Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "MAREŠ, Vlastimil"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 23
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Carl Nielsen - Klarinetový koncert z pohledu interpretaVenyš, Irvin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-25Magisterská práce s názvem Carl Nielsen - Koncert pro klarinet z pohledu interpreta, se zabývá jak už název napovídá interpretačními problémy, které mohou vyvstat při studiu Koncertu pro klarinet a orchestr Op. 57 Carl Nielsena. Toto, jak technicky, tak výrazově náročné dílo jsem s přestávkami studoval po dobu delší než ? li dva roky. Vzhledem k času strávenému nejen praktickým, ale i teoretickým studiem jsem měl možnost nástrahy skladby postupně odhalit, následně důkladně řešit a posléze výsledky ověřit v koncertní praxi. V kapitole ?Původ koncertu? poukazuji nejen na okolnosti vzniku koncertu, ale zároveň na hudební vlivy pod kterými byl koncert komponován.
- Dechové trio v tvorbě českých autorů 20. stoletíVaňková, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-08Magisterská práce s názvem Dechové trio v tvorbě českých autorů 20. století podrobně pojednává o čtyřech významných českých dílech pro dechové trio: Ervín Schulhoff - Divertissement pro hoboj, klarinet a fagot (1927), Bohuslav Martinů - Čtyři madrigaly pro hoboj, klarinet a fagot (1937), Iša Krejčí - Trio ? divertimento pro hoboj, klarinet a fagot (1935) a Klement Slavický - Trio per Oboe, Clarinetto in B e Fagotto (1937). Kapitoly obsahují jednak životopisy skladatelů, jejich inspirační zdroje a podněty, jednak podrobné interpretační rozbory jednotlivých dechových trií, s přihlédnutím k originálnímu přínosu českých skladatelů evropskému neoklasicismu. Práce je doplněna o soupis dalších českých dechových trií 20. století. Příloha obsahuje partitury čtyř rozebíraných děl.
- Faktory ovlivňující zvuk klarinetuDvořák, Leo(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06Tato diplomová práce se zabývá faktory ovlivňující klarinetový zvuk. V několika kapitolách popisuje a srovnává různé metody, které mohou vést ke zlepšení výsledné kvality zvuku při hře na klarinet. V práci je popsáno, jakým způsobem může ovlivnit zvuk nástrojové vybavení, respektive klarinetová hubice a plátek, na co je dobré se zaměřit při jejich výběru a jak můžeme plátky upravovat a dále s nimi pracovat. Dále práce obsahuje konkrétní postupy a rady, které používají světoví klarinetisté při tvorbě požadovaného zvuku. Jsou zde diskutována a podrobně rozebrána témata o správném klarinetovém nátisku, postavení jazyka a dýchání. Jednotlivé kapitoly obsahují několik názorů a informací od vícero klarinetových osobností.
- Fenomén Milan Kostohryz - interpret a pedagogŽitný, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato písemná práce je shrnutím velmi obsáhlé kariéry českého hudebního interpreta a pedagoga Milana Kostohryze (1911-1998). Zasloužil se významně o vznik nových skladeb, znovuoživení historických instrumentů, vývoj nových nástrojů, revizi řady starých kompozic a vychoval několik desítek vynikajících hráčů. Jeho činnost měla mezinárodní přesah a nemalý ohlas. Práce je zpracována tématicky na základě dochované písemné pozůstalosti s částečným využitím osobních vzpomínek pamětníků a rodiny, několika málo veřejných literárních pramenů a dochovaných zvukových záznamů.
