Procházet podle oponent "HUDEC, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 20
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Antonín Dvořák: Smyčcový kvintet Gdur op. 77 - rozbor skladbyBartoschová, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-04Tato práce je rozborem Smyčcového kvintetu G dur op. 77 od An- tonína Dvořáka. Součástí je i skladatelův životopis a kapitola o jeho komorním díle.
- Basové smyčcové nástroje používané v církevní (kůrové) a lidové hudbě v Praze a středních ČecháchŠpaček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Práce se zaměřuje na shrnutí a porovnání nástrojů používaných v církevní a lidové hudbě v Praze a jejím okolí. Nejprve dochází ke jmenování jednotlivých typů nástrojů a popis jejich charakteristických rysů. Pokračuje výběrem houslařů, kteří měli vliv na vývoj a rozšíření kontrabasu u nás. Následuje výběr konkrétních nástrojů a jejich popis. V poslední části pojednává práce o Ondřejovi Horníkovi a jeho sbírce, která je neocenitelným zdrojem informací a hmotné dokumentace hudebního vývoje českých zemí. Součástí práce je soubor obrazových příloh umístěný na jejím konci.
- Česká kontrabasová škola .Koo, Bon Ryong(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Magisterská práce pojednává o historii české kontrabasové školy v osobnostech učitelů a profesorů od založení pražské konzervatoře 1811 po současnost , do roku 2011.
- Jan Křtitel Vaňhal - Koncert D dur, život a díloGablas, Milan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Bakalářská práce se zabývá osobností českého skladatele žijícího ve Vídni Jana Křtitele Vaňhala a jeho koncertem D dur pro kontrabas a orchestr. Cílem bylo přispět k lepšímu pochopení skladby pro mnoho interpretů, kteří tuto kompozici studují. První část práce je zaměřena na základní životopisná data skladatele a nástin stavu bádání. Kapitoly o galantním slohu a vývoji koncertu v klasicismu v druhé části mají lépe zařadit předkládaný koncert do dobového kontextu vývoje hudebních forem. Třetí část tvoří jádro celé práce a její náplní je hudební analýza koncertu D dur v úpravě pro kontrabas a klavír a pokus o zhodnocení Vaňhalova kompozičního stylu.
- Johannes Matthias Sperger a jeho dobaVelíšek, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-11Disertační práce nese název Johann Matthias Sperger a jeho doba. Zabývá se historickým a hudebním vývojem města Valtice (tehdejší Feldsberg) od 12. století až do roku 1767, kdy Sperger opouští své rodné město Valtice a pokračuje ve studiích ve Vídni. Pojednává o rodových liniích Lichtenštejnů, kterým region patřil a kteří bohatě podporovali umění a kulturu. Dále se podrobně zaměřuje na dětství, dobu studií a sólovou kariéru kontrabasového velikána Johanna Matthiase Spergera, jenž změnil chápáni tohoto nejhlubšího nástroje z řad smyčců, a navíc ovlivnil i jeho sólovou hru. Popisuje nástroje a hráčskou techniku, kterou používal, a zaměřuje se na jeho tvorbu, jejíž význam hraje naprosto klíčovou roli v dějinách kontrabasové literatury. Náplní této práce je přinést nové informace a pohledy na život a tvorbu Johanna Matthiase Spergera s cílem lépe pochopit mistrův odkaz. Také by se měla pokusit zanechat další vodítka a indicie pro budoucí výzkum a možná tak i přispět k věrnější interpretaci jeho děl.
- Karl Ditters von Dittrsdorf - koncerty pro kontrabasGablas, Milan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Diplomová práce pojednává o kontrabasových koncertech vídeňského skladatele 18. století – Karla Ditterse von Dittersdorfa. V úvodních kapitolách se zabývá skladatelovým životem a jeho zařazením do uměleckého slohu. Hlavní část s hudební analýzou obsahuje dva koncerty pro kontrabas a orchestr a koncertantní symfonii pro kontrabas, violu a orchestr. V závěru kapitoly nechybí porovnání nahrávek. Kromě toho jsou v práci zmínky o Mezinárodním festivalu Karla Ditterse z Dittersdorfu, Mezinárodní kontrabasové soutěži Karla Ditterse z Dittersdorfu v Bánské Bystrici a Divadelní hře o životě Karla Ditterse „Muzikant z Jánského vrchu“.
