Procházet podle oponent "HAJÓSSYOVÁ, Magdaléna"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 70
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Americká opera a její vývoj ve 20. stoletíVacíková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Tato práce pojednává o vývoji americké opery, tj. opery na území dnešního USA, ve 20. století. Je chronologickým přehledem hlavních vlivů, které tento vývoj formovaly. Zaměřuje se na přelomové okamžiky, historické milníky, významné operní skladatele a jejich stěžejní díla. Všímá si odlišností americké a evropské hudební tradice a soustředí se na specifika formující americkou operní tvorbu. Práce byla vytvořena kompilační metodou, která vychází z několika odborných děl předních amerických muzikologů či badatelů v oblasti kulturní historie. Důvodem pro vznik je absence jakékoli obsažnější či souhrnnější literatury v českém jazyce, která o tomto tématu pojednává.
- Anna Kubištová: Bakalářský koncertKubištová, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-05-24
- Barbora Zajíčková - bakalářský koncertZajíčková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08
- Bohuslav Martinů a jeho jednoaktové oper yŠmatláková Pavlů, Ester(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01Tato práce si klade za cíl stručně a výstižně charakterizovat a zmapovat dostupnou tvorbu jednoaktových oper Bohuslava Martinů.
- E. W. Korngold a jeho písňová tvorbaFišer Silkenová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-05-24Diplomová práce je zaměřena na písňovou tvorbu Ericha Wolfganga Korngolda, který se narodil v Brně 29.května 1897 a zemřel v Los Angeles 29.listopadu 1957. V úvodních kapitolách jsem zpracovala životopi E.W.Korngolda a zmapovala hudební dílo. Kapitola číslo čtyři obsahuje jednotlivé rozbory jeho písní a písňových dyklů se zvláštním zaměřením na opus 27 "Unvergänglichkeit", který jsem již několikrát interpretovala. Ve své práci uvádím několik textových ukázek jednotlivých písní, dále fotografie E.W.Korngolda a nejrůznější přílohy - tou nejvýznamnější je kompletní seznam díla E.W.Korngolda.
- Fenomén jménem PavarottiDobešová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-01Cílem této práce je přiblížit a blíže vysvětlit jedinečný přínos Luciana Pavarottiho pro popularizaci vážné hudby a operního zpěvu jako takového. Práce je zaměřena na jedinečný aspekt pěvecké kariéry Luciana Pavarottiho, kterým byla syntéza hudby vážné s hudbou lidovou či populární a sloučení sféry klasické hudby (patřící spíše do operních domů k hudebně vzdělanému posluchači) se sférou populární hudby, jež poslouchají miliony lidí bez ohledu na hudební vzdělání. Je zde relativně podrobně rozebrána pěvcova povaha a pro něj typické charakterové vlastnosti, které mu umožnily bezprostřední vystupování na veřejnosti a dopomohly mu k získání ohromného množství fanoušků. Je zde též vyzvednuta velmi důležitá úloha pěvcova agenta Herberta Breslina, jenž velmi úspěšně směroval Pavarottiho kariéru v oblasti populární sféry. Hlavním přínosem práce je hlubší ponoření do okolností vedoucí k hvězdné kariéře operního pěvce v oblasti populární hudby. Přináší bližší pochopení pěvcovy povahy, jež sehrála pro jeho úspěšnou kariéru nemalou úlohu, a hlubší proniknutí do nevšední problematiky, kterou je prolínání sfér vážné hudby a hudby populární u jednoho z nejslavnějších umělců v oboru vážné hudby a operního zpěvu vůbec.
- Figarova svatba se zaměřením na roli hraběnkyViskotová, Edita(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-01Tato diplomová práce se zabývá tématem Mozartovy opery Figarova svatba se zaměřením na roli hraběnky a jejím zasazením do kontextu vrcholné tvorby W. A. Mozarta. Základním cílem je rozbor Mozartova díla v širších souvislostech skladatelova životního příběhu, děje samotné opery a interpretačního pojetí role hraběnky třemi vybranými protagonistkami. Druhotný cíl diplomové práce pak vyzdvihuje význam Mozartovy operní tvorby v hudební historii. Úvodní část mapuje život W. A. Mozarta, následuje přehled tvorby a rozbor jeho operních děl. Stěžejní částí je pak rozbor opery Figarova svatba a role hraběnky v různých pojetích. Závěr práce potvrzuje hypotézu o Mozartově zásadním významu pro klasicistní operní tvorbu.
