Katedra scénáristiky a dramaturgie - KSD / Department of Scriptwriting and Dramaturgy
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra scénáristiky a dramaturgie - KSD / Department of Scriptwriting and Dramaturgy podle oponent "KADLEC, Lukáš"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Coming-of-age: Dospívání jako žánr.Ondrušková, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Bakalářská práce se věnuje filmovému žánru coming-of-age, který tematizuje dospívání. Cílem práce je v její první části vymezit žánr coming-of-age a pojmout jej z hlediska vývoje filmů o dospívání, které jsou v žánrových studiích často nazývány teen nebo youth filmy. Přes stručnou historii žánru a vysvětlení kultu teenagerství práce přejde k vymezení charakteristik žánru coming-of-age jako samostatného žánru, ve kterém dospívání není doprovodný prvek filmu, ale celým jeho těžištěm. Dále práce rozdělí coming-of-age filmy podle věkových kategorií protagonistů a vymezí cílovou skupinu žánru. Praktická část bakalářské práce bude analyzovat tři filmy žánru coming-of-age z různých kulturních prostředí: americký film Osmá třída (2018), venezuelský film Příšerný vlasy (2013) a francouzský film Kočičky (2020). K analýze jsou vybrány čtyři tematické okruhy, které jsou pro vybrané filmy společné: sebe-identita, vztah s rodiči a rebelie, sexualita a romantické zájmy a nová fáze dospělosti. Na základě této „tematické mřížky“ bude práce analyzovat práci s coming-of-age žánrem, ve kterém je stěžejní hrdinova duševní cesta od krize identity ke svému vyspělejšímu já. Na základě poznatků z analýz vytyčuje práce obecnější kritéria, jakými jde s žánrem coming-of-age pracovat, respektive jakým způsobem tematizovat přechod do protagonistovy duševní dospělosti. Práce se zaměřuje zejména na budování postavy dospívajícího protagonisty, je proto určená primárně autorům, které žánr coming-of-age zajímá a chtějí se mu věnovat ve své tvorbě.
- Sociopati nespí:Schmidt, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-15Práce Sociopati nespí: Kapitalismus spánku v americké kinematografii se zaměřuje na vyobrazení nespavosti v rámci tří filmů americké kinematografie převážně z druhé poloviny 20. století – TAXIKÁŘ (Taxi Driver, Martin Scorsese 1976), KLUB RVÁČŮ (Fight Club, David Fincher 1999) a INSOMNIE (Insomnia, Christopher Nolan 2002). Zaměřuji se na nespavost ze sociálně-společenského hlediska jakožto moderní nemoci institucionálního zřízení, nedůvěry ve stát apod. Rozebírám traumata a pocit viny jakožto zásadní prvek pro pochopení nespavosti u sociopatických jedinců vyobrazených ve všech třech filmech. Co jí přináší? Kde můžeme vysledovat onen problém? Jak jí postavy řeší, či jak se jim daří se s problémem vyrovnat? V závěru pak rozebírám zejména různé vlivy systému na spánek hlavních hrdinů a rozřešení jejich strastí v rámci děje.
- Struktura a dramaturgie reality show na příkladu Rupaul's Drag RaceKuskova, Ksenia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-16Tato diplomová práce je zaměřena na analýzu narativní skladby reality show, především televizních soutěží. S použitím odborných zdrojů definuje reality TV jako žánr a popisuje historii jeho vývoje. Poté se zabývá charakteristikou jednotlivých subžánrů reality TV a využívá několika klasifikačních hledisek. Dále se věnuje reálným a inscenovaným prvkům v reality pořadech, jež podrobně popisuje. V rámci teoretické části definuje narativní nástroje a techniky, které používají tvůrčí týmy reality soutěží při vytváření narativu pořadu. Tyto techniky se často objevují také ve fikčních audiovizuálních dílech. Dále prostřednictvím analýzy struktury jedenácté série reality soutěže RuPaul's Drag Race ukazuje, jak tyto dramaturgické nástroje a techniky fungují v praxi a jak se liší jejich funkce v rámci dané show.