Procházet podle oponent "ČERNÝ, Pavel"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 20
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Ebenovo vnímání světa, Eben vnímaný světemŽáková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-03
- Gric Drahoslav: Francouzský a německý varhanní romantismusGric, Drahoslav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Obsahem následující práce je porovnání kompozičních postupů nejvýznamnějších varhanních skladatelů romantické epochy ze dvou rozdílných zemí, ve kterých se nový směr rozvíjel nejzřetelněji. Čtenář bude seznámen s historickým kontextem, který vedl varhanáře a skladatele k novému postoji při tvorbě. Důležité bude nahlédnutí k varhanářskému umění, které do značné míry skladatele ovlivnilo. To je také demonstrováno na několika dispozicích významných varhan. V neposlední řadě budou uvedeni ti skladatelé, kteří významně obohatili repertoár varhanní hudby a tím přispěli k jejímu vývoji. U každého z nich se zaměřujeme na polyfonní práci. Dle rozborů jejich fug pozorujeme rozdíly či shody v kompozičních technikách každého z nich. Texty jednotlivých rozborů jsou pro lepší představu proloženy notovými ukázkami.
- Káčerková Michaela: Bakalářský koncertKáčerková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Kompoziční a interpretační analýza díla Messe de la pentecȏte od O. Messiaena v kontextu jeho výrazových prostředkůGabčová, Kristína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13GABČOVÁ Kristína, Kompoziční a interpretační analýza díla Messe de la Pentecȏte od O. Messiaena v kontextu jeho výrazových prostředků, [Diplomová práce], Hudební Akademie Múzických umění v Praze, Hudební a taneční fakulta, Katedra klavesových nástrojů, Stupeň odborné kvalifikace: magistr, Praha, HAMU, 2022 Cílem této práce je přiblížit O. Messiaena jako osobnost hudby 20. století. Práce se zaměřuje na jeho nejdůležitější životní události, kompozice, postřehy jiných osobností a jeho kompoziční rukopis a hudební jazyk. Nejdůležitější částí této práce je kompoziční a interpretační analýza díla Messe de la Pentecôte, varhanní cyklus, Svatodušní mše na oslavu třetí božské osoby, Ducha Svatého, kterou Messiaen sám interpretoval a ve které hovoří o shrnutí všech svých improvizací. V díle můžeme demonstrovat jeho kompoziční postupy a analyzovat jeho motivickou práci, vliv gregorianského chorálu a bohaté využití varhan jako hudebního nástroje.
- Nerovnoměrná ladění v historii a dnešní praxiScholleová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Tato práce se věnuje historickým laděním. K jejich pochopení je nutné seznámit se s velikostmi přirozených intervalů vyplývajících z alikvotní řady. Je potřebné umět určit frekvenční poměr jakéhokoli intervalu a jeho velikost v centech. Dále je nastíněno, proč neexistuje ideální ladění a že každé ladění je kompromisem, má jiné priority a možnosti využití. Cesta k dnes široce rozšířenému rovnoměrně temperovanému ladění byla dlouhá, v průběhu historie se používalo mnoho nerovnoměrných temperatur. Základní typy jsou zde vyjmenovány a popsány. V dnešní době jsou v souvislosti se snahou o historicky poučenou interpretaci historická ladění opět využívána. Staré hudbě dodají dobový charakter a mohou napomoci interpretovi k jasnější představě o obsahu skladby.
- Organologie v České republiceHabermann, Alfred(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-08Cílem této bakalářské práce bylo zmapovat vzdělávání v oboru organologie, jak na školách, tak vzdělání organologů. Součástí práce bylo také proniknout do rozdělení organologických kompetencí v České republice. Hlavním zdrojem k této práci bylo dotazníkové šetření, které jsem provedl s osobami dotčenými v této problematice – s organology a vyučujícími předmětu organologie na školách. Cílem bylo také zjisti, zda by dotyční uvítali otevření oboru Organolog, jako samostatného oboru. Z výsledků vyplývá, že téměř 60 % dotázaných by bylo pro otevření tohoto oboru. Výzkum zároveň ukázal nedostatečné zákonné kompetence dotčených organologů, a to zvláště ve vztahu k jednotlivým farnostem, v jejichž majetku jsou jednotlivé varhany. V oblasti vzdělání bylo zjištěno, že předmět organologie je vyučován na všech školách s výukou varhan a také oborů příbuzných.
