Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "DVOŘÁK, Tomáš"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 30
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Addicted to Past:Senkowski, Kacper(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-09The purpose of this thesis is to analyse how modern Western culture became fixated on its immediate past. As a result of their growing sense of confusion and discontent with life brought on by capitalism and technological advancement, people began to gradually substitute reality with its simulations. This progressive detachment from reality has made contemporary culture unable to articulate the present and, coupled with the end of the Cold War and the triumph of capitalism, caused historicity to decline dramatically. As Western civilization sought consolation and solutions, it started to fetishize its past, which is demonstrated by the current deluge of remakes and sequels as well as the enormous popularity of retro aesthetics.
- Alexei Gastev and His Relevance in Art PracticeToija, Leevi Matias Waltteri(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-28My bachelor work focuses on the vision of Soviet Russian ultra-taylorist Alexei Gastev and his fascination with turning man into steel, and so into a machine. Gastev`s ideas are compared to broadly contemporaneous discussions in avant-garde arts, specifically to the programme of the constructivist group. In addition to an overview of his thoughts and intentions I examine the political ideology of Gastev, showing possible similarities of him and the Italian futurists. The inevitable relationship with the USSR’s political regime is looked into, and reviewed on ideological and practical levels regarding Gastev’s life and work.
- Antropologie virtuální fotografieKartashev, Nikita(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-12Tato práce zkoumá fenomén virtuální, herní (in-game) fotografie jako výsledku specifických komunikačních strategií, které jsou realizovány ve virtuálním světě. Postavena na základech etnografie virtuálních světů (Boellstorff 2008) práce vychází z dat získaných prostřednictvím etnografického terénního výzkumu provedeného ve vybraném digitálním prostoru. Cílem práce je nalézt odpovědi na otázky: Jak fotografie formuje naši zkušenost s virtuálními světy? Jak přispívá ke vzniku, rozvoji a fungování virtuálních komunit? A jak ovlivňuje naše sebepojetí, chápání těla a tělesnosti, identity, skutečnosti a pravdy? Tato práce představuje pohled na významný aspekt digitální kultury a jeho dopady na individuální i kolektivní prožívání virtuálních světů.
- Artificial spacesShishebarov, Afanasy(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-12The distinction between the digital and the actual is increasingly becoming less defined in our contemporary world. Drawing inspiration from Harun Farocki, particularly his video installation Parallel I-IV, the thesis delves into the technical imagery of computer games. It seeks to explore how these images capture and generate virtual spaces and serve as a mediator for the virtual experience, all within the confines of a screen.
- Cities of IndividualsJessen, Nikolaj Poerksen(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-28While humans keep being reluctant to give up their consumption patterns, human’s refusal to learn and to consider other alternatives to perceive our planet is the most extreme violence against nature. A revolutionary new phase on our planet has begun, the Capitalocene. It has been unleashed by corporations and they carry out their actions motivated by solely economic reasons. The moral code of human beings has become obsolete, and we need some radical thinking to turn the world upside down. To rethink our relations among non-human elements and the metaphors we use to describe them, can shift how we value our surroundings and thus change how we aim to protect our natural environment. This text will challenge how modern-western societies conceive of the material world, and this proposition will be based on the commonality between humans and non-humans. The purpose of this research is to rethink and to understand life more broadly and understand that there are other patterns to follow instead of the Keep-Moving-Forward-Movement as an individual. In my thesis, I focus on how we as individuals can change our behavior into becoming collaborators. Non-human elements have the power to teach us this, because of their evolution. They have a long history, they are far better capable of adapting and benefitting from the ecosystems that we drastically are trying to eradicate. I will therefore search for alternative ways to relate to the non-human world. What has been the problem so far, is that we have not archived a way for humans to represent an altruistic way to behave in nature and pioneer such an alternative way towards all species and our common future.
- Don't Shoot! Street Photography Ethics in Terms of Law, Philosophy and CultureYakovleva, Alexandra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-10The work, being based on the self-doubt on moral and ethical side of the problem of taking photographs of strangers on the street is trying to deal with this dilemma by analyzing the problem in terms of legislation, philosophy and the artistic approach, religion and culture.
- Fungi in ArtPalčič, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-09This thesis discusses the role of fungi in art, both historically and in contemporary times, and emphasises the creative possibilities and distinct qualities of these complex organisms. The thesis highlights the growing field of bio art and the potential of collaboration between scientists and artists, specifically in the field of fungal biotechnology. Overall, this paper celebrates the diverse ways in which fungi can be incorporated into artistic practices and the potential for these organisms to inspire new forms of creative expression.
