Katedra dechových nástrojů / Department of Wind/Brass Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra dechových nástrojů / Department of Wind/Brass Instruments podle oponent "MAREŠ, Vlastimil"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 49
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Carl Nielsen - Klarinetový koncert z pohledu interpretaVenyš, Irvin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-25Magisterská práce s názvem Carl Nielsen - Koncert pro klarinet z pohledu interpreta, se zabývá jak už název napovídá interpretačními problémy, které mohou vyvstat při studiu Koncertu pro klarinet a orchestr Op. 57 Carl Nielsena. Toto, jak technicky, tak výrazově náročné dílo jsem s přestávkami studoval po dobu delší než ? li dva roky. Vzhledem k času strávenému nejen praktickým, ale i teoretickým studiem jsem měl možnost nástrahy skladby postupně odhalit, následně důkladně řešit a posléze výsledky ověřit v koncertní praxi. V kapitole ?Původ koncertu? poukazuji nejen na okolnosti vzniku koncertu, ale zároveň na hudební vlivy pod kterými byl koncert komponován.
- Dechové trio v tvorbě českých autorů 20. stoletíVaňková, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-08Magisterská práce s názvem Dechové trio v tvorbě českých autorů 20. století podrobně pojednává o čtyřech významných českých dílech pro dechové trio: Ervín Schulhoff - Divertissement pro hoboj, klarinet a fagot (1927), Bohuslav Martinů - Čtyři madrigaly pro hoboj, klarinet a fagot (1937), Iša Krejčí - Trio ? divertimento pro hoboj, klarinet a fagot (1935) a Klement Slavický - Trio per Oboe, Clarinetto in B e Fagotto (1937). Kapitoly obsahují jednak životopisy skladatelů, jejich inspirační zdroje a podněty, jednak podrobné interpretační rozbory jednotlivých dechových trií, s přihlédnutím k originálnímu přínosu českých skladatelů evropskému neoklasicismu. Práce je doplněna o soupis dalších českých dechových trií 20. století. Příloha obsahuje partitury čtyř rozebíraných děl.
- Dittrichová L.: Bakalářský koncertDittrichová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Důležité aspekty klarinetové hryVašek, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05Ve své práci se zabývám převážně současnou hudbou v kontextu s neustálým vývojem techniky ve hře na klarinet. Hlavním cílem této práce bylo seznámení se všemi možnými technikami hry a jejich nácvikem. Dalším důležitým aspektem práce bylo poukázat na pozici klarinetu v soudobé hudbě a na jeho přínos u současných skladatelů. Na současnou hudbu je v textu také brán zřetel v kontextu světových mezinárodních soutěží typu ARD Mnichov, mezinárodní hudební soutěž v Markneukirchen nebo Pražské jaro, kde je většinou podmínkou nacvičení nejtěžších moderních skladeb od autorů jakými jsou například Luciano Berio, Karel Husa, Karlheinz Stockhausen, Tiberiu Olah či Edison Denisov. V textu jsou zmíněny dosud známé techniky a způsoby moderní hry na klarinet (mikrointervaly, multifonika, glissando, frulato, smorzato, slap tón, cirkulované dýchání), které se v dnešní hudbě často objevují. Na druhou stranu, dalším cílem bylo neopomenout techniky základní (rozsah, dynamika, legato, dýchání, barva zvuku,staccato) a zaměřit tak pozornost na neustálý technický vývoj, který je jistě nejen v klarinetové hře patrný. Tato práce by neměla sloužit jako metodická pomůcka, ale jako určité zasvěcení do současné hudby ve hře na klarinet 21. století.
- Faktory ovlivňující zvuk klarinetuDvořák, Leo(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06Tato diplomová práce se zabývá faktory ovlivňující klarinetový zvuk. V několika kapitolách popisuje a srovnává různé metody, které mohou vést ke zlepšení výsledné kvality zvuku při hře na klarinet. V práci je popsáno, jakým způsobem může ovlivnit zvuk nástrojové vybavení, respektive klarinetová hubice a plátek, na co je dobré se zaměřit při jejich výběru a jak můžeme plátky upravovat a dále s nimi pracovat. Dále práce obsahuje konkrétní postupy a rady, které používají světoví klarinetisté při tvorbě požadovaného zvuku. Jsou zde diskutována a podrobně rozebrána témata o správném klarinetovém nátisku, postavení jazyka a dýchání. Jednotlivé kapitoly obsahují několik názorů a informací od vícero klarinetových osobností.
