Procházet podle oponent "ŠTĚPÁNEK, Jan"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Komplexní scénografické řešení románu Williama Goldinga „Pán much“Šmídová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20Tato diplomová práce se zabývá studiem románu "Pán much" Williama Goldinga a jeho alegorického vyjádření lidské povahy a společnosti. Cílem práce je vytvořit originální scénografické řešení reflektující současnou interpretaci románu. V průběhu práce se autorka zabývá mnoha pohledy na danou problematiku, včetně filosofie, psychologie a sociologie, a zkoumá vliv fikce na lidské vnímání reality. Autorka se zaměřuje na analýzu událostí v románu, aby odhalila jejich symbolický význam v diskusi o lidské přirozenosti a morálce. Zabývá se interpretacemi myšlenky zakořeněného barbarství a hledá původ této teorie ve společenských vědách. Zvláštní pozornost je věnována zobrazování motivu dítěte v současném umění a také v autorčině vlastní tvorbě. Zmiňuje také historický případ skupiny chlapců, kteří se v roce 1965 ztratili na opuštěném ostrově Ata, a srovnává jejich zážitky s fikčními událostmi v Goldingově knize. Tato diplomová práce obsahuje reflexe a kritické úvahy nad interpretací románu "Pán much" a jeho vlivem na současnou společnost. Práce jasně vyjadřuje nesoulad s hlavními myšlenkami románu a odmítání příliš katastrofického pohledu na lidskou povahu. Namísto toho se snažíte vnímat příběh "Pán much" jako kvalitní literární fikci s hlubokou symbolickou rovinou. Závěrem nachází problém ve všeobecné tendenci k preferenci atraktivních informací nad komplexním sdělením. Ve svém vizuálním řešení scénografie se inspiruje moderními principy fantasy počítačových her, což přenáší do prostředí opuštěného ostrova, kde se děj románu odehrává. Tento přístup umožňuje nový pohled na symbolický význam příběhu a jeho interpretaci ve světle současných mediálních trendů. Tato práce přináší originální přístup k analýze románu "Pán much" a jeho relevanci pro současnou kulturu. Zároveň otevírá prostor k diskusi o vlivu literatury na společnost a možnostech reinterpretace klasických děl.
- Scenography for Leoš Janáček´s opera From the House of DeadCUI, JIABAO(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-19From the House of Dead is a unique and representative Czech opera. It was composed by Leoš Janáček base on novel The House of the Dead by Fyodor Dostoevsky. This opera is a microcosm of all human suffering: punishment, oppression and despair. In this subject, I attempt to convey these suffering visually through stage design. This thesis is divided into following four parts: First, the study of the original novel includes research on the Tsarist exile system, as well as the author's life and creative process. Second, is the analysis of Czech opera, particularly Janáček's musical style, and how these musical characteristics are manifested in this opera. In the third part, I have analyzed the stage design of three Janáčeks operas which redesigned recent years and in the last part I explained my design for this opera.
- W. A. Mozart "Figarova svatba" - komplexní scénografické řešení operyHavelková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-08Tato bakalářská práce se věnuje scénografickému i kostýmnímu řešení opery Figarova svatba od Wolfganga Amadea Mozarta a uvádí ji do dobových a kulturních souvislostí. Zároveň se zabývá předlohou Pierra-Augustina Carona de Beaumarchais. První část se soustředí na život zmíněných tvůrců, a to včetně dramatika Lorenza da Ponte, který napsal této opeře libreto. Hlavní část práce reflektuje kostým a dobové detaily jako významné prvky uplatňující se pro scénografa na jevišti. Tato část se taktéž zaměřuje na porovnání aktuálně vytvořených kostýmů s dobovým oděvem osmnáctého století. Součástí této kapitoly je i uvedení celého díla do kontextu doby, v níž vzniklo, neboť právě historické prvky jsou při tvorbě mého kostýmního i scénografického řešení zcela zásadní. V další části se potom práce zaměřuje na psychologii jednotlivých postav, která je důležitá pro tvorbu kostýmu a pro jeho další rozbor. Dále jsou v této práci rozebrány kostýmy všech postav a na závěr je uvedena celková obhajoba kostýmního i scénografického řešení. Nakonec je zhodnocen celý proces tvorby.