Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "MARTÍNKOVÁ, Nina"
Nyní se zobrazuje 1 - 12 z 12
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Cestou dramatické výchovy (nejen) k výtvarnému cíliOsvaldová, Božena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-05-31Diplomová práce se věnuje především hledání pedagogické cesty k výtvarné dramatice. Autorka popisuje své vlastní hledání a přiklání se k variantě dramatických aktivit coby cestě k výtvarné výpovědi. V první části diplomové práce jsou popsána dosavadní teoretická poznání dotýkající se osobní zkušenosti učitelky, ale i širší rozhled po poli výtvarné dramatiky vůbec. Jsou zde popsána strukturální východiska výtvarné dramatiky, která byla zároveň ověřována v praxi. Jsou zde naznačeny též další možné cesty výtvarné dramatiky, které by měly zároveň rezonovat v povědomí o oboru. Druhá část je pak věnována především čtyřem výtvarně dramatickým celkům, které autorka DP vyučovala a prožila se svými žáky na Základní umělecké škole Klementa Slavického v Praze 5 – Radotíně. Je zde zaznamenán postup práce krok po kroku a v závěru každého dílčího úkolu je zahrnuta i menší reflexe. Větší reflexe pak také následuje po každém ze čtyř výtvarně dramatických celků. Z uvedených čtyř celků je také vidět, jak se celkově posouval náhled autorky na pedagogickou práci. S každým dalším výtvarně pedagogickým celkem se nejen rozšířila paleta výtvarných i dramatických metod, ale celkově prohloubil vhled do tématu jak konkrétního projektu, tak i celkově do tématu výtvarné dramatiky. U některých úkolů je přiřazeno několik konkrétních výtvarných výstupů v podobě fotodokumentace, které z práce vznikly.
- Dramatická výchova a slovo. Jak vést (děti) k umění používat slova.Klárová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Tématem této práce je slovo v procesu divadelně dramatické tvorby s dětmi a mladými lidmi. Zabývá se otázkou, jak vést děti k umění používat slovo na jevišti. Teoreticky se opírá o základní poznatky a pojetí slova z pohledu lingvistiky a psychologie, ale i uměleckých disciplín, které se slovem pracují, tedy literatury, dramatu a divadla. Dále se práce věnuje vztahu slova a improvizace jako klíčové metody vedoucí k pochopení hodnoty a postavení slova na jevišti. Z praktického hlediska je práce založena na zkušenostech s vedením studentů osmiletého gymnázia.
- Dramatická výchova na ZŠ sv. VoršilyNováková, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-06Diplomová práce je zaměřena na postavení předmětu dramatická výchova (dále i DV) v kurikulu ZŠ sv. Voršily v Praze. Ústředním cílem práce je především popsat a reflektovat zavedení dramatické výchovy na této ZŠ a ukázat to na příkladu práce v konkrétních podmínkách výuky na 2. stupni v časovém rozpětí školního roku 2016-2022. V teoretické části jsou přiblížena konkrétní teoretická východiska pro výuku dramatické výchovy. Praktická část popisuje a reflektuje průběh výuky včetně konkrétních aktivit, reflexe žáků i reflexe pedagogů. Dílčím cílem práce je pak vytvoření nového školního vzdělávacího programu (dále ŠVP) pro výuku dramatické výchovy na škole sv. Voršily v Praze a to vzhledem ke změnám rámcového vzdělávacího programu RVP ZV 2021. Závěr práce se zabývá a celkově reflektuje působení předmětu dramatická výchova i osobnosti autorky na ZŠ sv. Voršily včetně argumentů pro další zařazení dramatické výchovy do kurikula i s vizemi jejího dalšího uplatnění v rámci ostatních výukových předmětů. Práce je vypracována podle citační normy APA.