- Fenomén Milan Kostohryz - interpret a pedagogŽitný, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato písemná práce je shrnutím velmi obsáhlé kariéry českého hudebního interpreta a pedagoga Milana Kostohryze (1911-1998). Zasloužil se významně o vznik nových skladeb, znovuoživení historických instrumentů, vývoj nových nástrojů, revizi řady starých kompozic a vychoval několik desítek vynikajících hráčů. Jeho činnost měla mezinárodní přesah a nemalý ohlas. Práce je zpracována tématicky na základě dochované písemné pozůstalosti s částečným využitím osobních vzpomínek pamětníků a rodiny, několika málo veřejných literárních pramenů a dochovaných zvukových záznamů.
- Igor Stravinskij - komorní tvorba s klarinetemVaňková, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05Tato bakalářská práce je koncipována jako praktický přehled komorních skladeb Igora Stravinského, v nichž je použit klarinet. Obsahuje stručný přehled života, tvorby a jednotlivých tvůrčích proměn skladatele, jeho estetická hlediska i umělecké názory. Hlavní částí je přehled konkrétních komorních skladeb s klarinetem rozdělených podle Stravinského tvůrčích etap. Každá skladba je doplněna krátkým rozborem a zhodnocením významu v celkovém kontextu tvorby. Pro praktické využití je práce doplněna seznamem některých hudebních nakladatelství, ve kterých byla tato komorní díla vydána. Byla bych ráda, kdyby má práce přispěla k častějšímu provozování skladeb Igora Stravinského nejen klarinetisty, i když těm především je určena, ale všemi, kteří se komorní hudbě aktivně věnují.
- Iwan Müller - fenomén klarinetové hry 19. stoletíBerdnikov, Yury(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-07Diplomová práce je zasvěcena životu a tvorbě klarinetisty Iwana Müllera a je snahou zařadit klíčové kapitoly vývoje klarinetu do umělecko-společenského kontextu. Historická část práce se zaměřuje na otázky vzniku a vývoje tohoto hudebního nástroje, zejména na nástrojové reformy Iwana Müllera a jejich význam. Obsahuje také popis klíčových modelů klarinetu, které se objevovaly v průběhu posledních tří století. Dále se práce zabývá životem Iwana Müllera a na základě dostupných zdrojů popisuje jeho přínos jak v inovativní, tak i v interpretační rovině. Práce obsahuje seznam dostupných děl, složených Iwanem Müllerem. Součástí práce je také popis jeho Školy hry na nový klarinet a altový klarinet a přehled vybraných skladeb.
- Jiří Hlaváč v proměnách profesí a žánrůPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-11Bakalářská práce „Jiří Hlaváč v proměnách profesí a žánrů‟ pojednává o uměleckém působení profesora Jiřího Hlaváče.V práci se věnuji jeho hudebním začátkům, interpretační činnosti a působení v komorních souborech, jako je např. Barock Jazz Quintet. Zabývám se také jeho pedagogickou, kompoziční, aranžérskou, dramaturgickou, publikační a popularizační činností. Část práce je věnována nahrávkám, oceněním, pořadům pro Českou televizi a Český rozhlas a práci v uměleckých a hudebních institucích.
- Juráň J.: Bakalářský koncertJuráň, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Klarinet a jeho žánrová všestrannost v hudbě 20. stoletíSlováček, Felix(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-01Práce se zabývá žánrovou rozmanitostí klarinetu ve 20. století a zaměřuje se na interprety, kteří se pohybují na pomezí klasiky a jazzu. První kapitola uvádí obecný vývoj klarinetu až po současnost. Druhá popisuje využití klarinetu, jak v různých hudebních seskupeních, tak v nonartificiální hudbě. Třetí kapitola se zaměřuje na stěžejní klasické skladby pro klarinet, zkomponované skladateli ovlivněnými folklórem. Čtvrtá a pátá kapitola obsahuje nejvýznamnější interprety světové a české scény, jež se celý svůj život vyskytovali mezi klasikou a jazzem. V poslední kapitole přináším své vlastní poznatky a zkušenosti z hudby žánrových přesahů.
- Klarinetová skupina Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOKKopáček, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-01Tato bakalářská práce pojednává především o klarinetové skupině Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK a o jejích jednotlivých hráčích. Rozebírá jejich hudební začátky, období studií, soutěžní úspěchy a působení v orchestrech. Také stručně zmiňuje jejich komorní a sólovou dráhu. Detailněji se zaměřuje na současné členy klarinetové skupiny. Jako hlavní zdroj informací jsou využity osobní rozhovory s těmito hráči, které přinesly mnoho zajímavých poznatků. V práci je také uvedena stručná historie tohoto tělesa a rovněž výčet šéfdirigentů, kteří působili v čele tohoto orchestru. Prostřednictvím rozhovorů zaznamenává vzpomínky hráčů na působení v tomto tělese a jejich významné koncerty. Cílem práce je poskytnout ucelený zdroj informací o těchto hráčích, aby neupadli v zapomnění.
