Procházet podle oponent "KRÁLOVÁ, Andrea"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 30
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Fragmenty všednosti zkoumané z pohledu scénografie a zvukuFleková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-20Tato práce mapuje přípravu inscenace TAJENKA, jež probíhala od léta 2015 do léta 2016. Téma inscenace vychází z obyčejného života jehož se autorka cítí být součástí. Zamýšlí se nad vnímáním všedností a každodenností a snaží se je zkoumat. Autorka zde uvádí jakým způsobem sbírala materiály k přípravě své první autorské inscenace a popisuje jak z nich posléze vytvářela příběh. Snaží se nabídnout dostatečný vhled do způsobu uvažování nad daným tématem, popisuje jak vyhodnocovala důležitost jednotlivých fragmentů a také jakým způsobem se postavila k práci se zvukaři a režijní složce, jež pro ní byla nová. Práce obsahuje popis všech fází vývoje příběhu, dává nahlédnout i cesty, jež byly neschůdné a zdůvodňuje proč tomu tak bylo. Nabízí vhled do způsobu autorčina myšlení a na závěr je podrobuje rekapitulaci, ve které se snaží odhalit nedostatky a slabiny, kterých se chce při příštích projektech vyvarovat
- Herec a kostýmKrhovják, Kryštof(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-17Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku vztahu herce a kostýmu. V první kapitole je uvedena stručná historie vývoje kostýmu a přístupy jeho vytváření. Ve druhé pak funkčnost kostýmu, jeho materiál a možná pomoc herci při tvarování postavy. Závěrečná kapitola pojednává o “převtělení” se do postavy díky kostýmu. Zdrojem jsou především osobní zkušenosti, zážitky a herecká i oděvní praxe. Dále rozhovory s aktivními kostýmními výtvarníky a korespondence s herci.
- Hra jako inspiraceDrdová, Viktorie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-18Bakalářská diplomová práce, která se zabývá zkoumáním vlivu her a herních principů na (nejen) uměleckou tvorbu člověka. Zamyšlení se nad fenoménem hry a nad tím, jak může být využita v rámci procesu divadelního zkoušení. Práce poskytuje pohled na hru jako na základní hnací sílu lidské tvořivosti a vzájemné komunikace. Zkoumá, jak může časoprostor hry, který stojí mimo běžný život, fungovat jako zdroj motivace a inspirace k umělecké činnosti. Zaměřeno na výtvarnou složku divadla mimo jiné i v divadelní tvorbě specifických skupin (zejména s lidmi s mentálním postižením). Hledání úlohy hry v divadelním procesu skrz analýzu konkrétních uměleckých projektů.
- Ideály krásyRozsnyóová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-15Cieľom tejto bakalárskej práce je analyzovať problematiku vnímania ideálov ženskej krásy z hľadiska histórie aj súčasnosti a skúmať, nakoľko je možné zaoberať sa touto témou v divadelnom kontexte, predovšetkým z hľadiska scénografie. Bakalárska práca je členená na dva väčšie textové celky a obrazovú prílohu. Prvá textová časť sa venuje hlavne vysvetleniu pojmu krása, celkovému vnímaniu ženskej krásy podmienenej ideálmi doby a s tým súvisiacej problematike individuality. Práca sa nesnaží o detailný popis všetkých historických období, naopak, v skratke popisuje zaujímavosti z vývoja ženskej starostlivosti o zovňajšok. Druhá časť je zameraná na subjektívnejší pohľad autorky na tému ženskej krásy, a na vlastnej scénografickej práci popisuje realizáciu autorského projektu na túto tému. Na záver práce je priložená obrazová príloha, ktorá ilustruje proces vzniku autorského predstavenia Krása.