- Hodnocení uměleckého přednesu věkové kategorie 15-18 letHadravová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-05-28Záměrem diplomové práce bude systematicky pojmout práci porotce přednesu recitátorů ve věkové kategorii 15 až 18 let – zhodnotit její specifika a uvést ji do současného kontextu, jelikož publikace podobného zaměření jsou již několik desítek let staré. Snaha o aktualizaci náhledu bude realizována díky osobním rozhovorům s porotci a reflexí autorčiny vlastní porotcovské a interpretační zkušenosti s použitím relevantní odborné literatury.
- Inspirace výtvarným uměním pro dramatickou výchovuNajbrtová, Martina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01Diplomová práce se zabývá inspiračními podněty výtvarného umění pro výuku dramatické výchovy. Úvodní teoretická část se věnuje rozboru výtvarného umění a pojmenovává, v jakém rozsahu je výtvarné umění schopno obohatit tvorbu dramatické výchovy. Prostor je zde částečně věnován metodice, jakou formou s inspiračním materiálem při hodinách dramatické výchovy vhodně zacházet i co je schopen nabídnout jednotlivým věkovým skupinám. V praktické části obsahuje návrhy pro realizaci lekcí dramatické výchovy, které se vztahují ke konkrétním výtvarným dílům anebo souborům výtvarných artefaktů V závěru zmiňuji i přínos tématu, jako nabídku pedagogům dramatické výchovy, kteří hledají nové inspirační zdroje pro výuku dramatického oboru.
- Osobnost hlasového pedagoga - jeho příprava a předpoklady pro vykonávání profesePecharová, Terezie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-08Diplomová práce se zabývá osobností hlasového pedagoga, jakožto odborníka na práci s hlasem dětí i dospělých. Hlavní snahou práce je zmapovat jeho teoretickou i praktickou vybavenost a současné možnosti vzdělání, které jej kvalifikují k výkonu jeho profese. Práce též nahlíží obecné cíle hlasové výchovy ve vztahu k výchově zpěvní a mluvní, vymezuje pole působnosti hlasového pedagoga a navrhuje optimální způsob jeho přípravy k povolání.
- Přednes s pubescenty na základní umělecké školeŘíčařová, Jitka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01Diplomová práce ?Přednes s pubescenty na základní umělecké škole? má za cíl čtenáře seznámit v teoretické části nejprve se specifikami vývojového období puberty z několika úhlů pohledu a to z pohledů biologie člověka, psychologie a sociologie. Po tomto širokospektrálním popisu následuje část zabývající se prací s pubescenty v hodinách dramatické výchovy na základních uměleckých školách. Podrobněji se pak teoretická část věnuje problematice přednesu s pubescenty a to opět z několika hledisek: jak probíhá přednes s pubescenty, co u nich rozvíjí, jaké volí umělecké texty, jak s nimi pracují, jak je interpretují a veřejně prezentují. Navazující praktická část popisuje celoroční projekt uskutečněný se skupinou pubescentů v hodinách přednesu na základní umělecké škole. Skrze přednesovou práci tak projekt odhalil stěžejní témata zkoumaných pubescentů, dále se zaměřil zejména na odlišné vnímání dívek a chlapců. Výsledkem praktického projektu byla tvorba a realizace inscenace divadla poezie, které lze vnímat jako jejich generační výpověď.
- Role představy, fantazie a imaginace v psychosomatickém pohledu na hlasKoderová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-01-07Předložená diplomová práce se zabývá využitím představy, fantazie a imaginace v tvorbě přirozeného hlasu. Práce je rozdělena do pěti základních kapitol, ve kterých se postupně poukazuje na propojení fyzického těla s psychickými procesy a zdůrazňuje se význam tvorby obrazů při výchově k hlasu. První kapitola se věnuje oboru hlasové výchovy, odkazu její historie a filozofie a uvádí specifika hlasotvorných procesů. Druhá kapitola představuje obor psychosomatiky od jejích počátků v medicíně až po její aplikaci v oboru výchovy hlasu a přibližuje vznik hlasových poruch. V třetí kapitole jsou vysvětleny pojmy představa, fantazie a imaginace a zároveň je popsána jejich role v hlasové výchově. Čtvrtá kapitola se zabývá dětmi ve třech věkových obdobích a také dětmi se specifickými potřebami. Tento teoretický přehled je zužitkován v poslední, páté kapitole, která předkládá konkrétní příklady práce s obrazotvorností v hlasové průpravě dětí v těchto skupinách. Tato diplomová práce přináší jak teoretický základ psychosomatické metody práce s hlasem, tak i příklady aplikací v konkrétní situaci.
