Procházet podle oponent "ČERNÍK, Roman"
Nyní se zobrazuje 1 - 15 z 15
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autentický člověk Jan PatočkaMrázek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Práce je popisem realizace pedagogického projektu, který používá metod dramatu ve výuce filosofie. Jeho tématy jsou pravda, autenticita a Charta 77, s přihlédnutím k osobě a práci Jana Patočky. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je představen vznik projektu, příprava realizace, filosofická východiska a také rozbor metodiky dramatu ve filosofii. V praktické části je pak zaznamenán průběh projektu s poukazy na naplnění, či nenaplnění východisek z teoretické části. Klíčovou metodou práce je reflexe. Oborově stojí na pomezí pedagogiky, filosofie a divadla a jejím cílem je vyvodit z realizace projektu metodické závěry. Tyto závěry jsou postaveny na pedagogických i filosofických předpokladech. Práce může být inspirací pro pedagogy zabývající se spojením metod dramatu a jiných oborů ve výuce nebo pro pedagogy, hledající filosofická východiska své práce.
- Divadelní programy ve specifické skupiněDostálová, Doubravka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-04Práce obsahuje popis celodenních divadelních programů v neziskové organizaci Slunečnice, z.s., které se konaly jednou měsíčně v integrované skupině dospělých lidí s mentálním a kombinovaným postižením a dobrovolníků. Účelem těchto programů byl sociální a osobnostní rozvoj, seznámení se se základními divadelními technikami a s prací s příběhem a loutkou. Záměrem bylo i zprostředkovat prostor pro rozvíjení vlastního sebevědomí a vyjádření, či prezentování sebe sama před skupinou. Vyšším cílem bylo začlenění dobrovolníků do skupiny lidí s handicapem a naopak. Tedy smazání rozdílů a obohacení obou světů skrze vzájemný rozvoj kreativity a společné prožitky. Divadelní aktivity a hry jsou doplněny o eko artefiletické techniky a pobyt v přírodě za různého počasí.
- Divadlo, které se chce setkat se svým divákemVáňová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-05-28V této diplomové práci se zabývám zkušenostmi a poznatky získanými při práci na vlastním autorském sólovém projektu INSCENACE přes HRAnice / PLAY Through The Borders. Na základě deníkových zápisů nejdříve zachycuji proces vzniku inscenace od prvních myšlenek po výsledný jevištní tvar. Dále sleduji proměny několika repríz v souvislosti s rozdílným kontextem jejich uvedení pro různé divácké skupiny v různých zemích světa. Na závěr se zamýšlím nad možnostmi a smyslem divadla, které se chce setkat se svým divákem, a nad významem zkušenosti, jakou takové divadlo může přinést tvůrci, herci a divákům.
- Drama Education for Czech English Teachers in the 1990sGaffen, Leah Nancy(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-01-09This thesis provides a historical overview of drama programs for English language teachers in the 1990s in the Czech Republic. It focuses on two projects: the Class Acts Teacher Network and the ELT Drama Network. The Class Acts Teacher Network (1996- 1998) trained teachers to create English plays for an annual festival. The second project, the ELT Drama Network (later known as EDEN) was developed in partnership with the British Council from 1999-2003. It focused on using drama as a teaching method in the English language classroom. The thesis includes case studies of participants, showing how the drama training affected them professionally and personally. The final part of the thesis outlines several English drama projects that took place at Charles University in Prague and West Bohemia University in Plzeň in the 1990s.
- Dramatická výchova v projektu specializovaných tříd na ZŠ Liberec, Aloisina výšina 642Čechlovská, Miloslava(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-05-28Práce popisuje vznik a průběh sedmiletého projektu specializace tříd Základní školy, Liberec, Aloisina výšina 642, p. o. na tvořivé a estetické činnosti a úlohu dramatické výchovy v této specializaci. Cílem práce je ukázat uplatnění dramatické výchovy v projektu, cíle projektu a jejich posuny, klady a rizika projektu. V závěru je projekt specializace vyhodnocen. Součástí práce jsou praktické ukázky dramaticko-výchovných programů, které byly v rámci projektu vytvořeny, realizovány a reflektovány.
