Procházet podle oponent "BERNÁŠEK, Václav"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 60
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- 70 let violoncella na AMU v PrazePetrásek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Tato práce pojednává o studijním oboru - violoncello od samotného vzniku školy až po součastnost. Text je uspořádán do tří kapitol. První část popisuje historii a jednotlivé pedagogy a jejich studenty. Druhá kapitola je ucelený soupis diplomových prací studentů oboru violoncello. Třetí kapitola obsahuje seznam pedagogů a studentů v akademickém roce 2016/2017.
- Alexander von Zemlinsky,život a dílo s přihlédnutím na Druhý smyčcový kvartet D-dur, op. 15Žďánský, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Alexander von TZemlinsky ( 1872 Vídeň - 1942 New York) patří k osobnostem, které byly v posledním desetiletí znovu objeveny. Když Zemlinsky zemřel v americkém exilu, byl jako skladatel zcela zapomenut a nikdo nemohl tušit, že za tři desítky let se zvedne vlna zájmu o umění z přelomu 19. a 20.století, která dá jeho hudbě nový život. Svými osobními i myšlenkovými osudy patřil Zemlinsky do okruhu kolem Gustava Mahlera a Arnolda Schonberga.Ve vídni také prožil více než polovinu svého života. Studoval tam na konzervatoři, později pracoval jako dirigent. Roku 1911 přijal místo šéfa opery Nového německého divadla v Praze a v následujících šestnácti letech se stal jednou z předních osobností pražského hudebního života. V divadle se stalo legendkou jeho mozartovské představení, na koncertním pódiu získal věhlas zejména provedením Mahlerových symfonií.V roce 1897 odešel Zemlinský z Prahy do Berlína, po nástupu nacistů k moci se vrátil do Vídně a odtud odjel roku 1938 do Ameriky. S novým prostředím se však už nesblížil a někdejší hvězda evropského hudebního nebe za několik měsíců zcela zapadla. Ačkoliv se jedná o skladatele světového významu působícího řadu let v Čechách nebyl doposud obsáhleji napsán jeho životopis nebo alespoň seznámení s jeho dílem v češtině. V druhé části práce se zabývám rozborem Druhého smyčcového kvartetu op.15.
- Anna Hošková - koncertHošková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28
- Antonín Dvořák:Koncert pro violoncello h-mollSzakál, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-08Tato práce je koncipována do dvou dílů.První díl nás seznámí se skladatelskými začátky, zahrnující Koncert A - dur a skladby z rozlučkového turné. Druhý díl pak skladatelův pobyt v Americe, kde komponoval Koncert pro violoncello h - moll, op. 104.
- Bohuš Heran - violoncellista, pedagog a člověkMatyášová, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Cílem této práce je představit život, dílo a umělecký odkaz zasloužilého umělce Bohuše Herana ( 1907 - 1968 ) - českého violoncellisty, pedagoga, hudebně - literárního spisovatele, propagátora violoncellové hry a hudebního organizátora. Pojednává o Heranově životě od raného mládí přes období studií, první umělecké angažmá, bohatou koncertní činnost v Čechách i zahraničí, pedagogickou práci profesora konzervatoře v Praze a působení v akademické funkci prorektora Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. V neposlední řadě se věnuje Heranově četné publikační činnosti a vydavatelské činnosti, jeho hudebně organizačním aktivitám a podpoře mladých hudebníků. B.Herana také po lidské stránce a dotýká se období jeho prázdninových pobytů v Polici nad Metují.
- Camille Saint-Saëns a jeho tvorba pro violoncelloHájková, Dora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-04Tato bakalářská práce pojednává o tvorbě pro violoncello francouzského skladatele Camilla Saint-Saënse. V první kapitole je ve stručnosti představena doba a prostředí, ve kterém skladatel žil a komponoval, a to z hlediska jak politického, tak částečně i kulturního. V druhé kapitole je pak představena samotná osobnost C. Saint-Saënse. Jsou zde v obrysech uvedeny informace o jeho rodině a vzdělání, o jeho významném postavení mezi osobnostmi jeho doby a o jeho životních úspěších i pádech. Třetí, nejrozsáhlejší kapitola se již zabývá rozbory děl samotných, a to jak po stránce formální, tak z hlediska kontextu vzniku díla nebo z hlediska využití díla v pedagogické praxi. Poslední kapitola je věnována analýze výsledků průzkumu skutečného stavu povědomí o Saint-Saënsově violoncellovém díle mezi českými cellisty, o oblibě a o četnosti uvádění jeho tvorby v českém violoncellovém prostředí.
