Divadení fakulta - DAMU / Theatre Faculty
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Divadení fakulta - DAMU / Theatre Faculty podle oponent "BAŽANT, Jan"
Nyní se zobrazuje 1 - 17 z 17
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- AntropocénKranich Uhlíková, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-01-20Jedním ze stěžejních témat této práce je vymezení tzv. antropocénu doby, v níž se zřetelně odráží vliv člověka na svět, který vnímám jako prostředek výzkumu a odrazový můstek, který mi umožňuje základní orientaci v problematice scénických umění ve vztahu k environmentálním otázkám, konfliktu člověka s přírodou a ekokritickému myšlení. Věnuji se tomu, jestli může divadlo fungovat jako neantropocentrické médium, jakou hraje roli při změně perspektivy jak v příbězích, které vypráví, tak ve způsobu, jakým je vypráví. Antropocén chápu jako zastřešující optiku, pomocí níž lze antropocentrismus odhalit a odolávat mu. Na pozadí tohoto pojmu otevírám diskuzi nad tím, jak mi může pochopení sítě vzájemných vztahů mezi všemi entitami na světě pomoct přispět k proměně myšlení. Jaké nové perspektivy, koncepce a strategie tvorby scénického díla jsou zapotřebí, jak zasahuje do estetických teorií, do dramaturgické praxe a také, jaké různé otázky otevírá při vlastní scénické tvorbě.
- Divadlo na doslechTomšů, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-26Autor práce se zabývá sound designem se zaměřením na divadlo. Téma je vztaženo k autorské inscenaci Rest In Noise (autorský tým: Jan Tomšů, 3. roč. Scénografie ALD, Štěpán Lustyk, 3. roč. Herectví ALD a Jakub Frank, 2. roč. mgr. Teorie a dějiny výtvarného umění, UPOL), které tematizuje zvukovou složku a zkoumá vztah zvuku a diváka-posluchače. Práce obsahuje také výzkum potenciálního užití zvuku v divadle doplněného o příklady divadelní praxe zejména v českém prostředí.
- Ilustrace x jevištěBartůňková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-16Cílem této bakalářské práce je analyzovat problematiku ilustrace, její vztah ke scénografii a její funkci v divadelním kontextu. Text se zaměřuje především na ilustraci jako fázi tvorby a její převedení do jevištní řeči. Bakalářská práce je členěna na dva větší textové celky a obrazovou přílohu. První textová část se věnuje vysvětlení pojmu ilustrace, historickému kontextu, celkové problematice ilustrace a jeviště, osobnostem s ilustrací spjatými i vlastnímu úhlu pohledu autorky na toto téma. Subjektivní ráz této práce dává větší prostor části druhé, ve které je na vlastní scénografické práci dokazováno a více rozvedeno, co bylo v první teoreticky popsáno. Právě praktické zkušenosti z oboru dokáží lépe vystihnout tvrzení, která pokud zůstanou jen v teoretické rovině, nikdy plně nevyznějí. Text bakalářské práce je prokládán obrazovým materiálem, který příslušně ilustruje psané pasáže. Na závěr práce je přiložena dokumentace autorského představení Korvína.
- Kdeže loňské sněhy jsouŠčerbáková, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-01-19Práce se komplexně zabývá kontinuálně otevřeným autorským projektem Zimologie a s ním souvisejícími estetickými, vizuálními, materiálovými, časovými i čistě surreálnými kvalitami spjatými se zimou a s představami o ní. Snaží se uchopit a popsat, čím vším zimologie je a může být. Skrze důslednou reflexi projektu a mimořádných souvislostí, v nichž vznikal, a dále skrze vlastní divácké zkušenosti s částečně spřízněnými díly, četbu filosofických, ekologických a divadelních textů, některé pojmy japonské estetiky, osobní rozhovory s příbuznými a výstupy z dotazníku pro členy Zimologického spolku hledá odpovědi na otázku, co se zimologií dál. Jak zacházet s projektem, který vznikl za velmi specifických a neopakovatelných podmínek, spontánně a organicky. Jak v něm pokračovat, aby se z něj přitom nevytratila jeho podstata. Podrobněji se práce zaměřuje na jeden z výstupů celého projektu s názvem Kdeže loňské sněhy jsou – úvod do zimologie a ohledává jeho formu oscilující mezi performance a instalací. Pracuje se sítí pojmů (křehkost, pomíjení, paměť a vzpomínka, péče, krajina, krása, vnímání, setkání), která napomáhá zachytávat zimologii v určitých strukturách, dávat jí konkrétnější kontury a zároveň ji umisťuje do širších kontextů divadla, současného umění a vztahů s lidskými i ne-lidskými bytostmi.
