Procházet podle oponent "ŠTRAUS, Ivan"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 69
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Adam Pavlíček: Bakalářský koncertPavlíček, Adam(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06
- Alban Berg a jeho lyrická suitaPinkas, Jiří(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-29Tato diplomová práce analyzuje Lyrickou suitu Albana Berga nejen z hlediska formálního rozboru, ale také přihlíží i nformacím, které byly zveřejněny po nálezu partitury v roce 1977, kterou Alban Berg věnoval hlavně Fuchs-Robettinové. Jenotlivé věty jsou rozebrány z hlediska programního charakteru, symboliky čídel, dodekafonních postupů, hudebních forem, motivů a jejich tématického propojení. Pozornost je věnována zatajeným citátům z Lyrické symfonie Alexandra von Zemlinského.
- Alexandr Glazunov a jeho přínos v oblasti houslové tvorbyProkofeva, Mariia(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Práce pojednává o ruském skladateli Alexandru Konstantinoviči Glazunovovi. V první polovině přibližuje život autora, a to jeho dětství, hudební počátky, následující působení v roli skladatele a dirigenta, revoluční léta, vstoupení do funkce profesora a pak i ředitele Petrohradské konzervatoře. Druhá polovina této absolventské práce je zaměřena na houslovou tvorbu skladatele, včetně stručného popisu vybraných komorních děl a přehledu skladeb, stvořených pro housle jako sólový nástroj nebo jako součást komorního uskupení. Poslední kapitola práce je věnována nejrozsáhlejšímu dílu pro housle od Alexandra Glazunova - Houslovému koncertu a moll. Přibližuje podmínky, které vedly skladatele k stvoření tohoto klíčového houslového díla a jeho poznámky o koncertu, citované z dopisů. Nejdůležitější a závěrečnou částí práce je rozbor koncertu.
- Alexej Aslamas - bakalářský koncertAslamas, Alexey(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2009-09-07
- Andrej Baran: Magisterský koncertBaran, Andrej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-04
- Ansámbly neobvyklého zloženia v komornej tvorbe Antonína DvořákaSlimáková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-08Anotácia Druhým najvlastnejším Dvořákovým odborom je komorná hudba bohatá počtom, vzácnymi hodnotami myšlienkovými a majstrovským vypracovaním. V tomto neprebernom množstve diel sa skvejú skladby, ktoré som vybrala na základe svojho presvedčenia o ich hodnote a s úmyslom niečo o nich napísať. Neuvádzam rozbory diel; boli by zdĺhavé a nie sú jadrom mojej práce, ktorá poukazuje na všeobecný prehľad Dvořákovho života, keď písal tieto komorné diela, na podmienky, za ktorých žil, za ktorých sa menil svet, čo nepriamo doliehalo určite aj na jeho myslenie. V Dvořákovom diele bez jedinej výnimky nájdeme slovanské znaky či už v malodike, rytmike, inštrumentáci alebo harmonických prvkoch. Vo vybraných dielach som hľadala tieto znaky a uvádzam ich v ukážkach. Tiež vydania skladieb, t.j. vydavateľské správy ma zaujali pôvodným znením a malými odchýlkami od autorovho rukopisu. V závere uvádzam niekoľko pohľadov od známych autorov na význam Dvořákovej hudby a tvorby.
- Bohuslav Matoušek: houslista tělem i dušíJunek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s uměleckým životem Bohuslava Matouška, vynikajícího významného českého houslisty a pedagoga. Přibližuje také jeho životní úspěchy v oblasti zvukového záznamu, nejblíže se věnuje okolnostem vzniku a vydání souborného díla Bohuslava Martinů pro koncertantní housle (a violu). Vydání kompletních skladeb Bohuslava Martinů dosáhlo celosvětového úspěchu, proto připojuji části recenzí a kritik ze zahraničí. Následuje výčet nejsignifikantnějších sólových nahrávek, několik částí rozhovorů pro tuzemský tisk a v závěru práce uvádím interpretační analýzu nahrávky Brahmsova houslového koncertu D dur Op. 77 pana Matouška z roku 1988.