- Kniha a loutkaHubená, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-17Bakalářská práce s názvem Kniha a loutka prozkoumává specifický druh ilustrace, která je vyobrazená pomocí fotografií, které zachycují instalované loutky nebo předměty aranžované v prostoru. Autorka pojmenovává tento typ ilustrace jako loutkovou fotoilustraci. Text si klade otázku: jaká jsou specifika loutkové fotoilustrace oproti jiným ilustracím a prozkoumává také propojení s animovaným filmem. Autorka dále pátrá v historii loutkové fotoilustrace a analyzuje pravděpodobně první knihy s touto technikou na českém území. Součást textu je také autorčina zkušenost při tvorbě vlastní knihy, která využívá tuto metodu. Následně v dalších kapitolách autorka popisuje všechny jí známé výtvarné knihy, které využívají tento přístup k tvorbě ilustrace.
- Kompletní výtvarné a technické řešení souboru autorských inscenací.Šilar, Antonín(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Kompletní výtvarné a technické řešení souboru autorských inscenací.
- Kompletní výtvarné a technologické řešení projektu Noci v mauzoleuŠlajs, David(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Kompletní výtvarné a technologické řešení projektu Noci v mauzoleu
- Kompletní výtvarné a technologické řešení scény k inscenaci Zdravý nemocný v Klicperově divadle, režie Nikolaj PenevNejedlá, Jitka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Kompletní výtvarné a technologické řešení k inscenaci Zdravý nemocný v Klicperově divadle v Hradci Králové.
- Kostým v loutkovém divadle.Nguyen, Ha Thanh(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-13V mé bakalářské práci Kostým v loutkovém divadle se snažím o částečné zařazení různých druhů kostýmů, dále pak zkoumám jejich využití v loutkovém divadle a jejich přesah do samotné loutky. Uvádím některé příklady osobností, kteří těchto kostýmových principů využívají.Zejména však v rámci daného tématu reflektuji vývoj a tvorbu bakalářské inscenace Děviatko.
- Maska ve výtvarném divadleBrejcha, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-16V této bakalářské práci se budu zabývat využitím masek v autorském výtvarném divadle. Po krátkém úvodu, ve kterém se zaměřím na definicí masky, její vývoj a dělení, budu rozebírat celkem tři vlastní projekty (jeden zrealizovaný, jeden nezrealizovaný a jeden čekající na uvedení v tomto roce). Ve všech těchto projektech budu sledovat zvolený fenomén, použití masky a pokaždé se pokusím aplikovat některé koncepty masky na vlastní tvorbu.
- Metaforická potence užitého materiáluČerná, Adriana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-13Tato práce se sestává ze dvou částí. První teoretická část se zabývá metaforou a materiálem, moţnostmi vyuţití materiálů a jejich významu, zabývá se také materiálovou knihovnou, která umoţňuje sledovat vývoj materiálů. Zmiňuji zde vlastní vyuţití materiálů v realizovaných projektech. Druhá část práce se zabývá popisem inscenace Idiot, jejím vznikem, průběhem a finální podobou.
- Mezi postmoderní citací a minimalismem.Šilar, Antonín(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-15V této práci se věnuji spojení postmoderních prostředků a puristické scénografie. Hlavním tématem práce jsou nová média především z hlediska integrace do dramatického prostoru. Zabývám se také spektakularizací filmu a performativního umění vlivem digitalizace médií a následného vystřízlivění z této fáze fascinace efekty a technickým potenciálem digitálních technologií. V komplexním popisu vlastní práce na třech divadelních projektech porovnávám tři odlišné přístupy k novým médiím v dramatickém prostoru. U těchto projektů kladu důraz na nutnost intermediálnosti všech složek scénografie
- Možnosti využití videomappingu v alternativním divadleNeudeker, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Cílem této práce je výzkum možností využití videomappingu v alternativním divadle. Práce reflektuje výzkum, jenž probíhal během realizace absolventského představení Prázdná místa, které mělo premiéru 26. 5. 2024 v Alfrédu ve dvoře. Během více než rok a půl dlouhého vývoje jsem společně se svým týmem objevil spoustu témat a principů, ale také narazil na mnoho různých, především technických, problémů, které tato práce shrnuje. V práci nastíněné možné postupy, především pak ty z oblasti řešení problematiky videomappingu, mohou nabídnout nové pohledy na to, jak lze v alternativním divadle zpracovávat témata novým, dosud možná ne tolik využívaným, způsobem.