- Klarinetové koncertantní skladby Viktora KalabiseČernohouzová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-05Má bakalářská práce "Klarinetové koncertantní skladby Viktora Kalabise" se zaměřuje na život a dílo Viktora Kalabise. V první části bakalářské práce se věnuji skladatelově životní dráze, která se promítá do jeho děl. Ve druhé části mluvím o vývoji jeho skladatelské techniky a o vlivech na ni. Dále se zmiňuji o skladbách pro klarinet, které rozděluji do dvou skupin. První skupina obsahuje skladby bez opusového čísla, které nebyly autorem určeny k provádění. Podrobněji se zabývám skladbami s opusovým číslem, které rozšiřují současný klarinetový repertoár. Zabývám se především problematikou interpretace jeho skladeb pro klarinet. Při konkrétních rozborech děl jsem chtěla poukázat na vývoj skladatelovy kompoziční techniky ale také na Kalabisovy typické postupy, které zůstávají neměnné.
- Klarinetové koncerty Jana Václava Stamic e a Karla StamiceLukáš, Radim(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-04Tématem této bakalářské práce jsou koncerty Jana Václava Stamice a Karla Stamice. Tuto práci rozděluji do dvou kapitol a jejich podkapitol. V první kapitole se zaměřuji na život, skladatelský význam Jana Václava Stamice a dobový klarinet. Poslední podkapitolou je jeho jediný klarinetový koncert. Kapitola druhá je věnována jeho synovi Karlovi a jeho koncertům, které považuji za stěžejní díla klarinetové literatury.
- Komorní skladby pro zpěv, klarinet a kla vírPospíšilová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-06V úvodu je odůvodněn výběr tématu diplomové práce. Cílem práce je představit komorní skladby a úpravy skladeb pro zpěv, klarinet a klavír a v doplňkové kapitole představit skladby pro zpěv, klarinet, klavír a další nástroje. Práce se skládá z úvodu, hlavních kapitol, doplňujících kapitol a ze závěru. V práci je utvořen stručný přehled komorních skladeb a jejich autorů, které byly napsány ve složení pro zpěv, klarinet a klavír. Je zde uveden děj některých skladeb. V hlavních kapitolách je obsažen 1. soprán, mezzosoprán, alt, tenor, baryton a jejich různá kombinace, 2. klarinet in B a in A, basetový roh, basklarinet, 3. klavír. V doplňujících kapitolách jsou využity další nástroje jako smyčce, dechové nástroje, bicí, vypravěč, herec, elektroakustické nástroje. V závěru jsem svou práci zhodnotila a zamyslela jsem se nad jejím průběhem. Snaha přesvědčit čtenáře a publikum.
- Lahodná J.: Magisterský koncertLahodná, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Lahodná Jana: Bakalářský koncertLahodná, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15
- Leonard Bernstein a jeho přínos do klarinetové literatury v 21. stoletíSlováček, Felix(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05V mé práci s názvem "Leonard Bernstein a jeho přínos do klarinetové literatury 21. století" se nejprve věnuji životu L.B. Pokouším se zdůraznit hlavní událostí jeho hudební kariéry. V další kapitole shrnuji Bernsteinovo skladatelské dílo. Zvláště se věnuji skladbám, v kterých autor využil klarinet jako sólový nástroj. Sonátou pro klarinet a klavír se poté zabývám v následujících dvou částech. Zároveň se zabývám Bernsteinovým dílem v kontextu dnešního hudebního života, neboť jeho skladby jsou do dnes oblíbené a hrané. Týká se to i Sonáty pro klarinet a klavír, která je běžnou součástí repertoáru dnešních klarinetistů.
- Makarovič Jozef : Magisterský koncertMakarovič, Jozef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-06
- Metodická pravidla při hře na klarinet a saxofonDittrichová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06Moje bakalářská práce se zabývá problematikou odlišných způsobů hry, potažmo výuky na klarinet a saxofon. Kromě odlišných a společných znaků hry na oba nástroje je v~práci uvedeno porovnání a zhodnocení některých metodických klarinetových i saxofonových škol a jejich využití ve výuce. Hlavní částí bakalářské práce je kapitola, která pojednává o~prvních krůčcích začátečníka klarinetisty nebo saxofonisty, včetně průpravy na přípravné nástroje (zobcová flétna, chalumeau, sopránsaxofon), výběru vhodného vybavení a denního cvičebního rozvržení.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »