Katedra alternativního a loutkového divadla / Department of Alternative and Puppet Theatre
Permanentní URI pro tuto komunitu
úvodní text komunity
Novinky
boční rám komunity
Procházet
Procházet Katedra alternativního a loutkového divadla / Department of Alternative and Puppet Theatre podle oponent "HAVELKA, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 17 z 17
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- A osel funěl na mé herectví.Šafařík, Denis(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-15Práce je především koncipována jako reflexe studia na DAMU. Na několika vybraných hereckých workshopech autor mapuje svůj osobnostní a herecký vývoj. Jako pomyslné završení toho vývoje považuje autor výstupní klauzurní inscenaci Breivik, kterou ve své práci reflektuje s akcentem na hledání hereckého stylu, práci v kolektivu a práci s režisérem. Poslední část práce se zabývá komparací výstupní klauzury Breivik a první mimoškolní spolupráce v inscenaci divadla Komedie A osel na něj funěl.
- Herec a dramaturgické myšlení v praxiBolech, David(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14Herec a dramaturgické myšlení v praxi je bakalářská práce, která vznikla v rámci studia na Katedře alternativního a loutkového divadla. Věnuje se třem konkrétním projektům, konajícím se vždy s ročním odstupem. Klade si za cíl formulovat a vyobrazit dramaturgické aspekty divadelní tvorby z pohledu herce a popisuje některé formy divadelního procesu, které jsou na Katedře alternativního a loutkového divadla uplatňovány, jako například metoda devised theatre. Reflektuje nabyté zkušenosti s různým časovým odstupem a sleduje hercovo myšlení v různých liniích a souvislostech. Všechny tři divadelní projekty jsou rozděleny na přípravnou a realizační fázi. Během přípravných fází autor reflektuje tvůrčí procesy, během kterých vedle svého hereckého zaměření realizuje svou potřebu komplexního uvažování o daném díle. Fáze realizační potom dokazují, že i během nich se herec neustále snaží nebýt pouhým nástrojem cizí umělecké vize, neboť v divadle laboratorního typu je produkt kolektivní záležitost, kam si každý člen promítá své představy. Dva sólové projekty, které jsou rovněž součástí práce, s sebou sice nenesou potřebu kolektivního kompromisu, obsahují však podobný způsob uvažování, kdy herec nevnímá svou činnost pouze jako příležitost seberealizace vystupováním na jevišti, ale jako možnost pozměnit divákovo vnímání a pohled na téma, jímž se inscenace zabývá.
- Herec a improvizace.Adamová, Sofia(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-01-31V této práci se autor zabývá improvizací z různých úhlů pohledu. Popisuje improvizaci podle obecně platných faktů, vidí improvizaci jako určitý způsob myšlení a jednání, popisuje jí na jednu z možných metod vzniku herecké postavy a rozebírá subjektivně některé z jejích složek, kterými jsou například: strach, radost, přítomný okamžik etc. Práce vychází hodně z autorova subjektivního pohledu na danou problematiku, reflektuje jeho zkušenosti. Je spíše takovým zamyšlením, nežli podloženým výzkumem.
- Herectví v alternativním divadleDvořáková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-21Tato práce popisuje specifika herecké tvorby v inscenacích režisérky Kláry Hutečkové. Její autorka nejprve ukazuje, jakým způsobem se spolupráce během studií na DAMU vyvíjela, přičemž si všímá, že už v počátcích se často vymyká tradičnímu pojetí herectví jako tvorby postavy. Spolupráce vyvrcholila v roce 2016 vytvořením absolventské inscenace K majáku, do strany 73, ve které se uplatňují poznatky z dřívější práce. Stěžejní je tedy analýza této inscenace, která zkoumá způsob herecké práce a vede k definování hereckého projevu třemi typy: postava, mezi postavou a prostředníkem, prostředník. V závěru práce jsou tyto tři typy aplikovány na konkrétní příklady hereckého projevu v inscenaci.
- Hra - inspirace - improvizacePolívka, Vladimír(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-18V této práci jsem chtěl nashromáždit dostatečné množství informací a faktů o im- provizaci, abych si vzápětí mohl položit několik otázek, na které se pokouším odpovídat. Snažil jsem se nalézt historická fakta o improvizaci a propojovat je s mou vlastní zkušeností. A v rámci fenoménu improvizace se nespokojit s málem, a vyjádřit se o mém chápání této formy, jakožto člověka, který ví, jak je v tvůrčí práci zajímavé nevědět.
- Hráč proti pravidlůmErbes, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-19Tato magisterská práce se zabývá specifickými vlastnostmi her. V první části zkoumá pravidla her jako možného prostředníka proměny hráče. V další části se práce věnuje hernímu času a podrobněji prozkoumává možnosti vedení dialogu mezi hrou a hráčem. V třetí části se práce věnuje specifikám herní narace a otázce, zda je v případě her vůbec přesné mluvit o naraci jako takové.
- Imerzivní divadlo jako amplifikátor divadelnostiBrychta, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-20Cílem práce je představit specifickou divadelnost, která se vyskytuje v imerzivním divadle a to na příkladu vlastní inscenace Pomezí. Nejdříve zasazuje imerzivní divadlo do kontextu vývoje divadelního umění 20. století a pojmenovává jeho původ v digitální kultuře. Následně stopuje dynamiku triády autor – dílo – recipient především s využití teoretického aparátu Umberta Eca a tuto analýzu používá pro identifikaci specifickým momentů v interakci herce a diváka. Poslední část podrobněji představuje vznik a vybrané momenty z Pomezí a na konkrétních příkladech popisuje amplifikovanou divadelnost.
- Já herec po blokové výuce.Kožamelj, Tilen(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-18Tato práce si klade dva hlavní cíle, jichţ chce dosáhnout a které chce prozkoumat. Jednak má být encyklopedií rozličných workshopů, jimiţ jsme v průběhu našeho studia na škole prošli. Měla by mi slouţit jako uţitečná kniha do budoucna, díky níţ si snadno připomenu, co jsme během studia dělali. Druhým velkým cílem je reflexe toho, zda ze mě blokový systém výuky skutečně vytvořil herce a především, jakým hercem po dokončení této školy jsem.
- Když herec píše hruKubátová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-14Tato práce s názvem Když herec píše hru se z velké části věnuje autorskému divadlu a autorskému herectví. V práci jsem se snažila popsat tvorbu absolventských inscenací i jiných autorských inscenací, se kterými jsem se doposud setkala. Také v práci popisuji vznik hry Siegfriedova idyla, kterou jsem napsala a posléze i zinscenovala. Text hry je též součástí mé diplomové práce. Touto prací jsem si zrekapitulovala můj dosavadní divadelní život a snad jsem se i poučila do toho budoucího.
- LITERATURE vs. THEATRELam, Teng Teng Teresa(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-23In my way in approaching theatre arts and puppetry, there are a lot of people sharing with me generously their knowledge and courage. Thanks to my parents and family for letting me choose and live a second life in the age of thirties, doing something completely unknown for them and our local culture; my partner Kevin Chio for always taking good care of us in this journey and our creative careers; all my friends and colleagues both in Macao and Europe for encouraging me to be an artist and stand by me for ups and downs; all the teachers I met in my theatre creative life, Mr Chan Chu Hei and Julia Mok from Hong Kong who for a long time taught me the respectful attitude in approaching Theatre Arts even as an amateur actress; my first directing mentor Mr Kok Heng Leun from Singapore, if it were not him appearing in my life guiding me with the precious working opportunity as his student, I will never have this determination to further my study in theatre. Thanks to Mr Mok Sio Chong from Macau Theatre Culture Institute, Mr Chan Pak Tim, Mr Frank Lei for the kindest supports in my study. Grateful to the Cultural Affairs Bureau of Macao and all the jury for believing in me and grant me the scholarships to further this study in Czech Republic. Last but not least, the endless patience and supports from all my teachers, officers and lovely schoolmates in DAMU, to be surrounded in such an inspirational environment, you free my creative mind and help me to reflect and seeing life and arts in a new way, you will never know how much you influence the life of an artist who came all the way from the oriental culture. Specially thanks to Marta Ljubkova for her open-minded and endless supports during the whole research process of this thesis study; and Adam Pospíšil for giving me a kind hand in the translation from English to Czech language. The completion of this study could not have been possible without the participation and assistance of many people whose names may not all be enumerated. All their contributions are sincerely appreciated and gratefully acknowledged.
- Ludické principy v performační praxiRodriguezová, Dora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14This thesis focuses on a qualitative exploration of play and ludic principles, and their use in theatre practice, not only as a tool for audience interaction but also as a valuable dramaturgical approach towards creating narrative. The text is anchored in play theory (Huizinga, Sutton-Smith, Burghardt, and others) and in the analysis of selected topics through the method of "performance-based research" - analysis through creative process and practice - in projects Sandbox, Collective Play, and Cthulhucene.
- Proč a pro koho hrát divadloKubištová Máčiková, Adriana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-16Cílem práce je pojmenovat základní motivy pro hraní divadla z pohledu herce. V jednotlivých bodech je zde rozebírám na základě vlastní zkušenosti a místy podkládám odbornou literaturou. Jako hlavní důvod pro hraní divadla jmenuji diváka. Pojmenovávám zde jednotlivé druhy diváků dle vlastního pozorování v mém okolí. Věnuji se základnímu divadelnímu vztahu herce a diváka. Přemýšlím nad jeho možnostmi a nad možnostmi jejich vzájemné komunikace. Prostor pro odehrávání divadelní události chápu jako důležitou součást chemie funkčnosti. Jeho vliv na vztah herce a diváka a jejich komunikaci je nezměrný. Vyjmenované podkládám zkušenostmi z vlastní divadelní praxe. Celou práci zakončuji tázáním, jestli jsou tedy důvody k hraní divadla postačující.
- Rozlož mě.Vápeníčková, Karin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-15Tato bakalářská práce pojednává o rozkladu textu na divadle v kontrastu či souladu s autorčiným osobnostním a tvůrčím rozkladem během herecké studijní cesty. Teoretická východiska definovaná pojmy složenými z citací z umělecké i odborné literatury jsou pilíři, které protkávají praktické zkušenosti z divadelní praxe uvnitř studijního procesu. V průběhu se text práce rozkládá, skládá, dokládá a nakládá s informacemi tak, aby bylo nalezeno východisko a cíl výzkumu. Snaží se odhalit vztah života a konce, vztah divadla a herce, vztah práce k autorce i čtenáři.
- Svobodné tělo performera v přítomném okamžikuHorečný, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-15Smyslem této práce je reflexe vlastních výkonů zaostřená na pohybovou složku herecké a performativní práce.
- Titulky a jiné podoby psaného textu jako součást scénického znakového systémuFroněk, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14V této bakalářské práci zkoumám možnosti využití titulků jako součásti koncepčního řešení divadelní inscenace. V první části práce vycházím z divácké zkušenosti z inscenace Orlando, viděné v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka, která byla impulzem ke zformulování poznatků o vlastnostech divadelních titulků a jejich potenciálu být použity jako umělecké médium. V praktické části práce pojednávám o vlastních zkušenostech z experimentů s divadelními titulky. Skrze reflexi tvůrčího procesu své klauzurní inscenace Closed in captions poskytuji konkrétní příklady principů, v nichž jsou titulky použity jako klíčová složka. V závěru shrnu nová témata, která jsem ve své tvorbě s titulky objevil na základě sepsání této práce a určil si je jako cíle dalšího výzkumu.
- Tréma jako pojem a její psychologické a fyziologické projevyVedral, Milan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-26Tato bakalářská práce se zabývá trémou a jejími psychologickými a fyziologickými projevy. Autor se v práci zabývá trémou jako pojmem a jejími různými tvary. Dále zde rozvádí její druhy a dává je do kontrastu s blízkými termíny, jakými jsou stres, strach a nervozita. Práce se také zabývá uskutečněnými výzkumy trémy a také tím, jak trémě předcházet a jakými způsoby je možné trému léčit. V práci je také zmíněno, jaké jsou konkrétní psychologické a fyziologické symptomy trémy. Práce dále klade otázky v oblasti toho, co má společné tréma s tvorbou inscenace a se vztahy inscenačního týmu. V závěru se autor zajímá o své osobní zkušenosti s trémou a snaží se je vložit do souvislostí s teoretickou částí bakalářské práce.
- V hlavní roli divákStraub, Linda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-18Cílem práce je představit různé způsoby zapojení diváka aplikované v současné divadelní praxi. V úvodní části nastiňuji problematiku zapojení diváka ve vztahu ke konvenční divadelní praxi. Následně předkládám historický přehled významných tvůrců 20. století, kteří svou tvorbou zásadně ovlivnili dnešní vnímání možností divadelní interakce s publikem. V ústřední části práce uvádím konkrétní způsoby zapojení diváka podložené příklady z divadelní praxe 20. a 21. století. V závěrečné kapitole nastiňuji teoretickou diskuzi o interaktivním divadle v souvislosti s problematikou estetické distance.