Katedra alternativního a loutkového divadla / Department of Alternative and Puppet Theatre
Permanentní URI pro tuto komunitu
úvodní text komunity
Novinky
boční rám komunity
Procházet
Procházet Katedra alternativního a loutkového divadla / Department of Alternative and Puppet Theatre podle oponent "JIŘIČKA, Lukáš"
Nyní se zobrazuje 1 - 18 z 18
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- (De)Forming PlacesLópez Rengifo, Israel Antonio(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-25In this thesis the author reflects on the process of creation of (de)forming places; a research project around space, perception and experience that concludes with three performative installations in specific buildings: (de)formation #1:Colloredo-Mansfeld palace, (de)formation #2: the National Library in Prague and (de)formation #3: The New Stage of the National Theater of Prague, Building B. Each installation was devised in a site specific format and served as a snapshot of the research process. The installations were framed as performative, as they allowed the space to perform. Space here, is defined as a mutable entity that changes with any interaction with the people that inhabit it. The project considers the possibility of transformations of the experience of a place by the encounter between the different perceptions of one same place. (De)forming places researches the use of sensory manipulation, as a staging element, using mechanisms of sound, smell and light, that modulates the perceptual set of the audience and therefore the experience of the atmosphere of the place. In this sense the installation is performing with the audience, not only as it is constantly transforming, but also by causing transformation in the audience’s perception; the place performs, not because it changes, but because its change affects the audience. In (de)forming places project, the author states that a shift of perception is a movement in space, while questioning our positioning as spectators. We live in an environment where everything is changing, yet if everything is moving, what does it mean to be here?
- Divadelnost v rituálech původních obyvatel Severní Ameriky.Bejčková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Práce popisuje kulturu původních obyvatel Severní Ameriky v zastoupení kmenů Šajeni a Oglala Lakota, se zaměřením na jejich zvyky a obřady, v porovnání s dětskou neziskovou organizací Woodcraft, založenou Ernestem Thompsonem Setonem, které se přírodní národy, a především tato kultura, staly ideálním vzorem a inspirací. V duchu indiánské vesnice se nese i letní táboření Woodcraftu, (Ligy lesní moudrosti), v rámci kterého probíhají obřady postavené na pilířích tradičních kmenů Velkých plání. Práce se zabývá otázkami, do jaké míry jsou divadlem a celý tábor hrou v indiánských kulisách, kde je hranice jejich divadelnosti s opravdovostí a jaký může být jejich přesah do civilního, městského života.
- Divadlo teď a tadyŠuman, Domen(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-11Ve své bakalářské práci jsem se snažil pojmenovat některé aspekty své práce v rámci tří tematických okruhů: zkoušení, herectví a čas. Vycházím přitom ze tří inscenací, které jsem režíroval: Hledání všeho času, Až umřu, pusťte mi... a Svatá. V kapitole o zkoušení se zabývám přípravou na zkoušky a zkoušecí proces. Pojmenuji si tři důležité vlastnosti při zkoušení: intuici, náhodnost a inspiraci. Důležitá je myšlenka, že divadlo se nedá vymyslet, ale se musí vyzkoušet. Zabývám se také kompozicí jako nástrojem k vytvoření struktury inscenace. V kapitole o herectví pojmenuji tři herecké prostředky a to, jak se vyskytují ve třech inscenacích: monologičnost, divadelnost vs. performativita a choreografie. V poslední kapitole o čase se zabývám postdramatickým vnímáním času, kde scenický proces nejde oddělit od času diváků. Zabývám se časem performativním, kde se zabývám rytmem, který je jednou z hlavních energetických sil inscenace. V divadle je pro mě důležité téma smrti, o kterém píšu v souvislosti s časem a jeho objevováním se v mé tvorbě. Celá bakalářská práce představuje základnu pro další tvorbu, kde můžu pojmenované aspekty tvorby posunout ještě o krok dál a pracovat s novým jazykem, který se vybudoval skrz psaní teto práce.
