Divadení fakulta - DAMU / Theatre Faculty
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Divadení fakulta - DAMU / Theatre Faculty podle oponent "ADÁMEK, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 16 z 16
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Čas a jevištní realitaKrušinová, Marie Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-17Tato bakalářská práce se zabývá pojetím času v divadelně uměleckých tvarech. Na poli tanečního happeningu Momentum sleduje efekt změněného vnímání času a klade si otázky týkající se významové hodnoty samotné délky představení. V dalších částech se zabývá kontrastem slow artu a zrychlené doby stejně tak jako uvádí rozdíl mezi různými zkušenostmi časového trvání. Poslední kapitola se věnuje reflexi klauzurního představení, které se dotýká tématu svobody běžného konání, stejně tak jako klade otázky týkající se vnímání času z pohledu diváckého i autorského. Klíčová slova
- Gertrude Stein jakoŠpilar, Samuel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Tento akademický text vyobrazuje Gertrude Stein jako by to bylo bylo bylo jako to bylo bylo bylo jako by to byl výčet nejdůležitějších úvah a uvědomění diplomanta na základě textů Gertrudy Steinové. Stejně jako Gertruda Steinová se v ní diplomant snaží opětovně jak můžeme, opětovně a jak můžeme, opětovně a jak můžeme a opětovně a opětovně jak můžeme skrze nelineárně zpracovanou strukturu textu odrážet jazyk Gertrudy Steinové. Tato bakalářská práce samozřejmě nemohla být napsaná stejným jazykem jako předešlé dvě věty. Diplomant nabízí určitý kompromis, kdy kapitoly zůstávají neočíslované a každá z nich je dovětkem názvu práce. Čtenář si sám může vybrat, jestli chce mezi nimi nelineárně přeskakovat nebo je číst od začátku do konce lineárně. Obě varianty jsou stejně vhodné. Obě citace jsou z výboru textů Gertrudy Steinové Mluvit a naslouchat (str. 69.), který diplomanta provázel posledním ročníkem bakalářského studia, v této práci si proces reflektuje a skrze to předepisuje budoucí cíle svého tvůrčího rozvoje.
- Herecká práce v kontextu jógového psychofyzického tréninkuČižinská, Lucia(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-18Cílem této práce je prozkoumání procesu herecké tvorby, konkrétně během zkoušení absolventské inscenace Barunka is leaving v divadle DISK, v kontextu jógového psychofyzického tréninku. Ráda bych si ověřila, jak tento trénink může v herecké práci pomoci a jak může naopak svazovat. Nakolik může napomáhat schopnosti koncentrace na jevišti i během zkušebního procesu divadelního útvaru. Dalším záměrem této práce je zjistit, jestli může pravidelné praktikování jógy pomoct v upevňování kruhu veřejné samoty a jakým způsobem dosáhnout, aby tato specifická cvičení nefungovala jenom jako introvertní soustředění. V práci se dále zaměřím na různé eventuality aplikování jógy na hereckou tvorbu v průběhu zkoušení divadelní inscenace podle cvičení, které aplikovali Konstantin Stanislavskij a Jerzy Grotowski. Už v minulosti se nemálo divadelníků zaobíralo aplikováním jógy. Mezi nejdůležitější z nich pro mou dosavadní zkušenost patří právě K. Stanislavskij a J. Grotowski. Tato práce reflektuje postupy, kterým se reformátoři věnovali, z jakých inspiračních zdrojů čerpali a zároveň co je vedlo k pátrání skrze jógu. Cílem této bakalářské práce je shromáždit poznatky o vylepšování herecké kondice díky jógovým technikám - fyzickým (asánám), psychickým (koncentrace, zklidnění mysli) a jak tyto poznatky následně využít v procesu zkoušení divadelní inscenace.
- Jistota vědy v nejistotě divadlaVášová, Viktorie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-19Práce se zabývá užitím matematického principu pro tvorbu specifického jevištního jazyka nebo určení kompozice díla. Nahlíží na podstatu hry a vědy a objasňuje jejich spojistosti s oblastí divadla. Cílem je zreflektovat vlastní tvorbu především v průběhu magisterského studia a podrobně popsat různé způsoby inspirace v matematice nebo jiném přírodovědném oboru. Součástí práce je také analýza čtyř mimodivadelních tvůrců, pro které hrála matematika v tvorbě výraznou roli. Seznámení se s jejich prací nabízí širší kontext spojení mezi matematikou a uměním.
- Místo dramaturgie v autorském typu divad laPola, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-13Diplomová práce se zabývá problematikou dramaturgie autorského divadla. V první části provádíme analýzu vybraných představení divadla Anička a letadýlko se záměrem popsat konkrétní způsoby participace dramaturgie jako autorské, koncepční a reflektující činnosti na procesu vzniku jednotlivých představení i na profilaci a směřování divadla jako celku. V druhé části se zbýváme dramaturgií autorského divadla ve smyslu určitého způsob užití a organizace znaků v divadle. Cílem této části práce je vymezit teoretická východiska autorského divadla takovým způsobem, aby otevírala prostor pro širokou škálu dramaturgií autorského typu divadla.