- Kinetické objekty v divadleMalasková, Františka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-19Tato bakalářská práce zkoumá nefigurativní kinetické objekty v divadle a na poli výtvarného umění. Autorka vychází ze své zkušenosti s těmito objekty, které byly součástí zvukové performance Don't dance too much a divadelní inscenace Medulla . Úvodní kapitola stručně shrne kinetické tendence v divadle a výtvarném umění napříč historií. Poté se práce dotkne pojmu loutka, její proměny a vztahu loutky a kinetiky. Dále je v práci přiblížena tvorba umělců, kteří se stali výchozí inspirací pro oba projekty. Jedná se o práci umělce Zimouna, performance Dead plants and living objects a tvorbu Petra Nikla. Druhá část bakalářské práce se věnuje projektům Don't dance too much a Medulla. Popíše jejich vznik, průběh, práci s nefigurativními kinetickými objekty a výsledný tvar obou projektů. Poslední kapitola se pokusí určit, zda se nefigurativní objekty, kterými se práce zabývala v předchozích kapitolách, dají považovat za loutku či nikoliv. V závěru autorka přiblíží, jakým způsobem by se ráda těmto objektům v budoucnu věnovala.
- Komiks a divadloPetrželka, David(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-17Tato bakalářská práce se zabývá identifikováním principů využívaných jak v divadelní, tak komiksové tvorbě. Autor v ní nachází ty, jenž jsou pro obě média stejné, jen jinak pojmenovávané, a zároveň zjišťuje, že za specifického pochopení jsou principy využívané pouze jedním z médií aplikovatelné i na médium druhé, a jsou tvorbě ku pomoci. Pozornost tak postupně věnuje improvizaci, struktuře díla, fázování herecké akce a formám obou médií. Autor vychází jak z divadelní a komiksové tvorby, na které se podílel, tak z té, kterou zhlédl, dále pak z literatury zabývající se porozuměním komiksu. Práce slouží především jako ukázka možnosti náhledu na divadlo optikou jiného typu umění.
- Na motivy mýtu, na motivy snuČerná, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-22Tato diplomová práce tematicky navazuje na mojí bakalářskou práci Možnosti inscenování mytických příběhů přírodních národů z pohledu scénografa. Ve své bakalářské práci jsem se věnovala především rešerším, které předcházely tvorbě mé bakalářské inscenace Drink coffee, ride reindeer, a také mapování samotné práce na inscenaci včetně reflexe. Nyní pole svého zájmu rozšiřuji. Zabývám se mýty, pohádkami a sny, a to jak ve své, tak v cizí tvorbě. Snažím se poukázat na styčné body mezi těmito třemi fenomény a nalézt jejich projevy v divadle i výtvarném umění. Zároveň se věnuji líčení toho, jakým způsobem buduji své vlastní inscenace, co je pro mě v tvorbě důležité a kde si podobných trendů všímám u jiných autorů v současném umění.
- Participativní divadloFritzová, Sára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-19Bakalářská práce se zabývá nejen participativní účastí diváka na realizaci společného divadelního díla, ale i problematikou spolupráce s vlastní rodinou v reflexi a popisu inscenace Rodinná oslava. Cílem práce je retrospektivní náhled vzniku jedné inscenace a přiblížení osobního vkladu spolutvůrkyň a jejich rodin. První část popisuje vznik inscenace Rodinná oslava devising metodou. Sestavování týmu, vznik scénografie a kostýmu. Hodnotí jakým způsobem se tým vyrovnal s překážkami v průběhu tvorby. Druhá část je věnována rodině Fritzových a jejich osobitému přispění do inscenace. Popisuje se zde, jakou cestou prošla rodina od počátku až po současnost a jaké postupy práce s neprofesionálem byly použity. Třetí část navazuje na publikum a jeho roli v inscenaci. Vyzdvihuje do popředí tmelící prostředky užité v inscenaci k zapojení diváka tak, aby se z něho stal divák participující. Čtvrtá část srovnává výtvarné, divadelní a kulturní inspirační zdroje inscenace Rodinná oslava s přihlédnutím k výtvarnému a dramaturgickému řešení.
- Postavení klasické pohádky v moderním divadle.Kratochvíl, Jindřich(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-14Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a empirické. Teoretická část obsahuje kapitoly týkající se vymezení samotného pojmu pohádky - respektive různých představ o tom, co vlastně pohádka je. Sleduje také její postavení v divadelní historii a nakonec současné pozice v rámci moderního divadla. Nemohl jsem opominout ani její důležité úlohy, a to nejen pro divadlo, ale pro celý lidský život. Druhá část práce, nazvaná empirickou, se týká mých vlastních postřehů ze samotné realizace pohádkového příběhu a přináší tudíž i fotodokumentaci.
- Prostor a jeho vliv na scénografické řešeníPípová, Kristína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-15Tato práce pojednává krátce o vývoji divadelního prostoru v historii, popisuje mé zkušenosti v práci s prostorem na čtyřech divadelních projektech a obsahuje také teoretickou část, kde se zabývám výhodami a nevýhodami různých typů divadelních prostorů.