- Divine MaterialityLovrić Krapež, Aljoša(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13The projects I have created during my studies share a common approach to exploring the potential relations between (performing) bodies and objects. This thesis delves deeper into this relation's conditions, contradictions, and possibilities, particularly when experienced in the context of playful, joyful, and pleasurable states of devising and object theatre practices. The conception of my projects, and therefore of this thesis, derives from a need to traverse the default mode of experiencing the material world conditioned by the hierarchy of senses and imagery of the (mechanical) body. Instead, my research opted for a lively and dynamic experience, trying to establish a vibrant, ecstatic, and empathic relation to materiality. Joy and pleasure as ways to relate to the all-encompassing presence of materiality. The text is structured into eight chapters, each aimed at gradually unpacking the terminological, theoretical, aesthetic, strategic, and political layers of my ongoing artistic research.
- Hudbou a rytmem k hereckému sebevědomíHavlová, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Herecké sebevědomí je pro mě energie, kterou potřebuji k pocitu tvůrčí svobody na jevišti. Práci s hudbou a rytmem vnímám jako možnou cestu k cíli. V bakalářské práci se pokusím o zmapování mých dosavadních hereckých zkušeností, pojmenování pro mě důležitých momentů během studia herectví za neustálé přítomnosti hudby a rytmu.
- Jenom jakoGajdoš, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-18Tato bakalářská práce vychází z autorova setkání se s principy kouzelnických triků a jeho dosavadní divadelní zkušenosti. Srovnává rozdíl mezi iluzí v kouzelnické show a iluzí v divadle. Zároveň ale otevírá otázku jejich propojování a vzájemného využití určitých prvků. První část porovnává tyto dva druhy iluze, a to zejména ve vztahu k divákovu vnímání. Zabývá se také otázkou, zdali může být kouzelnická show divadlem a naopak. Ve druhé části pak vybírá konkrétní iluzionistické triky a popisuje možnosti uplatnění jejich principů v divadle. Jednotlivé příklady pak demonstruje na konkrétních viděných i autorem realizovaných divadelních pracích, převážně pak na jeho absolventské inscenaci Moře klidu.
- Koncert: jiná forma divadlaJacques, Sebastian(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14Diplomová práce Koncert: jiná forma divadla argumentuje, že koncert populární hudby může být vnímán jako jeden z mnoha divadelních tvarů. Hledá paralely mezi oběma formami a s pomocí rozhovorů, příkladů a analýzou aspektů obou forem nachází způsoby, kdy do koncertu proniká divadlo, případně teatralita, a do divadla koncert a hudba.
- Memoirs, Essays and CeremoniesJordan, Wayne John(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-17This thesis is a personal reflection on the work that I made over the period of my studies at DAMU September 2017 – January 2019. It focuses on four works created by its author over four semesters. The Potato Piece, Eulogy, Before The Ceremony and The Ceremony. These works have been created in response to the question of how it might be possible to use the artist’s personal experience to create performance that engages in an experiential and intimate way with its audience. It tracks the author’s theatre-making practice over these four works as it develops from staging simple compositions with objects to exploring new forms of participatory performance that seek to find new intimacy and cross borders in the audience-performer relationship. Through a detailed description and reflection of The Potato Piece, Eulogy, Before The Ceremony and The Ceremony this thesis invites the reader to enter into the world of that process and to reflect on how each of these projects act as a stepping stone toward a more expanded practice of ‘directing’. The final chapters of the thesis look at how this work with objects (relating to things) can translate into a way of approaching working with personal material (relating to the self) and creating experience as performance by crossing the border of the audience/performer relationship (relating to others).
- Mezi divadlem a výtvarnou instalacíSceranková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27V této bakalářské diplomní práci se budu zabývat divadelní scénografii jako autonomní složkou představení. Tento princip popíšu na základě druhé absolvenstké inscenace skončí to ústa v divadle Disk v sezóně 2016/2017. V úvodu představím experimentální poezií jako základní východisko představení. To zahrnuje základní principy vizuální, fónické, konkrétní a konceptuální poezie, jakož i konkrétní metodologie vybraných tvůrců – Jiřího Valocha, Ladislava Nováka, Ladislava Nebeského a Zdeňka Barborky. Popíšu, jakým způsobem jsem tyto principy intergovali do představení. Posléze se budu věnovat filosofickým východiskům představení. V druhé části se budu věnovat využití každodenního objektu v divadle, který se v představení pohybuje na pomezí mezi rekvizitou a ready made. Uvedu paralely a rozdíly mezi využitím objektu v divadle, muzeu a galerii. V následující části se budu zabývat, jakým způsobem jsme integrovali principy installation art do představení, jakými jsou fousace, decentralizace a účast diváka. V předposlední části popíšu tvorbu Ervina Wurma, jakožto umělce, který se pohybuje mezi objektem, sochou a instalací. Budu se věnovat zejména jeho sérií One Minute Sculptures, ze kterých jsme v představení čerpali insipiraci. Dále budu analyzovat principy dekonstrukce, absence a přístupu ke slovu jako k objektu v tvorbě Jána Mančušky, která pro nás rovněž představovala důležité východisko pro vytvoření scénografie jako autonomní složky. V závěru shrnu, styčné plochy a rozdíly mezi postupy divadla a vizuálního umění a co pro mne z této zkušenosti vyplývá do budoucnosti.
