Procházet podle oponent "ŠÍPEK, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 7 z 7
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Detail a změna v dramaterapeutickém procesuDočkal, Viktor(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-20Práce mapuje mnohovrstevnatost a komplikovanost nahlížení změny v dramamaterapeutickém procesu. Definuje pojem dramaterapie a uvádí ho do kontextu řemeslnosti, která je nutná pro výkon profese, a k příkladům dobré praxe. Ukazuje spojnice mezi divadelní (drama) částí, kde se práce opírá především o divadelně antropologické, performanční divadlo a částí terapeutickou, která nabízí východiska léčby. Výzkumná část je vedena Interpretačně fenomenologickou analýzou (IPA). Zachycuje a rozkrývá proces změny v individuální dramaterapii, vedené metodou Developmental Transformations (DvT). Všímá si detailu, momentu, který je v mnoha různých podobách důležitou součástí procesu uvozujícího změnu. Hlavní zjištění jsou interpretována pomocí teoretických konceptů, a to divadelních, dramateraputických, psychologických i filozofických.
- Identita a hercovo témaBednár, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20Herectvo je nepochybne umením, ktoré často vyžaduje prezentovanie rôznych identít, ktoré by v prezentovanej podobe mali byť uveriteľné a autentické. Identita postavy môže byť komplexná a dynamická, ovplyvnená mnohými faktormi, ako sú ich osobné skúsenosti, presvedčenia, hodnoty a spoločenské očakávania. Nesmieme ale v procese tvorenia identity danej postavy preskočiť identitu herca. Vedomosť o vlastnej identite, schopnosť reflexie a úprimného pohľadu na svoju podstatu, je totiž kľúčom k vedomému uchopeniu postavy, ktorej ako herec požičiavam seba. V diplomovej práci sa budem venovať objaveniu svojej identity a jej pretaveniu do hereckých výziev. Pozriem sa na históriu prvkov ktoré moju identitu tvoria a ich odkaz v súčasnom umení a mojich skúsenostiach.
- Intuice v tvůrčím procesuNováčková, Jana Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-16Práce se zabývá intuitivním tvůrčím procesem ve smyslu co nejvíce možného rozkrytí mentálních procesů při rozhodování, které doprovází tvůrce na poli uměleckém, zejména v oblasti animovaného filmu. Namísto samotné intuice je hlavní důraz kladen na intuitivnost, doprovázející tvůrčí proces. Intuice je také bezesporu důležitá, ta ale stojí na úplném začátku tohoto procesu a vytyčuje jeho cíl. Aby mohl být vyvinut pohyb k tomuto cíli, je zapotřebí právě intuitivnosti. Jejím specifikem je subjektivní pocit jedince, který mu nevysvětluje proč, ale nabízí mu jak a jakým směrem postupovat. Nejedná se tedy o logický, snadno vysvětlitelný pochod myšlenek, je tomu přesně naopak. Pro velkou míru subjektivity tohoto tématu práci stavím na rozhovorech s tvůrci animovaného filmu o jejich vlastním intuitivním procesu. Velký zájem je kladen na jejich autenticitu a otevřenost. To se stává stěžejním předmětem zájmu tohoto textu.
- Jiří Hálek a Helena Třebická:Honsová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-03-25Disertační práce "Jiří Hálek a Jiřina Třebická: K herectví Činoherního klubu a 60. let" je věnována dvěma výrazným osobnostem českého dramatického umění. Oba herci narození v roce 1930 byli od počátku členy uměleckého ansámblu Činoherního klubu, který vznikl v praze v roce 1965 a svou inscenační tvorbou spojenou zejména s původními dramatickými díly svých autorů ( Ladislav Smoček, Alena Vostrá, Pavel landovský) výrazně posunul podobu moderní české činohry, jež se na přelomu 60. a 70. let stala předmětem celoevropského obdivu a uznání.
- Od Tylových hereček ke Sklenářové-MaléMarková Chválová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2012-01-23Disertační práce podrobně popisuje vývoj ženského herectví a proměny obrazu ženství v dramatu a divadle 19. století v Čechách, od vzniku prvního českého profesionálního hereckého souboru ve 40. letech, až k největší české herečce 19. století, Otýlii Sklenářové-Malé, a klade tento vývoj do přímé souvislosti a spojení s vývojem českého dramatu od J. K. Tyla až k dramatikům Prozatímního divadla, V. Vlčkovi a E. Bozděchovi. Studie sleduje tvůrčí spolupráci výjimečných uměleckých osobností v divadle a zabývá se podobami a smyslem herecké dramaturgie jako možnosti rozvíjení osobitého talentu a bytostného tématu herce. Práce vychází především z autentických dobových svědectví a překonává některé opakované předsudky divadelní historie.
- "Rozhovor" herce a loutkyDušková, Ilona(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-01-21Předložená disertační práce ?Rozhovor? herce a loutky se soustřeďuje na východiska, předpoklady a atributy vzniku jevištní postavy. Rekevantní pojmosloví a kontextY tvorby jevištní realizace dramatického díla jsou předmětem zájmu v teoretické části, na jejímý půdorysu jsou dále prezentovány výsledky rozhovorů s herci a režiséry a analyzovány zkušenosti doktorandky z výuky a faktických realizací.