Procházet podle oponent "DUFEK, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 24
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Ak hrdinka road movieKajánková, Lucia(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-21Súčasný príbeh o dospievaní a o tom, ako si poradiť so vzťahmi, láskou, sexom a lákavosťou úniku pred realitou ako z road movie. Dej sa odvíja v troch autonómnych, ale previazaných častiach, očami enfant terrible hlavnej hrdinky, ktorá sa snaží vyrovnať s otriasajúcim rozpadom svojho prvého vážneho vzťahu - skúša získať späť svoju bývalú, absurdne sa zamiluje do najlepšieho homosexuálneho kamaráta, ktorý sa o ňu stará, a prežíva fantasknú cestu s nezvestnou filmovou herečkou. Scenár rozdeľuje jej úvodná autonehoda, keď v ukradnutom aute uniká z Prahy preč - prvú časť predstavuje možná budúcnosť vo forme nehodu nasledujúcej imaginárnej road movie, druhú minulosť, ktorá k úteku bezprostredne viedla, a tretia, v prítomnosti, časovo priamo nadväzuje na onú autonehodu. V závere sa hrdinka skutočne vydáva na cestu.
- BabičkeMicenková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-19Tento scenár je osobnou, skoro autobiografickou výpoveďou o istom období života mojej babičky. Prelínam tu fiktívne - fantazijne prvky s dokumentárno -realistickými. Je to príbeh o osobnosti mojej babičky, ktorá sa nezlomila ani pri najtvrdších skúškach a dokázala zabojovať s nevyhnuteľnosťou osudu - so samotou, opustenosťou, beznádejou, chorobou... a vždy si dokázala nájsť cestu, spôsob, ako sa so všetkým pobiť. Je to o sile vôle a slobode ducha, o dlhej ceste za osvietením.
- Bakalářský filmový scénář: MagdaLudvíková, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-19Scénář ?Magda? vypráví o mladé dívce, která po roztržce s milencem navazuje spiklenecký vztah s malým chlapcem. Jejich vztah funguje na principu hry ?na indiány?. V rámci této hry ?na život a na smrt? Magda dokáže dospět .
- Bakalářský scénář: Břečťanová vilaŠperkerová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-19
- Cesty hrdinůHruška, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-22Příběh vyprávěný na základním archetypálním vzorci mytologického příběhu o cestě hrdiny. Jarda žije nejprve v odloučení, neschopen nějakým způsobem změnit svůj život. Poté aniž by o to zcela usiloval, se po vzoru mytologických hrdinů vydává na cestu, při které přetrhává pouta se starým světem, zamilovává se a dostává se do romské osady, ve které dochází k jeho prozření. Zpět se Jarda vrací plný síly, zralejší a schopnější žít.
- Dětský film, rodinný film a film o dětech v kontextu české kinematografie let 2014-2018Ansorge, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-26Diplomová práce je žánrovou studií týkající se rozlišení žánrů dětský film, rodinný film a film o dítěti s důrazem na odlišné způsoby oslovování cílového diváctva. V této souvislosti se práce opírá především o filmové teorie Noela Browna a Bruce Babingtona. Poznatky aplikuje na české filmy, které měly kinopremiéru v letech 2014-2018. V této souvislosti diplomová práce obsahuje případové studie filmů Pojedeme k moři (2014, Jiří Mádl), Lajka (2017, Aurel Klimt) a Po strništi bos (2017, Jan Svěrák).
- Dramaturgická analýza filmů rumunské nové vlnyVondrášek, Damián(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-19Tato diplomová práce se zabývá dramaturgickými postupy a strukturou filmového díla. Čerpá z literatury tzv. filmových kuchařek, konkrétně z titulů Story: Substance, Structure, Style, and the Principles of Screenwriting (Robert McKee, 1997), Save The Cat! The Last Book on Screenwriting You'll Ever Need (Blake Snyder, 2005) a Screenplay: The Foundations of Screenwriting (Syd Field, 1979). Zkoumá, shrnuje a porovnává postupy, které tyto tři knižní tituly nabízí, a následně tato zjištění aplikuje na film 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, 2007), který patří mezi hlavní zástupce rumunské nové vlny. Cílem této práce je ověřit platnost těchto pravidel a pouček na poli autorského filmu oceňovaného na prestižních filmových festivalech.
- Dramaturgická role rituálů ve filmech o rodiněAbsolonová, Ráchel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-17Práce rozebírá dva filmy o rodině: Výlet (2002) české režisérky Alice Nellis a filmovou adaptaci Blízko od sebe (2013) amerického režiséra Johna Wellse. Za pomocí analýzy struktury a žánru vycházející z metody od Davida Bordwella a Kristiny Thompson z publikace Umění filmu: úvod do studia formy a stylu a analýzy tématu metodou popsanou v knize Scénář pro 21. století od Lindy Aronson práce popisuje souvislost těchto tří aspektů s rituály spojenými se smrtí a zkoumá dramaturgickou roli rituálů, které film zobrazuje.
