Procházet podle oponent "KRUML, Milan"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- HBODoležalová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-10-06Tato diplomová práce se věnuje pozici kabelové televize Home Box Office v současném digitálním světě. Práce mapuje historii televize od jejího vzniku po současný stav. Zásadním předmětem zkoumání jsou pilíře programování, které pomohly HBO vytvořit unikátní programovou koncepci. Tato koncepce se v anglickém jazyce nazývá edgy a označuje tvorbu pohybující se na hraně. Vedle převzaté tvorby se totiž HBO zaměřuje též na vlastní produkci a označení edgy platí hlavně pro tvorbu původní. Vlastní tvorba představuje milník vhistorii HBO (ale i vhistorii televizního vysílání). Televizní tvorba je poprvé vnímána jako umělecká. HBO tak posiluje svou unikátní pozici, kterou si drží dodnes. Druhá část práce se zaměřuje na současný stav televizního vysílání. Hlavním hybatelem dnešní doby je internet a tzv. služby na vyžádání (též video on demand - VoD). Americký trh v tomto ohledu nabízí daleko více možností sledování audiovizuálního obsahu prostřednictvím VoD. Zásadní službou je pak Netflix, který představuje nejrychleji expandující službu na vyžádání. Diplomová práce se v druhé části věnuje službám na vyžádání a jejich vývoji, limitacím a současnému stavu. Práce se též zabývá pozicí HBO ve vztahu k VoD službám. Stanice nabízí svým předplatitelům komplementární servis HBO GO a od roku 2015 také samostatně stojící službu HBO Now, která je poprvé dostupná i nepředplatitelům kabelové stanice. Závěrečná část práce se proto věnuje výhledu HBO do budoucnosti. Autor textu spatřuje úspěšnou budoucnost kabelové televize v kombinaci lineárního vysílání, VoD služby s přátelským uživatelským rozhraním a originální vlastní tvorby, u které je nutné dodržet koncepci na hraně a následovat vzor minulých let, ve kterých HBO skutečně nabízelo ve srovnání s ostatními vysílateli velmi odlišnou tvorbu.
- Přístup kreativních tvůrců ke skutečným událostem v hrané seriálové tvorběMelichar, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-28Magisterská práce s názvem Přístup kreativních tvůrců ke skutečným událostem v hrané seriálové tvorbě prozkoumává, jakým způsobem filmoví, potažmo televizní tvůrci pracovali a pracují se skutečnými událostmi nebo osobnostmi v hrané seriálové tvorbě. Zajímá mě jejich přístup, jak se vytváří dramatický oblouk, aniž by výsledné dílo deformovalo realitu. Metodou nestrukturovaných rozhovorů se scenáristy, dramaturgy a kreativními producenty jsem podrobil analýze pět vybraných seriálů veřejnoprávní České televize. Jedná se o seriály České století (2014), Bohéma (2017), Dukla 61 (2018), Metanol (2018) a Ochránce (2021). Na základě kvalitativní analýzy si čtenář udělá představu, jakým způsobem se pracuje s námětem, který vychází ze skutečné události. Jak probíhají rešerše k počátečnímu nápadu, jak se konstruuje drama na pozadí skutečné události. Jak spolupracuje dramaturg, scenárista, kreativní producent a režisér. Z práce vyplývá, že hloubkové rešerše jsou pro vznikající projekty ve fázi vývoje klíčové. Producenti na základě rešerší rozhodnou, zda má projekt potenciál pro realizaci. Výsledkem zkoumání jsou dva základní tvůrčí přístupy k zobrazování skutečných událostí. Nejbezpečnější přístup pro producenta je vykoupit veškerá práva k příběhu nebo zobrazovaným osobám, pokud chce skutečnost vyprávět jedna ku jedné. Nejčastějším přístupem však bývá inspirace skutečnými událostmi, kdy se tvůrci odkazují na autorskou (uměleckou) licenci. Často se práva nepodaří vykoupit nebo není možné z časových a jiných důvodů příběh jedna ku jedné odvyprávět. Práce nemá sloužit jako návod, spíše by měla inspirovat producenty a další tvůrce k úvaze nad produkcí skutečných příběhů v hrané tvorbě.