Katedra činoherního divadla / Department of Dramatic Theatre
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra činoherního divadla / Department of Dramatic Theatre podle oponent "GORIAUX, Jitka"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Feminismus v současné levicové dramaticeMetge, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-27Bakalářská práce se zabývá propojením feministických témat a levicové dramatiky. Coby výchozí bod pro teoretickou část práce i následnou reflexi inscenace slouží hra Volkera Schmidta Textilní trilogie. Teoretický základ práce tvoří feministické divadelní teorie a stručný vhled do dějin ženami psané dramatiky. Druhým argumentačním základem práce je historické propojení feminismu a levice coby politického směru. Obě tyto teorie následně slouží k analyzování tří textů – Fen Caryl Churchill, Co se stalo, když Nora opustila manžela aneb Opory společností a výše zmiňované Textilní trilogie. Texty jsou porovnávány na základě jejich sdílených témat, jakými je opakující se motiv práce, ženská perspektiva či utopická vize budoucnosti. Druhá část práce se pak zabývá reflexí bakalářské inscenace Textilní trilogie. Důraz je kladen zejména na dramaturgickou část tvorby, zabývá se volbou textu, jeho úpravou a hledáním vhodných jevištních prostředků.
- Místo, prostor a čas jako prvotní impulz při tvorbě inscenaceVolánková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-15Diplomová práce Místo, čas a prostor jako prvotní impulz při tvorbě inscenace se zabývá vývojem site specific a environmentálního umění. V teoretické části vymezuje základní pojmy – prostor, čas, fenomenologie prostoru a genius loci, které jsou pro vymezení termínu site specific nezbytné. V následujících kapitolách připomene snahy vymezování se vůči divadelnímu prostoru v rámci dějin divadla spolu s pojmenováním, z čeho site specific vzešlo. Pozornost bude věnovaná především akčnímu umění, tedy druhé polovině 20. století. V druhé části autorka definuje pojem site specific a vymezí jeho charakteristické znaky spolu s komunitním aspektem vrámci daného místa/lokality. Poslední kapitoly se zaměřují na proces tvorby skrze fenomenologii prostoru coby základní dramaturgický klíč, kde se autorka pokusí reflektovat vlastní tvorbu site specific projektů z pozice režiséra i dramaturga.
- Za oponou smíchu: Moje cesta ke komediiGabašová, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-19Tato diplomová práce se zabývá studiem divadelní komedie a zkoumáním různých žánrů a subžánrů. Práce začíná analýzou počátků komedie u Aristotela a staré attické komedie a sleduje její vývoj až do moderní doby. Zaměřuje se na významné etapy a vlivy komedie, včetně renesance, klasicismu, Commedie dell’Arte, a přínosu autorů jako Shakespeare, Molière, Čechov a Brecht. Práce zahrnuje také studium charakteristik divadelní komedie, četně humoru, komických postav, a různých subžánrů, jako je fraška, charakterovákomedie, konverzačka, absurdní komedie a satira. Absolventská inscenace Maloměšťákova svatba byla použita jako aplikace teoretických poznatků do praxe, s cílem vytvořit moderní satirické zpracování tohoto klasického díla. Výsledky práce ukazují, že kombinace teoretického studia a praktické režie vedla k hlubšímu pochopení divadelní komedie a jejích možností. Závěrem je, že diplomová práce poskytla cenné poznatky a dovednosti, které budou přínosem pro budoucí profesní dráhu v oblasti divadla.