Dohnala, který patří mezi významné propagátory soudobé hudby pro klarinet.
- J. A. Koželuh - Koncert pro fagot C durSoukal, Libor(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-25Ve své bakalářské práci jsem se rozhodl zaměřit na Koncert C dur pro fagot J. A. Koželuha a na jeho osobnost. Značná čáct textu je věnována jeho životu a tvorbě. Poté následuje hudební a interpretační rozbor.
- Jan Doležal: Magisterský koncertDoležal, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-08
- Jan Křtitel Jiří NerudaMaroul, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-06Tato práce přibližuje dobu klasicismu a pojednává o českém hudebním skladateli Janu Křtiteli Jiřím Nerudovi.
- Jan Václav Stich - Tvorba pro lesní rohDoležal, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Tématem této práce je dílo slavného českého virtuóza, hráče na lesní roh a skladatele období klasicismu Jana Václava Sticha ? Giovanni Punta. V první kapitole se zabývám jeho životem, v druhé je uveden souhrn skladatelovy tvorby. Následující tři kapitoly rozebírají trojici koncertů pro lesní roh, které z jeho děl bývají hrány nejčastěji, je to Koncert pro lesní roh a orchestr č. 5, č. 7 a č. 10. Poslední kapitola se pokouší o interpretační srovnání tří nahrávek Koncertu č. 5 v podání Vladimíry Klánské Bouchalové, Radka Baboráka a Barry Tuckwela.
- Jaroslav Konečný - kněz, hudebník, sběratel hudebních nástrojů - podrobný popis jeho sbírkyWendligová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05Práce pojednává o katolickém knězi a hudebníku MgA. Jaroslavu Konečném. Jaroslav Konečný je příkladem člověka, který hudbu šíří stále kolem sebe, ikdyž se nevěnuje své původní profesi. V této práci rozebírám jeho složitou životní cestu ve třech hlavních bodech. Nejprve píši o životě hudebníka, poté o životě kněze a nakonec o propojení obou těchto "profesí". Část své práce věnuji popisu jeho sbírky hudebních nástrojů.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »