Procházet podle oponent "KOKEŠ, Lukáš"
Nyní se zobrazuje 1 - 9 z 9
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Etické výzvy a limity v dokumentárnom filme pracujúcom s osobami vykonávajúcimi trest odňatia slobodyLomenová, Sarah(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-12Táto bakalárska práca skúma na základe hĺbkových rozovorov s troma režisérmi etické limity v dokumentárnom filme pracujúcom s osobami vo výkone trestu odňatia slobody. Pozoruje kontext vnímania väzenstva v našej spoločnosti a zamýšľa sa nad vzťahom režiséra a protagonistu. Rozhovory sú vedené kvalitatívnou metódou a analyzujú režijné stratégie na príkladoch vybratých filmových diel: Cenzorka (2021), Peter Kerekes; René - vězeň svobody (2021), Helena Třeštíková; Uzamčený svět (2017), Karel Žalud.
- Etnofikce jako cesta k pravděKolářová, Ester(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Tato práce se bude zabývat problematikou přístupu a metodologie některých snímků Jeana Rouche v kontextu projektivní improvizace a etnofikce. Autorka se bude zamýšlet nad různými dopady specifických přístupů tohoto tvůrce na zprostředkování reality a autenticity a bude tato zamyšlení ukazovat na několika Rouchových filmech jako jsou snímky Moi, Noir, Jaguar, Petit a petit, La pyramid humaine a Chronique d´un été.
- Hlas liduŠvejda, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Bakalářská práce se zabývá různými přístupy k anketním metodám a smyslem jejich využití v dokumentární tvorbě. Cílem práce je prozkoumat výrazový prostředek, který definuje tzv. anketní film. První rovina práce se věnuje základním charakteristickým znakům anketního filmu. Samotný vývoj anketního filmu je popsán v historickém kontextu, z kterého čerpám poznatky pro úvahu nad možnou budoucností využití ankety ve filmu. Právní teorie obsahuje argument, za jakých okolností je možné využít pořízené záběry s lidmi, od nichž nemá autor podepsaný souhlas s využitím osobnostních atributů. Na vybraných příkladech československých filmů 60. let, 80. a 90. let se věnuji tomu, jak různé způsoby střihu, varianty výpovědí, či přítomnost moderátora ovlivňují celkové vyznění anketního filmu a podporují tvůrčí autorský záměr. V práci se také opírám o vlastní zkušenost při tvorbě bakalářského anketního filmu a polostrukturovaný rozhovor s režisérkou Olgou Malířovou Špátovou, autorkou anketního filmu Největší přání 3.
- Jak vidět zvířeMoska, Juliana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-13Cílem této bakalářské práce je vlastní analýza proměny lidského vnímání a způsobu nahlížení na zvířata. Na základě této proměny a pomocí kritické perspektivy analyzuji tři odlišné příklady dokumentárních filmů vzniklých během uplynulého století, které tuto odlišnost ve vnímání zobrazují. Jak se autorské postoje různě odráží ve filmové dokumentární tvorbě? Úvodní historická část práce se zabývá stručným přehledem pojetí zvířat ve společenských vědách a ve filozofii. Analytická srovnávací část rozebírá tři vybrané dokumentární filmy, na kterých problematizuji dominantní postavení člověka vůči ostatním živočišným druhům. Příklady vybraných dokumentárních filmů reflektují proměnu vztahu člověka a zvířete. Těžiště své práce věnuji reflexi vlastního dokumentárního pokusu „Jak vidět zvíře“: Animot.
- Možnosti a okolnosti nehierarchické spolupráce ve filmuPetruželová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Práce ohledává téma kolektivního natáčení filmů, filmových kolektivů a nehierachického filmování, také různé mezifáze a okolnosti. Jelikož se o kolektivitě ve filmu moc nemluví ani nepíše, ráda bych otevřela diskuzi a přemýšlení o ní. V úvodu se zamýšlím nad různými okolnostmi, minulostí, současností, společností a světem. V dalších kapitolách vycházím především z rozhovorů s autorskými dvojicemi a filmovými kolektivy, které jsem nahrála a přepsala a jsou přiložené v příloze. Možnosti, výhody, nevýhody, problémy, řešení problémů a závěr. Některé věci jsou na spolupráci skvělé a některé věci jsou skvělé na tom, když je děláte sami, sami ale nejste nikdy a vždycky je potřeba myslet na ostatní.
