Procházet podle oponent "ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava"
Nyní se zobrazuje 1 - 16 z 16
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autentičnost a pravdivost hereckého projevuPokorný, Vladimír(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-12Diplomová práce se zabývá problematikou autentičnosti a pravdivosti hereckého projevu při tvorbě postav v různých žánrech. Autor se v první části opírá o vybranou, odbornou literaturu, jejíž prostřednictvím nás seznamuje s tím, jak je teoreticky možné autentičnosti a pravdivosti hereckého projevu dosáhnout podle různých, všeobecně uznávaných postupů při práci na tvorbě postavy. V druhé části staví tyto teoretické poznatky do konfrontace se svojí vlastní zkušeností začínajícího herce a na absolventských inscenacích se nám snaží přiblížit, jak v různých inscenacích a různých žánrech hledá autentičnost a pravdivost při práci na svých postavách, které ztvárnil v posledním roce studia v divadle Disk.
- Chování a jednání - materiál hercovy práceHolík, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-20Tato práce se zabývá chováním a jednáním v herecké práci a mými zkušenostmi, nabytými za čtyři roky studia herectví, které s chováním a jednáním v herecké práci přímo souvisejí. Dotýkám se zde i pedagogické práce svých kantorů a zabývám se myšlenkami souvisejícími se studiem na DAMU. Dále se podrobněji věnuji herecké práci na postavě Rudolfa v Koltésově Západním Přístavu, jemuž jsme se věnovali v absolventském ročníku. Snažím se zde sebereflexí formulovat svoje postupy při vlastní herecké práci a též se věnuji samému vzniku představení.
- Divadlo a fachidiocie?Rut, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-27Magisterská práce Divadlo a fachidiocie se věnuje problematice oborové zaslepenosti v souvislosti s divadlem. Zabývá se vkusem, citem a řemeslností. Obsahuje také reflexe zkoušení několika inscenací a jednoho angažmá. Práce se také zabývá otázkou, za jakých podmínek má smysl dělat divadlo. Autor vychází z teze, že právě pátrání po smyslu je tou nejlepší obranou proti zaslepenosti diskursem svého oboru. Snaží se kriticky nahlédnout svoje dosavadní režijní působení i podmínky a prostředí, ve kterých tvořil. Je si vědom toho, že nám na jedné straně hrozí ustrnutí v čistě řemeslném a dávno odlidštěném přístupu k divadlu, na straně druhé pak chaos a snaha vymezit se za každou cenu.
- Herecká práce v modelových podmínkách školy a v profesionálním divadleBarešová, Denisa(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-01-10Ve své diplomové práci se zpočátku věnuji důvodům, proč jsem se hereckou cestou vydala. Poté se vyjadřuji k disciplinovanosti a morálce při práci a popisuji své pocity na konkrétních příkladech. V dalších částech vykresluji zkoušení, způsob práce a její reflexi ve školním divadle DISK a ve Švandově divadle. V poslední části se pak vzhledem k popsaným zkušenostem snažím zaujmout postoj, zorientovat v situaci, ve které se ocitám a najít smysluplné východisko.
- Herecká práce v projektovém divadle a v divadle s pravidelným provozemLurie, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-12Jako téma své magisterské práce jsem vybral komparaci herecké práce v projektovém divadle a v divadle běžného provozu. V jednotlivých kapitolách popisuji průběh zkoušení inscenací v těchto odlišných prostředích. Popisuji rozdíly v chodu obou subjektů a jejich vliv na hereckou práci. Ve své práci se opírám zejména o své zkušenosti nabrané během působení v projektech a inscenacích v souboru Tygr v tísni a zkušenosti z první sezóny v angažmá v libereckém Divadle F. X. Šaldy.
- Herecká sebereflexe při studiu a v praxiDancingerová, Marta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-20Práce popisuje mé osobní zkušenosti, kterých jsem nabyla jak během studia na DAMU a při zkoušení absolventských inscenací v divadle Disk, tak při práci mimo školu. Tyto zkušenosti jsou pak ilustrovány na několika konkrétních příkladech z praxe na kterých jsem pracovala.
- Herectví v životě a život v herectvíMüller, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-12Tato diplomová práce obecně pojednává o hereckých zkušenostech mladého člověka a zkoumá vlivy každodenního života na jeho život v umění, na rozvoj umění v něm. Klade otázky a na některé hledá odpovědi za pomoci odborné literatury nebo dedukce z vlastních zkušeností.