- Borůvka Petr : Bakalářský koncertBorůvka, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Břetislav Novotný - život houslistyOchman, Vítězslav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2011-06-07Z hlediska historického je i relativně dlouhý lidský život pouhou epizodou. Čím to, že život jednoho člověka nám může připadat zcela bezvýznamný a naopak člověk jiný po sobě zanechá dílo hodné následování? Co nám nabízí a dává umění , kudy k němu vede cesta, jak na něj nahlížet, jak se jej zmocnit a porozumět mu? Přestože smyslem této práce není řešení filosofických otázek, na mnohé z nich odpovědi přináší. Práce je rozvržena do několika kapitol tak, aby jejich komplex podal svědectví o životě a díle umělce - houslisty Břetislava Novotného. Po stručném úvodu je věnována potornost Břetislavovu dětství, rodinnému zázemí, období školní docházky s počátky vzdělávání se hudbě, nelehké době nacistické okupace, studiím a získávání zkušeností na cestě vedoucí od kořenů české hudebnosti až k dosažení mistrovství ve zvoleném oboru. Stěžejní část práce zaujímá přínos Břetislava Novotného v oblastech činností, kterým ve svém životě věnoval hlavní pozornost, vynikal v nich a dosáhl pozoruhodných výsledků. Zabývá se především jeho působením na místě primária kvarteta, popisuje dráhu koncertního sólisty, mapuje nahrávací aktivity a dotýká se profese pedagoga, uměleckého poradce i dirigenta. Závěr práce s přílohami doplňuje statě předcházející. Nejdůležitější data jsou seřazena v chrolologické stručnosti, obsah uzavírá přehled diskografie, fotografické přílohy a seznam použitých pramenů a literatury.
- Didaktika smyčcového kvartetaJežek, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-22Tato práce se zabývá problematikou smyčcového kvarteta a nahlíží na ni z různých úhlů. Shrnuje historický kontext, který vedl k ukotvení smyčcového kvartetu jako prominentního žánru v rámci komorní hudby, zkoumá technické aspekty intonace a souhry, strategii společné práce na zkouškách a možnosti tvůrčího uplatnění hudebně analytického uvažování. Zamýšlí se také nad problematikou dlouhodobého soužití a týmové spolupráce v těsném prostředí tohoto souboru. Východiskem této práce je propojení autorovy více než dvacetileté zkušenosti kvartetního hráče s dostupnou českou i zahraniční literaturou, odbornými články na daná témata a v některých kapitolách také s názory kvartetních hráčů jiných významných souborů. Hlavním cílem je poskytnout ucelenou metodiku kvartetní hry, která vybaví mladé soubory potřebnými znalostmi a pomůže jim tak v prvních letech jejich společné práce.
- Eliška Dvorská - koncertDvorská, Eliška(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28
- Faktory vnímání hudby u lidíSchäferová, Marta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Tato práce se zabývá přiblížením faktorů souvisejících s vnímáním hudby u lidí a jejich možnému využití v koncertní praxi. Představuje základní neurologické a kognitivní mechanismy podílející se na tomto procesu, zabývá se emocionálně vyjadřovací schopností hudby a relevantními kulturními a sociálními faktory sou- visejícími s vnímáním hudby. Ve své závěrečné části práce nabízí možná zasazení těchto informací do kontextu s koncertní praxí.
- Fantazie v houslové literatuře se zaměřením na první polovinu 20. stoletíValečková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-18Improvizace a s ní spojená fantazie byly součástí hudby již od chvíle jejího vzniku. Jak se hudba rozvíjela, logicky došlo k vyčlenění fantazie jako samostatné hudební formy. Její obliba napříč nástrojovým spektrem je jasně patrná již od dob renesance, kdy také získala své pojmenování. V následujících obdobích se ustaluje těžiště fantazijní tvorby ve skladbách pro klávesové nástroje. Revoluce v jejím charakteru přichází na přelomu klasicismu a romantismu (Beethoven, Schubert, Liszt, Schumann). K největšímu střídání pohledů na fantazii ale dochází v první polovině 20. století, kdy nejen pod vlivem historických událostí nastává rychlý vývoji hudebních stylů. Migrace obyvatelstva s sebou přináší řadu nových podnětů a rozšiřuje obzory hudby o prvky mimoevropské, jedněmi z nejvýraznějších jsou prvky hudby latinskoamerické. V práci jsme se zaměřili na fantazijní tvorbu první poloviny 20. století věnovanou houslím. Právě v tomto období pro ně vznikla řada pozoruhodných skladeb, které plně využily jejich potenciálu. Interpretace těchto skladeb z hlediska nástrojové problematiky skýtá řadu možností, ale také úskalí. Proto je nutné zabývat se jimi z několika úhlů pohledu: z hlediska interpretační tradice v houslové literatuře, z hlediska vlastní metodiky hry na housle a z hlediska současných pohledů na interpretaci hudby 20. století. Práce je rozdělena do dvou částí. V první z nich, věnované fantazii obecně, jsme nejprve stručně nastínili historií vývoje fantazie od jejího vzniku do 18. století obecně. Ve tvorbě 19. a první poloviny 20. století jsme se zaměřili na fantazii v houslové literatuře. Dále jsme porovnáním s klasickou sonátou stanovili hlavní rysy fantazie. Druhá část práce obsahuje nejprve stručný rozbor vybraných skladeb houslové fantazijní literatury do konce 19. století. Čtenář se v ní seznámí s fantaziemi Georga Philippa Telemanna, Franze Schuberta, Heinricha Wilhelma Ernsta a Pabla de Sarasate. Těžiště druhé části ale spočívá v podrobném rozboru vybraných houslových fantazijních skladeb první poloviny 20. století, mezi kterými nalezneme například Fantazii Josefa Suka, Vola na střeše Daria Milhauda, Phantasy Arnolda Schönberga nebo třeba Fantaisii Oliviera Messiaena nalezenou v roce 2007.
