Procházet podle oponent "HAMŘÍKOVÁ KUNDEROVÁ, Radka"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- České politické divadlo po roce 1989 v kontextu současných teoriíDošlová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-11-21Disertační práce s názvem České politické divadlo po roce 1989 v kontextu současných teorií zkoumá inscenační trendy, žánry a témata českého politického divadla v období po pádu komunistického režimu. V první části práce definuje samotný termín politické divadlo a další k němu přidružené termíny (agitační, společensko-kritické a angažované divadlo), a to prostřednictvím nejzásadnějších teoretických konceptů pocházejících z německojazyčného prostředí, ale i ze širšího evropského a mimoevropského diskurzu. Práce dále na základě teoretických postulátů vymezuje dvě současné linie politického divadla: piscatorovsko-brechtovskou postavenou na přímočaré dualitě formy a obsahu; a postramatickou, která se vyznačuje abstraktnějšími divadelními formami zobrazení politických otázek. Teoretická část disertační práce se také zamýšlí nad efektivitou politického divadla, respektive potenciálem měnit stávající mimodivadelní realitu. V další části pak práce mapuje vývojové tendence českého politického divadla od meziválečné avantgardy, přes politikum divadel malých forem a studiových divadel autorského typu a shrnuje charakteristiky specifické, podvratné podoby českého politického divadla před rokem 1989. Práce se rovněž zabývá obdobím hledání nové společenského funkce divadla po pádu komunistického režimu v 90. letech. V poslední části pak práce nabízí možný způsob kategorizace tendencí, žánrů a forem českého politického divadla, které se objevují v novém miléniu. V jednotlivých kapitolách se práce věnuje politické satiře, nově vznikající politické a společensko-kritické dramatice, dále havlovské dramaturgické linii, autorskému a dokumentárnímu divadlu.
- Studio Hrdinů a jeho divák, divák a jeho Studio HrdinůWaller, Tobiáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-16Bakalářská práce se zabývá případovou studií pražského divadla Studio Hrdinů s primárním zaměřením na publikum této scény. Využívá k tomu poznatků a principů sociologie divadla a společenskovědního výzkumu: práce se jej pokouší aplikovat pro výzkum teatrologický. Impulsem k jejímu napsání byla snaha nahlédnout částečně vybranou divadelní instituci a její publikum prizmatem sociologie divadla. Metodologie práce se v teoretické části soustředí na vymezení základních pojmů a ozřejmění principů, vývoje a aplikace sociologie divadla. V praktické části je metodologie postavena na detailním zkoumání Studia Hrdinů prostřednictvím čtyř výzkumných okruhů: autorské subjektivní analýzy; pohledem Studia Hrdinů samo na sebe; analýzou vybraných kritických reflexí a analýzou publika. V závěru práce jsou jednotlivé výsledky porovnávány a jsou z nich vyvozovány závěry. Ty jsou však i po aplikaci výzkumných okruhů relativně vágní. Práce to reflektuje a polemizuje v závěru nad ideálnější podobou obdobného výzkumu. Zároveň je zde ale konstatováno, že podoba výzkumu obsažena v bakalářské práci by mohla sloužit jako vhodný vstupní výzkum pro sekundární šetření, či pro přepracovaný výzkum obdobného zaměření.
- Odebráno