- Kontrabasová skupina České filharmonieBartoschová, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-07Tato bakalářská práce představuje osobnosti, které prošly kontrabasovou skupinou od vzniku České filharmonie až po současnost. Jedná se o vůbec první ucelený seznam členů kontrabasové skupiny. Vyzdvihuje ty z nich, jejichž činnost, a to nejen pedagogická, ovlivnila nastupující generace nejvíce. Zároveň představuje členy kontrabasové skupiny, kteří v České filharmonii působí dnes.
- Koo Bon Ryong : Magisterský koncertKoo, Bon Ryong(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Miloslav Gajdoš - Pedagogická a kompozič ní činnostHeřman, Libor(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-23Bakalářská práce pojednává o životě Miloslava Gajdoše a shrnuje jeho studenty, kteří prošli kontrabasovou třídou Konzervatoře Pavla Josefa Vejvanovského Kroměříž od roku 1971 až do současnosti. Dále se zabývá jeho kompozicemi. Obsahuje seznam jeho skladeb, který je roztříděn do kategorií podle nástrojového obsazení.
- "Rožumberská basa" historie a organická analýzaAndrš, Rudolf(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28Magisterská práce pojednává o hudebním životě na českokrumlovském panství od doby středověku po současnost. Soustřeďuje se na ?Rožmberskou kapelu?, založenou v 2. polovině 16. století Vilémem z Rožmberka, nejvýznamnější hudební soubor ve službách české šlechty v předbělohorské době. Popisuje dochované hudební nástroje, které jsou dnes součástí ?Rožmberské sbírky nástrojů? a zaměřuje se zejména na tzv. ?Rožmberskou basu?, které je věnována její hlavní část.
- Rudolf Andrš - koncertAndrš, Rudolf(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28
- Sólová a komorní literatura pro kontrabas v pražských archivechOtevřel, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06Tématem diplomové práce je sólová a komorní literatura nalezená v pražských archivech. Cílem práce je probádání a zmapování literatury v sedmi vybraných archivech. Největší prostor je vyhrazen pro tabulky s výsledky bádání, jež tvoří v podstatě kostru celé práce. Pro snazší orientaci a případné dohledání materiálu, jsou díla uvedena i se signaturou. V jednotlivých kapitolách se dovídáme též o historii příslušného archivu, o postupu bádání a o nalezeném materiálu. V podstatě se jedná o ucelený výpis kontabasové literatury v městě Praze, který může sloužit ( nejen) kontrabasistům pro snazší dohledání potřebného titulu, a v neposlední řadě také k rozšíření jejich hudebně - historického rozhledu.
- Sólová a komorní literatura pro kontrabas v pražských archivechOtevřel, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-05-26Tématem bakalářské práce je sólová a komorní literatura nalezená v pražských archivech. Cílem práce je probádání a zmapování kontrabasové literatury v šesti vybraných archivech. Největší prostor je vyhrazen pro tabulky s výsledky bádání, jež tvoří v podstatě kostru celé práce. Pro snazší orientaci a případné dohledání materiálu, jsou díla uvedena i se signaturou. V jednotlivých kapitolách se dovídáme též o historii příslušného archivu, o postupu bádání a o nalezeném materiálu. V podstatě se jedná o ucelený výpis kontrabasové literatury v městě Praze, který může sloužit (nejen) kontrabasistům pro snazší dohledání potřebného titulu, a v neposlední řadě také k rozšíření jejich hudebně - historického rozhledu.
