Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "PIVODA, Radomír"
Nyní se zobrazuje 1 - 18 z 18
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Aaron Copland a jeho Duo pro flétnu a klavírJarkovská, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Tato diplomová práce se zabývá osobností a tvorbou amerického skladatele 20. století Aarona Coplanda. V první části přináší jeho životopis a přehled nejvýznamnějších děl. Druhá část práce je věnována Coplandovu Duu pro flétnu a klavír z roku 1971. Kromě historického kontextu vzniku díla a charakteristiky skladby zahrnuje též interpretační analýzu a rozbor nahrávek Dua.
- Americká flautová literatúra hudby 20. storočiaČeslová, Daniela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-01Táto diplomová práca sa zaoberá americkou hudbou a americkou flautovou literatúrou hudby 20. storočia. V prvej kapitole prináša vývoj americkej hudby, v druhej kapitole prináša vybraných amerických autorov a ich diela pre flautu a v tretej kapitole prináša zoznam amerických diel pre flautu.
- Česká tvorba pro sólovou flétnu po roce 1950Oplová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-08Diplomové práce s názvem Česká tvorba pro sólovou flétnu po roce 1950 se zabývá skladbami, které vznikly v tomto období až po současnost. Práce obsahuje tři hlavní části. V první jsou za sebou chronologicky podle roku narození řazeni jednotliví autoři a jejich skladby pro sólovou flétnu. U každého skladatele je uveden stručný životopis a jeho flétnová tvorba. Jednotlivá díla pro flétnu jsou zmíněna odděleně, jsou uvedeny souvislosti jejich vzniku, způsoby skladatelské práce, kdo skladby vydal a jaké existují nahrávky. V druhé kapitole jsou podobným, ale podrobnějším způsobem zpracováni dva zásadní autoři pro flétnovou tvorbu - Jindřich Feld a Jan Novák. Zde je rozšířen nejen životopis obou autorů, ale i informace o jednotlivých dílech. Poslední částí práce je abecední seznam autorů a jejich skladeb pro sólovou flétnu, kteří nebyli zmíněni v předešlých kapitolách, ale v tomto období také tvořili.
- Flétna v tvorbě hudebních skladatelekNešverová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Diplomová práce s názvem "Flétna v tvorbě hudebních skladatelek" pojednává jak už sám
- Flétnista Josef BokPavlíčková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-06Cílem práce je představit život a dílo Josefa Boka, českého flétnisty 1. poloviny 20. století. Přináší informace o jeho uměleckém vývoji, o lidech, kteří ovlivnili jeho profesní růst, v historickém kontextu dále popisuje období jeho působení v Rusku, a v neposlední řadě se zabývá pedagogickou činností J. Boka na hudebních školách v Brně a v Praze. Představuje také Školu hry na flétnu, hudebně-didaktické dílo, které J. Bok vytvořil ve spolupráci s Rudolfem Černým, a snaží se o analýzu publikace a srovnání s dnešním způsobem hry na flétnu. Marginálně se práce dotýká Bokovy role skladatele a klavíristy. Význam osobnosti Josefa Boka je v závěru hodnocen subjektivními postřehy a vzpomínkami jiných flétnistů a rodinných příbuzných.
- Historie flétny v komorním obsazeníChmelová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-25V této práci najdete jak historii flétny, tak i částečný výběr skladatelů komponujících pro různorodá komorní obsazení a jejich skladby. Pro mě osobně byly zajímavé první kapitoly, které se zabývají tou nejstarší doloženou historií flétny. Při psaní této práce jsem objevila spoustu nových informací, které možná zaujmou i vás. Nenajdete zde možná odpovědi na všechny vaše otázky, ale věřím, že tato práce vám přece jen přinese nová poznání.