- Dramaturgické postupy ve filmech Cornelia PorumboiaVondrášek, Damián(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-05Tato bakalářská práce se zaměřuje na dramaturgickou stavbu filmového díla. V první části je rozebrána dramaturgie po teoretické stránce s důrazem na základní pojmy a postupy. Následně v analytické části práce jsou tyto prvky aplikované na dva vybrané filmy rumunského režiséra Cornelia Porumboia, autorského režiséra známého radikálními filmovými postupy. V závěru autor na základě poznatků z rozborů zhodnocuje míru, s jakou se konvenční dramaturgické postupy objevují v jeho osobité filmové tvorbě.
- Dům k pronajmutíHrdinová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-17Dům k pronajmutí je příběhem, který se odehrává uvnitř prostoru jediného domu. Staré vily, kterou politická mašinérie v 50.letech rozdělila mezi dvě rodiny s odlišnými politickými preferencemi. Obě rodiny po mnoho let slyšely skrze zdi svoje hlasy i kroky a čichaly vůně jídel ze svých kuchyní. Ve skutečnosti toho však o sobě navzájem věděly více ve svých představách než z letmých a mlčenlivých setkání na společných chodbách a zahradě domu. Dívka, její matka a stárnoucí dědeček, bývalý veterán ze západní fronty. Všichni vnímali minulost a své nechtěné sousedy po svém. O několik let později, kdy dům zůstal téměř prázdný, už minulost nechce hrát dál svou tíživou roli. Vzpomínky se mísí s představami a zbývá jediné. Zbavit se stínů, které vyplnily dům i duše hlavních hrdinů, aby jedni mohli začít novou kapitolu ve své historii a ti druzí mohli odpočívat v pokoji.
- Dvojí podoba grotesknaCsicsely, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-15V následující bakalářské práci se zabývám problematikou estetické kategorie groteskna v souvislosti s filmem. Slovo groteskno označuje dvě takřka protikladné poetiky – groteskno lidové a romantické – které jsou však úzce propojené, což může být matoucí. Zejména ve filmovém diskurzu, kde se slovo groteskno zpravidla pojí s označením filmového žánru grotesky (původně v angličtině slap-stick) odpovídajícímu méně užívanému významu kategorie groteskno – lidovému. Zmatek může mít vliv i na vnímání filmu, ve kterém hrají kategorie podstatnou roli. Pojmový chaos vyjasňuji za pomoci obsáhlé studie Michaela Bachtina Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance a filozofického spisu o komice od Henriho Bergsona Smích. A odlišnost rozebraných koncepcí dokládám na analýze dvou filmů, kdy každému dominuje jedna – Případ pro začínajícího kata Pavla Juráčka a Hoří má panenko Miloše Formana.
- Ikony na hladiněHrdinová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-17Teoretická bakalářská práce Ikony na hladině zkoumá filmový obraz lidského těla ve středověké kultuře. Její snahou je postihnout nejen schopnost tvůrců vyobrazit středověk a jeho tělesnost, ale zároveň analyzovat, co rozmanité přístupy k tomuto tématu vypovídají o kinematografii i kultuře současnosti. Kromě analýz několika konkrétních, z hlediska dějin kinematografie klíčových snímků se středověkou tematikou věnuje svou pozornost i samotné tematice těla ve smyslu základního stavebního materiálu filmového vyprávění a vztahu mezi tělem filmovým, tělem tvůrce a tělem diváka. Zároveň zkoumá problematiku filmového uchopení historie a pohnutky, jež vedou tvůrce k znovuoživení minulosti na plátně. Obraz středověkého těla, tedy těla naplněného symbolickými významy i těla oscilujícího mezi krajními póly lidské existence, nahlíží jako filmařskou výzvu. Výzvu, v níž by mohl tvůrce vybízet diváky v kontrastu k mainstreamové produkci k větší senzitivitě a k účasti na takových prožitcích, jež by reagovaly na obrazy v jejich základní estetické a symbolické kvalitě.
- Krvavá pomlázkaBittnerová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-10Pohraničí. Válka. Němci. Zbraně. Werwolfové. Kamarádi. Dobrodružství. Eliška. Sex. Všechno by bylo absolutně skvělé, kdyby to špatně nedopadlo. Scénář na motivy skutečné události z roku 1946 vypráví o kraji, ve kterém válka neskončila. O předčasně ukončeném dětství. O neosudové souhře náhod. O zodpovědnosti a soucitu. O banalitě zla. Je volnou rekonstrukcí činu, který ve své době šokoval obyvatele malého horského městečka, i když měli spoustu důvodů na něj rychle zapomenout. Je to příběh Jirky Procházky a Ilse Jesenské.