- Odpovědné divadloProkop, Viktor(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Práce se zabývá vztahem fenoménu odpovědnosti k divadlu. Autor se v ní věnuje morální etice a snaží se zachytit její nejdůležitější aspekty, které ovlivňují i divadelní tvorbu. Dělá tak především s přihlédnutím ke koncepcím etiky životního prostředí. Následně navrhuje možné rozlišení tří druhů odpovědnosti a zamýšlí se nad tím, jak může vypadat odpovědná divadelní tvorba. Na základě zkušenosti ze zkoušení absolventské inscenace Pláž pak reflektuje problematické oblasti odpovědnosti v tvorbě, jež se vyjevují v praxi.
- Politics of Performativityde la Mare, Bria Caitlin Louise(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-19Politics and Performativity is an exploration of theatre’s ability to act as a tool for socio-political change. The foundations of this text will be laid upon the performance/exhibition Popaganda; the final, thesis project created by a team of students from the Academy of Performing Arts in Prague, opening for three days in September 2018 in an empty building in central Prague. Popaganda was a practical experiment which attempted to decipher which conditions might be necessary for a performative act to transform into a agent of socio-political change. Through considering key theories such as artistic activism, ethical spectacle and cognitive shock alongside the results of Popaganda, this text will aim to outline potential conditions for performativity to impact political change. Politics and Performativity will introduce the work of Popaganda and then consider three key elements of the performance; it’s content acquired through appropriation, the effect on the audience achieved through cognitive shock and its potential to effect change through a /consumer/product relationship. These focused topics will provide an opportunity to consider how Popaganda may have impacted some form of concrete change as well as how these elements may be improved and used in other conditions and situations of performativity.
- Ready vs. Raw - Do we ever arrive?Gunnarsdóttir, Snæfríður Sól(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13In this thesis I will analyse and go through my motivations and methods of working within the frame of the everyday in my performances, using its familiar structures and ways and twisting them to find new perspectives and creativity within our social reality, making the familiar strange and the strange familiar. I explore what it is that makes us find some things more convincing as truth than others, by comparing together the aesthetics of truth and the aesthetics of fiction, and connecting that to my own work through examples. During my masters studies I experimented with using the formats of cooking and guided tours as dramaturgical frames throughout couple of different performances and projects. Even though these two formats dont seem to have very much in common, I used both of them as a frame to explore similar themes, playing around with notions from process theory, questioning the logics and thoughts we connect to time, efficiency, readiness and destinations. I go through my preferred ways of working with mundane everyday places and audience participation, and analyse how these different social structures of cooking and guided tours affected those ways. I list the tools and working methods I developed through this research and go through my inspirations during the process, connecting my themes and thoughts to artists and theorists working with similar approaches or themes.
- Réžia v nehierarchických skupináchPoliak, Roman(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-19Cieľom tejto práce je reflektovať, pomenovať a kategorizovať stratégie a mechanizmy, ktoré spolu so svojimi spolutvorkyňami a spolutvorcami uplatňujem v kolektívnej tvorbe performatívnych diel. Ide o uvažovanie nad rolou režiséra, poťažmo nad funkciou réžie v skupinovej, nehierarchickej tvorbe. Vlastné skúsenosti zo skupiny Unkulunkulu, a najmä z performance escapescapescape konfrontujem s tvorbou českých, slovenských a svetových skupín, ktoré pracujú metódami devising a kolektívnej tvorby. Veľký dôraz pri tom kladiem na priateľstvo, ako alternatívnu silu organizácie skupiny, oproti opresívnemu patriarchálnemu hierarchickému modelu. Výsledkom nemá byť nová „metóda“, ale pomenovanie inak skrytých, intuitívnych procesov. V závere rekapitulujem skúsenosti, otázky a riziká, ktoré so sebou takáto prax nesie.
