Procházet podle oponent "HANČIL, Jan"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 25
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autenticita ve světě médiíMalaníková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-24Tématem mé disertační práce je fenomén autenticity veřejného vystupování člověka v médiích, konkrétně moderátora v televizi. Hlavním impulsem i výzkumným polem je vlastní rok a půl trvající praxe v České televizi a potřeba zasadit tuto zkušenost do kontextu mé divadelní a pedagogické práce.Předkládaný text je v zájmu zachování co nejautentičtější výpovědi psán ve stylu vyprávění a je v něm zdůrazněn subjektivní pohled autorky. V úvodu pojmenovávám východiska, ze kterých budu autenticitu před televizní kamerou sledovat, a osobní i společenský kontext zkoumaného fenoménu. Popisuju ?pravidla hry?, tedy strukturu a koncepci textu. Poté se věnuju nejpodstatnějším novodobým pohledům na autenticitu, počínaje myšlenkami Jeana-Jacquese Rousseaua a konče teorií sociální konstrukce reality Petera Bergera a Thomase Luckmanna. Od společenskovědních teorií se dostávám k herecké a hráčské autenticitě na jevišti a k rozboru disciplíny dialogického jednání s vnitřním partnerem jako specifického případu autentické existence ve veřejné situaci. Ve třetí kapitole porovnávám teorii a praxi televizního vysílání z pohledu herce, který se pokouší o autentické vystupování v roli moderátora. V závěru konfrontuju úvodní hypotézy se závěry, ke kterým jsem na cestě z jeviště před televizní kameru došla, a formuluju jejich případný význam pro studium autorského herectví a autorské tvorby.
- Bytí teď a tady na jevištiPavel, Luboš(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-09-25
- Cesta od bojového umění k divadluNováková, Monika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-15Tato práce je zaznamenáním dosavadních zkušeností na poli bojových umění a následného prolnutí do oblasti umění divadelního Je rozdělena do čtyř částí. První část je reflexí jednotlivých bojových umění. Ve druhé části autorka zachycuje paralely, které vnímá mezi disciplínami bojového umění a psychosomatickými disciplínami KATaP. Třetí část se vztahuje k archetypální složce člověka, k archetypu bojovníka. Čtvrtá a pátá část pak podrobněji reflektuje autorčinu vlastní divadelní zkušenost ovlivněnou východní kulturou.
- Experiencing EmptinessZiółkowska, Aleksandra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-19In this thesis, the title of which is ''Experiencing Emptiness'', I have tried to develop the theme of feeling emptiness and struggling with it – based on my previous theatrical activities, as well as while studying Authorial Acting at the Department of Authorial Creativity and Pedagogy at DAMU. In order to take a closer look at this concept, I used an analysis of my own stage work, an analysis of my experiences, an analysis of my own texts that I wrote during my studies and I connected my experience with works of other authors, such as Peter Brook, Jerzy Grotowski, Berolt Brecht or Ivan Vyskočil. This work is a self-reflection on my own work and my fears. Here I wondered where certain emotions come from in me and where the fear of experiencing emptiness comes from. I came to the conclusion that studying Authorial Acting brought me many answers and opportunities for self–development.