- Identita „Nemocné ženy“ v umělecké a kurátorské post-praxiŽantová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-08V práci vycházím z konceptu „nemocné ženy“, který představuje Johanna Hedva v eseji “Sick Women Theory. Zaměřuji se na kurátorskou a uměleckou postpraxi, která se okolo tohoto pojetí nemoci a polohy „nemocné ženy“orientuje, kombinuje uměleckou a kurátorskou perspektivu s radikální praxí, principy péče a léčení. Zabývám se projekty, které se soustředí na diskurzy nemoci a zdraví v uměleckém prostředí: umělecko-výzkumnými kolektivy Feminist Health Care Research Group a Canaries, galerejním formátem Multilogues on the Now a kurátorskou praxí Taraneh Fazeli. Zmíněné projekty radikalizují péči, tím, že ji využívají, jako výchozí bod své umělecké, kurátorské praxe a hledají podobnosti v postavách kurátorů, umělců a pečovatelů, léčitelů. Ptám se jaké alternativní podoby umělecké, kurátorské a galerijní praxe tyto přístupy vytváří, a jaká je jejich role v současném uměleckém provozu.
- Identity in Contemporary Art: Trap or Tool for Empowerement?Sable, Madison(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-08The goal of this thesis is to better understand the nuances of identity politics in contemporary art by exploring the ways in which labels and identity can be a form of representation but can also trap artists in a cycle of constant and continuous marginalization. By understanding the power structures within contemporary art and how these manifest in the form of dominate, hegemonic groups that have declared themselves the authority for what constitutes art, we can see how marginalized communities have been pushed into otherness. It is important to understand this relationship between dominate hegemonies and others as a relationship between those who label and those who are labelled, a power imbalance that continues to effect artists of marginalized communities to this day. As we attempt to move forward toward diversity and representation, it is imperative that artists recognize this dynamic and its possible consequences as they claim identities or allow others to label them since greater representation is not always the outcome of embracing an identity or label. We will look at historical references of otherness and examine how anyone outside of the Western white male is at a disadvantage, even if it may seem that we in the art world are making strides in creating a more diverse community.
- Maska, převlek a autorská hra na role v současném fotografickém autoportrétu u nás a ve světěHelfertová, Žofie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-12Bakalářská práce se zabývá rolí masky, převleku a autorskou hrou na role v současném fotografickém autoportrétu u nás i ve světě. V prvních kapitolách sleduje obecný vývoj a stručnou historii autoportrétu ve fotografii a jeho podoby a tendence až po současnost, dále je zaměřena na masku obecně a roli masky a převleku v dějinách fotografie. Stěžejní částí této práce je poslední kapitola, která se věnuje nejmladší generaci současných fotografek. Ty ve svých autoportrétech projevují tendenci používat masku a převlek pro záměnu své identity. Nevytvářejí ovšem identity nové, ale přejímají, či tvoří iluzi již existujících, definovaných identit. Cílem této práce je představit masku jako prostředek hry s identitou skrze autoportrét.
- Metody rozkrývání digitální manipulace v kontextu ČRJaneček, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-09V této práci se zaměřuji na postprodukční techniky v žurnalistické fotografii a na forensní metody, kterými je možné tyto zásahy rozkrýt. Pomocí rozhovorů hledám význam pojmu autentický v digitální éře a způsoby, jakými média, porotci fotografických soutěží a soudní znalci ověřují pravost digitálních fotografií. Příklady z minulosti jsou zde zastoupeny jako předzvěst úprav v digitální éře. Tato éra je pak zastoupena jednotlivými případy, které zároveň slouží jako kategorie pro nejtypičtější druhy manipulací fotografie v oblasti zpravodajství, fotografických soutěží a vědecké fotografie.