- G. Mahler - Píseň o zemiŠkarka, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28Prací na téma Das Lied von der Erde, jedno z pozdních děl Gustava Mahlera, jsem chtěl současnému interpretovy přiblížit a připomenout tento skvost mezi vokální tvorbou a neméně tvorbou instrumentální. Jako interpret jsem měl možnost se setkat s písnovými cykly Gustava Mahlera za doprovodu klavíru - Das Kindertotenlieder a Des Knaben Wundernhorn, tyto sice patří k vrcholům pěvecké interpretace každého zpěváka, jež se soustředí na písňový repertoár, nicméně Písen o zemi, podle našeho názoru, má jakési zvláštní postavení v díle Mahlerově. Tuto nečíslovanou symfonii předjímá VIII. symfonie, kterou Mahler naznačil nový směr, a který vyvrcholil právě v Písni o zemi. Snad je to dáno textem, který si Mahler z valné části napsal sám, snad danou těžkou životní situací ve které se Mahler nacházel, ale i jiné faktory, o kterých se budeme zmiňovat podrobněji v této studii, vnáší do této skladby osobitější a introvertnější ráz, jakoby sám Mahler ústy hudby promlouval ke každému z nás.
- Giacomo Puccini - operní triptych s přihlédnutím na Sestru AngelikuVagenknechtová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-03Tato práce seznamuje s třemi jednoaktovými operami Giacoma Pucciniho. Blíže se zaměřuje na rozbor druhé opery z této trojice, Sestru Angeliku. Srovnává interpretační ztvárnění 2 inscenací světových jevišť. Seznamuje s názory 4 představitelek titulní role této opery, které ji ztvárnily na našich jevištích.
- Giuseppe Verdi - Otello v pražské a plzeňské inscenaciKarásek, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-05Předposlední opera Giuseppe Verdiho, Otello, nepatří V české republice k nejhranějším. Přesto u nás v posledních letech provedeny její zdařilé inscenace, mezi něž patří i plzeňská (Divadlo Josefa Kajeta tyla)z roku 2007 a pražská ( Státní opera Praha) z roku 2009. V Otellovi, Verdiho mistrovském kuse, premiérovaném v roce 1887 v milánské La Scale, ukázal skladatel zcela jiný přístup ke komponování. Na rozdíl od dřívějších číslovaných oper vytvořil plně prokomponované a celistvé dílo. Jako námět mu posloužila Shakespearova nesmrtelná tragédie, jejíž téma zůstává i po čtyřech staletích zcela aktuální. Přesto Verdi, ve spolupráci s libretistou Arrigo Boitem, obsah trochu upravil, lépe řečeno projasnil a připravil na velké operní scény. Toho s úspěchem využili oba režiséři zmiňovaných inscenací, Ladislav Štros v Plzni, respektive Lubor Cukr v Praze. Pražské provedení, které bylo obnovenou premiérou zdejšího představení z roku 1991, bylo charakterizované strohou , holou scénou, která dala vyniknout jednotlivým charakterům. Mohlo se také pochlubit velmi dobrými pěveckými výkony. Plzeňská inscenace sice nedosahovala vždy pěveckých kvalit pražské inscenace, ale vše doháněla bohatší scénou a větší režijní stylizací. Obě dvě inscenace byla velmi dobře přijaty jak odbornou veřejností, tak diváky, o čem konečně svědčí fakt, že se na programu udržely po několik let, pražská se dokonce hraje dodnes.
- Giuseppe Verdi: La TraviataMyřátská, Libuše(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08Hlavní kapitolou této práce je podrobnější rozbor role Violetty z opery La Traviata Giuseppe Verdiho. Důraz je kladen na pěvecký part, technická úskalí a vlastní pohled. Hlavní téma doplňuje kapitola popisující důležité životní momenty skladatele s výčtem jeho operních děl a záležitostí kolem jejich vzniku. Velký prostor je věnován srovnání různých interpretací titulní role. Je zde obsažen široký výběr slavných sopranistek od začátku 20.století až po současnost.
- Gunel Alakbarová : magisterský koncertAlakbarova, Gunel(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09
- Hana Švobová - bakalářský koncertŠvobová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08
- Havránková Petra : Bakalářský koncertHavránková, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Hudba na zámku v Jaroměřících nad Rokytnou v době Jana Adama, hraběte z QuestenberkuJedličková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Diplomová práce pojednává o době nebývalého kulturníhio rozkvětu na zámku v Karoměřicích nad Rokytnou a jednom z ranných období původní, české hudební tvorby v rámci Rakouské monarchie v první polovině 18.století.Mapuje tak život majitele panství, díky němuž se na Moravském venkově na nějaký čas usadil duch Vídeňského uměleckého života a vše, co k tomu z jeho strany bylo nutno podniknout. Práce se dále věnuje životu a tvorbě Františka Václava Míči autora první doložené čerské opery " O původu Jaroměřič". K tomu se také váže téma o roli a uplatnění českého jazyka na Jaroměřickém panství v této předobrozenecké době.