- Češi v ruské hudební kultuřeGrokhovskiy, Viacheslav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-26Práce se zabývá českými hudebníky a jejich vlivu na ruskou hudební kulturu. Hlavními předsaviteli jsou: A. Nápravník, V. Suk, U. Avranek, UJ. Pribik, J. Vitaček, H. Wihan a další.
- Česká koncertantní violoncellová tvorba 20. stoletíHošková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28Tato práce s názvem Česká koncertantní violoncellová tvorba 20. století zahrnuje popis a stručný rozbor vybraných skladeb spolu s životními daty a důležitou tvorbou jednotlivých skladatelů. Každá z kapitol též obsahuje historický úvod s přiblížením hudební řeči typické pro dané období.
- Česká skladatelská a komorní tvorba pro kontrabas od roku 1945Mareček, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28Ve své magisterské práci přináším přehled českých skladatelů a komorní tvorby pro kontrabas po roce 1945. Práci jsem rozdělil do tří kapitol. V první kapitole uvádím životopis kontrabasisty Františka Hertla, chronologicky rozdělený. Druhá kapitola je věnována Českému nonetu, jeho vzniku, vývoji, repertoáru. Jedna z podkapitol přibližuje dobu. kdy byl uměleckým vedoucím František Hertl. Ve třetí kapitole uvádím přehled českých skladatelů a komorní tvorby po roce 1945. Touto prací bych chtěl přispět k obohacení kontrabasové literatury o další současné skladatele.
- D.Šostakovič - Skladby pro klavírní trioŠtěpánek, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-09Cílem práce je prozkoumat Šostakovičův repertoár pro klavírní trio. Autor vychází z vybraných dobových pramenů i z moderních publikací. Výrazně se zaměřuje na Klavírní trio č. 2 - e moll jako na jedno z nejdůležitějších děl světového repertoáru. Snaží se o hlubší porozumění historickým okolnostem vzniku díla a také jeho obsahovému sdělení. Rozebírá problematiku narativní interpretace Šostakovičova hudebního jazyka a zmiňuje vybrané dobové souvislosti - skladatelovo dětství, studia a první úspěchy i nesnáze jeho rané kariéry, období Druhé světové války. Akcentován je především vztah k I. I. Sollertinskému, jehož památce je druhé trio věnováno. Nechybí ani zamyšlení nad autenticitou a přínosem Volkovova Svědectví. Klavírnímu triu č. 1 a Sedmi romancím na Verše Alexandra Bloka je samostatně věnována kapitola číslo dvě. Ve zbytku práce se autor zabývá Klavírním triem č. 2 a zejména jeho čtvrtou větou, ve které spatřuje interpretační těžiště díla.
- David Popper a jeho Vysoká škola violoncellové hry op. 73Nouzovský, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06V této práci mi dovolte poukázat na violoncellistu, skladatele a kantora světového renomé - Davida Poppera. Dovoluji si vám představi svůj pohled na důležitost jeho Vysoké školy violoncellové hry op. 73, dle mého názoru nepostradatelnou součást růstu violoncellistů na celém světě. Za zajímavé považuji i porovnání jeho díla se známými skladbami jeho i autorů jiných.
- Dětský smyčcový orchestr Nadačního fondu HarmonieŠumníková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-05Diplomová práce seznamuje čtenáře s činností Dětského smyčcového orchestru Nadačního fondu Harmonie. Práce je členěna do čtyř hlavních kapitol. První kapitola pro kontext nabízí informace o historii, osobnostech a hlavních pilířích El Sistema, jimiž je celý program nadace inspirován. Druhá kapitola přináší veškerá fakta o Nadačním fondu Harmonie. Popisuje jeho vznik, fungování a představuje jednotlivé orchestrální skupiny a jejich činnost. Třetí kapitola má pedagogicko-metodický charakter. Zabývá se realitou skupinové instrumentální výuky dětí a přináší množství praktických tipů pro jejich obstojné zvládnutí v pozici lektora. Poslední čtvrtá kapitola pojednává o projektu Sistema Europe, jeho aktivitách a mezinárodních akcích, kterých se pravidelně děti Nadačního fondu Harmonie účastní.