- HappeningRybníčková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-04-13V práci zkoumám podstatu a možnosti současného (2010–2014) druhu happeningu, který si oblíbili především aktivisté jako přitažlivý způsob upozornění na téma. Nazývám ho politickým happeningem, rozebírám své zkušenosti s ním a nabízím úhly pohledu, kterými se dá na tento druh akcí nejen dívat, ale i je pořádat. Pro můj přístup k happeningu jsou zásadní pojmy záměru a hry, jimiž se vymezuji vůči účelovým akcím. Účel definuji jako racionální konstrukt, pevný bod vně happeningu samotného, kdy příliš-ný důraz na něj dělá z akce propagaci. Proto doporučuji účely brát jako orientační body a těžiště akce ponechat v ní samotné. K tomu se lze dostat hrou, která osvobozuje od honby za vnějšími cíli a nechává nás prodlévat v situaci tady a teď. To dává aktivistovi i divákovi možnost od účelu i tématu poodstoupit a uvolnit se od přílišného a svazujícího pocitu odpovědnosti za výsledek. To neznamená zůstat pouze u hry. Happening je vázán na aktivistův záměr, který v mém pojetí účel a hru propojuje. Záměr je proces, který se sice orientuje podle účelu, na rozdíl od něho je však zakotven v přítomnosti a je připraven se proměňovat v reakci na vývoj situace. Dále se věnuji symbolické vrstvě akcí, která svou otevřeností patří do světa hry. Symbol nemá jeden konkrétní význam. To sice omezuje jeho komunikační potenciál, a tím i jasnou účelovost sdělení, ale zároveň nutí diváka k aktivnější účasti. Symbol neexistuje sám o sobě, ale je součástí sítě symbolických asociací. Součástí tohoto širšího symbolického kontextu se stávají i účastníci tím, že v něm jednají. Díky tomu symboly ožívají v těle, v gestech a pohybu, a evokují pocity a postoje. Tato stránka sdělení je psychosomatická, působí na náš postoj v hlubinném, tělesném smyslu, které tvoří podhoubí našich vědomých názorů. Tím dokáže diváky i aktéry ovlivňovat na úrovni, jíž by slovním vysvětlováním nebylo možné dosáhnout. Rozkrývám též satirickou strukturu happeningů, kterou popisuji pomocí vztahu dominantního a subverzivního vzorce. Ukazuji, že dobrá satira se pouze nevysmívá, ale je zároveň sebereflexivní. Pro organizátory happeningů je užitečné být svými vlastními pozornými diváky. Není podstatné, jestli si diváci povšimnou všech detailů, ale jestli o ně pečují aktéři. Pak se účinek žádné malič-kosti neztratí, ani kdyby ji nikdo „neviděl“. Happening potřebuje důvěru, že dobře zvládnutá akce smysl má, i když není snadné na něj ukázat. Při takovémto přístupu bude dobře zakotven ve svých aktérech a bude šance, že alespoň v některých divácích se zachytí, rozvine a přispěje k proměně jejich osobního postoje.
- Herectví jako vědomý procesŠvestková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-02-07V práci se zamýšlím nad tím, co (z hlediska herce) ovlivňuje komunikaci herce s divákem. Nedávám si za cíl toto téma vyčerpat. Práce nevznikala podle osnovy, ale intuitivním přidáváním a ubíráním témat. Inspirací pro mě byla vlastní sebestřednost a nedostatek autorské odvahy. Druhou inspiraci Já a ty Martina Bubera v poslední fázi vystřídalo Postdramatické divadlo Hanse-Thiese Lehmanna.
- Hledání místa pro divadloŠtourač, Pavel(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-14Předkládaná disertační práce je pokusem o teoretické uchopení, analýzu a následné zařazení do souvislostí práce nezávislé divadelní skupiny Divadlo Continuo, s níž je moje praktická činnost téměř výhradně spojena.Pro potřeby disertace jsem se zaměřil zejména na tu část mé divadelní činnosti, která je spojena s tvorbou ve specifickém nedivadelním prostoru. Tedy divadelní tvorbě vznikající v těsném spojení s vybraným místem, které není primárně určeno pro divadelní činnost, jako jsou staré továrny, industriální prostory, krajina, hladina rybníku či jedoucí vlak. V této souvislosti se zabývám úvahami nad tím, co znamená divadelní? a ?nedivadelní? prostor, jak práce v takovém prostoru ovlivňuje volbu divadelních prostředků, jaké nároky klade na herce, i nad tím, jak se liší vnímání asdílení diváků oproti tradičnímu divadelnímu prostředí
- Intertextuální dramatika Toma StoppardaDominik, Šimon(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-14Diplomová práce je reflexí procesu přípravy a zkoušení tří inscenací her Toma Stopparda, které její autor režíroval v rámci studia na DAMU ? bakalářských klauzur komedie Pravý inspektor Hound (2007), absolventské inscenace frašky Na flámu v divadle Disk (2008) a přepracované verze Pravého inspektora Hounda, uvedené jako vedlejší inscenace absolventského ročníku ve studiu Řetízek (2009). Práce se zabývá všemi základními fázemi vzniku inscenace ? výběrem textu, dramaturgickou přípravou, samotným zkoušením a reprízováním. Zvláštní pozornost věnuje problematice překladu komedie Na flámu a následné analýze dvojjediné role překladatele a zároveň režiséra.