- Iwan Müller - fenomén klarinetové hry 19. stoletíBerdnikov, Yury(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-07Diplomová práce je zasvěcena životu a tvorbě klarinetisty Iwana Müllera a je snahou zařadit klíčové kapitoly vývoje klarinetu do umělecko-společenského kontextu. Historická část práce se zaměřuje na otázky vzniku a vývoje tohoto hudebního nástroje, zejména na nástrojové reformy Iwana Müllera a jejich význam. Obsahuje také popis klíčových modelů klarinetu, které se objevovaly v průběhu posledních tří století. Dále se práce zabývá životem Iwana Müllera a na základě dostupných zdrojů popisuje jeho přínos jak v inovativní, tak i v interpretační rovině. Práce obsahuje seznam dostupných děl, složených Iwanem Müllerem. Součástí práce je také popis jeho Školy hry na nový klarinet a altový klarinet a přehled vybraných skladeb.
- Klarinet a jeho žánrová všestrannost v hudbě 20. stoletíSlováček, Felix(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-01Práce se zabývá žánrovou rozmanitostí klarinetu ve 20. století a zaměřuje se na interprety, kteří se pohybují na pomezí klasiky a jazzu. První kapitola uvádí obecný vývoj klarinetu až po současnost. Druhá popisuje využití klarinetu, jak v různých hudebních seskupeních, tak v nonartificiální hudbě. Třetí kapitola se zaměřuje na stěžejní klasické skladby pro klarinet, zkomponované skladateli ovlivněnými folklórem. Čtvrtá a pátá kapitola obsahuje nejvýznamnější interprety světové a české scény, jež se celý svůj život vyskytovali mezi klasikou a jazzem. V poslední kapitole přináším své vlastní poznatky a zkušenosti z hudby žánrových přesahů.
- Komorní skladby pro zpěv, klarinet a kla vírPospíšilová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-06V úvodu je odůvodněn výběr tématu diplomové práce. Cílem práce je představit komorní skladby a úpravy skladeb pro zpěv, klarinet a klavír a v doplňkové kapitole představit skladby pro zpěv, klarinet, klavír a další nástroje. Práce se skládá z úvodu, hlavních kapitol, doplňujících kapitol a ze závěru. V práci je utvořen stručný přehled komorních skladeb a jejich autorů, které byly napsány ve složení pro zpěv, klarinet a klavír. Je zde uveden děj některých skladeb. V hlavních kapitolách je obsažen 1. soprán, mezzosoprán, alt, tenor, baryton a jejich různá kombinace, 2. klarinet in B a in A, basetový roh, basklarinet, 3. klavír. V doplňujících kapitolách jsou využity další nástroje jako smyčce, dechové nástroje, bicí, vypravěč, herec, elektroakustické nástroje. V závěru jsem svou práci zhodnotila a zamyslela jsem se nad jejím průběhem. Snaha přesvědčit čtenáře a publikum.
- Lahodná J.: Magisterský koncertLahodná, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Makarovič Jozef : Magisterský koncertMakarovič, Jozef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-06
- Metodika hry na klarinet a basklarinetLahodná, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Ve své magisterské práci se zabývám metodikou hry na klarinet a basklarinet a zohledňuji přitom rozdíly hry sólové, komorní a orchestrální. Stručně a přehledně popisuji důležité aspekty hry, jednotlivé techniky, výrazové prostředky jejich nácvik a jejich využití v praxi. Vše poté demonstruji na jednotlivých ukázkách partů komorních a orchestrálních. Práce je doplněna kapitolami o vývoji klarinetu a basklarinetu, etudami a jejich přínosem a významné roli Josefa Horáka a dalších průkopníků hry na basklarinet.
- Pelikánová Milena : Magisterský koncertPelikánová, Milena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-04-30
- Profesionální dechové orchestry v ČR a zahraničiMusil, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06Tato diplomová práce vychází především z vlastního zájmu o danou problematiku a taktéž z vůle informovat o tomto tématu i veřejnost. Informace jsou čerpány jednak z autorových dosud osobně nabitých zkušeností, tak i volně dostupných zdrojů, jako jsou internetové portály, publikace a podobně. Rozdělena bude do vícero kapitol včetně přiřazených podkapitol, jenž se obecně budou věnovat historickému kontextu dechových orchestrů jako takových, problematiku na území České republiky a detailním informacím k jednotlivým tělesům. Dále bude pozornost věnována vybraným státům v zahraničí, z dostupných zdrojů budou uvedeny informace k významným dechovým orchestrům ve vybraných státech a k závěru bude práce podpořena obrazovými materiály. Jedna z kapitol se bude specificky věnovat problematice úrovně vojenských orchestrů na Blízkém východě a v Africe. V práci rovněž bude zahrnut bližší náhled na kulturu Japonska a Číny. Samostatná kapitola k závěru se bude věnovat významným světovým akcím týkajících se dechových orchestrů.