- Nejmenší tvorové: Jak vizuální aparáty mění náš pohled na ekologii mokroorganismů?Konrád, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-12Veškerá lidská aktivita je antropomorfní a antropocentrická. Jsme lidi a jako lidi přistupujeme k našemu světu jako lidskému. To, jak jej skrze naše zkušenosti chápeme, tvoří něco co nazýváme realitou. Tomu se nijak nevyhneme, ale vedomě se vtělovat do jiného tvora nebo četnějšího systému může rozvíjet naší empatii k bytostem a mimolidským aktérům možná více, než jejich racionalním zkoumáním v odtržené realitě nazírané skrze vytvořené technologie. Náhled na podobnou situaci uvedu v příkladu filmů současného autora Jana van IJkena. V mojí práci si dávám za cíl prozkoumat, jakým způsobem se pojí vizuální vnímání zkoumaného k celému procesu vytváření vědeckého pojetí reality. Tím myslím, že mne zajímá zejména smyčka konstruovaného generování vědeckých vizuálních aparátů pro potřeby určitého zkoumání a následně samotné zkoumání a jeho výsledky. Ohmatáním tohoto procesu skrze současné filosofické a výzkumné články si sám sobě slibuji širší představu o tom, co znamená vědecké zkoumání jako takové a nakolik je politické. Na základě toho bych se rád pokusil určit směr mého vlastního mimolidského přemýšlení nad nás obklopujícím prostředím, které uplatňuji prakticky ve své tvorbě.
- New Means of PhotographyAregger, Adrian(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06This thesis gives an overview over the di erent wave bands of the electromagnetic spectrum (EMS) beyond human perception and the means to capture them, as well as their use in science, industry and art. With the revelation of light being an electromagnetic wave and the discovery of the EMS in the late 19th century, technology made an unprecedented leap, revealing the light beyond human perception. Todays technology is able to visualise the light of di erent wavebands with shorter wavelength than the visible spec- trum, such as micro waves and infrared radiation, as well as the bands of longer wavelengths like ultraviolet, x- and gamma radiation. ere are scienti c elds, such as archeology, astronomy or geology, that make use of the special characteristics of each band, industries that use them for improving products and artists, that discovered the unique worlds. In this thesis a brief summary of the historical events and theoretical back- ground needed for understanding the wavebands of infrared, ultraviolet, x- and gamma radiation and its applications.
- "Patience and Paranoia": The Necessary Art of Observation in a Modern WorldLozano, Michael(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-12"Patience & Paranoia" explores the interplay between observation and heightened awareness in what we can deem as ‘anticipatory forms’ of photography–particularly documentary, street, and journalistic–drawing on themes from Thomas Pynchon's "The Crying of Lot 49." This thesis investigates how a state of mild paranoia, in the form of acute awareness and curiosity, might enhance a photographer's ability to uncover hidden narratives within the mundane. Incorporating a blend of literary analysis—focusing on Pynchon’s depiction of postmodern uncertainty—technological foundations of photography, metaphysical probing, and empirical fieldwork, the research presents photography as a dual tool for historic documentation, and a unique understanding of the human condition.
- Photography, Sheying, Shashin and ZhaoxiangZhou, Junsheng(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-10Since 4 years ago I moved to Prague and study photography there, I've been thrown into a gap betweem what we called "photography" (or Photographie, Fotografie) in europe and how it calls in my native language. In this gap, I got chance to study what does "photography" mean, and in the meanwhile, the meaning of names of photography in Sinosphere language become visible as well since I was being out of my native language. In one hand all the names bring completely differant meaning of "what is photography" to me and confused me a lot. But in the other hand, when I started to research the original force of naming the photography, a quesion came up: are the names actually conected deeply with each other in side of language, or namely: are they telling us one same essence of photography?
- Playing Against the PhotoprogramCevallos, Juan David(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Photography goes hand in hand with technology, the accelerated evolution of cameras has reduced production times (photographic) to a minimum, increased quality and reduced the size of equipment, now fit in a pocket. Cameras with sophisticated programs that facilitate the creation of images automatically leave errors in time-aperture calculations in the past. Mobile communication incorporates a camera into your device, so photography expands globally more than ever in history. The media and social networks mutated photography into a "product" of mass consumption, fast and instant and transforming some photographers into image collectors. Digital galleries are a breeding ground for experienced amateur photographers, who are not professionals but through practice and self-learning they have found a niche of work with low costs for clients who do not seek high quality professional services. What leaves in doubt what is the role of the professional