Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "MRAVCOVÁ, Marie"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 20
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Človek ako bytosť v hraničnej situácii prostriedky štylizácie autenticity v súč asnej autorskej kinematografiiMicenková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-10-11Diplomová práca Človek ako bytosť v hraničnej situácii. Prostriedky štylizácie autenticity v súčasnej autorskej kinematografii sa zaoberá analýzou piatich súčasných autorských filmov, ktoré v sebe nesú znaky realistickosti, dokumentárnosti a autenticity. Práca sa zameriava na prostriedky a sposoby, akými sa autenticita v daných filmoch dosahuje. Zároveň sa po obsahovej stránke sústredí na postavy, ktoré sa v rámci autentického filmového pohľadu nachádzajú v hraničnej životnej situácii bez výraznej možnosti voľby.
- Dvojí cesta KrálovnyBobreková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-10-09Tato práce je zaměřena na analýzu narativní skladby filmu dvojí cesty Královna podle tří struktur vyprávění - klasické tříaktové, sekvenční a cesty hrdiny. Každá z těchto analytických metod zkoumá příběh filmu s důrazem na to, že jde o film se dvěma protagonisty. Zaměřuje se rovněž na to, jakým způsobem je možné upravit vybrané modely tak, aby seděly právě tomuto konkrétnímu příběhu. Ve výsledku dokazuje, že každá z těchto metod je svým způsobem přínosná, použije-li se ve službách vybraného tématu.
- Egoyan - Identifikace cizinceShakarianová, Mané(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-04Monografické pojednání dosavadního díla kanadského režiséra arménského původu.
- Gaspar NoéSláma, David(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2009-10-16Tato teoretická diplomová práce má za cíl analyzovat a interpretovat komplexní filmografii Gaspara Noé (narozen 1963 v Buenos Aires). Bere v úvahu nejen všeobecně známé, kritikou ceněné a kontroverzně přijaté celovečerní filmy Seul contre tous (1998) a Irréversible (2002), ale i krátké filmy, komerční spoty a videoklipy. Zkoumá klíčová témata Noéových snímků, mezi které patří vztahy mezi sexualitou a násilím, pomstou a jejími důsledky či situace jedince stojícího vůči společnosti. Zabývá se hledáním specifických filmových výrazových prostředků a jejich vývojem napříč Noého tvorbou, stejně jako pátráním skrz dějinami kinematografie po možných souvislostech, inspiracích či kořenech tvorby tohoto významného současného francouzského filmaře.
- Historický film a historiografiePoláček, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-10-11Bílá Stuha Michala Hanekeho, Nevěstinec Bertranda Bonella, Dívka s perlou Petera Webbera nebo Johanka v zajetí Philippa Ramose jsou evropské artové filmy, které by šlo zahrnout do žánru historického filmu. Pro vlastní originální konstruování reality se ale na rozdíl od filmů s podobnou tématikou řazených k mainstreamu inspirují v proměnách, kterými za poslední půlstoletí prošla (nejen evropská) historiografie. Kromě konkrétních příkladů a analýzy těchto filmů se diplomová práce zabývá i diváckou recepcí filmů popisujících historické události nebo postavy a ochotou diváků uvěřit předkládanému obrazu.
- Lars von Trier a jeho (nejen Americká) trilogieDusová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-10-14Diplomová práce je věnována Trierovým filmovým trilogiím a vývoji Trierova přístupu k filmované látce. Přičemž na počátku stojí fascinace obrazem a na druhém konci fascinace příběhem a postavami, při upozadění vnějších prvků. V jednotlivých kapitolách se zabývám Trierovým konceptuálním přístupem k filmované látce, výběrem témat, typem Trierova hrdiny (později hrdinky), stavbou Trierových scénářů a v neposlední řadě způsobem jejich realizace a filmy samotnými. Stěžejní je přitom část věnovaná neúplné Americké trilogii, tedy filmům Dogville a Manderlay.
