FAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet FAMU Disertační práce / Doctor theses podle oponent "CZESANY DVOŘÁKOVÁ, Tereza"
Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Filmová výchova: úvod do oborového hledáníForejt, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-30V disertační práci Filmová výchova: úvod do oborového hledání vymezuji filmovou výchovu jako emancipovaný obor na pomezí umělecké a pedagogické praxe, který disponuje širokou paletou uplatnění od formálního vzdělávání, volnočasových aktivit, až po různá odvětví filmové kultury. Smyslem textu je odhalení transformačních procesů, jejichž prostřednictvím by mohla filmová výchova utvářet původní oborové metody, techniky, didaktická a průpravná cvičení a pedagogické strategie, odvozené od výrazových prostředků a organizačních postupů filmového umění. Filmová výchova musí využívat výrazových možností filmu pro pedagogické cíle. Tyto transformační procesy zkoumám ve čtyřech oblastech: produkci, recepci, reflexi a medialitě. Nahlížím tvorbu jako didaktický proces, ve kterém by měl být důraz přenesen z hodnocení výsledného díla na průběžnou reflexi tvůrčího procesu. Výrazové možnosti filmu se mohou promítnout do formy a struktury výuky, nemusí se omezovat na obsahovou rovinu. Přistupuji k filmovému rozboru jako výsostnému nástroji pedagogického práce, který umožní aktivní vstup diváků do struktury filmového díla. Reflektuji možnosti strukturování filmové projekce ve světle filmově-výchovných nároků na vnitřní proměnu přihlížejících diváků. Zamýšlím se nad performativním odkazem raného filmu a způsoby jeho transponování do pedagogického procesu. Umělecký výzkum považuji za vyvrcholení desetileté praxe v oboru filmové výchovy, přičemž se veškeré pedagogické, dramaturgické a umělecké zkušenosti pokouším zobecnit a zasadit do teoretického rámce. Jednotlivými kapitolami prostupuje oborové srovnání s dramatickou výchovou, která díky propracovanému teoretickému diskurzu, jež je průběžné rozvíjen dvěma akademickými pracovišti, představuje ideální referenční bod, ke kterému badatelské teze průběžně vztahuji. Praktickým vyústěním disertačního výzkumu je snaha o založení studijního programu věnovaného filmové výchově při Filmové a televizní fakultě AMU. Existence specializovaného akademického pracoviště je základním předpokladem pro další oborový rozvoj. Disertační prací předkládám teoretická východiska, o jejichž zevrubné rozpracování a badatelské zhodnocení by mělo toto pracoviště usilovat v procesu vývoje oborové didaktiky a výchovy pedagogů.