- Ke spolupráci a empatii skrze příběhŘezáčová, Bára Meda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27V této práci se zabývám formou dramatické výchovy, která směřuje primárně k osobnostně-sociálnímu rozvoji v problematické skupině, která se s dramatickou výchovou dříve nesetkala. V teoretické části se v začátku věnuji důvodům vzniku projektu, konkrétní formě dramatické výchovy, cílům, a popisu cílové skupiny. Dále se ale také snažím o obecný popis způsobů práce při projektu – od typu lekce, přes přístup pedagoga, po konkrétní metody a techniky. V praktické části popisuji průběh osmi lekcí dramaticko-výchovného projektu, které jsou zaměřené na rozvoj kooperace a vztahů v kolektivu.
- LINDA - Téma žaček bezpečně vyústěné v inscenační procesPalaščáková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-28Tato bakalářská práce zachycuje kolektivní tvorbu jedné ze tříd literárně dramatického oboru na Základní umělecké škole v Liberci. V práci jsou podrobně zachyceny a popsány jak jednotlivé fáze inscenačního procesu, tak i fáze, jež inscenační práci předcházely. Práce dále popisuje a rozvádí jednotlivé aspekty tvůrčího procesu se skupinou. Projekt je specifický především svou nepřímočarostí a maximálním ohledem na bezpečí kolektivu. Výsledný tvar obsahuje řadu obrazových metafor, interních spojitostí se skupinou, pracuje se symboly. Hlavním inscenačním klíčem je postupná proměna divadelního jazyka. Cílem práce je pojmenovat fáze procesu, metodicky zhodnotit své postupy, ale zároveň i představit vzniklý jevištní tvar v jeho současné podobě.
- Mladá scénaJanyšová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Práce si klade za cíl zmapovat celostátní přehlídku studentského divadla Mladou scénu. Zabývá se obecně zrodem a vývojem celostátní přehlídky studentského divadla. Mladou scénu zasazuje do kontextu s celostátní přehlídkou Náchodská Prima sezóna a vymezuje ji vůči ostatním studentským přehlídkám. Dotkne se i historie studentského a mladého divadla, počátků vzniku studentských přehlídek. Práce mapuje místa a soubory, které se účastní studentských přehlídek a uvede specifika i tendence vývoje studentských souborů.
- Pedagogické kompetence u absolventů hereckých studijních oborů na pozici uičitele dramatické výchovySvobodová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-06Diplomová práce přináší informace o pedagogických kompetencích učitele dramatické výchovy. Zabývá se tím, jaké schopnosti, znalosti a dovednosti uplatňuje pedagog při plánování, realizaci a hodnocení lekce. Empirická část je zaměřena na pozorování práce učitelů, kteří absolvovali herecký studijní obor. Jejich práci analyzuji a vyhodnocuji jejich kompetence.
- Poznávání regionu, ve kterém žiji prostřednictvím nejen dramatické výchovyHolečková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-05-30Diplomová práce se zaměřuje na využití nejen dramatické výchovy jako prostředku k poznávání regionu, ve kterém autor žije, město Kolín a jeho okolí. Hlavním záměrem je zmapování způsobů, jakými lze prostřednictvím dramatické výchovy pomoci dětem mladšího školního věku lépe poznat region, ve kterém žijí. V práci jsou popsány teoretické základy, které pedagogovi pomohou při přípravě lekcí. Na základě vybraných aspektů charakteristiky dítěte mladšího školního věku, výběru očekávaných výstupů v RVP pro základní školy vztahující se k regionálnímu vzdělávání a představení regionu Kolínsko, byl vytvořen program. Dalším teoretickým základem je nastínění vybraných metod a technik dramatické výchovy. V praktické části jsou prezentovány příklady aktivit, které byly navrženy pro děti s cílem pomoci poznat region. Program se skládá ze tří dramatickovýchovných lekcí vytvořených na základě místních pověstí. Součástí programu je návrh dvou akčních vycházek zaměřených na poznávání místních kulturních památek a historické události. V reflexi realizovaných lekcích je upozorněno na úskalí, se kterými se pedagog může setkat a jak tyto bariéry překonat. Z představených metod a technik dramatické výchovy je upozorněno na ty, které jsou vhodné pro děti na prvním stupni. Výsledky výzkumu ukazují, že dramatická výchova může být velmi účinným nástrojem pro podporu regionálního poznávání. Zároveň ukázaly potenciál dramatické výchovy stát se součástí výuky na základní škole.