- Malá mořská víla a její filmové adaptaceNeničková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-26Práce se zabývá Malou mořskou vílou a jejími filmovými adaptacemi. První část se věnuje mytologii mořských panen. Poté se blíže soustřeďuje na tento fenomén v současnosti. Další kapitoly se zaměřují na Hanse Christiana Andersena a především na jeho tvorbu. Analyzuje jeho pohádkový příběh Malá mořská víla především s přihlédnutím na motivy a poselství, které se v něm objevují. V praktické části se zaměříme na tři adaptace; Malou mořskou vílu (1976) Karla Kachyni, Ponyo z útesu nad mořem (2008) Hajaho Mijazakiho a Vábení Sirén (2015) Agnieszky Smoczynské. Zodpovíme si otázky, jak si tito tři tvůrci poradili s postavou hlavní hrdinky, jak ve filmech pracují s vizuální stránkou a jaké reference, ať už folklorní či popkulturní, v nich využívají. V neposlední řadě jak Andersenův původní příběh adaptovali na film. Karel Kachyňa vytvořil vizuálně podmanivou smutnou baladu o světě, kde neexistuje jednoznačný rozdíl mezi absolutním dobrem a absolutním zlem. Mijazaki vychází z mnoha motivů předlohy, ale nabízí nám svoji pozitivnější interpretaci, která vkládá více důvěry v lásku i lidství než Andersen či Kachyňa. Oproti Smoczynska ve Vábení Sirén ukazuje skoro až antitezi Malé mořské víly. Právě na této široké škále přístupů můžeme ale vidět univerzálnost Andersenova příběhu a také rozsah symbolů a motivů, jež postava mořské panny v sobě může nést.
- Návod na příběh úvahy nad knihami, které radí s psaním scénářeMašinová, Milada(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-17V této práci uvažuji nad knihami, jejichž cílem je pomoci scenáristům napsat kvalitní scénář. Pokouším se hlouběji zkoumat dvě knihy na toto téma, které se od sebe značně odlišují. Jedná se o titul Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting jehož autorem je Robert McKee a titul Save the cat! The Last Book on Screenwriting You'll Ever Need, který napsal Blake Snyder. Ve srovnání se světem anglosaským není tento typ literatury v českém prostředí nijak běžný, proto se věnuji knihám zahraničním. Představuji nejen tituly samotné, ale také jejich autory; analyzuji kapitoly věnované postavám a struktuře scénáře, aplikuji metody McKeeho i Snydera na vybrané celovečerní filmy. V závěru pak shrnuji klady i zápory jednotlivých knih a jejich přínos pro potenciálního čtenáře.
- Nevyzpytatelné směry větruToul, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-22
- Oholit se a vyčistit si zuby jednou provždyFelcman, Jakub(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-10-16Svět tohoto příběhu je rozdělený na Západ a Východ. Stane se tu, že jistá západní univerzita se rozhodne udělit čestný doktorát významnému bojovníkovi za svobodu projevu, takřka disidentovi, ve východní zemi. Příprava je přitom svěřena jedinému člověku, mladému elévovi. Na druhé straně celý čin vhodně poslouží jako záminka pro zahájení denunciantské kampaně a zkomplikuje plány jednomu východnímu akademikovi. Ten se ovšem nechce svých plánů vzdát.
- Povolání scenáristaParkanová, Beata(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Cílem mé magisterské diplomové práce Povolání scenárista je v základních bodech načrtnout témata, týkající se profese scenáristy a zjistit, co mohou studenti udělat pro to, chtějí - li se jako scenáristé živit, a co pro takto zaměřené studenty může udělat sama katedra scenáristiky a dramaturgie. Těžištěm mé práce jsou pro to rozhovory se scenáristy, kterým se psaní scénářů stalo profesí, dotazníky studentům KSD a v neposlední řadě mé osobní studijní a profesní zkušenosti.
- Špionážní letadlo nad územím KubyBoršková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-10-10Víra je individuální prožitek každého z nás. Ale kdo rozhodne, čí víra je ta správná?
- Srovnání mytologických obsahů děl ´Smrt krále Artuše´ a ´Excalibur´Sajdok, Marek(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-18Srovnání si klade za cíl postihnout hlavní rozdílnosti ve vyprávění stejného příběhu s odstupem 500 let mezi jednotlivými verzemi a na základě tohoto posunu se pak pokouší sledovat proměny kolektivního vědomí i nevědomí.