- Možnosti zpracování klasických textů v současném divadelním prostoru a scénografiiNejedlá, Jitka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-11Tato diplomová práce se snaží zachytit problémy ale i přednosti při inscenování klasického textu s ohledem na současného diváka. Zajímalo mě, na jakém základě vznikalo představení v alžbětinské době a proč měla zrovna tato divadelní epocha takovou popularitu. Dále souvislosti a paralely prostorové a scénografické divadelní tvorby Shakespearovy doby a dnešní, v čem spočívala a spočívá spontaneita zážitku v divadelním prostoru. Vybrala jsem jako příklad hru Sen noci svatojánské, kde jsem popsala, jaké výtvarné možnosti vyplývají přímo z textu a jak je využili nebo jak je povýšili inscenátoři ve slavných inscenacích zahraničních a českých. V závěru jsem si dovolila popsat vlastní zkušenost se scénografií této hry slavného autora.
- Obraz, prostor, scénaHubička, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-11-13Disertační práce je věnována fenoménu obrazu ve scénickém prostoru. Obrazy realizované na scéně mají svůj původ ve vnitřních numinózních obrazových vzorcích, rezonujících s tématem konkrétní inscenace. Zvnějšnění vnitřních obsahů na scéně v konkrétních scénických obrazech prochází tvůrčím procesem v charakteristických prostorech. Prostorem paměti – obrazů v nás, prostorem iluzí, prostorem definic a prostorem času. V prostoru paměti se nalézají vnitřní obrazové matrice, pocházející z paměťových vrstev vědomí či individuálního a kolektivního nevědomí. Projevují se jako metaforická sdělení o vnitřním obsahu s emocionálním nábojem, který si nalézá vyjádření ve vizuální formě. Prostor společných iluzí se věnuje tématu iluze jako fenoménu neukotvení v přítomnosti. Nalézáme se v něm spolu s diváky v komunikačním poli a vstupujeme do hry, jejíž pravidla sami tvoříme a jako diváci přijímáme, nebo hry, v níž nevědomě podléháme. Reflexe iluze na scéně přináší redefinici vnitřních obrazových map. Prostor definic je prostorem společných záchytných bodů vizuální komunikace - znaku a symbolu v současné scénografii. Prostor času se zabývá různými formami a vrstvami času v souvislosti s kinetickým scénickým obrazem. Čas, jako událost v prostoru se projevuje v podobě lineární, cyklické, zacyklené, nebo probíhající v několika rovinách. Uvedené prostory ilustrují zhmotnění vnitřního obrazu jako fenoménu, který sám témata otevírá, externalizuje a umožňuje je nahlédnout v nových souvislostech. Proces ilustruji zejména na vlastní scénografické praxi a také na příkladech z jiných oblastí výtvarného umění.
- Od artefaktu k loutceTraburová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14Tato bakalářská práce se zabývá hledáním hranic mezi pojmy výtvarný artefakt a loutka. Jejich vzájemné vztahy zkoumá především v kontextu tvorby dvou českých umělců Petra Nikla a Františka Skály, jež se pohybují na pomezí výtvarného umění a divadla. V práci se snažím definovat pojmy i na základě vlastního divadelního představení Myslivecká sága. V závěru shrnuji poznatky získané během studia a výzkumu k této bakalářské práci.