- František Jílek, význačný dirigent Janáčkovy opery BrnoKružík, Robert(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-07Jméno Františka Jílka rezonuje v úzkých odborných kruzích do dnešní doby, a to je tomu již dvacet tři let od jeho smrti. Já sám ho mám, už od útlého dětství, spojeno s Janáčkovou hudbou a interpretační precizností jemu vlastní, na kterou vzpomínají všichni hudebníci, kteří s ním po léta spolupracovali. V této práci se budu zaměřovat zejména na Jílkovo období v pozici šéfa brněnské opery. Doložím jeho činorodost mnohými recenzemi na jednotlivé premiéry operních titulů, kterých bylo za bezmála třicet let ve funkci mnoho. Dále bych rád zmínil i jeho působení pedagogické na hudební fakultě JAMU a taktéž pětileté období ve funkci šéfdirigenta Státní filharmonie Brno.
- Gaspar Cassadó - suita pro sólové violoncelloSůva, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Tato bakalářská práce se zaměřuje na život a dílo význačného španělského skladatele a violoncellisty Gaspara Cassadóa se zaměřením na jeho Suitu pro sólové violoncello. První část práce představí osobnost a dílo umělce, nastíní základy jeho skladatelské a hudební inspirace a uvede do kontextu později popisovanou Suitu. Ve druhé části se práce zaměří na komplexní rozbor Cassadóovy Suity pro sólové violoncello po harmonické a formální stránce. Rozbor je pro větší přehlednost doplněn notovými ukázkami.
- Gustav MahlerJugendorchesterDrtina, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-03Práce pojednává o prestižním mezinárodním orchestru mladých - Gustav Mahler Jugendorchestru ( GMJO). Zabývá se jeho vznikem, historií, jeho iniciátorem Claudio Abbadem, postavou Gustava Mahlera. Autor předkládá své osobní zkušenosti z působení v tomto orchestru a sleduje i příbuzné iniciativy a orchestry - dirigentskou soutěž pod záštitou Salzburského festivalu, Mahler Chamber Orchestra a Gustav Mahler Academy v Bolzanu.
- Harfa a její uplatnění v komorní hudběUlehlová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Hlavní myšlenka této práce je založena na podtržení několika faktů z historie harfy v kontextu s její rolí v komorní hudbě. Hudební svět kolem harfy způsobil nemalý vliv v životě tohoto nástroje a dnes si můžeme říci, že počínaje nedávnou historií posledních stolezí, dostává svět evropské kultury mnoho nazpět. Další část této práce je rovněž zaměřena na několik témat týkajících se běžných aspektů harfové praxe v komorní hře.
- Helena Matyášová : bakalářský koncertMatyášová, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-05-26
- Helena Vovsová: Bakalářský koncertVovsová, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-03
- Hudební skladatel Václav HálekŠimková, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-03Moje bakalářská práce se zabývá životem a tvorbou hudebního skladatele Václav Hálka. Díky rozhovorům s ním jsem mohla také zmapovat osobní postoje protagonisty. Snažím se také odhalovat motivy a inspirace jeho tvorby. Na pozadí drobných příběhů ze skladatelova života vykresluji i atmosféru doby, v níž studoval a tvořil.
- Intonace a řešení této problematiky z pohledu metody O. ŠevčíkaMikawa, Keishiro(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Tato diplomová práce se zabývá adaptací Ševčíkovy "Školy intonace op. 11" pro housle na violoncello a analýzou jejího dopadu na zlepšení intonace violoncellistů. Práce vychází z osobní zkušenosti s potřebou zlepšit intonaci a z praktického tréninku metod Otakara Ševčíka, konkrétně opusů 2 a 3, které jsou zaměřeny na techniku pravé ruky. Na základě očekávání, že Ševčíkova "Škola intonace" poskytne řešení intonačních problémů, byla provedena snaha o přepis notového materiálu pro violoncello. Tento úkol však narazil na technické rozdíly mezi houslemi a violoncellem, zejména v rozsahu tónů dosažitelných v jedné poloze. Housle umožňují rozsah kvarty, zatímco violoncello pouze tercie bez prázdné struny, což komplikovalo přímou adaptaci. Navzdory těmto výzvám jsem zkoumal důležitost jednoduchých, ale efektivních každodenních cvičení pro zlepšení intonace. Byly také prostudovány další Ševčíkovy metody, například opus 8 a 9, které přinášejí další užitečné techniky. Dále práce zmiňuje například knihu "Jak hrát na housle čistě" od Břetislava Novotného nebo "Intonace u smyčcových nástrojů" od Christiny Hermanové jako doplňkový zdroj teoretického porozumění intonace. Hlavním cílem práce je tedy poskytnout návod a materiály pro violoncellisty, kteří chtějí systematicky zlepšovat svou intonaci prostřednictvím adaptace osvědčených houslových metod.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »