Procházet podle oponent "BRYCHTA, Lukáš"
Nyní se zobrazuje 1 - 4 z 4
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Fenomén přestávky v současném českém divadleVinařová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-18Bakalářská práce se zabývá fenoménem přestávek v současné české divadelní praxi. Autorka na základě svého výzkumu vymezuje typologii přestávek, které nefungují v divadelním představení pouze jako jeho předěl, ale nějakým způsobem ho rozvíjejí. Na základě příkladů ze současné divadelní praxe se ukáže, že přestávka může rozšiřovat významovou rovinu inscenace i akcentovat společné setkání jako základ divadelního média. S oporou v české strukturálně-sémiotické tradici a současných divadelně-teoretických konceptech tak autorka dochází k závěru, že divadelní přestávka může být součástí jak představení, tak samotné inscenace, a že skrze přestávky může dojít k amplifikaci jevů, jež vychází ze samotné povahy divadelního média. V neposlední řadě si autorka pokládá otázku, čím může být výzkum přestávek a její rozhodnutí považovat je za součást divadelního média pro současné divadelní teorie přínosné. Dochází k pojmenování přestávek jako tvarů na pomezí každodenního života a divadelního média. Jejich zkoumáním se tedy autorka snaží o pojmenování konkrétních způsobů, jakými může život do divadelního média vstupovat. Právě napětí mezi žitou realitou a divadelním médiem vnímá autorka jako dynamiku pro divadlo esenciální.
- Flash mob v českém kontextuKosáková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Diplomová práce Terezy Kosákové nazvaná Flash mob v českém kontextu se zabývá výzkumem flash mobu, jenž vznikl počátkem 21. století jako kulturně-sociologický projekt amerického novináře Billa Wasika. Pro lepší porozumění tohoto fenoménu nejprve autorka diplomové práce pomocí mezioborové syntézy shrnuje společenské tendence daného období, které jsou následně východiskem pro zevrubnější kritické uvažování a hledání specifických nuancí, především úsilí o zachování anonymity a přivlastnění městského prostoru, jež odlišují flash mob od podobných typů veřejných událostí. Tyto aspekty poté diplomantka aplikuje při terénním výzkumu tuzemského flash mobu, který zároveň zkoumá z pohledu české tradice recesistických hnutí. Součástí práce je rekonstrukce a analýza flash mobu oslavující mezinárodní den kubánského tance rueda de casino a autorský překlad vybraných pasáží Wasikova eseje Můj dav neboli pátá fáze: Zpráva vynálezce flash mobu a Teorie performance Richarda Schechnera.
- Nesnesitelná tekutost bytí a její pozice v současných podobách divadlaTilšar, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14Tato bakalářská práce se zabývá inscenací tvůrčí skupiny Vít Neznal & kol. s názvem Nesnesitelná tekutost bytí uváděnou ve dvou verzích v letech 2018 a 2019. Zařazuje ji do kontextu české divadelní teorie a historie a představuje její tvůrce. Detailně se věnuje analýze a výkladu zhlédnutých představení obou verzí a všímá si posunů a změn u verze druhé. Následně se zamýšlí nad kritickou reflexí tohoto díla.
- Postup live cinema v současném českém loutkovém divadleŠvecová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-20Diplomová práce Postup live cinema v současném českém loutkovém divadle zkoumá specifika zapojení filmového natáčení a promítání v reálném čase do divadelních inscenací v loutkovém divadle. První část představuje pojmy loutkové divadlo a live cinema, jak se v průběhu času měnilo jejich pojetí a definice v různých kontextech. Pro účely specifikace použití live cinema v loutkovém divadle práce stručně popisuje použití live cinema i v jiných oblastech divadla, speciální kapitola je věnována činoherním inscenacím a práci režisérky Petry Tejnorové. Stěžejní část práce tvoří analýza jednotlivých možností vzájemných vztahů filmového a divadelního média v inscenacích tvůrců v oblasti loutkového divadla. Na základě této analýzy práce reflektuje vliv live cinema na dosavadní chápání loutkového divadla, konceptu jevištní postavy i loutky jako divadelní funkce.