- Neslyšitelný pláčDudová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-15Tato práce detailně popisuje průběh studia na KALD DAMU, oboru režie/dramaturgie v bakalářském stupni. Soustředí se na proces tvorby a inscenování vlastního autorského textu " Neslyšitelný pláč". Předlouhou k vzniklému textu byl příběh dětské vražedkyně, jejíž jméno bylo Mary Bell.
- Objekt - komponent divadelní partituryMaksymov, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-19Divadlo objektů je stále ještě poměrně neusazený a rozvíjející se divadelní druh. Jak tato magisterská práce dokládá, neplatí zažitý názor, že by jej obohacovali pouze tvůrci rekrutující se z řad progresivních loutkářů – kteří jsou v tuzemském kontextu považováni za jeho hlavní představitele. Jednou z dalších výrazných divadelních tradic, která významným způsobem zasahuje do vývoje tohoto performativního proudu, je post-cageovské hudební divadlo. Tato práce porovnává východiska obou divadelních druhů a jejich vliv na současnou objektovou scénu. Ve druhé části této práce se autor věnuje analýze vlastního inscenačního projektu, Thunder. Enter the three witches. Do hloubky jsou zde rozebírána estetická i dramaturgická východiska projektu, jeho vlastní kreativní proces a nakonec i jeho výsledný tvar, ke kterému autor ve spolupráci s celým inscenačním týmem dospěl. Autor se snaží upozornit na určité zlomové body v procesu tvorby, které ho vedly k rozhodnutí určitá východiska přehodnotit, evoluovat je, či případně od nich úplně opustit – ať už z toho důvodu, že se ukázala být v rámci celku nefunkční, či z příčin vnějších, popřípadě technických, bylo nutno učinit nějaký kompromis.
- Politické divadlo jako platforma dialogu herce a divákaVan Vleet, Stephanie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-17Bakalářská práce se zabývá otázkou, zda je možné v divadelním prostředí nastolit dostatečné prostředí k diskuzi v divadle mezi diváky a herci a představení politického divadla jako veřejného prostoru. V první části práce je tato tématika rozebírána přes analýzu publika a tématu inscenací politického divadla. V druhé části se práce věnuje porovnávání osobních zkušeností s politickým divadlem – nejprve diváckých a poté i tvůrčích.
- Pozitivní revoltaBrinda, Antonín(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-15Obsahem této bakalářské práce je především reflexe vlastního bakalářského uměleckého projektu Pozitivní revolta a také průběžného výzkumu a uměleckých realizací, jež vedly k jeho vzniku. Součástí textu je také přiblížení konceptu projektu Cibulení a vysvětlení důvodů jeho nezdaru. Práce není jen prostým popisem, ale opírá se také o myšlení teoretiků z různých oblastí, ať už jsou jimi Hakim Bey, David Graeber, Guy Debord, Louis Pierre Althusser, Tomáš Kulka nebo další. Ve své závěrečné části práce představuje tvorbu dvou tuzemských skupin tzv. politického umění (Pode Bal a Rafani) a zamýšlí se nad možnými přístupy k chápání tohoto pojmu, zejména ve vztahu k aktivismu.
- Principy a postupy v současných interaktivních inscenacích tzv. imerzivního divadlaBrychta, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-23Cílem práce je představit principy a postupy uplatňované v tzv. imerzivním divadle. V první části práce představuji samotný pojem, diskusi kolem něj vedenou i vlastní názor na jeho užívání. Dále nastiňuji svůj teoretický výzkum této formy a dokládám ho na příkladech zahraničních produkcí. V druhé části se zabívám vlastní tvůrčí prací v tomto žánru, především inscenací Letec - l'Aviateur. Nejdříve se věnuji dramaturgicko-režijní reflexi, přibližuji proces vzniku díla a jeho zkoušení. Zvláštní prostor věnuji specifikům herecké práce. Následně se věnuji dramaturgii prostoru a zvláštním nárokům při tvorbě scénografie.
- Prvky performativity ve vlastní tvorběHutečková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-16Tato práce popisuje prvky performativity, které autorka nachází ve čtyřech inscenacích, představujících výsledek její dosavadní režijní praxe. Na základě rozboru daných prací a jejich komparace s jinými inscenacemi, performancemi či konceptuálními díly, odhaluje autorka mechanismy fungování vlastních projektů a zařazuje je do uměleckých kategorií. Nakonec se pokouší formulovat, co ji v její tvorbě vede k opakovanému používání těchto prvků.