- Organy vysokých hudobných škȏlKřemen, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-05Cieľom diplomovej práce je predstaviť a porovnať tri hudobné vysoké školy v Európe, s dôrazom na nástrojové vybavenie organových oddelení. Konkrétne sa jedná o Akadémiu múzických umení v Prahe, Hochschule für katholische Kirchenmusik und Musikpädagogik v Regensburgu a Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst v Stuttgarte. Tému sme zvolili, z dôvodu snahy o vytvorenie publikácie, v ktorej sú uvedené a porovnané všetky nástroje jednotlivých škôl. Pri písaní sme pracovali s internetovými zdrojmi hudobných vysokých škôl v Prahe, Regensburgu a Stuttgarte, a tiež s portálmi organárkych firiem, ktoré nástroje postavili a dodali. Neoddeliteľnou súčasťou je dlhodobá osobná študijná skúsenosť na každej vysokej škole. V každej z troch kapitol sa zameriavame na históriu školy, stupne štúdia a študijné odbory, v rámci ktorých je možné študovať organ. Primárnou časťou je nástrojové vybavenie každej školy. Výsledkom diplomovej práce je zameranie sa na každý nástroj čiastkovo a porovnanie vysokých škôl z hľadiska kvality a kvantity nástrojového vybavenia.
- Osobnost Jiřího Reinbergera a jeho přínos českému varhannímu světuMichalovičová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-06Abstrakt: Tento text mapuje osobnost varhaníka Jiřího Reinbergera, podává přehled o jeho životě a zabývá se jednotlivými oblastmi jeho působení a shrnuje Reinbergerův přínos pro český varhanní svět ve 20. století, plynoucí z jeho pedagogické, interpretační, skladatelské, organologické a hudebně - popularizační činnosti. Práce také popisuje, jakým způsobem Reinberger ovlivňoval soudobé skladatele i své žáky. Cenným pramenem informací byla pozůstalost Jiřího Reinbergera, uložená v současnosti v Českém muzeu hudby, která obsahuje mimo jiné recenze, programy koncertů, propagační materiály varhanních kurzů, materiály z varhanních soutěží, odborné statě, návrhy varhanních dispozic a také korespondenci.
- Petr Eben - chorální inspirace na pozadí varhanního dílaZahrádková, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Diplomová práce je zaměřena na skladatele, varhaníka, klavíristu a vynikajícího pedagoga Petra Ebena (1929 - 2007) a jeho skladby s chorálními inspiracemi. Za základní stavební kámen svých četných kompozic si Petr Eben zvolil římskokatolický liturgický zpěv, gregoriánský chorál, který pro něj sehrál v životě důležitou roli. Zajímal se jednak o hudební složky (melodiku, rytmiku), jednak o obsahovou a duchovní stránku tohoto zpěvu. Všechny zkušenosti získané při poslechu a během studia gregoriánského chorálu Petr Eben uplatnil ve své rozsáhlé tvorbě. V práci se dále zabývám problematikou soužití moderního hudebního jazyka s nejstaršími hudebními prameny, tím jak soudobé hudební prostředky spojené s historickou hudební praxí působí v Ebenově díle. Vedle objevování chorálních citací ve varhanních skladbách Petra Ebena se zaměřuji na principy práce s gregoriánským, protestantským a svatováclavským chorálem.
- Porovnání pedagogických přístupů k interpretaci varhanních skladeb v ČRPernetová, Tatiana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Tato práce se věnuje porovnání současných pedagogických přístupů k interpretaci varhanních skladeb na středních a vysokých hudebních školách České republiky. Jádrem práce je rozsáhlý výzkum mezi vyučujícími na vysokých a středních školách s následující podrobnou analýzou, porovnáním jeho výsledků a stanovením vyplývajících závěrů, které svědčí o současném stavu výuky varhan v České republice. Tento výzkum se skládá ze dvou částí: obecné analýzy mezi všemi současnými vyučujícími na všech školách, a konkrétní, která zahrnuje porovnání konzultačních vyučovacích hodin s každým z pedagogů mezi sebou a interpretačních otázek, na něž odpovědi charakterizují učitele jako hudební osobnosti. Kromě toho je v práci zmíněna stručná historie výuky varhan od dokumentovaného vzniku varhan v českých zemích, uvádí se podrobná metoda výzkumu, konspekt jedné z vyučovacích hodin, nahrávky dvou výzkumných skladeb a všechny údaje, které se mi podařilo zjistit během spolupráce s učiteli ve formě velkých tabulek, nacházejících se v přílohách.