- Hra s otevřeným koncemRut, Adam(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-24V úvodu píše Adam Rut o snaze uchopit režii jako hru s otevřeným koncem. V první části popisuje základní východisko. Ve druhé části reflektuje ve vztahu k tématu připomínky, jež dostal během tří let bakalářského studia od svých pedagogů. Ve třetí části popisuje průběh zkoušení bakalářské inscenace a snaží se najít podněty a zkušenosti, které lze využít i pro další práci s autorem, dramaturgem, scénografem a především herci tak, aby hra byla stále otevřená.Ve čtvrté části píše o obavách režisérů, divácích a o tom, co máme v moci.
- Nejkrásnější večer v (mým) životěHermannová, Marta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-13Diplomová práce Nejkrásnější večer v (mým) životě popisuje událost českého maturitního plesu a snaží se zodpovědět na otázku, zda je maturitní ples iniciačním rituálem současnosti. Autorka své poznatky staví na základě uměleckého výzkumu, který sestával z rešerše tématu za pomoci literatury, natáčení dokumentárního filmu o maturitním plese SŠO Multimediálních studií Poděbrady, rozhovorů s maturanty a protagonisty filmu a jejich následné analýzy a také z návštěv dalších maturitních plesů za účelem komparace a zobecnění. Práce podrobně popisuje strukturu maturitního plesu – jednotlivé části jeho programu, jeho specifickou atmosféru, zvyklosti a tradice, ale také průběh jeho příprav a vztah jednotlivých maturantů k této události. Autorka popisuje a analyzuje performativní prvky maturitního plesu a na základě jejich interpretace se snaží pochopit význam této kulturní tradice a pojmenovat její místo v současné společnosti. Za účelem zodpovězení základní otázky práce se autorka rovněž zabývá historií českého maturitního plesu a pátrá po jeho původu.
- Psychosomatika a herecká tvorbaLapková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-19V první části této diplomové práce se zabývám psychosomatickou problematikou při herecké tvorbě, dále emocemi, jakožto specifickým fenoménem v herectví a tím, jak mohou negativní emoce ovlivnit tvůrčí proces. Věnuji se také empatii a jejím významu v herectví. Ve druhé části se zaměřuji na své osobní zkušenosti a poznatky nasbírané během studia na DAMU a nejvíce během tvůrčího procesu při zkoušení absolventského představení Racek do divadla DISK.
- Režisér jako iniciátor kolektivní tvořivosti při tvorbě inscenace a zodpovědnosti za společné díloLudvíková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-14Diplomová práce se zabývá úlohou režiséra při práci v tvůrčím kolektivu. Režisérova práce se odehrává v neustálém dialogu. Schopnost vést dialog je proto u tohoto povolání zásadní. Stejně jako umění hledání a udržování rovnováhy mezi chtěním ovlivňovat a odvahou být ovlivňován. Práce se okrajově věnuje přípravné práci režiséra před zkušebním procesem, kdy je stěžejní jeho kontakt s autorem, dramaturgem, výtvarníky či skladatelem. Dochází však k závěru, že pro výslednou podobu a zdar inscenace má ústřední význam až režisérův kontakt s herci. Herec je zde vnímán jako středobod celé divadelní události, jejíž nejvlastnější kouzlo je právě v setkání živých lidí v hledišti s živými lidmi na jevišti. Práce se proto soustřeďuje především na podobu vztahu režiséra a herce, na vzájemnou závislost jejich tvůrčích procesů. Ve snaze prozkoumat různé cesty režisérova přístupu k herci se ohlíží i do historie, kde nachází dvě protikladné tendence. První tendence nahlíží na herce jako na nástroj režisérovy tvořivosti, druhá jej vnímá jako její zdroj. Režisér, který počítá s hercovým přínosem dílu je zodpovědný za iniciaci a vedení jeho tvořivosti. I zde se vynořují dvě protikladné cesty. Jde o provokaci tzv. otcovské režie a motivaci režie tzv. mateřské. Volba mezi těmito cestami je dána povětšinou osobnostním typem režiséra. Zkušební proces, který je založen na důvěře v hereckou tvořivost, vyžaduje zvláštní etický postoj zúčastněných. Práce zkoumá souvislost mezi zodpovědností a tvořivostí. Dochází k přesvědčení, že tato souvislost je, vzhledem ke specifické povaze hercovy i režisérovy tvorby, k níž patří časová ohraničenost, kolektivnost, veřejnost a intimita, velká, ba zásadní. Proto se dále zabývá podmínkami, které vzniku zodpovědnosti svědčí. Ty jsou totiž těsně spjaty s podmínkami, které svědčí vzniku tvořivosti. Dochází k závěru, že ideálním prostorem pro rozvoj těchto ctností je stálý soubor.