- Okrajové hudební subkultury a s nimi spojená estetika jako výchozí bod pro tvorbu autorského představeníBurdová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-16Práce se pokouší nahlédnout na okrajové hudební subkultury, jako na zdroj inspirace potřebné při tvorbě autorské inscenace. Jedním z hlavních zdrojů je metalová subkultura, která se štěpí na další subžánry. Autor staví do centra pozornosti blackmetalovou subkulturu a snaží se podkrýt její možné teatrální prvky. Zabývá se hledáním společných hodnot mezi divadlem a metalovou hudbou a zajímá ho samotné využití hudby, která slouží jako pouhá zvuková kulisa. Při autorské tvorbě se zajímá o výrazové prostředky, které nahradí text. Do popředí je také stavěna metalová estetika, jako východisko pro scénografické uvažování a tvorbu. dále se zabývá interpretací sámské kultury a jejího převedení do divadelního tvaru.
- Performativita manuální práce a její genderové aspektyDobiášová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Práce se zabývá tématem manuální fyzicky i psychicky náročné práce v jejích rozličných podobách a projevech, zlehka ohmatává pojem v jeho komplexitě a neukončenosti. Pokouší se definovat čím vším může práce být a jakými způsoby se může propisovat do performativního umění, i do identity jednotlivce a mezilidských vztahů včetně sociálního postavení. Reflektuje osobní zkušenosti autorky ženy pracující jako mechanička v mužském prostředí cyklodílny a rovněž její performativní projekty Kolem duše a Krajky a Vrtačky, které z tématu komunity a manuální práce vychází. Text je koncipován jako procesní záznam manuální práce jeho struktura volně odráží fyzické úkony během opravování bicyklu či jízdy na něm. Sugestivní jazyk strojů se zde střídá s poetickými asociacemi. Tímto přístupem poukazuje na cyklický charakter práce, která se neustále obnovuje a vyvíjí.
- Pracovní deníkSvobodová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-16Koncepčně se text dělí do čtyř částí. V úvodní části nejprve odhaluji ideová východiska, tj. prvotní myšlenky, podněty a inspirační zdroje práce. V autorských východiscích představuji prostor volných asociací, kde splétám pavučinu dokumentů i dokladů vlastního myšlenkového přístupu. Další část prezentuje teoretická východiska a otevírám zde obecné téma percepční zkušenosti a dominance vizuálnosti dnešní technologické a konzumní kultury. Kapitola stručně popisuje moţnosti zobrazování viděného, včetně krátkého historického exkursu do vývoje perspektivního zobrazení. V závěrečné části práce předkládám vlastní praktické výstupy, konkrétně instalaci BU realizovanou pro festival Artijuli 2015 v Norsku a senzorické představení Močeradek gre čez cesto na motivy poezie Srečka Kosovela pro Lutkovno gledališče Ljubljana 2013. V těchto projektech jsem se zabývala otázkou, jak vytvořit platformu pro moţnost setkání diváka s uměleckým artefaktem nebo jak akcentovat prostor i čas, aby se divák v tomto setkání nepoddával pasivní roli. Obě realizace uvádím záměrně společně s popisem poměrně nového fenoménu imerzivního divadla. Nejprve charakterizuji některé jeho zákonitosti, zejména nezbytnost ponoru diváka do situace či fiktivního světa/prostředí, zprostředkovaného specifickým médiem působícím na jeho smysly. Prostřednictvím této diplomové práce jsem chtěla dospět k získání praktického komentáře, vztahujícího se k problematice autorských postupů na poli imerzivního divadla. Proto se v závěru práce pokouším pojmenovat jakási pravidla hry a základní návod pro diváka i tvůrce.
- Předměty kolem nás jako inspirace pro uměleckou tvorbuDostálová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-19Tato bakalářská práce se věnuje výzkumu využívání objektů kolem nás z výtvarné a divadelní perspektivy. Začíná ve výtvarném umění, kde se snaží zmapovat přístupy k objektové tvorbě s důrazem na výsledný kontext díla, do kterého je předmět stavěn. Dále se text snaží přiblížit pohledy konkrétních divadelních tvůrců a procesy během jejich zkoušení. Autorka píše o lidech, které potkala a kteří využívají objekty denní potřeby jako prvotní impulzy pro jejich práci. Zajímá ji, jak hledají skrze předměty témata, o kterých mluví.