- Storytelling a jeho možnosti v dramatické výchověKáňová, Žaneta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-10Předkládaná diplomová práce Storytelling a jeho možnosti v dramatické výchově se pokouší o uchopení storytellingu jako svébytné umělecké formy. První část práce se zaměřuje na vymezení storytellingu prostřednictvím dostupných, zejména zahraničních informačních zdrojů. Pohlíží na vypravěče v kontextu literární teorie, divadelní vědy a storytellingu. V neposlední řadě pak storytelling zasazuje do oblasti divadelního umění a pokouší se o interpretaci odpovědí na otázky, které byly položeny vypravěčům sdružení Storytelling o.s. Druhá část práce je věnována pojetí storytellingu v pracích Winifred Wardové, Violy Spolinové a Rivese Collinse, významných osobností dramatické výchovy.
- Výtvarně-dramatické dílnyHabrychová Koutová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-01-15Výtvarně dramatická dílna v tomto pojetí se zaměřuje na studenty středních škol a čtyřletých gymnázií. Čerpá své zdroje z několika oblastí. Těmi jsou: zvolená literatura, jejíž volba se odvíjí od probírané látky v hodinách českého jazyka a literatury daného ročníku SŠ; výtvarno, které se zde objevuje ve dvou rovinách - jako inspirace, vzatá z jedné etapy dějin umění shodné s literaturou, a jako samotná tvorba prostřednictvím technik výtvarného umění (nejčastěji moderního a současného) a v neposlední řadě postupy dramatické výchovy, které určují základní stavbu celé dílny. Jeden z hlavních cílů přitom je zmírnit důsledky krize výtvarného vyjadřování projevující se v období dospívání.
- Vzájemné propojování dramatické a výtvarné výchovyBlažková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-06V diplomové práci se věnuji tématice propojování výtvarné a dramatické výchovy. Toto zaměření orientuji na praktické ověřování funkčnosti propojení obou oborů v přípravném výtvarném ročníku na ZUŠ, který jsem realizovala během dvou let. V úvodní teoretické části přibližuji obor výtvarné výchovy a jeho principy, pojmenovávám jeho limity a vymezuji vzájemný vztah oboru výtvarného s oborem dramatickým. V praktické části popisuji průběh výtvarně-dramatických lekcí inspirovaný třemi literárními předlohami. Cílem diplomové práce je poskytnout ukázku cesty, kterou lze pomoci dramatické výchovy řešit hendikepy výtvarného oboru.
- Zdroje inspirace pro hereckou výchovu na základní umělecké školeMaděryč, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-05-31Práce se zabývá dětským dramatickým projevem v kontextu dramatické výchovy. Mapuje způsoby práce v různých druzích dramatické výchovy a zaměřuje se na literárně-dramatický obor na základní umělecké škole, kde je estetické a umělecké působení na žáky nezbytnou součástí dramatickovýchovného procesu. Jedním z prostředků, který k dosahování dramatických a uměleckých cílů směřuje, je herecká výchova. Za metodologický základ herecké průpravy pro žáky dramatické výchovy je obecně považován Stanislavského systém herecké výchovy zohledňující vývojová specifika dítěte. Na hereckých technikách Michaila Čechova a Jerzy Grotowského jsou naznačeny možnosti, jak metodiky, které na Stanislavského systém tvůrčím způsobem reagovaly, mohou posloužit jako inspirace při práci s dětmi na rozvoji jejich divadelních dovedností. V závěru je jako jedna z možností současného eklektického přístupu k této problematice nastíněna metodika Václava Martince.