- Proměny českých klarinetových školPelikánová, Milena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-06Diplomová práce je zaměřena na české klarinetové školy, jejich odlišnosti a proměny. Každá kapitola obsahuje stručný životopis autora a rozbor jednotlivých částí škol. Porovnávány jsou zde školy: Stanislav Krtička - Velká dvojdílná škola pro normální a francouzský systém, Lidová a praktická škola pro klarinet; Jiří Kratochvíl: Škola hry na klarinet; Bedřich Zákostelecký ? Škola hry na klarinet I.,II., díl; Antonín Doležal ? Elementární škola hry na klarinet.
- R. Wagner: Siegfried a Soumrak bohů - klarinetový a orchestrální partPařík, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-15Ve své diplomové magisterské práci se zabývám popisem klarinetovývh partů oper Siegfried a Soumrak bohů od Richarda Wagnera. Jednotlivé party není jednoduché popsat. Měl jsem však možnost se s těmito party blíže seznámit a zahrát si tyto díly teatrologie. Chci však poukázat na leitmotivy hrané klarinety a problematiku a obtížnost techto partů, délku, intonaci a výraz. Ne všechny pasáže a leitmotivy jsou obtížné a proto jen jejich část je použita jako ukázka v textu. Kompletní tabulka je uvedena jako součást přílohy. Práce je rozdělena do několika kapitol - dle jednání jednotlivých oper. Více jich je v partu prvního klarinetu a v souhře prvního a druhého klarinetu. Proto rozbor některých těchto motivů je zaměřen více na druhé jednání v Siegfriedovi a první jednání v Soumraku bohů.
- Skladby českých autorů pro sólový klarinetCoganová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-01Tato práce přináší ucelený pohled na skladby českých autorů pro sólový klarinet. Věnuje se dostupným skladbám 20. a 21. století a mapuje vývoj této specifické formy skladeb u nás. Přináší interpretační rozbory vybraných děl, autorské komentáře k jejich vzniku a historii. V práci jsou zmíněny druhy moderních technik hry na klarinet, jež se objevují v rámci těchto skladeb, a jejich možné způsoby provedení. Práce se zabývá tvorbou autorů v poválečném Československu, a to tvorbou Aloise Háby, Jana Klusáka a Jana Rychlíka. V rámci zkoumání repertoáru z 60. až 80. let 20. století se zabývá tvorbou českých autorů ve srovnání s tvorbou skladatelů působících mimo sovětský blok. Věnuje se práci Jiřího Pauera, Jindřicha Felda, Ivany Loudové, Sylvie Bodorové a dalších. V neposlední řadě mapuje vývoj po revoluci v roce 1989 a vliv nových uměleckých směrů na tvorbu pro sólový klarinet – minimal music, duchovní hudba, otevřené formy, divadelní prvky. Zkoumá v této souvislosti skladby autorů Jaroslava Šťastného, Marka Kopelenta, Pavla Zemka Nováka, Lukáše Matouška, Ivo Bláhy, Karla Husy a dalších. V této práci byl kladen důraz na objektivní a faktografická tvrzení, pokud možno podložená komunikací s autory a interprety samotnými. Tato práce se zabývá pouze skladbami pro klarinet in B a in A a záměrně se vyhýbá repertoáru pro basklarinet. Tato práce obsahuje katalog dohledaných skladeb s informacemi o skladateli, roku vydání nebo vzniku, časovém rozsahu, o interpretovi premiéry a interpretační náročnosti.
