Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "KUBICA, Petr"
Nyní se zobrazuje 1 - 18 z 18
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autentický paradoxKošař, Lumír(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Práce nahlíží požadavek hodnoty autenticity perspektivou proměn, kterými podle teorie post-autenticity tento pojem v současné mediální krajině prochází. Práce je rozdělena do tří částí. V té první se zajímám o výklad pojmu autenticita perspektivou převážně antropologických a sociálních disciplín. Zajímám se, jakým způsobem, se konstruují představy o autenticitě obrazů dokumentujících realitu. Ve druhé části představím teorii post-autenticity. Vycházím z práce s odbornou literaturou a prameny. Výchozí perspektivu mi tvoří teorie post-autenticity britské digitální antropoložky Jay Owens a výzkum strategií autenticity české digitální antropoložky Marie Heřmanové. V poslední části práce přicházím s vlastní teorií autentického paradoxu a režijní metodou, která s tímto paradoxem může vědomě zacházet při natáčení tzv. dokumentárních filmů.
- Autoportrét v dokumentárním filmuMichal, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-01-24Práce se věnuje filmům, do kterých vkládáme vědomě a cíleně svůj otisk. Volně pojmenovává žánr autoportrétu za pomoci výtvarného umění a literatury hledá paralely v dokumentárním filmu. Reflexe tří dokumentárních autoportrétů a rozhovory s jejich autory – Adam Oľha, Paweł Łoziński a Marek Kuboš – zkonkrétňují autorský proces, úvahy, dilemata a úskalí nad vznikem takto osobních filmů.
- Bathory - film o filmuKadeřábek, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-10-06Film o natáčení nejdražšího českého filmu v režii slovenského režiséra Juraje Jakubiska, který svým vizuálním pojetím zaujal v šedesátých letech přední místo v evropské kinematografii
- CERN neboli Továrna na absolutnoSacher, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-05-31CERN neboli Továrna na absolutno je satiricko-dokumentární snímek o největším hadronovém urychlovači na světě (LHC), který se nachází pod švýcarsko-francouzskými hranicemi. Pomocí urychlovače chtějí vědci simulovat situaci krátce po tzv. Velkém třesku a získat tak základní informace o složení hmoty a odhalit poslední záhady vesmíru. Před pozadím prvního spuštění LHC v září 2008 se v úvodní části časosběrného dokumentu zabýváme hned několika závažnými momenty, jako je historický popis instituce CERN, vysvětlení experimentů a očekávaných výsledků, vylíčení technologické náročnosti projektu apod. V neposlední řadě se zmiňujeme o rizikách lidské hybris. Tento unikátní dokumentární snímek vznikl jako absolventský snímek pražské FAMU (katedry dokumentární tvorby) a je koncipován jako časosběrný projekt.
- Dokudramatické aspekty seriálové tvorby Československé televize v období sedmdesátých a osmdesátých letKohoutová, Rozálie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-10-08Diplomová práce zkoumá žánr dokudrama využívaný komunistickou propagandou v období tzv. normalizace. Popisuje úlohu Československé televize v období pražského jara a její následný význam pro režim ustanovující se po roce 1968. Z hlediska dokudramatické formy, historického obsahu a manipulace s fakty jsou nahlíženy tři seriály vzniklé během tohoto období: Třicet případů majora Zemana Gottwald Povstalecká historie Zaměřuji se hlavně na vztah historických faktů a dokudramatického zpracování a v kapitole Závěr se zamýšlím nad všeobecným významem televizní tvorby pro vytváření historie a novodobých mýtů.
- Filmy Nicolase Humberta a Wernera PenzelaKrusová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-10-06Práce se zabývá společnými filmy německých filmařů Nicolase Humberta a Wernera Penzela, především jejich díly Step across the Border (Krok přes hranici, 90 min., 1990), Middle of the Moment (Uprostřed okamžiku, 80 min., 1995), instalací Three Windows (Tři okna, 1999), příp. filmem Why Should I Buy a Bed When All That I Want Is Sleep? (Proč bych měl kupovat postel, když jediné co chci, je spát?, 55 min.,1999) a jejich posledním filmem Lucie et maintenant (Lucie a nyní, 85 min., 2007). Její součástí je i rozhovor s Nicolasem Penzelem.
- Fragmenty příběhu komeniaCulková, Andrea(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-05-31Práce mapuje existenci klíčových národních dodavatelů učebních pomůcek pro školy v Československé socialistické republice v letech 1953 až 1993 - národního podniku Učební pomůcky a posléze národního podniku Komenium. Soustředí se zejména na oblast školních filmů a filmové technologie pro školy obecně. S využitím archivních materiálů a rozhovorů s bývalými zaměstnanci a spolupracovníky Komenia je v práci rekonstruován proces vzniku a distribuce školních filmů a zhodnocení jejich využití v praxi škol. Většina filmů z produkce Komenia (v produkci Komenia vzniklo cca 1000 školních filmů) není Národním filmovým archivem zatím zpracována, tudíž je nepřístupna studijním a vědeckým účelům. Několik archivem zpracovaných filmů je pak v práci dokumentováno.