- Sebereflexe tvůrčího procesu při tvorbě inscenací Nevina a Erekce srdceBlažková, Anděla(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-29Diplomová práce je subjektivní úvahou na základě vlastní sebereflexe při tvorbě inscenací Nevina a Erekce. Nejedná se o teoretickou studii, ale spíš o pochopení a definování vlastních cest při hledání dramatické postavy Absolut a funkcí performera. V první části se věnuji inscenaci Nevina v režii MgA. Petry Tejnorové. Nastiňuji podmínky a formu pro realizaci projektu jako live cinema/živého kina. V další kapitole uvádím jména všech dramatických postav se základní charakteristikou z mého úhlu pohledu a hledám souvislosti a fakta dramatické postavy Absolut, která mi sděluje text. Dále se nad dramatickou postavou zamýšlím na základě vlastní představivosti. Rozebírám a zkoumám všechny dramatické situace, ve kterých se Absolut objevuje a nastiňuji cesty k jejím emocím. Hledám souvislosti mezi pocity a zkušenostmi dramatické postavy a mě. Zjišťuji, proč je důležité vědět, co hraji a zároveň, proč je důležité, že dramatická postava nikdy nesmí vědět, co hraje. Rozebírám hledání „masky“ pro jevištní ztvárnění slepoty a uvádím úryvek ze svých poznámek na základě vlastního experimentování se zrakem. Objasňuji technické požadavky na herce při realizaci: kamera, mikrofon – port, prostory a uvádím důležitost splynutí s těmito požadavky. Zamýšlím se nad pravdivostí, jistotou a autenticitou filmového herectví. V druhé části uvádím školní zkušenosti s postupy režisérů v rámci klauzurních inscenací a zdůvodňuji naléhavost k možnosti hledání vlastního tématu. Věnuji se tvoření inscenace Erekce srdce, v režii Petry Tejnorové. V dalších kapitolách odtajňuji tvůrčí proces – kontaktní improvizace a hledání vlastního tématu. Rozebírám cesty k proniknutí do jádra vlastního tématu a uvádím výsledný monolog v rámci finální inscenace. Nastiňuji své úvahy – možnosti a pravidla k cestě za divákem. Uvědomuji si možnosti performera, při vědomí možných výher a proher, při samotné realizaci. Uvádím reakci jednoho diváka po shlédnutí inscenace. Závěrem si odpovídám na otázku, zda se u herce změní autenticita, když sděluje cizí text nebo, když sděluje vlastní názory a myšlenky.
- SOLE - facilitátorská rola dramaturgaMitro, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14V diplomovej práci SOLE - facilitátorská rola dramaturga skúmam možné styčné plochy v práci dramaturga v devised divadle s prácou facilitátora. Zaoberám sa tým, ako môže dramaturg vo svojej praxi využívať rôzne facilitačné techniky a prístupy, aby pomohol skupine tvoriť efektívne a udržateľne a využiť plný potenciál skupiny i všetkých jej členov. Čerpám jednak z odbornej literatúry (Roger Schwarz - The Skilled Facilitator, Dušan Ondrušek a Karolína Miková - Facilitácia), z absolvovaných kurzov a supervízií a v neposlednom rade z mojej skúsenosti dramaturga s facilitačnou rolou v absolventskom devised projekte SOLE.
- Využití hudebních a zvukových prostředků v inscenaci "Thunder. Enter the Three Witches".Lustyk, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-17Tato bakalářská práce se zabývá využitím hudebních a zvukových prostředků v inscenaci Thunder. Enter the Three Witches. Převážně využitím magnetofonu a jeho komponentů. V první části autor mapuje vývoj zvukových zařízení a efektů s přihlédnutím k jejich využití v divadle. Poté čtenářovi přibližuje historii a vývoj magnetofonu, rozebírá princip magnetického záznamu a zaměřuje se i na detailnější popis mechaniky magnetofonu. Uvádí také jednotlivé funkce přístroje a základní postupy při práci s ním. Dále se zaměřuje na tzv. Tape music, která je přímo spojená s prací s magnetofonem a uvádí i některé osobnosti spojené se vznikem této hudby. V závěrečné části autor formou sebereflexe popisuje zkoušení a průběh inscenace a dává je do souvislostí s předešlou teoretickou částí.
- Zdravé divadloFilo, Karol(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-19Tato bakalářská práce se zabývá tématem zdravé tvorby a spolupráce v divadelním prostředí, přičemž klade otázky, proč bychom se měli zdravím u divadla zabývat a zda divadelní práce může být zdravá. Postupně rozebírá vrstvy divadelní tvorby a spolupráce, a zkoumá aspekty a přesvědčení, které ovlivňují její kvalitu. Východiskem jsou při tom autorovy zkušenosti a pocity z dosavadní tvorby. Z práce vyplývá, že zdravá tvorba může pro každého znamenat něco jiného. Proto je důležité naslouchat potřebám a emocím všech v rámci tvůrčí skupiny, a pokoušet se přehodnocovat cíle a přesvědčení, které mohou stát v cestě ke zdravé tvorbe. Celou prací tak prochází otázka, jaký má naše práce vliv na naše nejbližší okolí spolutvůrců a spolutvůrkyň, co s ní manifestujeme a co skutečně můžeme svou prací ovlivnit.
- Zvukový materiál a jeho význam pro vývoj inscenací během mého studia na KALDJacques, Sebastian(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-18Bakalářská práce Zvukový materiál a jeho význam pro vývoj inscenací během mého studia na KALD pojednává o třech představeních, ve kterých jsem během svého studia účinkoval a podílel se na vzniku zvukového materiálu. V první části práce reflektuji tuto zkušenost a v druhé části práce se snažím s pomocí odborné literatury porovnat své zkušenosti a definovat svou budoucí práci v rámci studia.