- Mafiáni v českém porevolučním filmuShaken, Insar(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-02-09Tato diplomová práce zkoumá postavy mafiánů v českých porevolučních filmech. Jádro práce tvoří narativní analýza, jež si klade za cíl prozkoumat morálnost těchto postav za pomoci utilitaristické teorie morálky. České filmy se dávají do komparace s tvorbou americkou a hledají se východiska pro další směřování charakterizace mafiánů v české tvorbě. Závěr nabízí několik směrů, kudy se budoucí autoři mohou vydat, aby postavy mafiánů ve filmech působili pro diváky atraktivněji.
- Motív cudzinca vo filmovej tvorbe Atoma EgoyanaŠperkerová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-10-15Diplomová práca sa zaoberá filmovou tvorbou kanadského režiséra Atoma Egoyana. Obsahuje podrobnejší prehľad jeho filmografie rozdelenej na niekoľko období. Pozornosť je venovaná hlavne celovečerným filmom, ale i dôležitým krátkometrážnym filmom. Okrajovo sa venuje televíznej tvorbe. Samostatnou tematikou je arménska etnicita. Opakujúcimi sa témami v tvorbe Atoma Egoyana sú vplyv komunikačných technológií na ľudské vzťahy, odcudzenie, dysfunkčná rodina, identita jedinca a pod. Rozbor jednotlivých filmov sa sústredí na spôsob narácie, štruktúru, typické tvorivé znaky a štýl, a predovšetkým na charaktery. Dramaturgická analýza je orientovaná hlavne na psychologické a sociologické aspekty.
- Mýtus amerického snu ve filmu Jima Jarmusche Podivnější než rájMatochová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-02-04Po staletí je Amerika pro zbytek světa místem, kde lze žít svobodně, kde je možné zažít cosi výjimečného, dosáhnout na štěstí nedosažitelné kdekoli jinde. Se svými ideály svobody a rovnosti, rozlehlou krajinou a pestrou populární kulturou se Amerika stala místem veskrze mýtickým, kde je reálně možné prožít sen. Konkrétně ten americký. Málokterý americký režisér se ve své tvorbě zabývá americkým snem tolik jako Jim Jarmusch. Snad nejzřetelněji s ním pracuje ve svém druhém celovečerním filmu Podivnější než ráj. Ve své diplomové práci zkoumám nejprve linii filmové tradice, na kterou Jarmusch v tomto filmu navazuje, následně se zaměřuji na způsob, jakým Jarmusch s mýtem amerického snu ve filmu pracuje. Dějová linka filmu de facto kopíruje cesty prvních Američanů – film začíná příjezdem do Nového světa, pokračuje objevitelskou cestou na západ a uzavírá jej vytvoření ráje na zemi – jde o dosažení amerického snu se vším všudy. Onen mýtický ráj je zde nicméně trochu podivnější, než by postavy pod okouzlením vidiny amerického snu čekaly. Jarmusch si zde s tradicí mýtu pohrává a mýtus dekonstruuje a aktualizuje. V práci se zaměřuji zejména na prostředky, kterými Jarmusch oné dekonstrukce a aktualizace dosahuje.
- Oliver Stone - Historie a fabaluca aneb Homér politického filmuViktora, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-10-16Diplomová práce se zabývá tvorbou režiséra Olivera Stonea, především jeho vztahem k zobrazení historické skutečnosti ve filmu. Genezí jeho politických stanovisek, jeho spory s historickými kruhy a jeho pracovními metodami. Hledá odpověď na otázku objektivity historie a možností jejího zobrazení ve filmu.
- Opakující se motivy v tvorbě Kim Ki-DukaBočanová, Sabina(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-10-10Předmětem diplomové práce jsou opakující se motivy jako prostředky uměleckého vyjádření nostných idejí napříč filmovými díly současnéhojikohorejského režiséra Kim Ki-Duka. Práce je zčásti esejisticky laděná a to zejména v pasážích dotýkajících se všelidských etických a sociálně-politických problémů v moderní společnosti. Opakujícími se motivy jsou rozuměny například: Motiv vody, přírody, voyeurismu, protituce, sadomasochismu, výtvarný motiv, motiv semi-abstrakce, motivy temných stránek společnosti atd.