- Ivan Vyskočil a jeho pedagogikaPetelíková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-04V této práci se pokouším propojit vlastní zkušenosti získané kontaktem s pedagogikou prof. Ivana Vyskočila a teoretická hlediska zabývající se diváckou recepcí. Moji práci tvoří dvě části. V první části se věnuji fenoménu diváctví. Zaměřuji se především na ontologický princip divadelní tvorby a s ním spojenou zpětnovazebnost ve vztahu divák ? herec. Vycházím z tezí Otakara Zicha, Eduarda Bullougha, Jaroslava Etlíka, Maxe Herrmanna a především Eriky Fischer-Lichte. Zmiňuji se o fyziologické podstatě vnímání související s tzv. zrcadlovými neurony. Pokouším se uvést do kontextu divadelně teoretický a neurovědecký pohled na recepci jakožto psycho-fyzickou zkušenost. V druhé části práce se zaměřuji na koncepci studia prof. Ivana Vyskočila, (zakladatele Katedry autorské tvorby a pedagogiky na DAMU), která spočívá v pěstování psychosomatické kondice, ve výcviku sebereflektujících tvůrců - herců, kteří jsou zároveň i diváky. V závěru se pokouším poukázat na spojitost mezi vlastním pěstováním psychosomatické kondice prostřednictvím studia herectví na Katedře autorské tvorby a pedagogiky a rozvíjením určité divácké kompetence, která úzce souvisí s kvalitou estetického zážitku a jeho reflexí, a tedy i s prací divadelního kritika, k níž mimo jiné vede studium na Katedře teorie a kritiky na DAMU.
- Jedna herecká generace Actors StudiaPodušková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-26Abstrakt Lee Strasberg, spoluzakladatel Actors Studia, byl jedním z nevýznamnějších amerických učitelů herectví. Studio existuje od roku 1947 v New Yorku. Lee Strasberg vyvinul nový herecký systém, který vycházel ze Stanislavského. Strasberg změnil některé body ve Stanislavského systému herectví a nazval tuto novou techniku Metodou. Actors Studiem prošlo za dobu jeho existence mnoho studentů a mnozí se stali slavnými nejen na jevišti, ale hlavně ve filmu. Generace počátku 70. let obsahuje mnoho skvělých jmen; Robert De Niro, Harvey Keitel, Al Pacino a Christopher Walken patří těm nejvýznačnějším. Strasbergova Metoda ovlivnila způsob herectví každého z nich, zároveň se jejich projevy liší. Způsob jejich herecké práce je zkoumán v této bakalářské práci. Nejprve je zde popsána historie Studia a vývoj Metody, další kapitoly jsou věnovány již hercům samotným.
- Krize jako impuls k dialogu (Dialog vnitřních partnerů)Krupičková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-24
- Myšlení o divadleLuňáková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-03Abstrakt: Diplomová práce Myšlení o divadle je otevřenou reflexí zásahu, který autorce uštědřilo setkání s divadelní vědou. V návaznosti na několikaleté studium filosofie, zejména fenomenologie, podrobuje kritickému zamyšlení východiska, která se v takové vědě považují za samozřejmá. Autorka si klade jako určující odhalit pole významů, se kterými se běžně pracuje, jako je například pojem života nebo prostředí. Po rozlišení světa a reality, fikce a skutečnosti, pokračuje stopováním těchto pojmů a jejich návaznosti na ideu poznání a učení se, ať už v rámci dialogického jednání nebo v jiných vědních odvětvích včetně biologie, o kterých je autorka přesvědčena, že mají k divadlu mnoho co říci. Závěrem autorka nabízí vlastní zkušenost a praktická cvičení, ale i osobité pojetí pojmů, jako je prostor nebo čas.
- Normalizační dramaturgie činohry Národního divadla v PrazeDominik, Šimon(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-27Bakalářská práce Normalizační dramaturgie činohry Národního divadla. Původní československá hra v sezónách 1969/1970 ? 1980/1981 se věnuje tématu pronikání normalizační ideologie do 11 původních her (tj. her napsaných po roce 1945) uvedených v daném období Národním divadlem. Časové vymezení je určeno začátkem, resp. koncem funkčních období dvou hlavních zástupců normalizační stranické linie v Národním divadle, a to ředitele Přemysla Kočího (1969 ? 1978) a uměleckého šéfa činohry Václava Švorce (1973 ? 1981). Práce se soustřeďuje se na prvky, které plní propagandistickou funkci, a analyzuje jejich význam. Dále si všímá i zamýšlených, ale nakonec neuvedených textů se stejným posláním. Na základě dostupných pramenů dochází k závěru, že vedení ND mělo v 70. letech o ideologicky zatížené hry značný zájem, ale kvůli nízké návštěvnosti těch, které divadlo uvedlo, od podobných plánů upustilo.