- Japonská flétnová literatura druhé poloviny 20. století (ve vybraných dílech Tóru Takemitsu a jeho současníků)Hora, Janina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-03Práce se zabývá vybranou flétnovou literaturou japonských autorů druhé poloviny dvacátého století, se zaměřením na Tóru Takemitsu a jeho současníky. Nejdříve je uvedena stručná kapitola o vývoji japonské tradiční hudby a jejích znacích. Následuje přehled japonských tradičních fléten, které autory, prezentované v naší práci nejvíce inspirovaly. Na prezentovaných skladbách budeme hledat společné znaky, které vycházejí jak umělecké řeči autorů, tak z japonských kulturních východisek, které jsou v jejich výrazivu silně zastoupeny. Na každé skladbě pak budeme hledat její specifika. Cílem práce je předložit osobní pohled na určitou etapu japonské hudební historie a jejího odkazu.
- KoncertChmelová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2007-05-25
- Kuklová Eva : Magisterský koncertKuklová, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-25
- Lukáš Matoušek - osobnost skladatele a náhled do dílaLánská, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-06Diplomová práce přináší celkový pohled na osobnost skladatele Lukáše Matouška a náhled do jeho díla, se zvláštním přihlédnutím k tvorbě pro flétnu. V první kapitole je nastíněn Matouškův stručný životopis. Seznámíme se zde ale i s autorovými skladatelskými začátky a s osobnostmi, které jej inspirovaly či měly na jeho uměleckou dráhu větší vliv. Dále je v této kapitole umožněno základní nahlédnutí do tvorby Lukáše Matouška. V následujících kapitolách je podrobně rozebrána většina Matouškových skladeb pro příčnou flétnu. Jednotlivé skladby jsou analyzovány z hlediska celkové stavby, použitých kompozičních technik, souvislosti s dalšími Matouškovými díly či z hlediska flétnové interpretační praxe. Analýzy a z nich vytvořené závěry jsou podpořeny a dokládány notovými ukázkami. Druhá kapitola je věnována třem skladbám Lukáše Matouška pro sólovou flétnu. Závěrečná třetí kapitola se zabývá Matouškovou tvorbou pro komorní obsazení s flétnou – od dua po soubor šesti hráčů. V příloze je uveden seznam všech skladeb Lukáše Matouška pro flétnu.
- Nikola Oplová: Magisterský koncertOplová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-08
- Philippe Gaubert: Tvorba pre flautu a klavír z interpretačno-estetického hľadiskaPingitzer, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-08Cieľom tejto práce je charakterizovať a popísať jednotlivé diela Philippa Gauberta pre flautu a klavír. Poslúži ako zdroj k vysvetleniu jedinečného idiomatického spôsobu, ktorým Gaubert komponoval pre flautu, a zaiste vzbudí záujem o štúdium a interpretáciu jeho hudby. Práca sa v technických a interpretačných aspektoch opiera o metodickú príručku Méthode Complète de Flûte (Súhrnná metodika hry na flaute), ktorej autormi sú Paul Taffanel a Philippe Gaubert. Gaubertova metodika je cenným dokumentom pre flautistov každého veku a úrovne, taktiež je bezpodmienečným základom hlbšej analýzy Gaubertovej flautovej tvorby. Pri jej štúdiu jasne vychádzajú najavo aspekty hry, ktoré boli dôležité pre týchto významných učiteľov. V prvom rade sa sústreďuje na kvalitnú tvorbu tónu ako primárny ideál, o ktorý sa snažia všetci flautisti. Hudobné elementy ako farba tónu, technika, dynamika, artikulácia a frázovanie sú podrobne prediskutované pri každom Gaubertovom diele, používajúc Gaubertovu metodiku ako sprievodcu. Každá analýza taktiež hodnotí stupeň obtiažnosti diela a pojednáva o možných ťažkostiach s technikou, rytmom, tónovým rozsahom a muzikalitou.
- Problematika artikulácie a technická virtuozita podľa Marcela MoysehoMach Jasenčáková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06Práca skúma náročnosť artikulácií a technickej stránky hry na flautu. Prezentuje rôzne cvičenia a postupy, ktoré pomáhajú k zdokonaľovaniu týchto aspektov hry. Analyzuje cvičenia a skúma, ktoré najviac pomáhajú priblížiť sa k technickej dokonalosti. Hlavnú rolu hrajú knihy Marcela Moyseho a ich praktické využitie pri výučbe.