- Hanka Kastelicová jako klíčový decision-maker HBO Europe pro oblast dokumentárního filmuČápová, Zora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-01-23Práce zkoumá jak HBO Europe formuje dokumentární filmy, které tam vznikají a zaměřuje se na současnou praxi při vzniku dokumentů a představy o tom, jaký dokumentární film je vhodný pro HBO.. V úvodu stručně pojednává o historii HBO, důvodech, proč se HBO rozhodla začít s vlastní originální produkcí a expanzí do Evropy. Dále kontextualizuje a . vysvětluje pojem “quality TV” a jeho spojení s HBO prostřednictvím sloganu It's not TV. It's HBO. Klíčovým východiskem práce je analýza působení Hanky Kastelicové jako významného decision makera v oblasti dokumentární tvorby HBO. Práce je postavená na hloubkových polostrukturovaných rozhovorech vedených s Hankou Kastelicovou v období březen, červen a srpen roku 2023, která již více než jedenáct let pracuje v HBO na velmi vlivné pozici vice president of documentaries. Na příkladech tří vybraných dokumentárních filmů, které Hanka Kastelicová zaštiťovala, práce ukazuje povahu současné praxe v oblasti dokumentární produkce HBO.
- Hledání podoby Filmového družstva, verze 2.0Reichová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-10-04Tato diplomová práce s honosným pracovním názvem Filmové družstvo, verze 2.0. je výstupem mých dva roky trvajících rešerší vedených za účelem založení družstevního subjektu. Vycházím z obecně kladného vnímání současného družstevnictví ve světě, ale svůj výzkum aplikuji na specifickou situaci v České republice. Ta má za sebou sice barvitou družstevnickou historii během období tzv. první republiky, ale současný přístup k družstevnickému modelu je celkově negativní, především kvuli neblahé roli kolektivizace v druhé polovině dvacátého století. Právě z tohoto důvodu se zaměřuji na české případy, historické i současné. Historie filmového družstevnictví u nás ale zatím neexistuje, byli bychom jejími průkopníky a tak ve své práci hledám modely minulé i současné z jiných odvětví, které by pro to filmové mohly být podnětné. Svou práci končím inspirací z alternativních modelů uvažování nad světem, kde finance nejsou hnacím modelem, ale pomocníkem k lepšímu světu.
- Ideologie z obrazovkyBystřičan, Ivo(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-10-06Diplomová práce analyzuje reality TV formáty České televize z hlediska ideologií, které v nich jsou obsaženy. Na základě intuitivního metodologického přístupu Teuna A. van Dijka zkoumá, jaká sociální realita, témata, hodnoty a společenská východiska jsou implicitní či explicitní v těchto dokumentárních seriálech a co mimo svá manifestní témata reprezentují.
- Jedenáct tváří Jana Gogoly ml.Rendl, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-10-06Práce obsahuje jedenáct kapitol, kde každá nějakým způsobem charakterizuje Jana Gogolu ml. a každá zvlášť nějak určuje jeho tvůrčí ideje. Děje se to skrze metaforu fotbalového utkání, kdy Jan Gogola je se svými postavami, filmy, jak sám sobě spoluhráčem, tak také protihráčem. Dává góly se svými situacemi stejně, jako občas okopává svým protivníkům kotníky. Jan Gogola ml. tak ztělesňuje jednu etapu Katedry dokumentárního filmu na FAMU, kdy častokrát stojí jako odrazová plocha mezi pedagogickou činností profesora Karla Vachka a mezi studenty, na které při svých seminářích uplatňuje psychologickou metodu toho, že každé dílo musí být svébytně spjaté s autorem filmu.