photographer today. We live in an era where the role of the device-operator (selfie) has changed, now it is the camera that looks at the photographer. In a world overloaded with images and photographers, it becomes more difficult to find new alternatives in creative processes, it would seem that all ideas are repeated and fall victim to the abuse of digital techniques and artificial tendencies that modify the image and its aesthetics at will. For this reason, I am interested in experimental photographers who play with the apparatus against the "photoprogram", which through the misuse of the camera or the development processes create images where it is difficult to recognize the world through them. Where the very nature of photography hidden in the program of the apparatus is questioned. I want to analyse and experience the bad use of the apparatus as a tool in the creative process; create and show with my images the world in a different way to the natural, giving a new meaning to the documented. Exploring the modification of the camera or dispensing with it to create images that do not exist in the Everyday world. Could it be said the misuse of the apparatus and the creative process are in the "true apparatus" in experimental photography? For this purpose, I need to analyse concepts related to photography such as: • Object / apparatus / operator. • Misuse of the device / camera modification. • Photography without camera / camera obscura. • Photography vs. apparatus / experimental photography. Finally, I want to understand the importance of the rebellion of photography against the “photoprogram”, analyze and understand the work of photographers who consciously or unconsciously are referents of experimental photography and have used the camera as a tool in the creation of their art. Barthes, Roland and Richard Howard (2006). Camera Lucida: Reflections on Photography. 26. print. New York, NY: Hill and Wang, 2006. Batchen, Geoffrey (2016). Emanations: The Art of the Cameraless Photograph, Munich: DelMonico Books. Berti, August (2010). ‘Kurtis’ ‘Vandalised’ Photographs: On the Problem of Technical Images in Post-Documentary Photography’, Flusser Studies, 10, 1–19. Flusser, Vilém (2000). Towards a Philosophy of Photography, London: Reaction Books. Lenot, Marc (2017a). ‘Flusser and Photographers, Photographers and Flusser’, Flusser Studies, 24, 1-18. Seers, Lindsay (2007). Human Camera. Birmingham: Article Press. Shapley, Greg (2011). “After the Artefact: Post-Digital Photography in Our Post-Media Era.” Journal of Visual Art Practice 10, no. 1: 5–20. Steyerl, Hito (2009). ‘In Defence of the Poor Image’, e-flux, 10. Available at (last accessed 28 October 2019).
- Po stopách reálnéhoPustina, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-14Bakalářská práce Po stopách reálného - tautologická halucinace a technické obrazy se zabývá vztahem technického obrazu a skutečnosti. Fotografie je obvykle chápána jako věrné zobrazení světa před objektivem. Tato práce skrze teorie Jeana Baudrillarda a Viléma Flussera poukazuje naopak na to, že fotografie není otiskem světa a je znakovým systémem, který neodkazuje ke světu kolem nás, nýbrž jen k jiným reprezenčním modelům, které jí předcházeli.
- Porod v kontextu umění, vědy a populární kulturyMikulková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-12Práce se zaměřuje na způsoby zobrazení porodu v umění, populární kultuře a vědě. Jejím cílem je zachytit, jak je porod v těchto různých kontextech zobrazován a jaké významy jsou s touto jinak univerzální lidskou zkušeností spojovány. Na vybraných příkladech uměleckých děl, vědeckých obrazů a obrazů kolujících v populární kultuře bude provedena analýza a srovnání zobrazování porodu v různých kontextech.
- Poslední míle automatizace?Varaus, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-12Bakalářská práce Poslední míle automatizace? se zabývá zaměstnáním anotování obrazů pro umělou inteligenci v kontextu prekariátu a prekarizovaných povolání obecně. Problematika je zkoumána skrze různě dostupné zdroje popisující strukturu prací definovatelných jakožto prekarizované. Autor v první řadě obecně definuje, co považujeme za prekariát a uvádí povolání pro tuto sociální skupinu typická. Dále na konkrétních případech rozvádí problematiku, která je s daným povoláním spjatá a zasazuje ji do kontextu prekarizovaných povolání. V poslední části práce autor uvádí příklady uměleckých výzkumů a prací, které jsou s tématem úzce spojeny.
- Pouť v samotě, cesta k inspiraciSobek, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-09Bakalářská práce se zabývá tématem putování a samoty v současném umění. Teoretická část práce se zabývá vybranými fotografy a umělci, kteří se ve své tvorbě nějakým způsobem dotýkají tématu samoty a putování. Práce zahrnuje zákulisí toho, proč se vybraní umělci rozhodli tvořit v izolaci a také jak je samota inspiruje v jejich umělecké tvorbě. Dále práce zmiňuje některé lidi, kteří se vydali na nějakou pouť, text zmiňuje jejich motivaci ujít dlouhou cestu pešky a být přitom sám. Tato práce také popisuje, jak je tato zkušenost inspirovala ve své tvorbě. Vybrané kapitoly zahrnují autorovy osobní vyprávění a zážitky spojené s tímto tématem. Vypráví o jeho prvním pobytu v zahraničí o samotě a o jeho pouti do Santiaga de Compostela. Text se také vztahuje k autorově praktické části bakalářské práce a popisuje její vývoj.