- Ferdinand Laub - život a díloMráček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato práce pojednává o životě a díle legendárního českého houslového virtuóza Ferdinanda Lauba (1832 – 1875). Je zde popsána jeho cesta na pozici jednoho z nejuznávanějších interpretů své doby. Samostatná kapitola je věnována jeho činnosti pedagogické a skladatelské.
- Fernando Sor, jeho současníci a rozbor skladby Variace na Mozartovo téma, op. 9Pavlíček, Adam(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06Tato bakalářská práce pojednává o Fernandu Sorovi, který byl slavným kytarovým virtuozem a skladatelem. Patřil k první generaci velkých kytarových sólistů, kteřípoložili základy pro nástroj dnes zvaný klasická kytara. Jejich díla stále patří k základnímu repertoáru profesionálních kytaristů. Jedna z nejslavnějších skladeb z této doby jsou Sorovy " Variace na Mozartovo téma " op. 9, které jsou analyzovány v poslední části práce. První kapitola je o životě a díle Fernanda Sora. Druhá je o jeho nejdůležitějších současnících a poslední je anlýzou Sorovi skladby " Variace na Mozartovo téma " op. 9. Zde je obecně o přístupu k interpretaci až po detailní rozbor skladby samotné.
- František Kosina - bakalářský koncertKosina, František(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28
- Giuseppe Tartini - houslista a pedagogChytrová, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-30Předmětem této magisterské práce je Giuseppe Tartini - houslista a pedagog. Práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola pojednává o životě G.Tartiniho, druhá je o jeho díle a třetí o vývoji smyčce a smyšcové techniky. Kapitola čtvrtá představuje padovskou školu a slavné Tartiniho žáky a v kapitole páté jsou shrnuty teoretické spisy.
- H.I.Biber: 8 houslových sonát z roku 1681Koplík, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-04Narodil jsem se v jednoduchých poměrech a prostředí moravské vesnice, kde ještě dnes žije mnoho z tradic minulosti. Jako houslista jsem se spolu se školní docházkou dostával do styku s živými tradicemi lidové hudby. Během studia na konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži jsem s překvapením zjistil, že mnohé z toho, co jsem dělal intuitivně ve folklorních kapelách, je i součástí odkazu skladatelů raného baroka. Těchto významných osobností žilo v Kroměříži mnoho. Jednou z nich byl i Biber, s jehož sonátou jsem se seznámil z iniciativy mého pana profesora a zaujala mne natolik, že jsem se chtěl dozvědět více o tomto vynikajícím houslistovi a skladateli. Děkuji překladateli studie Guida Adlera, panu Jiřímu Chrásteckému, za výbornou a nezištnou pomoc.
- Hás Ondřej : Magisterský koncertHás, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08
- Historie Janáčkovy konzervatoře v Ostravě.Hás, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Janáčkova konzervatoř v Ostravě patří k největším středním odborným školám v České republice a v okolní Evropě. Vyučují zde pod jednou střechou jak obory hudební, tak obor dramatický a obor taneční. Tato škola prošla mnohými strastmi. Jan její založení potřebovalo velké úsilí a obětavost jejich zakladatelů. Také výstavba nové budovy konzervatoře s sebou nesla mnoho důležitých aspektů k vytvoření důstojného stánku hudby v Ostravě. Tato škola vychovala mnoho známých hudebníků a přijala mnoho odborných pedagogů. Vznikem této školy město Ostrava nezůstalo jen industrálním centrem moravsko-slezského kraje, ale hlavně se stalo městem kultury.