Procházet podle oponent "KOŠUT, Viktor"
Nyní se zobrazuje 1 - 4 z 4
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Ochrana investic producentů v uměníSrba, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-11Diplomová magisterská práce se zabývá analýzou právních norem, které jsou v současnosti účinné v rámci právního řádu České republiky. Nejprve je zkoumáno, kdo je producentem (investorem) v různých oblastech umění. Následně je zjišťováno, jak a zda vůbec jsou producenti chráněni autorským zákonem, vybranými průmyslovými právy a občanským zákoníkem jakožto základním (nadřazeným) předpisem vůči ostatním právním předpisům. Výzkum je doplněn pěti příklady z praxe, kdy soud žalobcům přiznal, že skutečně k poškození jejich investic došlo. Nakonec se lze krátce dočíst o buy outu („výkupu práv“), který slouží producentům v umění jako nástroj ochrany investice.
- Pracovní poměr s výkonnými umělci na dobu určitou / neurčitouDiblíková, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-03Tato práce se zabývá tématem pracovních smluv s výkonnými umělci v divadle napříč soubory baletu, činohry a opery. Zaměřuje se zejména na otázku uzavírání pracovního poměru na dobu určitou nebo neurčitou. V práci je popsána zákonná úprava této problematiky podle zákoníku práce. Po ní následuje část rozebírající různé aspekty zaměstnávání výkonného umělce v pracovním poměru, včetně aplikovatelnosti legislativy v praxi a možných dopadů pracovního poměru na dobu určitou nebo neurčitou. Hlavní část práce je rozdělena podle jednotlivých žánrů (balet, činohra, opera). Poukazuje na konkrétní specifika těchto oborů a věnuje se analýze současných postupů a jejich dopadů při uzavírání pracovních smluv s výkonnými umělci v konkrétních českých divadlech na základě provedeného výzkumu. Ten se opírá o interní předpisy divadel, rozhovory a emailovou korespondenci se zaměstnanci jednotlivých divadel. Cílem této práce je nejen popsat současný stav praxe uzavírání pracovních smluv s výkonnými umělci, ale také navrhnout optimální řešení s ohledem na specifika jednotlivých oborů a na potřeby zaměstnavatele i zaměstnance.
- Právní aspekty úpravy dramatického textu a adaptace v divadlePazderová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-09Tato magisterská práce se zabývá právními aspekty úprav dramatického textu a adaptace v divadle. Práce je rozdělena do tří částí. První část shrnuje současné autorskoprávní prostředí a právní teorii k němu se vážící. Hlavním zdrojem pro první část byl český autorský zákon, komentáře k autorskému zákonu a další právní předpisy k problematice se vážící. Druhá část práce se věnuje dramatickému textu a adaptaci z pohledu divadelní teorie a vědy. Zdrojem pro tuto část byla odborná literatura. Třetí část práce se věnuje výzkumu, sestávajícímu z dotazníku a specifických i nespecifických případů z praxe. Klíčovým zdrojem byly rozhovory s dramaturgy a pracovníky divadel. Cílem magisterské práce je popsat autorskoprávní prostředí v souvislosti s vypořádáváním licenčních oprávnění a upozornit na chyby, jimž lze předejít. Předpokládám, že autorský zákon lze snadno pochopit a aplikovat v obvyklých situacích, že intepretace dramatického textu a adaptace v rámci zákona a v rámci divadelní teorie nekorespondují tak, aby byly výklady nápomocné dramaturgům při snaze vypořádat licenční oprávnění a že původce většiny problémů během vyjednávání o licenci bývá čas (soubor začne zkoušet, aniž by divadlo mělo licenční smlouvu uzavřenou, divadlo podá žádost o licenci pozdě apod.).
- Vznik a užití divadelního kostýmuKošťálová, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-10Tato bakalářská práce se věnuje problematice vzniku a užití divadelního kostýmu v inscenaci v Česku. Kostým prochází mnoha fázemi, od výroby po zařazení do divadelního skladu, případně jeho následné vyřazení či další využití. Většinu z těchto fází provází autorská práva výtvarníka kostýmu. Tato práce obsahuje popis vztahu kostýmního výtvarníka s inscenačním týmem, vzniku kostýmu, jeho funkce v divadelní inscenaci a jeho funkce po derniéře inscenace, to vše ve spojení s právy výtvarníka jako autora. Cílem práce je pochopení práce a práv výtvarníka kostýmní výpravy a popsání správného způsobu jejich dodržování. Práce se zaměřuje převážně na činoherní inscenace v kamenných divadlech s občasným komentářem k inscenacím alternativním.