- Průvod ve vztahu k prostoru a účastiBartošová, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14Tématem této práce je průvod v kontextu rituálů, lidových slavností a uměleckých akcí. Autorka skládá vedle sebe různé události, které průvod zahrnují a porovnává je v několika ohledech. Popisy událostí jsou založeny na vlastní zkušenosti nebo vyprávění. Práce se také pokouší postihnout základní charakteristiky průvodu vzhledem k pojmům folkloru a tradice. V druhé části práce autorka reflektuje autorskou událost Falický průvod a hledá pro ni nové způsoby existence na základě předchozího výzkumu.
- Scénografický projekt Jak se zbavit čerta - výtvarné řešení inscenace.Kratochvíl, Jindřich(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-14Scénografický projekt Jak se zbavit čerta - výtvarné řešení inscenace.
- Současné postavení scénografa v Devising theatreKrálíková, Františka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-20Tato práce se zabývá tématem postavení scénografa v devising theatre. Nejdříve uvádí čtenáře do tématu krátkou charakteristikou o metodě devising a následně ho provází ukázkami jedné německé skupiny zabývající se dokumentárním divadlem a jedné české skupiny, jež se svým laboratorním přístupem pohybuje na hranice mezi divadlem, výzkumem a performancí. Dále čtenáře seznamuji se svými třemi projekty, které vznikaly na bázi devising theatre a reflektuji jejich přípravy, průběh, výsledek a postavení scénografa v nich.
- Světlo jako partnerBazlova, Rufina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-19Práce vysvětluje vývoj mé spolupráce se světelným médiem jako partnerem v hracím prostoru. První část se zabývá reflexí projektů, vzniklých během mého studia na KALD DAMU: performance se třemi Diax projektory Mimochodem, časoprostorový obraz Susuki, pohádka J+M a závěrečná inscenace Míšeňská 3. Druhá část práce obsahuje teoretické úvahy o některých funkcích světla na jevišti. Na základě svých projektů a projektů jiných autorů zkoumám, zda-li světlo může být rekvizitou, loutkou, hercem nebo hmotou. V kapitole Světlo a dramatická osoba řeším otázku, jak se světlo podílí na vzniku dramatické osoby, aniž by se samo stávalo jednajícím subjektem. Zamýšlím se i nad způsobem vnímání světla a tmy v kontextu prostoru.
- Technická koordinace divadelního festivalu jako scénografická práceGselman, Matic(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-22Ve své diplomové práci analyzuji a prezentuji problematiku přizpůsobování představení specifických pro určitou lokalitu novým, alternativním podmínkám. Jako příklad mi poslouží Divadelní festival v Mariboru 2016 (FBS 2016), kde jsem působil jako technický koordinátor. Mým úkolem bylo koordinovat technickou realizaci zhruba 30 představení na různých místech festivalu. V textu se zaměřím na 3 představení, která byla svojí formou nějakým způsobem unikátní a znamenala pro náš tým z určitého hlediska neobvyklou výzvu. V rámci technické koordinace divadelního festivalu je je třeba využívat nejen technických znalostí a organizačních schopností, ale také znalostí divadelní teorie a scénografie a tvůrčího myšlení. Případné problémy, které se objeví, a situace, které nastanou, je nutno pečlivě zvážit, protože mohou poskytnout nový úhel pohledu a pomoci vyřešit stávající problémy.
- Vizuální přesah zvukové tvorbyNěmec, Vavřinec(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-17Práce s názvem Vizuální přesah zvukové tvorby pojednává o fenoménu tvorby a performativního využívání vizuálně působivých zvukový objektů. Práce si klade za cíl do hloubky prozkoumat téma, které inspiruje autora ve vlastní tvorbě. Téma práce vychází v první řadě ze soundartu, kombinuje v sobě však mnoho uměleckých odvětví. Proto se práce snaží v rámci tématu nalézt a ukázat historicky důležité osobnosti, na které dnešní tvůrci navazují. Práce dále předkládá výběr současných umělců, kteří se zabývají tvorbou a využitím vizuálně – zvukových objektů. Protože se nejedná o ucelený umělecký směr, ale spíše o fenomén objevující se v tvorbě různých umělců, pokouší se práce ukázat rozdílné přístupy jednotlivých umělců ke zvolenému tématu. V práci jsou zastoupeni výtvarníci s přesahem ke zvuku, hudebníci se zájmem o objekt a scénografky vycházející ze soundartu. V poslední části práce autor reflektuje vlastní tvorbu související se zkoumanou problematikou, především absolventskou inscenaci Těžké divadlo.
- Využití zvířecí masky v tanečním divadleKalivodová, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-20Bakalářská práce se zaměřuje na rituální obřady a tance ve zvířecích maskách. V teoretické části se věnuje vybraným kulturám a popisuje rozdílné přístupy při výrobě masek i v následné manipulaci s nimi. V druhé části by se měl čtenář dozvědět o mém přístupu a postupu práce při tvorbě představení, ve kterém zvířecí maska vystupuje.