- Hudba v mém rodném okolíKneslová, Romana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Moje bakalářská diplomová práce je na téma " Hudba v mém rodném okolí" . Chtěla bych v ní přiblížit svou obec, popsat naše tradice a seznámit čtenáře s významnou hudební osobností. Je jí rodák ze Žarošic, hudební skladatel Zdeněk Blažek. Co se týká literární stránky, je psána netradičním způsobem, nejedná se o rozbor díla , ale o celkové věcné popsání určitých událostí. Dnešní lidé, žijící ve městech netuší, že zachování tradic se na venkově stále dodržuje.
- Hudební umění v zámeckém barokním divadélku LitomyšlZajíčková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08Ve své bakalářské práci jsem se snažila zmapovat historii zámeckého barokního divadélka v Litomyšli a roli, kterou sehrálo ve formování hudební kultury východočeského regionu. Zámeckých divadélek tohoto typu není v Čechách i jiných zemích mnoho, a tak není divu, že jsou právem řazeny ke kulturním evropským skvostům. Opery, koncerty, činoherní a baletní představení nacházely v minulosti cestu ke svým posluchačům a divákům právě v takových prostorách, které se tak staly centrem kulturního dění velkých i malých měst. Jako téměř každý kulturní unikát, má litomyšlské zámecké divadélko svá období rozkvětu, častého či méně častého využití, ale také období, kdy se zájem o něj zcela vytratil. Snažila jsem se pátrat po počátcích těchto příčin, po vlivu zámeckých pánů na kulturní dění svého panství a zachytit tak kulturní historii zámeckého divadélka od vzniku koncem 18. století až po jeho současné využití. Město Litomyšl se nachází v regionu, ze kterého pocházím a historie města, zámku i životní osudy významných osobností naší hudby, literatury a umění spjaté s Litomyšlí jsou dostatečně známé. Stranou pozornosti však zůstává historie samotného litomyšlského zámeckého divadélka, které svoji úlohu v dějinách hudební kultury regionu nepochybně sehrálo. Tímto směrem se ubíral i můj zájem. Zachytit v historickém kontexu skromné leč důležité okamžiky vlastního provozování hudebních představení na malém městě od 18. století do současnosti.V prvních kapitolách jsem se zaměřila na historii divadélka za Valdštějnů, výstavbu, uměleckou výzdobu a významné události v jeho historii. V další části práce jsem se soustředila na repertoár, dramaturgii a na osobnosti, jejichž umělecké i lidské osudy byly s provozováním této ojedinělé scény spjaty. Závěrem uvádím výčet nejvýznamějších koncertů a představení, které byly v litomyšlském barokním divadélku v jeho historii provozovány.
- Hudební život v terezínském ghettu se zřetelem na hudebního skladatele Viktora UllmannaŠvobová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08Bakalářská práce Hudební život v terezínském Ghettu se zřetelem na hudebního skladatele V. Ullmanna podává základní informace o hudebním dění v koncentračním táboře Terezín v lelech 1941 - 1945. Blíže se pak zabývá Viktorem Ullmannem , skladatelem německého původu, který žil od roku 1919 v Československu a v roce 1942 byl transportem odeslán do Terezína. Snaží se ho zařadit do kontextu skladatelské generace 20. a 30.let, popsat jeho kompoziční vývoj. Detailnějšímu pohledu je podrobena jeho opera Der Kaiser von Atlantis, která ač nebyla nikdy v Terezíně provedena, představovala vrchol protestů a odporu terezínských umělců.
- J. S. Bach a jeho kantátová tvorba pro basŠulc, Marek(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Předmětem této magisterské práce je kantátová tvorba J.S.Bacha pro bas. Práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola pojednává o životě a díle J.S.Bacha. Druhou kapitolu tvoří rozbor tří kantát pro bas BWV 82, BWV 56, BWV 158. Třetí kapitola obsahuje seznam recititavů, duetů a árií pro bas. Kantátu " Ich will den Kreuzstab gerne tragen BWV 56 jsem zpíval v rámci svého absolventského koncertu.
- Jakub Hrubý - sólový recitálHrubý, Jakub(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28