Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments podle oponent "BRATELJEVIČ, Ana"
Nyní se zobrazuje 1 - 13 z 13
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Bedřich DobrodinskýBilanová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Cílem této bakalářské práce je přiblížit čtenářům vývoj a okolnosti života dlouholetého sóloharfisty České filharmonie, koncertního sólisty a rozhlasového interpreta Bedřicha Dobrodinského. První kapitola je věnována nejen jeho pestrému osobnímu životu, ale také pracovnímu růstu a následnému uměleckému vrcholu. Ve druhé kapitole se nachází souhrn jeho skladeb obohacený informacemi o jejich vzniku. Ve třetí kapitole jsou vypsána jeho literární díla a zajímavosti k nim. Poslední kapitola je věnována harfám, které Bedřich vlastnil a také harfám, na které dlouhodobě hrál. Tato práce bude přínosná pro harfisty, ale také pro ostatní hudebníky studující jeho skladby. Práce však může být přínosná i pro širokou veřejnost.
- Characteristics and techniques of harp performance in Chinese worksPan, Ni(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-17Harfa se v Číně poprvé objevila v období vlády císaře Kangxi z dynastie Qing a od té doby postupně narůstala její oblíbenost napříč čínským obyvatelstvem. Tato práce se zabývá popisem vývoje harfové hry v Číně a charakteristikou čínské hudby psané pro harfu s ohledem na vztah moderní harfy a starověkého čínského nástroje Kunghou. Dále se věnuje harfové hře a výuce harfové hry v Číně a rozboru čínské tvorby pro harfu, struktury doprovodu a interpretaci harfových skladeb na příkladu tří čínských skladeb Grain of Dancing, Spring on the Moonlit River a Ravings while Drinking. Rozbor je obohacen o odborné osobní zkušenosti s interpretací uvedených skladeb i čínské hudby pro harfu všeobecně.
- Ewa Jaślar - Walicka - harfistka a učitelkaTokarska, Amelia(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Diplomová práce s názvem „Ewa Jaślar-Walicka – harfistka a učitelka” je prací biografickou. Monografie ukazuje Ewu Jaślar v širokém spektru jejího působení od školních let v Polsku a zlomového okamžiku vycestování na Mezinárodní harfovou soutěž v Hartfordu ve Spojených státech v roce 1969, přes dlouholetou hudební kariéru v souboru The New York Harp Ensemble, až po návrat do vlasti po třiadvaceti letech a pedagogickou, pořadatelskou a popularizační činnost. Díky širokému tvůrčímu rozpětí Ewy Jaślar-Walické v oblasti hudby bylo možné věnovat jednotlivým aktivitám samostatné kapitoly. Zdrojem informací použitých v diplomové práci byly především rozhovory s mou dlouholetou učitelkou, dále novinové články a internetové prameny. Chtěla jsem také popsat pedagogické základy, na nichž jsou postaveny pracovní metody paní profesorky a náležitě ocenit její skutečný vliv na žáky a studenty. Tato monografie je první prací věnovanou Ewě Jaślar-Walické a dodatečnou motivací k jejímu napsání byl okamžik, kdy paní profesorka ukončila svou pedagogickou činnost na Státní všeobecně vzdělávací hudební škole Stanisława Moniuszka v Bílsku-Bělé v Polsku.
- Genderové stereotypy v hudběValášková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05Práce na téma Genderové stereotypy v hudbě má za cíl zmapovat historickou i aktuální situaci genderové rovnosti v hudebním světě. Kromě obecného rovného přístupu k pracovním příležitostem se zaměřuje také na vzorce chování a myšlení, které vedou ke stereotypizaci některých hudebních nástrojů. Pro zjištění současného stavu v České republice posloužily statistiky stálých členů českých profesionálních orchestrů. Ke shrnutí postojů společnosti slouží rozhovory s mladými hudebníky, kteří se věnují hře na nástroje podléhající stereotypům. Jak vyplývá, společnost se během posledních desítek let značně posunula, některé převzaté názory ale stále přetrvávají a čeká nás ještě kus cesty k tomu, abychom mohli situaci v hudebním prostředí označit za zcela rovnou.
- Historický vývoj hry na harfu na Novém ZélanduDoležilová Huangová, Jo-Chih(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10Tato diplomová práce rozebírá historii harfy a harfistů Nového Zélandu. Díky deníkům Harp Society of New Zealand získáváme informace o tom, co je to za společnosti, jaké jsou její cíle a minulé, současné a budoucí projekty. Práce se soustředí na studium deníků, osobní rozhovory se současnými harfisty a rodinnými příslušníky těch minulých, pomocí kterých rozkrývá historii a osobnosti harfy na Novém Zélandu. Další kapitola se soustředí na mezinárodní i domácí harfisty, kteří na Zélandu vystupují v minulosti i současnosti. Třetí kapitola je zaměřena na další osobnosti, které přispěly k rozvoji harfy na Novém Zélandu. V následující části je provedeno srovnání života harfistů v minulosti a současnosti, porovnání se také soustředí na učební metody dřívější a dnešní. Na závěr se práce věnuje rozboru, dvou skladeb od zélandských skladatelů, kteří využívají harfu k zachycení unikátního zvuku Nového Zélandu.
