Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments podle oponent "KAŇKA, Michal"
Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 10
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Bohuslav Martinů - 1. violoncellová soná taVokáč, Ivan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-24Violoncellová sonáta č. 1 Bohuslava Martinů se v poslední době stává součástí tradičního repertoáru violoncellisty, a protože autora této bakalářské práce hluboce oslovila, rozhodl se prostudovat skladbu nejen po praktické stránce, ale i teoretické (harmonické, formální, historicko-analytické), Práce je rozdělena na čtyři kapitoly. První je věnovaná životopisu skladatele, druhá shrnuje a dává do kontextu všechny Martinů sonáty pro tento nástroj. Další kapitolou je podrobná formální analýza tohoto díla a poslední se věnuje interpretačnímu rozboru nahrávek tří renomovaných umělců.
- Felix Mendelssohn-Bartholdy a jeho skladby pro violoncello a klavírŠístek, Eduard(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-07Tato práce přináší letmý přehled života a díla Felixe Mendelssohna Bartholdyho. Ne náhodou ho Robert Schumann nazval Mozartem 19. století: Již v útlém věku projevoval neobyčejné nadání a tvořil s neuvěřitelnou lehkostí. Řada jeho děl je dnes neodmyslitelnou součástí světového repertoáru. Také jeho skladby pro violoncello a klavír, kterým je věnována druhá část práce, mají nezanedbatelné kvality, a stojí za to, aby byly hrány.
- Houslařské řemeslo očima hráče na smyččcový nástrojKeller, Matyáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Diplomová práce s názvem Houslařské řemeslo očima hráče na smyčcový nástroj se zabývá problematikou stavby houslí. V teoretické části nabízí informace od profesionálních houslařů a popisuje proces výroby houslí krok za krokem. Praktická část pak přibližuje vlastní zkušenost autora s tvorbou nástroje. Tyto dva pohledy následně porovnává. Práce dále pojednává o současném stavu tohoto řemesla, o tom, jak se v posledních letech vyvinulo, o výzvách, před kterými tento obor stojí i o jeho vyhlídkách do budoucna, mezi které patří i používání alternativních materiálů. Stěžejním bodem této práce pak je slovník houslových pojmů a česko-anglický slovník houslařského náčiní. Tyto slovníky by mohly pomoci hudebníkům k porozumění houslařské terminologie.
- Konkurz: milník v životě mladého violoncellistyHájková, Dora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Tato diplomová práce pojednává o tématu violoncellových orchestrálních konkurzů. V první kapitole zkoumá pracovní nabídku v orchestrech v ČR a pohlíží i na další příležitosti k získávání orchestrální praxe mimo pracovní poměr, jako jsou například orchestrální akademie nebo mládežnické orchestry. Ve druhé kapitole popisuje běžný průběh konkurzu, od jeho struktury a časového rozvržení, přes povinný repertoár, až po složení poroty a bodování. Jednotlivé parametry srovnává napříč vybranými orchestry ČR. Zaměřuje se na praktické záležitosti, se kterými se uchazeči při účasti na konkurzu mohou potkat a pokouší se podat návod, jak v disciplíně konkurzních řízení co nejlépe uspět. Ve třetí kapitole se zamýšlí nad tím, jak by měl vypadat ideální způsob přípravy adepta ke konkurzu, ať už z pohledu časového plánu, metodiky nácviku konkurzního repertoáru, kde se věnuje především technickým záležitostem, anebo z pohledu psychické přípravy, kde je čerpáno jak z odborné literatury, tak z autorčiných vlastních zkušeností. V poslední nejrozsáhlejší kapitole práce najdeme rozbor konkrétních konkurzních partů. Ty jsou vybrané z repertoáru divadelních i symfonických orchestrů a jsou mezi nimi jak tutti, tak sólové pasáže. Autorka na party nahlíží z hlediska kontextu celého díla, ale zároveň se zabývá i technickými a hudebními detaily. Práce se snaží podat návod ke správné interpretaci a efektivnímu nácviku těchto vybraných konkurzních míst.
- Mezinárodní violoncellová soutěž ARD MnichovZvěřina, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-09Diplomová práce : " Mezinárodní violoncellová soutěž ARD - Historie a vítězové " pojednává, nejen o této prestižní soutěži - její historii, současných pravidlech, oceněních atd., ale také přináší formou polostandardizovaných rozhovorů zkušenosti a vzpomínky tří vítězů : Wolfganga Boettchera, Michala Kańky a Juliana Steckela, u nichž si klade za cíl zjistit, zda je v jejich úspěchu nějaká spojitost.Z tohoto důvodu se rozhovory zaměřují hlavně na přípravu violoncellistů před soutěží, ale přináší zkušenosti i z prožívání jejího průběhu a co jim soutěž ARD přinesla.