- Současné trendy užití klasických nástrojů v populární hudbě.Pech, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-06Tato práce se zabývá vztahem stylů populární hudby a klasických nástrojů. Pomocí databázového vyhledávání jsou nalezeny výčty hudební stylů, které využívají jednotlivé nástroje symfonického orchestru. Pro zpřehlednění vzájemných závislostí jsou styly příslušné každému nástroji zobrazeny v grafech. Grafické znázornění je pak provedeno i pro celé nástrojové skupiny. Vždy je provedena krátká analýza výsledů a styly, které představují některý charakteristický způsob využití nástroje jsou blíže popsány. Třetí kapitola shrnuje pódiové zkušenosti vč. přehledu dostupné techniky a problematiky začlenění akustického nástroje do polulárně orientované hudební produkce. V závěru hlavního textu je popsán i způsob, jakým lze rozšiřovat artificiální hudbu o prvky charakteristické pro populární styly.
- Souvislosti mezi dýcháním a hrou na smyčcové nástrojeKellerová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-02Ve svojí bakalářské práci se zabývám souvislostmi mezi dýcháním a různými aspekty hry na smyčcové nástroje. K problematice přistupuji celostně, zabývám se odvětvími ovlivňujícími hru na smyčcový nástroj jako takový i oblastmi zasahujícími celkovou kvalitu života interpreta a vyhledávám jejich styčné body s dýcháním. Práci tvoří tři větší celky. První kapitola se zabývá souvislostmi dýchání s fyzickými aspekty hry na smyčcový nástroj (postoj a pohyb u nástroje), druhá vlivem dýchání na psychiku (zejména pak fenoménem trémy) při hře a třetí souvislostmi dechu s hudebním vyjadřováním. V práci vycházím zejména z odborné literatury kineziologické, psychologické, hudebně vědecké a metodické, dále uplatňuji poznatky z konzultací s odborníky na jednotlivá témata.
- Tomáš Otevřel : bakalářský koncertOtevřel, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-05-26
- Tomáš Otevřel: Magisterský koncertOtevřel, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06
- Vlivy východní tradice v soudobé kontrabasové literatuřeKellerová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-07Tato diplomová práce pojednává o soudobé literatuře pro sólový kontrabas a pro komorní ansámbly s kontrabasem, ovlivněné východní kulturou. Zabývá se díly jak evropských, tak i asijských skladatelů, mezi nimi do větší hloubky rozebírá život a kontrabasové skladby italského komponisty Giacinta Scelsiho a duo pro housle a kontrabas Together od Isanga Yuna. Hledá vztahy mezi tradiční hudbou různých kultur a soudobou vážnou hudbou. Dále se zde píše o technikách hry používaných v soudobé hudbě a o inovátorech sólové kontrabasové hry. Informace jsou čerpány z dostupné literatury, dále z webových stránek a hudebních nahrávek. Jedním ze zdrojů je též rozhovor s kontrabasistkou Joëlle Léandre.
- Vývoj stavby kontrabasuŠpaček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-09Účel práce je sumarizovat informace o kontrabasu a jeho vývoji. První kapitola pojednává o historických spojitostech mezi prapůvodními smyčcovými nástroji a violami da gamba a da braccio. Následně o přerodu největší violy da gamba v kontrabas. Kapitola druhá se zaměřuje na současnou podobu kontrabasu, jeho stavbu a rozdíly v ní. V kapitole třetí je stejným způsobem rozebrán kontrabasový smyčec. Nejprve jeho vývoj a následně popis moderní varianty. V kapitole čtvrté práce srovnává velikosti nástrojů v průběhu historie a informuje o nástrojích nevšedně velkých rozměrů. Důležitou součástí práce jsou také přílohy, ve kterých je na obrázcích a v tabulkách dobře vidět, o čem konkrétní části práce hovoří. Přílohy jsou umístěné na konci práce.
- Významní jihočeští kontrabasistéHeřman, Libor(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-03František Gregora - vynikající hráč na kontrabas, skladatel a teoretik. František Simandl - jeden z nejvýznamnějších profesorů na Vídeňské konzervatoři nebo George Mraz - světový jazzový kontrabasista. To jsou rodáci z jižních Čech a jim je věnována tato magisterská práce. Ale nejen jim, mezi jihočeské rodáky patří i Josef Houdek a členové České filharmonie Petr Ries nebo Karel Šejna, kteří byli a jsou také významnými představiteli české kontrabasové školy.