- Postavenie organistu v spoločnosti na SlovenskuMosnár, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Práca a činnosť organistu má na Slovensku už niekoľko storočí dlhú tradíciu. Tak ako v minulosti i v súčasnosti je funkcia organistu naďalej dôležitá zo stránky duchovného života, ale taktiež i z pohľadu profesionálnej hudobnej činnosti. Na Slovensku sú vnímané rôzne profesie hudobného života ako sú speváci, dirigenti, klaviristi či huslisti, no hudobná profesia organistu sa za posledné roky pomaly stráca z povedomia najmä mladšej generácie. Cieľom našej bakalárskej práce je preto bližšie priblížiť činnosť slovenského organistu, jeho náplň práce vyplývajúcu z jeho povinností či už ako cirkevného hudobníka, alebo profesionálneho organového hudobníka či pedagogického pracovníka. Súčasťou našej bakalárskej práce je taktiež zmapovať situáciu spoločenského uplatnenia a postavenia organistu v slovenskej spoločnosti.
- Přehled mezinárodních interpretačních so utěží v oboru varhanySvoboda, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Bakalářská práce se zabývá mapováním mezinárodních interpretačních soutěží v oboru varhany. Dále by měla mapovat úspěchy českých kandidátů a účast českých porotců v zahraničí. Cílem je přehledně shrnout četnost varhanních soutěží v jednotlivých letech a jednotlivých státech.
- Prieskum píšťalových organov na vybranom území SlovenskaSlovík, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Práca obsahuje prehľad histórie dokumentácie píšťalových organov na Slovensku. Venujem sa spracovaniu údajov z vlastných prieskumov. Vytváram tabuľky a štatistiky na základe systematického prieskumu na území vybraných dekanátov Košickej arcidiecézy. Súčasťou práce je porovnanie skutočnosti s údajmi uvedenými vo firemných katalógoch organárskych dielní Angster a Gebrüder Rieger. Výsledky uvedené v predkladanej práci sú súčasťou dlhodobého prieskumu vykonávaného na území Slovenska od roku 1998.
- Sigfrid Karg-Elert: Passacaglia a fúga n ab-a-c-h op. 150Kopáčik, Vladimír(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Diplomová práca, Sigfrid Karg-Elert: Passacaglia a fúga na B-A-C-H op. 150, upriamuje pozornosť na skladateľov život a spomínané dielo. Práca tvorí prierez históriou vzniku diela, ktorý začína pohľadom na vnímanie hudby začiatkom 20. storočia. Ďalej približujem skladateľov život a dielo, kde pojednávam o jeho hudobnej reči a rozmanitých kompozíciách. Hlavnou témou je vznik a analýza diela B-A-C-H. V kapitolách, jej určených, približujem za akých okolností, prečo a akým spôsobom bolo dielo skomponované. Analyzujem v nich formovú, tematickú a miestami aj harmonickú stránku. Posledná kapitola diplomovej práce pojednáva o skladateľovej koncertnej ceste do Severnej Ameriky, ktorá nám približuje interpretačné schopnosti Sigfrida Karg-Elerta.
- ÚLOHA VARHANNÍ IMPROVIZACE PŘI LITURGIIKšica, Přemysl(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04V této práci je pojednáno o úloze varhanní improvizace ve vztahu k liturgii Římsko-katolické církve. Důsledkem politických událostí ve druhé polovině 20. století byla vyspělá tradice chrámové hudby v České republice přerušena. Oficiální působení profesionálních hudebníků na poli chrámové hudby bylo, až na výjimky, znemožněno. Postupem času je zastoupili hudebníci z řad amatérů, kterým se často nedostalo náležitého školení. Byla tak značně oslabena umělecká úroveň hudebních projevů a v důsledku toho se snižoval hudební vkus posluchačů. Cílem této práce je poukázat na to, že varhanní improvizace není jen nějakým nahodilým preludováním, ale že se jedná o odbornou činnost, jejíž dobré zvládnutí vyžaduje často mnohaleté úsilí. Dále vyzdvihnout fakt, že cílem dobře konané liturgické varhanní improvizace je prohloubení prožívání jednotlivých částí liturgie. Doufám, že obsah této práce by se mohl v budoucnu stát předmětem diskuze o stavu chrámové hudby v Čechách a zde uvedené úvahy základem lepšího porozumění podstaty a smyslu této činnosti.