- Prohlubování empatie v interním dramatickovýchovném projektuGabrielová, Vanda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-01Bakalářská práce mapuje přípravu dramatickovýchovného projektu s názvem „Síla empatie”, pro skupinu mládeže ve věku 15 - 20 let. Na empatii v této práci autorka nahlíží jako na schopnost, kterou lze tréninkem prohlubovat a rozvíjet. Tato schopnost umožňuje porozumění druhým lidem, ale i sobě samým. V přípravě jednotlivých lekcí se opírá o techniky aktivního naslouchání a o metodu nenásilné komunikace (NVC) představenou americkým psychologem a mediátorem Marshallem Rosenbergem. Pro dramatickovýchovný projekt využívá literární předlohy Blade Runner od Philipa K. Dicka.
- Tvorba inscenace na základě knihy Franka TashlinaŠindelář, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-04Tato práce je mým pokusem o zachycení ročního inscenačního procesu, který probíhal se skupinou pubescentů ve Středisku volného času Radovánek v Plzni. Cílem této bakalářské práce je popsat proces tvorby inscenace na základě jedné z knih Franka Tashlina, konkrétně knihy Medvěd, který nebyl. Ve své práci popisuji složení skupiny a její následné fungování v rámci procesu či práci s předlohou a tématy, které námi zvolená kniha nabízí. Věnuji se zde i improvizaci jakožto nástroji pro rozvoj divadelních dovedností a improvizaci jako inscenační metodě. Práce obsahuje můj vhled do inscenační tvorby od úplného začátku, tedy od práce se skupinou, přes práci s předlohou, až po prezentaci samotnou.
- Tvorba novocirkusové inscenace se skupinou dětí staršího školního věkuHejdová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-02Bakalářská práce se věnuje základním principům pedagogiky nového cirkusu a stanovení společných základů pro syntézu s dramatickou výchovou. Poukazuje na rozdílnosti mezi těmito dvěma obory, kterými se mohou vzájemně obohatit a rozšířit tak svůj edukační potenciál. Stěžejním bodem této práce mělo být ověření teoretických poznatků v praxi pomocí realizace tvůrčího projektu, v tomto případě tvorby novocirkusové inscenace s dětmi staršího školního věku. Avšak praktická realizace byla znemožněna nařízením vlády v důsledku trvající pandemie koronavirové infekce a zamýšlená inscenace nikdy nevznikla. Popis projektu je proto pojatý jako analýza přípravné fáze a teoretická rozvaha nad praktickým tvůrčím procesem.
- Výprava na severní pólLohniská, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-07Bakalářská práce se zabývá tvorbou a realizací bakalářského projektu v podobě dvoudenní dramaticko-výchovné dílny pro děti, které navštěvují kroužek divadla v DDM Stodůlky. Dílna byla vytvořena na základě knihy Martiny Skala: Medvídek Kuma. V první části popisuji teoretická a tematická východiska vedoucí k projektu, který se snaží vzbudit v dětech zájem o ohleduplnost vůči zvířatům a přírodě. Druhá a největší část práce je věnována samotnému projektu – jeho přípravě, popisu realizace a reflexi.
- Zakládání dívčího skautingu v ČecháchKverková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-27Tato bakalářská práce se zabývá workshopem, připraveným pro dívky ve věku 11-15 let, které jsou členkami organizace Junák – český skaut, z.s. Tématem workshopu je zakládání dívčího skautingu v Čechách. Následně popisuje a reflektuje jeho realizaci a zabývá se metodami a technikami dramatické výchovy, které byly v průběhu workshopu využity. Též krátce seznamuje čtenáře s počátky skautingu.