- Portrét osobnosti - Jan VychytilUrban, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-09Tato diplomová práce hodnotí z různých hledisek osobnost Jana Vychytila. Ten byl především violoncellistou, pedagogem a ředitelem Hudební školy hlavního města Prahy. Tím jsou dány tři hlavní tématické okruhy této práce: Vychytilovo interpretační umění, jeho pedagogický odkaz a samostatná kapitola je věnována Hudební škole hlavního města Prahy a okolnostem vzniku hudebních tříd Gymnázia Jana Nerudy. Kromě toho tato práce zachycuje Jana Vychytila i jako básníka a skladatele ve snaze dokreslit jeho rozmanitou osobnost.
- Prehľad slovenských violončelistov 20. storočiaŠkoda, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Táto bakalárska práca sa zameriava na významných slovenských violončelistov 20. storočia a ich prínos pre vývoj violončelovej hry a hudobnej kultúry na Slovensku. Cieľom práce je zmapovať životné osudy a umeleckú činnosť vybraných osobností, zhodnotiť ich vplyv na formovanie violončelovej školy a poskytnúť ucelený pohľad na ich miesto v kontexte slovenskej a európskej hudobnej scény. Metodológia výskumu zahŕňa štúdium dostupnej literatúry, archívnych materiálov a dobovej tlače, ako aj realizáciu osobných rozhovorov s violončelistami či ich žiakmi a rodinnými príslušníkmi. Získané informácie sú analyzované a syntetizované s cieľom vytvoriť komplexné profily jednotlivých umelcov. Práca je štruktúrovaná do kapitol venovaných konkrétnym violončelistom, pričom každá kapitola obsahuje biografické údaje, prehľad umeleckej činnosti, analýzu interpretačného štýlu a prínosu pre rozvoj violončelovej hry. Osobitná pozornosť je venovaná pedagogickej činnosti a vplyvu na nasledujúce generácie violončelistov. Výsledky výskumu poukazujú na kľúčovú úlohu slovenských violončelistov 20. storočia pri etablovaní violončela ako sólového nástroja a pri rozvoji violončelovej pedagogiky na Slovensku. Práca zdôrazňuje ich prínos k obohateniu koncertného repertoáru, popularizácii violončelovej hudby a šíreniu dobrého mena slovenskej interpretačnej školy v medzinárodnom kontexte. Záverom možno konštatovať, že slovenskí violončelisti 20. storočia zanechali výraznú stopu nielen v národnom, ale aj európskom hudobnom kontexte a svojou umeleckou i pedagogickou činnosťou prispeli k formovaniu a rozvoju violončelovej hry na Slovensku. Táto práca predstavuje dôležitý príspevok k ucelenejšiemu poznaniu ich života, diela a významu pre slovenskú hudobnú kultúru.
- Smyčcové kvarteto v proměnách času se zaměřením na Turtle Island QuartetMarek, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Práce se zabývá přehledem vývoje smyčcového kvarteta a jeho proměnami během dějin. Zároveň představuje jeho nové pojetí v současnosti a to prostřednictvím kapitoly o souboru Turtle Island Quartet. Popisuje historii tělesa a inovace, které vnesli do tradiční formy smyčcového kvarteta.
- Štátna filharmónia Košice - interpreti violončelových koncertovVarhoľáková, Mária(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-06Táto práca predstavuje interpretov sólového violončela, ktorí spolupracovali so Štátnou filharmóniou Košice od jej vzniku do dnešného dňa. Obsahuje prehľady všetkých violončelových osobností, ktorí vystúpili sólovo, alebo ako členovia komorného zoskupenia. Zámerne som selektovala slovenské osobnosti a bližšie predstavila ich život a umelecké pôsobenie. Zvláštnu kapitolu práce tvoria premierované skladby pre violončelo a orchester, z tvorby slovenských skladateľov. Posledná kapitola práce je praktickou časťou s výskumným charakterom. Vo forme dotazníka som skúmala ako vplývajú violončelové osobnosti na mladých čelistov a študentov košických konzervatórií.
- Violoncellové sonáty J. B. FoersteraKubálek, Vladimír(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05Předkládaná práce se zabývá violoncellovými sonátami op. 45 a op. 130 Josefa Bohuslava Foerstera a klade si za cíl přiblížit je po formální a interpretační stránce případným posluchačům a interpretům. Dále pak zasazuje sonáty do kontextu skladatelova života. Do práce vkládám své osobní zkušenosti s interpretací děl a stručný rozhovor s klavíristou, který se mnou tato díla nastudoval a provedl. První kapitola se zabývá životem skladatele, který je podle mého podstatný pro pochopení skladeb. Následují kapitoly zabývající se jednotlivými sonátami, přibližují okolnosti vzniku a zasazují je do kontextu skladatelova života. Další část je věnována formálnímu rozboru. Poslední podkapitoly obsahují mou vlastní interpretační zkušenost a rozhovor s klavíristou Petrem Falkenauerem.