- Skladby pro zpěv s doprovodem komorních formací s klarinetemTauchmanová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-07V práci je sledováno využití obecných metodických principů výuky hry na klarinet a zpěvu při studiu konkrétních skladeb, a to písňového cyklu Louise Spohra Sechs deustsche Lieder für eine Singstimme, Klarinette und Klavier op. 103 a písně Franze Schuberta Der Hirt auf dem Felsen D (965). Práce je členěna do pěti kapitol. V první kapitole je krátce zmíněno historickému pozadí vzniku skladeb se zvláštním zřetelem na změny v hudebním životě v 19. století a životní osudy obou skladatelů. Druhá kapitola, Osobnost interpreta, zmiňuje důležité aspekty, na které by žádný interpret neměl zapomínat při studiu komorního díla, jako jsou mentální příprava, problematika paměti, ale i správný výběr repertoáru z hlediska charakteristiky sopránového hlasu, pro který jsou obě díla napsána, postoj na jevišti, dechová opora, intonace, zvuková vyrovnanost a souhra, a jejich uplatnění při interpretaci písně F. Schuberta i písňového cyklu L. Spohra. Další dvě kapitoly jsou věnovány oběma skladbám, třetí kapitola dílu L. Spohra Sechs deustsche Lieder für eine Singstimme, Klarinette und Klavier op. 103 a čtvrtá dílu F. Schuberta Der Hirt auf dem Felsen D(975). Popisují okolnosti vzniku děl, je uveden volný překlad textu písní a interpretační zkušenosti s jednotlivými písněmi. V poslední páté kapitole, nazvané Historická věrnost interpretace je krátkým zamyšlením nad tím, do jaké míry je schopen interpret současnými technickými prostředky zprostředkovat dnešnímu posluchači záměr autora a jak je posluchač schopen tento pocit vnímat. Autorka v práci vyjádřila svůj osobní názor, zkušenosti, problémy a subjektivní pocity, se kterými se setkala při studiu klarinetových a pěveckých partů těchto skladeb.
- Slováček Felix: Magisterský koncertSlováček, Felix(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2011-09-01
- Sonáta pro klarinet a klavír Viktora KalabiseČernohouzová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-10Práce "Sonáta pro klarinet a klavír Viktora Kalabise" se zaměřuje na jedno z koncertantních děl pro klarinet a klavír Viktora Kalabise. V první části práce se věnuji životním zkušenostem skladatele. Ve druhé části se snažím zachytit skladbu z pohledu interpreta a přiblížit problematiku interpretace. Popisuji mé zkušenosti z provedení skladby na koncertě. Upozorňuji na nejkomplikovanější úseky skladby a snažím se nabídnout možnosti jejich interpretace a nácviku. Srovnávám mou nahrávku (2014 - J. Černohouzová, D.Wiesner) se dvěma dalšími záznamy (1970 - J. Štengl, Z. Zichová, 2013 - J. Hlaváč, I. Kahánek). Přibližuji pojetí interpretů a také jejich hráčský styl. Zmiňuji se také o vztahu skladatele a interpreta.
- Stěžejní díla slovenských skladatelů pro klarinetKamencay, Jozef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-10Cieľom mojej práce je uvedenie do sveta slovenských hudobných skladateľov, objasnenie problematiky obdobia, v ktorom skladatelia komponovali a vymenovanie tých najhranejších a najdôležitejších diel od slovenských autorov, skomponovaných pre klarinet. Ako príklad som rozobral Malú slovenskú rapsódiu od Juraja Filasa. Toto dielo obsahuje veľa prvkov typických práve pre slovenskú modernu. V ďalšom bode sa zameriavam na slovenskú klarinetovú školu, jej vývin a najvýznamnejších predstaviteľov v pedagogickej i interpretačnej sfére.
- Venyš Irvin: Magisterský koncertVenyš, Irvin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-25