Procházet podle oponent "ŠOTEK, Milan"
Nyní se zobrazuje 1 - 4 z 4
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Múzičnost a scéničnost slovaJurečka, Jaroslav(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Práce se pokouší najít cestu k definování jevištní poezie. Autor vychází z dramaturgické praxe při studiu na DAMU i následného působení v Mahenově činohře Národního divadla Brno. Při hledání jevištní poezie postupuje analogicky se vznikem inscenace od textu a jeho překladu přes prostor k herci a konkrétnímu představení. Hlavními zkoumanými inscenacemi jsou dvě inscenace Čechovových her Višňový sad (r. Aminata Keita, Divadlo DISK 2019) a Racek (r. Štěpán Pácl, Mahenovo divadlo NdB, 2020), Schimmelpfennigovův Idomeneus (r. Štěpán Pácl, divadlo Reduta NdB, 2020) a Shakespearovo Jak se vám líbí (r. Aminata Keita, DAMU K322, později Divadlo Kolowrat, 2018). Zkoumá dramatické texty, jejich scénická řešení a hereckou tvorbu Elišky Zbrankové a Zuzany Černé. Východisky pro pojmenování jevištní poezie jsou vedle inscenací také klasické (především české) studie z oblasti literární estetiky a divadelní vědy.
- Režisér. Autor. TextDoležal, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-19Diplomová práce BcA. Josefa Doležala má za cíl reflektovat jeho dosavadní režijní zkušenost. Pokouší se analyzovat rozdílné postupy tvorby inscenace ve vztahu k textu, k režii a k autorství. V první části diplomové práce se zabývá jeho zkušeností z inscenování hry Jaroslava Rudiše Anšlus v Činoherním studiu Ústí nad Labem. Druhá popisuje vznik jeho autorské a zároveň magisterské inscenace Harlekýn je mrtvý v Divadle DISK. Diplomant popisuje svou první profesionální režijní zkušenost a porovnává jí se zkušeností režijní práce v důvěrně známém kolektivu svého ročníku. Klade si za cíl pojmenovat jednotlivá úskalí rozdílných procesů tvorby tak, aby byla teoreticky znát jeho specifika a doufá, že díky tomuto pojmenování sobě i čtenáři pomůže rozřešit jejich komplikovanost a připravit jej k další praktické činnosti.
- Text psaný z jevištěZachatá, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-10-26Tématem této disertační práce je tvorba nastupující generace českých dramatiků, tedy autorů narozených mezi lety 1980 a 2000, kteří se profesionalizovali v desetiletí vymezeném lety 2013 a 2023 (tj. alespoň některé jejich divadelní texty byly v tomto období inscenovány profesionálním divadlem). Jelikož většina těchto autorů nepochází z literárního prostředí, ale jsou vystudovanými divadelníky či filmaři a typicky píší texty pro inscenace ve vlastní režii či dramaturgii, bylo nejprve nutné přezkoumat, jaký vliv má tato praxe na podobu jejich děl. To v úvodní teoretické kapitole vedlo k ustanovení termínu „divadelní text“ jako pojmu zastřešujícího a k odlišení dramatu od jiných typů divadelního textu. Úvod se dále věnuje vymezení pojmů „přenositelnost“, „nastupující generace“ a charakteristice tvorby předchozí autorské generace „nové vlny“. Druhá část práce popisuje, jak je s divadelními texty a jejich autory nakládáno v současném českém divadelním a literárním provozu, přičemž se dotýká historických příčin emancipace českého divadla a literatury od dramatu, jejíž důsledky jsou patrné dodnes. Dále charakterizuje tři nejtypičtější podoby autorství současného divadelního textu (autor i inscenátor, externí autor – divadelník a kolektivní autorství) a rozebírá jednotlivé možnosti podpory a tvůrčího rozvoje, které jsou v současnosti českým autorům k dispozici (studium, dramatické soutěže, scénická čtení, autorské rezidence a dílny, objednávka). Poslední oddíl druhé části je věnován čtyřem divadelním scénám, které i přes všeobecnou skepsi vůči původnímu českému divadelnímu textu postavily svou dramaturgii právě na něm. Třetí a ústřední část disertace tvoří analytické profily tvorby deseti nejvýraznějších autorů a autorek nastupující generace (Tereza Verecká, Dagmar Fričová, Matěj Balcar, Petr Erbes, David Košťák, Tomáš Loužný, Kateřina „Kasha“ Jandáčková, Barbora Hančilová, Tereza Agelová, Tomáš Ráliš), doplněné o stručné medailonky dalších autorů a autorek příslušné generace. Závěr z předešlých analýz abstrahuje i přes značnou stylovou a tematickou rozprostraněnost jednotlivých autorských estetik podstatné styčné body a předkládá tak návrh deskriptivní poetiky nastupující generace autorů.
- Ženské aspekty mojí herecké postavyTomášová, Luciana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20Tato práce se zabývá tématem ženství v pojetí dramatické postavy a jeho objevováním jako hlavního nástroje pro další herecký růst. Tímto tématem se zabývám jednak v širší rovině, kdy se opírám o vybranou literaturu a načerpané zkušenosti ze světa a lidí kolem sebe. Zároveň, a to ve větší míře, k němu přistupuji skrze své subjektivní dojmy a vnitřní procesy, které jsem měla možnost na sobě pozorovat během svého studia na DAMU a následném působení v absolventských inscenacích divadla Disk.