- Současná inscenační praxe vybraných her Tennessee WilliamseSvozil, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-16Tato práce na základě rozboru a komparace dvou soudobých inscenací her Tennessee Williamse popisuje podoby současné interpretace dramatických textů. Vybranými inscenacemi jsou Tramvaj do stanice Touha v pražském Činoherním klubu a Vieux Carré newyorkské skupiny Wooster Group. Ve své druhé části je práce věnována reflexi praktické tvorby bakalářské inscenace Tennessee Blues - přípravě textu, scénografickému řešení a zvoleným stylům herectví.
- Specifika komediální situace v dramatické tvorbě Woody Allena, zejména v díle Central Park WestTyc, Mikoláš(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-25Práce se zaměřuje zejména na specifika komediální tvorby Woodyho Allena. Mikoláš Tyc popisuje v úvodu překážky, se kterými se inscenační tým setkal na základě práce na bakalářské inscenaci jednoaktové hry Central Park West. Interpretace této hry vychází z rozboru postav a struktury příběhu, která se v mnohém shoduje s Freytagovou technikou dramatu - těmto tématům se věnuje druhá a třetí kapitola. Čtvrtá část se zaměřuje na textové změny provedené za účelem snížení věkové hranice postav z pětačtyřiceti na přibližně pětatřicet let. V páté kapitole popisuje autor této práce ze svého režijního úhlu pohledu proces zkoušení a vývoj některých herců v žánru konverzační komedie. V závěrečné šesté části autor zkoumá, co se povedlo a co se nepovedlo na zmiňovaném představení z hlediska své další divadelní práce.
- Tvorba a sebedůvěraPoulová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-01-14Tématem diplomové práce Herecká tvorba a důvěra je především hledání tvůrčí svobody. Pokusím se, aby slovo důvěra bylo klíčovým pojmem nikoli jen vágním výrazem a moji práci spíše tematicky rámcovalo, než že bych se v každé kapitole snažila o konkrétní usouvztažnění. Cílem není dojít k obecně platným tvrzením, to ani nelze vzhledem k subjektivitě tématu. Pokusím se sama pro sebe formulovat, do jaké míry herec je, nebo má vůbec možnost být v rámci inscenace řízené režijní osobností svobodným tvůrcem a nakolik je dále závislost na druhých a jejich rozhodnutích vlastně frustrující. Ráda bych svou diplomovou práci pojala jako úvahu o suverenitě herecké tvorby jako umělecké disciplíny.
- Tvorba herecké postavy (práce v DISKu a profesionálním divadle)Anděl, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-23Tato diplomová práce pojednává o problematice tvorby herecké postavy. Protože každý herec vnímá proces tvorby jinak a na roli pracuje specifickým způsobem, zaměřuji se na mnou zvolenou cestu. Jaké herecké techniky používám, s čím jsem měl problémy a jak jsem řešil jednotlivé situace. V této práci se také snažím poodhalit některá pozitiva a úskalí herecké profese, především pak ta, se kterými se může začínající herec setkat při přechodu ze studentského do profesionálního divadla. Rozdíly v práci v těchto dvou prostředích jsou totiž znatelné a nesou s sebou mnohá úskalí. Jedná se zároveň o zlomový moment v životě herce. V diplomové práci jsem vycházel především z vlastních zkušeností, zápisků z hodin a deníku, který jsem si po dobu studia vedl. Studii opírám především o svou absolventskou roli v divadle Disk v inscenaci Punkrock. Dále se zabývám svými prvními většími profesionálními zkušenostmi se souborem Masopust o.p.s., kde jsem nastudoval dvě inscenace, a to Vytrvalý princ a Čupakabra. Následně přecházím ke Klicperovu divadlu, ve kterém jsem působil rok jako host a následně nastoupil do angažmá. Z této zkušenosti jsem vybral dvě nejdůležitější inscenace Richard III. a Romeo a Julie. Tato práce je určena především studentům herectví či čerstvým absolventům, kteří by si, jak doufám, mohli z mých dosavadních zkušeností vzít některé praktické postřehy, které by jim tak mohly pomoci na jejich vlastní herecké cestě.
- Výstavba herecké postavy a osobní zkušenostPoláková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-18Ideální by bylo, kdybych díky této práci objevila tu nejefektivnější metodu pro výstavbu herecké postavy, což však zní velmi nepravděpodobně. Pokusím se tedy alespoň nalézt základní aspekty, které herce při práci na postavě ovlivňují.