- Varhanní dílo Miloslava KabeláčeKáčerková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-09Cílem této prácš je soustředit informace o skladatelově díle, kde se uplatňují varhany. Jedná se tedy o dvě fantasie op. 32, Čtyři preludia pro varhany op. 48 a dvě symfonie - 3. symfonie op.33 a 8. symfonie op. 54. Aby byl výčet autorova varhanního díla kompletní, je potřeba zmínit rovněž elektroakustickou kompozici E fontibus Bohemicis op. 55. První kapitola stručně pojednává o životě a díle této významné osobnosti české hudby 20. století. Další kapitoly jsou věnovány jednotlivým dílům a zmíněna je rovněž Kabeláčova kompoziční technika a nové způsoby notace.
- Varhanní dílo Oliviera Messiaena a inspirace pro varhanní improvizaciKordas, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Práce si klade za cíl rozebrat vybrané varhanní skladby Oliviera Messiaena s ohledem na kompoziční prvky využitelné při vlastní varhanní improvizaci. Zaměřuje se na díla skladatelova raného období. V úvodu je načrtnut skladatelův životopis a výjimečnost jeho vztahu k varhanám a jsou popsány základní prvky jeho hudební řeči. Vlastní rozbor skladeb si pak všímá harmonické, rytmické i melodické složky skladeb, stejně jako jejich formy. Na rozbor navazuje zhodnocení vhodnosti dané stylizace pro improvizaci, návrh postupu nácviku improvizace a nastínění možností modifikace této stylizace. Kromě teoretické analýzy se tedy práce zaměřuje i na popis praktických způsobů uplatnění analýzou zjištěných poznatků.
- Varhanní koncerty F. X. BrixihoKáčerková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Cílem práce na téma "Varhanní koncerty F. X. Brixiho" je především soustředit dostupné prameny jednotlivých skladeb, na jejichž základě by v budoucnu bylo možné pořídit kritické edice. V práci jsou analyzovány koncerty, které vyšly v edici Musica Antiqua Bohemica a Brixiho koncerty jsou zde obecně srovnány s varhanními koncerty J. Haydna.
- Varhany v díle Arva PärtaPochopová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Tato práce pojednává o estonském skladateli Arvo Pärtovi, se zaměřením na jeho život, skladebnou techniku a postavení varhan v jeho díle. Popisuje jeho složitý stylový vývoj, který byl ve velké míře zapříčiněn nevyhovujícími tématy skladeb pro tehdejší komunistický režim a zároveň jeho konverzí k pravoslavné církvi. Samostatná část je věnována stylu tintinnabuli, který je pro druhou skladatelskou etapu autora charakteristický. Další část se zaměřuje na skladby pro sólové varhany a vokální skladby s varhanami. Ke každé sólové skladbě práce poskytne poučení k interpretaci na základě literatury či filmového záznamu, kde se sám autor k této problematice vyjadřuje.
- Vliv varhanní hry na klavírní hru aneb Klavírista varhaníkemPawlowská, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Cílem této práce je posouzení vlivu varhanní hry na klavírní hru, tedy zmapování různých aspektů, v nichž může být hra na varhany pro klavíristu přínosná či naopak. Je totiž běžné, že varhaníci napomáhají rozvoji svých schopností rovněž hrou na klavír. Funguje to však i naopak? Nejde o ojedinělý případ, když klavírista hraje zároveň i na varhany. Autorka této práce se proto rozhodla zjistit, zda toto může být pro klavíristu i v oblasti jeho klavírní hry přínosné a zda je vhodné tuto praxi klavíristům doporučit. Práce ve svých úvodních částech rozebírá historický kontext varhanní a klavírní hry, následně se zabývá objektivními rozdíly mezi hrou na varhany a na klavír. Největší část práce je pak věnována rozboru konkrétních přínosů, ale i případných rizik, jaká klavíristům může skýtat varhanní hra.