- NewspeakSacher, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-05-31Newspeak neboli Konec srosumitelnosti je filozofující esej. Vzdáleně navazuje na moji bakalářskou práci Krásný nový svět z roku 2005, která se zabývala rolí informací a reklamy v postkapitalistické společnosti. Původně jsem chtěl osvětlit neoliberalistický základ postkapitalismu, což by se bývalo dalo dobře odstartovat právě probíhající řeckou krizí europrostoru, ale pak mne zarazil zásadní rozpor mého úmyslu: vše, co jsem o Řecku a o krizi věděl, jsem věděl z médií, tedy nevěděl jsem vlastně nic. Ale psát jsem chtěl o skutečnosti. A hned vzápětí jsem si uvědomil, že i všechno ostatní, co jsem si do té doby nastudoval, všechny ty informace o ekonomii, liberalismu, kapitalismu, neoliberalismu etc. mi byly zprostředkovány pouze mediálně. Nic nebylo skutečně ve mně. To už mi bylo jasné, že mediálně dnes probíhá skoro všechno, že jde o jakési globální odcizení od reálného světa, kterému nemohu zabránit. A to už jsem věděl, že svoje téma zásadně změním. Pochopil jsem, že svět, ve kterém žiji, je napaden jakousi reálnou variantou nihilismu - reálnou, protože to jsem najednou přímo fyzicky cítil, že v takovém světě jsem. A pak už to šlo ráz na ráz: literatura, kterou jsem si musel načíst, byť zase skrz médium knihy, mi musela objasnit problematiku nihilismu. Začal jsem si číst Nietzscheho, pak existencialisty, Camuse, až jsem se dostal k postmodernistům, ale něco mi začalo vadit. Hned mi bylo jasné, že mi chybí kontrast. Postmodernisté byli sami obětí medializovaného světa, nevěřil jsem jejich nadsázce. Tak jsem se vrátil k tomu, co nejvíc jako realita vypadalo, k empirické vědě, k psychologii, sociologii, neurologii, samozřejmě jen k vybraným aspektům. Ale to už jsem byl sám dávno zachvácen virem nihilismu: viděl jsem, že vše je jenom konstrukt, za kterým není nic. A nakonec mi došlo, že tady musí jít pouze o mně, protože jenom moje vlastní existence mi dává jakž takž reálnou evidenci. Tedy snad. Doufám. Vybral jsem si proto formu cesty, jakousi odysseu, a znázorňovací metodu tance. Tu jsem si vzal od Nietzscheho. A začal jsem psát. A objevil jsem si konečně Baudrillarda. Ten to všechno věděl. Ten věděl o agónii reálného světa. Ten věděl, že média jsou naše smrt. Ale to už mne nemohlo ovlivnit. Byl už jsem na cestě. Na cestě za sebou - za ztraceným světem. A o tom to je.
- Odvrácená strana vyspělé společnostiStocklassová, Greta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Diplomová práce Odvrácená strana vyspělé společnosti s podtitulem Dokumentární hodnota filmů Rubena Östlunda se zabývá filmy Rubena Östlunda a jejich dokumentárním svědectvím o západní Evropě na začátku 21. století. Dva Östlundovi mezinárodně úspešné filmy (Hra, 2011 a Vyšší moc, 2014) jsou rozebrány z hlediska jejich ústředních témat, jejich specifické filmové řeči a metodice režiséra a jeho štábu při jejich vzniku. Dále jsou zasazeny do tehdejšího politického kontextu, diváckého a kritického přijetí a následné společenské debaty. Na závěr je diskutována jejich dokumentární výpovědní hodnota o dnešní době.
- Situace - nejistota - překvapení aneb malá zkušenost s velkým drakemKrálová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-10-10Již před dvěma lety jsem se rozhodla, že téma mé diplomové práce na FAMU by mělo souviset s mým absolventským filmem. Rozhodnutí mělo několik důvodů, které se níže pokusím vyjmenovat. Navíc nesouhlasím s názorem, že psaním (také) o vlastním filmu
- Ticho v dokumentárním filmuFoukal, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-10-06Název textu pravděpodobně asociuje kategorizaci "momentů" ticha v různých dokumentárních filmech. Představujeme si akustické tcho, které interpretuje různým způsobem filmový obraz: Ticho jako kontarpunkt. Ticho jako drama. Ticho jako smrt. Ticho jako očekávání. Ticho jako rozměr času.
- When The Show! is OverBláhovec, Bohdan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-10-04Práce je analytickou příkladovou studií absolutoria na příkladu vlastního filmu Show! a reflexe jeho efektu s odstupem tří let od premiéry.
- Žena, matka, režisérkaTara, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14Zahraniční studie potvrzují, že ačkoliv je poměr absolventů a absolventek filmových škol přibližně stejný, filmů režírovaných ženami je výrazně méně. Ženy a muži nemají ve filmovém průmyslu stejné podmínky, a společnost tak přichází o příběhy vyprávěné z perspektivy žen. Jedním z významných faktorů v kariéře režisérek je míra podpory jejich tvůrčí činnosti po založení rodiny. Tato životní zkušenost proměňuje jejich pohled na svět i filmový průmysl. Některé ženy změní své životní priority a od tvorby upouští, v jiných mateřství akceleruje chuť a vůli se společensky angažovat. Na základě rozhovorů s aktivními režisérkami dokumentárních filmů, žijícími v České republice, jsou definovány výzvy, se kterými se režisérky potýkají v období raného rodičovství a rodičovské dovolené, a popsány jejich individuální strategie slaďování role umělkyně a matky. Záměrem práce je popsat možnosti podpory kariéry režisérek, iniciovat diskuzi a institucionální změnu.
- Zobrazování ostravského regionuŘezníčková, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-10-10Tato teoretická práce se snaží zachytit první filmové pokusy o zaznamenání ostravského regionu a další jeho vývoj. Kromě kinofikace a nástupu televizního studia Ostrava se práce okrajově zabývá také výtvarnou, fotografickou a divadelní oblastí, neboť všechny tyto směry umění se na Ostravsku silně prolínají.