- Princip pomalého filmu ve vybraných dokumentárních filmech Chantal AkermanKrutilová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-10Ve své bakalářské práci se věnuji dvěma vybraným dokumentárním filmům belgické režisérky Chantal Akerman. Cílem této práce je analyzovat filmovou řeč ve filmech D'Est a De l'autre côté a zkoumat jejich souvislost s žánrem pomalého kinematografie. Zajímá mě, jak Chantal Akerman v těchto filmech specificky zachází s časem a délkou trvání záběru, a jaké používá formálními prostředky k podněcování divácké imaginace. Budu zkoumat, zda je možné v dokumentárních filmy Chantal Akerman pozorovat principy, které bývají přisuzovány pomalé kinematografii.
- Trhání okvětních lístkůPenčič, Maja(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Bakalářská práce Trhání okvětních lístků se věnuje odhodlání, nadšení a sebevědomí současných studentů Katedry dokumentární tvorby na FAMU tvořit filmy. Práce zkoumá, jak budoucí umělci smýšlí o sobě a nakolik je pro ně důležité tvořit svébytné umění. Jde o výzkumný esej, který vycházet z polostrukturovaných rozhovorů s patnácti současnými studenty Katedry dokumentární tvorby. Rozhovory se týkají témat, které jsou posléze popsány v kapitolách, jakými jsou ambice, finanční ohodnocení, režisérská sebedůvěra, sebejistota a odvaha tvořit autorský dokumentární film Autorka nezastupuje objektivního zprostředkovatele jejich výpovědí, ale naopak práci pojme jako příležitost k vymezování se a polemice s názory, s nimiž se vnitřně neztotožňuje. Nedělá si totiž iluze a je si vědoma toho, že na rozdíl od jejích velkých snů a přání většina jejích spolužáků možná vůbec nechce pracovat ve filmovém odvětví, pociťují úzkosti z natáčení anebo jsou už po prvním roce unavení a vyhořelí. Cílem této práce je zmapovaní současné nálady na katedře. Esej se nevrhá do vod sociologie a psychologie, ale směřuje spíš k poetičtějšímu zaznamenání skutečnosti.
- Ukazovat a posmávat seFišárková, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-12Tématem práce jsou postavy ve filmech Eliáše Havetty, které jsou velmi detailně propracované. Eliáš Havetta bedlivě zkoumal svět kolem sebe a vycházel ze svých nejintimnějších životních zkušeností, do kterých promítal svůj humor a popisoval tak krásy a ošklivosti celého světa. Společně se scénáristou dokázali na případu jedné epizodní role, ukázat celý jeden lidský archetyp. V této práci budu dílo a výchozí myšlenky Eliáše Havetty přirovnat a prohloubit skrze díla jiných autorů a to hlavně Marca Chagalla, který podle mne vychází podobně jako Havetta ze své nejintimnější zkušenosti, s tou stejně poctivě a důvěrně pracuje a právě skrze ní ukazuje krásy i ošklivosti světa. V práci Ela Havetty je pro mne důležitý prvek zázraku. Člověk žije i přes to, že se většinu času trápí, právě pro to, že se těší z momentů každodenního zázraku - zamilování se, políbení nejbližšího nebo třeba krásné písně náhodného žebráka. Právě díky tomuto prvku jeho filmy nevydírají, nepůsobí pateticky, ale ani neuklidňují, že není třeba nic dělat. Jako vedoucího své bakalářské práce jsem si vybrala pana Lubora Dohnala, protože byl nejbližším spolupracovníkem Eliáše Havetty a pomáhal mu právě jeho nejintimnější zkušenosti převést do filmové řeči.
- Ztvárnění euforie trans* osob v dokumentárním filmuTurečková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Diplomová práce Ztvárnění euforie trans* osob v dokumentárním filmu se zabývá analýzou čtyř dokumentárních filmů (Na míru, XY Chelsea, Transhood a Proč se cítím jako kluk?), které se tématicky dotýkají motivu života trans* osob. V první části vymezuje pojmy zabývající se trans* identitou a dokumentárním filmem. V druhé části pak podrobně rozebírá jednotlivé ztvárnění pozitivních či euforických momentů sociálního herectva. Na závěr práce odpovídá, zda současné dokumentární filmy komplexně zobrazují realitu znázorněných trans* osob.