- Patos jako přirozená součást filmového vyprávěníSoukupová, Irena(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-08Práce se zabývá fenoménem velmi diskutovaným a špatně uchopitelným. Patos má totiž pro současnou společnost mnoho významů a ne vždy kladných. Proto se jej ve své práci pokusím uchopit a v rámci možností i definovat. Součástí práce bude také popis využití či zneužití patosu ve filmu. A také zamyšlení nad měřítkem patosu, resp. tím co určuje, zda jde ještě stále o patos, nebo o cosi, co někteří označují sentimentem. Patos má totiž, na rozdíl od sentimentu, své historické odůvodnění. Analýzou konkrétních filmů a scén pak bude v této práci názorně popsána práce s patosem a vytváření patosu a pateticky laděných scén prostřednictvím jednotlivých prostředků filmové řeči.
- Pravdivé legendy Jánošík a BáthoryLévyová, Lívia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-10-11Práca skúma dve časovo blízke súčasné spracovania legendárnych tém, ktoré majú ambíciu stať sa stredoeurópskym veľkofilmom. Zameriava sa na ich zaradenie do globálneho kontextu. Zároveň ich analyzuje i ako jednotlivé diela, ktoré nesú mnoho spoločných i odlišných znakov.
- Stáří v českém filmu po roce 89Jestřábová, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-10-11ABSTRAKT Ústředním tématem diplomové práce je analýza způsobu zobrazování stáří a atributů s ním spojených v současném českém filmu ve srovnání s nejnovějšími sociologickými výzkumy zabývající se českými seniory. Práce si klade za cíl zjistit, zdali způsob prezentace seniorů ve filmech koresponduje s realitou a pokud ne, tak proč tomu tak je. Dále se zabývá otázkami, jako jsou specifika současné generace českých seniorů, jejich ekonomické, sociální, ale i rodinné situace a způsoby, jakými jsou tyto aspekty reflektovány ve filmu. Dotýká se i všeobecnějších otázek, jako je stáří a gender, osamělost či svoboda a v neposlední řadě analyzuje způsoby, jakým se českým filmařům daří převést na plátno téma paměti a vzpomínání, které se stářím nerozlučně souvisí.
- Svazujici živel vodyLitschová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-14Práce Svazující prvek vody se věnuje postavám žen z vody v evropské (potažmo západní) kultuře – mořským pannám, vodním vílám, selkiím apod. Důraz klade na opakující se tragické vyústění jejich příběhů. Snaží se poukázat na pradávnou a stále pokračující tradici nešťastných osudů těchto bytostí. Uvádí konkrétní příklady postav z mytologií a pohádek, jejichž odraz hledá v kinematografických dílech. Práce je uvedena kapitolou o symbolismu vody. Dále pokračuje stručným nastíněním vzniku představ vodních bytostí obecně. Na tuto kapitolu již navazuje vymezení pojmu mýtus z psychoanalytického pohledu. Příklady konkrétních mytologických femininních bytostí z vody pochází z antické, slovanské, keltské a středověké mytologie. Další kapitola vymezuje pojem pohádka, a to též z pohledu psychoanalytiků. Uvádí příklady pohádek o vodních vílách například z pera Charlese Perraulta, bratří Grimmů, Boženy Němcové, Karla Jaromíra Erbena či Hanse Christiana Andersena. Poslední část je věnována filmovým dílům, v nichž ženy z vody vystupují. Detailnějšímu zkoumání jsou podrobeny snímky Malá mořská víla Karla Kachyni, Vábení sirén Agnieszky Smoczyńské a Ondine Neila Jordana.