- Sergej Prokofjev a rozbor jeho Sonáty D dur pro flétnu a klavír č. 2Kuklová, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-25Tato práce pojednává o životě a rozsáhlém díle významného ruského skladatele a Sergeje Prokofjeva. První část práce se zabývá jeho životem, uměleckým růstem, prosazováním jeho osobitosti v uměleckých kruzích celého světa i o jeho nejvyzrálejších dílech. K přiblížení kompozičního stylu jsem si v druhé části práce vybrala Sonátu pro flétnu a klavír č. 2.
- Simona Pingitzer: Magisterský koncertPingitzer, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-08
- Škola hry pro příčnou flétnuZeráková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Cílem této diplomové práce je vytvořit pokud možno ucelený pohled na metodiku hry na příčnou flétnu. Práce obsahuje stručné seznámení s historií a vývojem příčné flétny, zabývá se jednotlivými částmi flétny, vhodnými materiály pro její výrobu a vhodnou péčí o nástroj. Práce se dále zaměřuje na držení nástroje, postoj při hře, tvorbu tónu, nátisk, dýchání, dynamiku a vibrato. Část je věnována též pedagogice, práce obsahuje poznatky o samotném přístupu žáků a kantorů ke vzdělávání a popisuje několik způsobů správného cvičení.
- Specifika souborové hry a literatura pro flétnové kvartetoKulichová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Diplomová práce slouží jako příručka pro hráče, pedagogy a umělecké vedoucí souboru čtyř fléten. Na základě literární rešerše je nastíněn historický vývoj souboru a repertoáru. Soubor čtyř dechových nástrojů stejné nástrojové rodiny, včetně čtyř fléten, má základy v renesanci. Během baroka a klasicismu se kvartety téměř nepsaly. Na konci 18. století Antonín Rejcha vytváří několik kompozic pro čtyři flétny, čímž pokládá základy flétnového kvarteta. Během 19. století je soubor čtyř fléten oblíben především v Itálii. Skladby jsou koncertantního charakteru a zpravidla je píší sami flétnisté. Trend pokračuje během 20. století až do současnosti, zároveň se objevují kompozice renomovaných skladatelů: Eugène Bozza, Sofia Gubaidulina, Jacques Casterède atd. Do kvartetů se promítá mnoho stylů a moderních technik 20. století. Na základě literární rešerše a vlastních zkušeností dále uvádíme jakýsi návod, jakinterpretovat flétnová kvarteta a jaká jsou interpretační specifika tohoto obsazení. Důležité je přehánět veškeré dynamické kontrasty, sjednotit zvuk fléten a vibrato a jasně artikulovat. Na závěr uvádíme přehled stěžejních kompozic pro tento soubor. Soupis skladeb zahrnuje přes 170 kompozic čtyř hráčských úrovní: od začátečníky, přes studenty uměleckých škol až po profesionály.
- Výroba fléten na FojtskuJuričová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-06Tato diplomová práce sleduje historický vývoj výroby fléten v oblasti s bohatou tradicí výroby hudebních nástrojů tzv. Musikwinkel v německém zemském okrese Vogtland v Sasku. Jedná se o historické území Fojtsko s přesahem do Čech. V prvních kapitolách zkoumám souvislosti vzniku výroby hudebních nástrojů v Kraslicích, Lubech a v německých městech Markneukirchen, Klingenthal, Adorf, Schöneck a historii výroby fléten v tomto regionu. Dále uvádím jednotlivě významné výrobce fléten a současnou situaci. V oddíle o současné výrobě mi byly nápomocné informace získané přímo u výrobců v Markneukirchenu, Adorfu, Schönecku a Kraslicích. Práci uzavírá kapitola o možnostech vzdělání v oboru Výroba hudebních nástrojů jak v České republice, tak ve Spolkové republice Německo.