- Objevování vnitřní krajiny divadelní tvorba ve specifické skupině - divadlo jako jedna z možností, jak pomoci lidem s postižením k jejich seberealizaci, k možnosti být sám sebou a být celistvýNovák, Vladimír(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-02-28Tato disertacní práce je zamerena na divadelní tvorbou ve specifické skupine s lidmi s mentální retardací. Snažím se v ní nastíniot problematiku lidí s postižením v kontextu divadelní tvorby s přesahem k výtvarnému umění a divadelní antropologii a zachytit základní pricnipy této práce. Vycházím z načerpaných poznatků, postřehů a zkušeností získaných během dvanáctileté intenzivní práce a výzkumu v této specifické skupině
- Osobnost tvůrce v dílePitterová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-26V předložené práci se autorka snaží zodpovědět otázky, které ji vyvstaly v průběhu praxe autorské tvorby. Co obnáší inscenovat své vlastní životní zkušenosti a zážitky? V čem tkví nebezpečí jejich zveřejnění? V jaké formě existuje, případně kde je hranice mezi divadelním tvarem a subjektivním vyprávěním? Co je autenticita? Je autenticita automatickým důsledkem osobní zainteresovanosti? Co s sebou nese přistupovat k postavě s odstupem či naopak se silným ponorem? V první části práce se snaží shromáždit konkrétní zkušenosti jako podklady k úvahám o možnostech a smyslu tvorby vznikající v souvislosti s určitými limity, ve „hře s osudem“. Ve druhé části popisuje své další zkušenosti z tohoto okruhu. K otázkám, které se tím postupně vynořovaly, se vrací ve třetí části práce.
- Past na tajemstvíKokourova, Ekaterina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-18Tato práce je věnována mým osobním zkušenostem souvisejícím s mou divadelní činností v Rusku a Česku, od dětství až po současnost, od amatérského divadla až po studium na divadelní škole. Polovina mé diplomové práce obsahuje popis práce na hře Podzimní sonáta; Ingmara Bergmana, která vznikla z mimoškolní iniciativy spolužáček, kde jsem nejprve působila jako režisérka a poté jsem se transformovala do autorské herečky. Hlavním cílem práce je reflektovat vlastní zkušenost, odhalit, co umožňuje vznik tvůrčího procesu během práce, a co bylo před psaním této práce skryté nebo považované za samozřejmost, zamyslet se nad chybami a nad tím, co se z nich mohu naučit. Práci píši formou deníku, který popisuje důležité životní události související s mou hereckou a režijní zkušeností, setkáními s lidmi, kteří mě ovlivnili, zkouškami Podzimní sonáty, jejím uvedením před diváky a všem, co s tím souviselo: co se podařilo a co ne, moje úvahy a pochybnosti, ztráty a objevy.
- Odebráno
- Práce na autorském představení jako poznávání vlastního autorství a sebe sama. Reflexe procesuBezděková, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2009-01-30Tato diplomová práce popisuje proces vytváření autorského představení Probouzení, jeho premiéru a pokus o přepracování. Na základě tachto zkušeností následují zamyšlení nad tím, co autorka zjistila o vlastním autorství. Dále jak mohla práce na autorském představení ovlivnit její osobní rozvoj i výkon profese psycholožky. Součástí přílohy je i DVD se záznamem představení. Diplomová práce se nezabývá teoretickými koncepty autorství, ale popisuje osobní zkušenost.
- Praktické a teoretické aspekty postavení současných britských, irských a německojazyčných her v českém divadle po roce 1989Schlegelová, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-12-13Tato práce zkoumá praktické i teoretické aspekty výjimečného postavení, které má po roce 1989 v českém divadle současná britská, irská a německojazyčná dramatika. Nejprve konfrontuje britský a německý divadelní systém, přičemž se zaměřuje zejména na procesy vyhledávání a podpory nových domácích autorů a statut divadelního autora ve společnosti a v divadle