Procházet podle oponent "HÁJEK, Václav"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Časoprostor a symbolika v estetice pohádkových operKessnerová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-19Diplomová práce Symbolika v operních pohádkách se zabývá tematikou symbolu, jeho genezí a kulturně-historickými kontexty. Zkoumá symboly z pohledu scénografa, a to na půdorysu tří pohádkových oper, které vznikly jako semestrální projekty na KS. Tato práce zkoumá jejich tematické vztahy skrze užité symboly a ukazuje propojení těchto operních děl prostřednictvím jejich výtvarného zpracování. Jedná se o operu Modrovousův hrad Bély Bartóka, Rusalku Antonína Dvořáka a Turandot Giacoma Pucciniho. Jejich propojujícím jmenovatelem jsou ženské hrdinky, ženská symbolika a konflikt mužského a ženského principu. Součástí této práce je popis komplexního scénografického řešení těchto tří oper.
- Hlavní postava " tajného agenta " ve filmech " Pouta " a " Životy těch druhých "Kučera, Luboš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-10Zevrubné čtení a komparace filmů "Pouta" a "Životy těch druhých". Dramaturgický rozbor (a rozbor filmového jazyka) ve vztahu k tématu filmů, porovnání přístupů k hlavním postavám obou dramat. Tématem práce je dramaturgický rozbor vztahu hlavní postavy, ostatních postav dramatu, příběhu a tématu (a případně filmového jazyka) a vzájemná komparace u zmíněných filmů. Filmy vykazují dva odlišné přístupy k filmovému dramatu a zároveň využívají velmi podobné historické kontexty a hlavní postavu s podobnými vnějšími znaky: (osamělý) tajný agent či (ne)dobrovolný voyeur oscilující mezi (ne)loajalitou k vyšší moci a vlastním citovým puzením (jež je s vyšší mocí v rozporu) a jeho touha vymanit se narážející na příčinu svého vzniku resp. jeho neprolomitelné osamění jako stav bytí.