- Svoboda ve filmech Céline SciammaJun, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-27Tato magisterská diplomová práce se zabývá tématem svobody ve snímcích Akvabely, Tomboy, Holčičí parta a Portrét dívky v plamenech francouzské scenáristiky a režisérky Céline Sciamma. Na základě různých filozofických pojetí svobody se snaží pojmenovat, co lze při snaze analyzovat svobodu ve filmu vlastně zkoumat. Dále se prostřednictvím analýzy daných děl zabývá filmovými postupy, kterými se téma svobody v těchto filmech projevuje - narativními linkami, vývojem postav, vnitřní dramaturgií scén, pohybem postav v diegetickém prostoru, rytmem, záběrováním, vymaněním se ze zobrazovacích stereotypů a dalšími. Tím práce identifikuje obecné možnosti, kterými lze zapracovat obsáhlejší témata do scénáře a filmu.
- Téma drog v českém filmuMikulková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-10-15Ve své diplomové práci se zabývám českým filmem s drogovou tematikou. Porovnávám tvůrčí přístup jednotlivých autorů, který se týká především zpracování hlavních postav. Práce obsahuje analýzu několika najznámějších českých filmů. V začátku nahlížím do historie drogové problematiky v Čechách a dále se věnuji jednotlivým filmovým dílům. Porovnávám mezi sebou použití humoru. Způsob využití i jeho funkci v příběhu. Zamýšlím se nad vývojem, vnitřním příběhem postav. Filmy jsem zařadila jak populární, tak méně známe a hledám jejich rozdíly i určitého společného jmenovatele. Z nekomerčních filmů jsem vybrala film začínajícího autora, nízkorozpočtový film a známý díl ještě známějšího televizního seriálu. Celá diplomová práce ukončena stručným souhrnem.
- V žáru královské láskyBokšteflová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-10-09Předmětem této práce je projekt filmového režiséra Jana Němce (nar. 1936), jenž vycházel ze záměru vytvořit filmovou adaptaci novely Utrpení knížete Sternenhocha, kterou napsal na ve 20. letech 20. století filosof a spisovatel Ladislav Klíma (1878-1928). V práci jsou představeny jednotlivé segmenty tohoto projektu - od knižní předlohy, přes scénář a režijní koncepci z 60. let, skrze jednotlivé fáze vývoje a výroby filmu v 90. letech, až po ohlasy na výsledný film uvedený v roce 1991. Důraz je kladen na reflexe a postoje samotného Jana Němce. Práce čerpá především z archivních fondů Barrandov Studio, a.s. a z publikovaných i nepublikovaných rozhovorů s Janem Němcem. Cílem práce je zprostředkovat informace o projektu jako celku a umožnit tak hlubší vhled do tohoto tvůrčího počinu Jana Němce.
- Vladimír Michálek: Vývoj režiséraSoukupová, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-10-10Vladimír Michálek je jeden z nejosobitějších českých režisérů v porevoluční generaci. Na FAMU vystudoval Katedru dokumentární tvorby. Hned po škole ovšem začal točit hrané filmy. Jeho tvorba se vymyká českému kontextu zejména proto, že Michálek je jeden z mála režisérů, kteří se nebojí experimentovat. Sám sebe sice považuje pouze za řemeslníka, který naplňuje vize jiných, nicméně jeho precizní příprava a osobitý přístup ke každému projektu mluví o opaku. Michálek natočil šest celovečerních filmů. Zvláštností v jeho filmografii jsou adaptace velmi složitých a těžko uchopitelných knih. Jeho uměleckým vrcholem je prozatím třetí film Je třeba zabít Sekala. Cílem této práce je zanalyzovat Michálkovy celovečerní filmy a vysledovat, jak v nich režisér pojímal jednotlivá témata a v návaznosti na ně sledovat proměny jeho stylu.
- Výpravy za hranice reality;Bohuslav, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-24Tato práce se zabývá vyprávěním ve čtyřech celovečerních filmech thajského režiséra Apichatponga Weerasethakula – Tajemný předmět o polednách, Slastně tvá, Tropická nemoc a Strýček Búnmí. Pomocí základních pojmů filmové naratologie (jako „narativ“, „diegeze“ a „narativní hledisko“) se ve čtyřech samostatných analýzách pokouší odhalit specifické způsoby, jakými tyto výjimečné filmy vypráví.