- Společné prvky v tvorbě narativu loutkové inscenace a počítačové hryBártová, Johana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-13V této diplomové práci budu porovnávat dvě umělecká odvětví. Loutkové divadlo a klikací adventuru. Nejprve ve stručnosti popíši historii počítačových her a jakým způsobem se dostali do bodu, kdy se náhle začínají potkávat s divadelní tvorbou. Poté na základě analýzi čtyř divadelních inscenací, na kterých jsem se spolupodílela, nebo stále spolu podílím, popíšu několik postupů, pokusů a principů, které jsme se pokusili z klikací adventury přenést do divadelní inscenace. Dále se pak pokusím vymezit pojem loutková adventura a popíši několik principů díky kterým se loutková adventura může loutkovou adventurou stát. Na závěr v krátkosti popíši také další tři inscenace mladých tvůrců do třiceti let, u kterých jsem zjistila, nebo měla po shlédnutí pocit, že principy loutkových adventur naplňují.
- V černé a bílé krychliŠatrová, Valentýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14Tato bakalářská práce se zabývá souvislostí divadelní dramaturgie a kurátorství, úvahami nad jejich společnými znaky a jejich využitím v kulturních institucích. V první části autorka uvažuje nad souvislostmi těchto dvou oborů a popisuje roli dramaturga/kurátora při tvorbě dlouhodobé vize institucí i v krátkodobých projektech (inscenacích, výstavách a dalších událostech). V druhé části se autorka věnuje popisu své vlastní zkušenosti v roli dramaturgyně/kurátorky při tvorbě konceptu nezávislé galerie v Jičíně. Představuje tak kulturní i historický kontext této tvorby a své vlastní dramaturgicko-kurátorské úvahy a rozhodnutí, ke kterým dospěla.
- Všechna jitra světaKolman, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-16Diplomová práce se zabývá analýzou díla Všechna jitra světa v jeho literární, filmové a divadelní formě. Cílem práce je přiblížit čtenáři životy slavných francouzských umělců a hráčů na violu da gamba, jako byl Sainte-Colombe, či Marin Marais a zároveň popsat rozdíly mezi románem, filmem a autorskou tvorbou. Důraz je kladen především na propojení hudební a divadelní složky. Teoretická část práce se zabývá historickým a politickým kontextem, charakteristikou umělecké tvorby v době baroka, popisem postav a rozborem jednotlivých děl. Praktická část se věnuje divadelní inscenaci, která představuje autorskou tvorbu na motivy rozebíraného díla, a jejímu propojení s částí teoretickou.
- Zpřítomnění, otevření a sebekontrola na jevištiBerecková, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Práce je koncipována jako reflexe od studia na Janáčkově konzervatoři až po absolventskou inscenaci ADA. Mapuje především práci s emocí na jevišti, jejím otevíráním, spouštěním, uchopováním, vývojem v rámci dramatického oblouku, pociťováním v rámci různých divadelních žánrů a následným uzavíráním emoce. Práce je psána spíše jako osobní výpověď a mapuje osobní tvůrčí vývoj.
- Zvuk jako výrazový prostředek herceŠvédová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-29V první části své absolventské práce reflektuji svoji uměleckou cestu od hereckých počátků, přes studentskou skupinovou divadelní práci, až k postupnému přechodu k samostatné autorské činnosti, kde více vystupuji jako performer a hudebník. V druhé kapitole se zaobírám svoji předchozí hudební a performerskou praxí, která mne připravila na samostatnou tvůrčí práci. V třetí, nejobsáhlejší části, se věnuji svému absolventskému projektu s pracovním názvem Stroj vedoucí. Zabývám se jak technologiemi, které v projektu užívám, historickým vývojem i kontextem, tak otázkami, které mi přicházely do cesty v průběhu tvoření.