- Koncertní pedálové harfy v pojetí světových výrobcůOkénková, Aneta Violeta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-07Tato práce se věnuje výčtu nejvýznamnějších a nejuznávanějších světových výrobců pedálových harf. Jejím cílem je zejména podrobně přiblížit historii vzniku jednotlivých dílen a jejich přínos ve výrobě moderní pedálové harfy. V textu nejsou záměrně zmiňovány harfy s jinou přelaďovací mechanikou než je pedálová a spíše než historii vývoje pedálové harfy se práce zaměřuje na současné pojetí výroby tohoto nástroje.
- Nejvýznamnější osobnosti České harfové školy 20.stoletíHädler, Roxana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-04Práce se zabývá životem a činností představitelů české harfové školy. Nejvýznamnějším osobnostem jsou v práci věnovány jednotlivé kapitoly s podkapitolami o jejich pedagogické činnosti a dalšími zajímavostmi. V závěru práce jsou pak zmíněna jména, jejichž nositelům se v rámci rozsahu práce nepodařilo věnovat celou kapitolu, a případně další doplňující informace o české harfové škole.
- Nové poznatky v technice harfové hry po mém několikaletém studiu v PrazeXing, Yan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-07Hlavním tématem mé práce je popis získaných poznatků ve studiu hry na harfu. Během svého studijního pobytu v Praze jsem srovnávala své zkušenosti ze studia hry na čínské strunné drnkací tradiční nástroje s technikou a výukou hry na koncertní pedálovou harfu v Evropě. Na základě pozorování a vlastní praxe jsem zjistila rozdíly ve stavbě nástroje, technice hry a postavení rukou při hře. Dále rozdíly v notaci, které souvisí s metodami výuky hudební teorie a poslechových cvičení v České republice, se kterými jsem se ve své vlasti nesetkala. Neméně důležitým poznatkem je aktivní uvolnění a metodické postupy při nastudování skladeb a jejich následném koncertním provedení. Závěrečným shrnutím těchto poznatků je, že všechny tyto aspekty mají úzkou spojitost s hudebním výrazem a společně tak tvoří jeden celek napomáhající k dokonale interpretaci hudby.
- Obor harfa na ZUŠPávková, Aneta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Práce se zabývá výukou oboru harfa na základních uměleckých školách. Věnuje se obecným cílům vzdělávání základních uměleckých škol, talentu, motivaci a píli žáka. Popisuje podrobně školní vzdělávací program oboru harfa a metodiku práce učitele s žákem. Dále srovnává prezenční a distanční výuku oboru harfa na základě provedeného výzkumu.
- Osobnosti harfové třídy Royal College of Music v LondýněBlažková, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10Tato bakalářská práce s názvem Osobnosti harfové třídy Royal College of Music v Londýně je rozdělena do tří kapitol. V první kapitole je stručně přiblížena historie a vývoj harfy pro lepší představivost a možnost porovnání nástrojů v dalším textu. Dále první kapitola skýtá ve svém textu průřez historií RCM, neboť právě tato univerzita je pojítkem všech osobností zmíněných v této práci. Druhá kapitola je rozdělena do osmi podkapitol, přičemž každá z nich přibližuje život a hudební úspěchy daného vyučujícího. Jsou zde sesbírány a spojeny v jeden celek dostupné informace z nejrůznějších zdrojů o těchto harfistech. Třetí, a zároveň poslední, kapitola přibližuje tři z pěti největších současných londýnských symfonických orchestrů, ve kterých působili harfisté vyučující na RCM. Tyto orchestry jsou světově proslulá tělesa s dlouholetou tradicí. Hráči, kteří jsou jejich členy, musí vynikat vysokou uměleckou kvalitou, což vypovídá o úrovni těchto hudebníků.
- Preludes Op. 28 for piano by Chopin played on harp - A ComparisonStankovic, Katarina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-06Solo harp performance has gained a tendency towards playing solo piano works on harp. Because of the different technical properties of the two instruments, hence the different way of playing, each individual piano piece requires new solution and cannot solely rely on some previously established universal instruction regarding this matter. My master thesis consists analysis of Chopin Preludes Op. 28, the analysis that focuses on examining the methods of adjusting elements of musical text for the harp, which can range from the possibility of literal transcribing, to unavoidable deviations from the original due to the technical impossibility of playing the exact musical text.
- The Chinese composer Tan Dun and his compositions for harpYip, Yun Ching(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Regarded as one of leading composers of the Chinese “New Wave”- the generation of artists, writers and composers that came to international prominence in the early 1980s, Tan Dun’s combination of Chinese ancient arts, contemporary compositional technique and modern media contributes to the uniqueness of his work. This study examines three of Tan’s compositions which are written for harp- “In Distance” (1987), “Circle with Four Trios, Conductor, and Audience” (1992) and “Nu Shu- the Secret Songs of Women” (2013). It explores how Tan rooted his music in his Chinese heritage and appeals to an international music audience at the same time. This study investigates how Tan draw inspirations from Chinese philosophical and cultural traditions, imitating Asian timbre and using familiar Asian musical features recognizable by international audience.
- The International harp contest in Israel - historie soutěžeHädler, Roxana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Tato diplomová práce se věnuje jedné z nejprestižnějších harfových soutěží světa. Vzhledem k historické prioritě této izraelské soutěže a díky jejímu nespornému a léty prověřenému významu pro celý harfový svět, jsem se rozhodla věnovat se jejímu vývoji, kterým prošla během svých dvaceti ročníků, tedy od roku 1959 až po rok 2018, sumarizací soutěžících a porotců s důrazem na frekvenci jejich účasti a národnostní příslušnost.